Skickat 28 juni 2012 - 21:16
Ageve skrev:
xyzzyxyzzy skrev:
Per Björkman skrev:
Det här inlägget har ändrats av Ageve 28 juni 2012 - 21:17
Skickat 28 juni 2012 - 21:49
Ageve 28 juni 2012 - 21:16 skrev:
"Typiska deinterlacing-fel" var det ju absolut inte, och det hade inte heller med nedkonverteringen som sådan att göra, precis som jag påpekade.
Vilken utrustning som helst kan paja, och "i en digital värld" ge väldigt skumma effekter, så försöket att plocka billiga poäng exploderade visst just i nyllet på dig.
Du får säkert fler chanser att visa dig på styva linan...
Skickat 28 juni 2012 - 22:00
Du är ofta snabb att dra slutsatser om vad folk menar i sina inlägg, och det här var mitt sätt att svara på det. Ta det inte för allvarligt
Citerar hela meningen:
Citat
Marknätet är lite för känsligt...
För att tillföra något, verkar den genomsnittliga bitraten på SVT1 HD ligga på runt 8 Mbit/s i marknätet, iaf på de inspelningar jag har kollat (t ex Allsång på Skansen). Innan de flyttade SVT2 HD till samma mux, så låg bitraten på runt 10 Mbit/s.
Nu är det ju VBR, så det kanske inte är speciellt intressant, men dessvärre syntes tydliga komprimeringsfel vid några tillfällen under direktsändningen av Allsången... Annars var bilden helt ok.
Det här inlägget har ändrats av Ageve 28 juni 2012 - 22:10
Skickat 28 juni 2012 - 22:17
Ageve 28 juni 2012 - 22:00 skrev:
Nej, det var rent faktiskt INTE "typiska deinterlacing-fel" som du påstod, och att "bildhastigheten halverades" eller något liknande kan bero på en rad olika orsaker, men du har helt rätt i att en DEFEKT converter (eller ungefär vilken burk som helst egentligen) kan ge upphov till dylika effekter, vilket tydligen också var fallet här.
Med förlov sagt tror jag att min observation ang din kommentar var ganska nära sanningen, men det behöver vi ju inte hänga upp oss på...
Blir skönt när vi kan förpassa både 1080i50 och 720p50 till historieböckerna, inte sant...
Det här inlägget har ändrats av xyzzyxyzzy 28 juni 2012 - 22:19
Skickat 28 juni 2012 - 22:43
xyzzyxyzzy 28 juni 2012 - 22:17 skrev:
Där är vi iaf överens.
Fast frågan är hur det kommer fungera i marknätet. Med dagens teknik (DVB-T2) går det kanske att få in 2 kanaler i en mux, i 1080p50. Eftersom kvantitet alltid verkar gå före kvalitet, så är det inte särskilt sannolikt att de "slösar" med bandbredd. Tror nog att 720p50 kommer att få hänga med ett bra tag till...
Skickat 28 juni 2012 - 23:25
Ageve 28 juni 2012 - 22:43 skrev:
Förmodligen i minst 10 år eller så tyvärr...
Sport struntar jag i och "vanliga tv-program" duger i marknätets 720p50, men det vore givetvis önskvärt och fullt genomförbart att köra renodlade filmkanaler i 1080/25PsF (som vissa satellitkanaler) med samma bitrate eller t o m något lägre om filmerna inte är alltför gryniga.
Skickat 08 juli 2012 - 01:03
Kikar av en händelse just nu (sön 8 juli, kl 1.50) på "Magnus och Petski" på SVT2, och hela programmet, inkl vinjetter är "reverse fields". Sjabbel vid export till meta?
Fel av den här typen ser man lite då och då, men sällan ett helt program!
Obemannat PK på natten kanske, men kvalitetskontrollen borde väl ha fångat upp det här?
Skickat 08 juli 2012 - 15:00
25p -hacket har jag inte fått en vettig förklaring till.Det är verkligen svårt att köpa konstnärliga själ.Fast det var ju riktat åt svt.
Skickat 15 juli 2012 - 20:56
xyzzyxyzzy 08 juli 2012 - 01:03 skrev:
Var det bara just detta avsnitt, eller har någon sett detta fel i fler avsnitt,
Per Björkman
SVT
Skickat 29 juli 2012 - 08:48
Tobbe04 29 maj 2012 - 19:28 skrev:
Tidigare i denna tråd skrev du att OS i London eventuellt skulle produceras i 1080p50. Hur är statusen på detta i nuläget?
Sedan på tal om ljud. Några nyheter när det gäller införandet av Dolby Digital Plus?
Mvh Tobbe
Hej igen Per!
Nu är olympiaden igång i London. Fin bildkvalitet enligt min mening. Har du några uppgifter gällande min fråga ovan samt vilken codec ni får levererat i fibern samt bitrate?
Mvh Tobbe
Skickat 17 augusti 2012 - 19:17
Tobbe04 17 augusti 2012 - 18:55 skrev:
SVT1 HD sänds det på. Varför tror du att det är uppskalad SDTV och inte HDTV förresten?
(Såg att det var på SVT2 HD innan)
/Fredrik
Det här inlägget har ändrats av porch123 17 augusti 2012 - 19:20
Skickat 17 augusti 2012 - 20:34
Mvh Tobbe
Skickat 17 augusti 2012 - 20:41
Tobbe04 17 augusti 2012 - 20:34 skrev:
Mvh Tobbe
Jo det såg riktigt bra ut. Även fast det inte var markerat med HD så tror jag att det var en Hdtv sändning. Såg på 60 tums tv och SD, uppskalad eller ej brukar inte se så bra ut.
Kanske får vi svar framöver i tråden.
/Fredrik
Skickat 17 augusti 2012 - 20:44
porch123 17 augusti 2012 - 20:41 skrev:
/Fredrik
Skickat 17 augusti 2012 - 20:51
porch123 17 augusti 2012 - 20:41 skrev:
/Fredrik
Skickat 17 augusti 2012 - 23:16
Det där med att ha ordning på Metadata är inte så enkelt alltid.
Även om vi missar att flagga det som HD i EPG:n så blir det alltid HD i alla fall i själva utsändningen.
Per Björkman (med "e" i Per)
SVT
Det här inlägget har ändrats av Per Björkman 17 augusti 2012 - 23:18
Skickat 18 augusti 2012 - 09:42
Per Björkman 17 augusti 2012 - 23:16 skrev:
Även om vi missar att flagga det som HD i EPG:n så blir det alltid HD i alla fall i själva utsändningen.
SVT
Har du några uppgifter om 1080p50 producering av tv kom till världen i samband med London OS enligt inlägg #517?
Mvh Tobbe
Skickat 18 augusti 2012 - 10:06
Per Björkman 17 augusti 2012 - 23:16 skrev:
SVT
Skönt att höra, annars hade jag blivit oerhört förvånad och besviken på mig själv. Uppskalad sd "kan" helt enkelt inte se så bra ut på en lite större tv.
/Fredrik
Skickat 20 augusti 2012 - 06:43
Tobbe04 18 augusti 2012 - 09:42 skrev:
Har du några uppgifter om 1080p50 producering av tv kom till världen i samband med London OS enligt inlägg #517?
Mvh Tobbe
Skickat 20 augusti 2012 - 07:38
agpath 20 augusti 2012 - 06:43 skrev:
Jag tyckte inte att OS-sändningarna hade särskilt bra kvalitet om man jämför med Allsång på Skansen, som enligt mig är referensen för direktsänd HD. Vad är förklaringen till att det inte ser lika bra ut?
Skickat 21 augusti 2012 - 18:26
Skickat 21 augusti 2012 - 19:45
Tobbe04 18 augusti 2012 - 09:42 skrev:
Mvh Tobbe
Jag har inga uppgifter om hurvida något produceratdes i 1080p/50 på OS. Allt vi fick var i 1080i/25
Per Björkman
SVT
Skickat 26 augusti 2012 - 14:06
abred 20 augusti 2012 - 07:38 skrev:
Det stämmer. Källan var 1080i. Det syntes på SVT HD (720p), bland annat på friidrotten (kantighet på linjer osv pga den lägre vertikala upplösningen hos 1080i). Eftersom Eurosport har ganska hög bitrate på satellit, så blir bilden bättre om det sänds ut i ursprungsformatet. Efter konvertering till 720p hänger felen från 1080i med, och den horisontella upplösningen blir lägre.
Hade det producerats i 720p så hade det sett bättre ut på SVT HD.
Skickat 27 augusti 2012 - 08:11
Ageve 26 augusti 2012 - 14:06 skrev:
Skickat 27 augusti 2012 - 09:21
Ageve 26 augusti 2012 - 14:06 skrev:
"Felen från 1080i" är en något märklig beskrivning som du kanske kan redogöra för, och det är tyvärr inte alls sannolikt att något sett bättre ut om det "producerats i 720p", även om det är frestande att tro.
Det är helt enkelt så att de kameror som används i princip alltid har en native upplösning på 1920x1080, och även "produktion i 720p" innebär alltså nedskalning.
agpath 27 augusti 2012 - 08:11 skrev:
Nej, tyvärr är det inte så enkelt.
Att HD ibland ser ut som pekka beror nästan aldrig på nedkonvertering utan oftast på brister i produktion och/eller distribution (för låg bitrate och ibland lite för många olika kodekar på vägen t ex)
Det här inlägget har ändrats av xyzzyxyzzy 27 augusti 2012 - 09:22
Skickat 28 augusti 2012 - 23:50
xyzzyxyzzy 27 augusti 2012 - 09:21 skrev:
"Felen från 1080i" är en något märklig beskrivning som du kanske kan redogöra för, och det är tyvärr inte alls sannolikt att något sett bättre ut om det "producerats i 720p", även om det är frestande att tro.
Det är helt enkelt så att de kameror som används i princip alltid har en native upplösning på 1920x1080, och även "produktion i 720p" innebär alltså nedskalning.
Går det verkligen att missuppfatta det jag skrev, dvs en enkel förklaring till varför Eurosport HD hade bättre bild?
Du vet, som du själv skriver, att 1080i ger lägre upplösning vid rörelser, och det var just det som syntes, framförallt vid de långsamma panoreringarna på friidrotten. Linjerna i banan visade typiska interlacing-artefakter. Även om SVT har bra utrustning, så går det inte att trolla bort felen. Sen ska man såklart inte överdriva problemet heller, och det var inte poängen med inlägget.
Nu behöver jag ju inte ditt godkännande för mina inlägg
Jag har inte skrivit att de borde ha producerat OS i 720p. Angående vilken teknik SVT använder vid egna produktioner, så vore det intressant att veta om de numera filmar i 720p eller 1080i. Hursomhelst är bilden mycket bra på t ex Allsång på Skansen, bortsett från komprimeringsfelen i marknätet som dessvärre syns ibland sedan Teracom tryckte in en kanal till i muxen).
Skickat 29 augusti 2012 - 08:15
Om SVT tagit emot en komprimerad ström i 1080i, samplat ned denna till 720p och komprimerat om denna on-the-fly kan jag förstå om det kan komma in en del störningar.
Allsång på Skansen, där får de en mycket ren dataström direkt från Skansen och helt andra möjligheter att på ett tidigt stadium anpassa signal och utrustning.
Nu ska sägas, jag såg inga fel under OS men det kanske beror på att jag inte letade eller har för liten TV.
Nu kommer paralympics, sända med samma tekniska utrustning. En chans till att leta efter fel i bilden.
Skickat 29 augusti 2012 - 09:23
Ageve 28 augusti 2012 - 23:50 skrev:
Hej. Ingenting av det du skrev har missuppfattats.
Även om det kan tyckas vara en petitess är beskrivningen "efter konvertering till 720p hänger felen från 1080i med" både vilseledande, osaklig och rent logiskt inkorrekt eftersom bilden verkar ha varit "problemfri" vid mottagning av 1080i50-signalen (och därefter processad i en konsument-tv) utan större problem. I det här fallet kan du säkert hålla med om att det är ganska ologiskt att säga att det handlar om FEL i källan.
Citat
Du skrev "Hade det producerats i 720p så hade det sett bättre ut på SVT HD"
Man filmar ytterligt sällan i 720p om bildkvaliteten är prioriterad, och en anledning till det är att det i princip inte existerar kameror med 1280x720 native upplösning.
1080 är det format man helst vill ha som master, att blåsa upp 720 till 1080 avslöjar ofta ganska tydligt skillnaden i upplösning och de kameror som "ger bättre kvalitet" i 720 än 1080 har i allmänhet en relativt låg native resolution, som exempelvis Panasonic HVX-200 (SVT:s val under många år) vars chip bara är 960x540. Många gillar looken, men det finns givetvis rejäla brister i detaljåtergivningen.
I princip ALL hd-sport produceras i 1080i, och detsamma gäller studioproduktioner. Nedkonvertering från 1080i50/59.94 till 720p50/59.94 är i stort sett fritt från artifacts, och det man får "som bonus" är en viss reduktion av vertikalt flimmer pga skalning/interpolation 540-720. Syntes tydligt vid vinter-os härom året. Det interlaceflimmer man ibland får i "för tunna" horisontella/diagonala linjer i 1080i reduceras i allmänhet en del i processen.
"Allsång" ser oftast väldigt bra ut ja, och hade i praktiken inte tjänat ett smack på att produceras i 720 eftersom saker och ting är som de är.
Man kan t o m med fog hävda att renodlad 720-produktion (dvs om man haft kameror med native 720-chip) inte hade sett bättre ut än dagens nedkonverterade variant eftersom kamerans konturtecknare (detail/crisp) då jobbar med betydligt grövre kantskärpa/överskjut vilket resulterar i "fulare" kanter/konturer.
Du behöver givetvis inte "mitt godkännande för dina inlägg" som du skriver, men vi får alla leva med att andra debattörer fyller i och ibland korrigerar och har synpunkter på det vi skriver. Ibland är det en smula irriterande, men man lär sig förhoppningsvis ofta något på kuppen, inte minst rent språkligt...
Tack för intressanta synpunkter. Jag uppskattar dem!
Skickat 30 augusti 2012 - 06:39
Anathema 30 augusti 2012 - 01:10 skrev:
Skickat 30 augusti 2012 - 20:05
Skickat 02 september 2012 - 23:31
xyzzyxyzzy 29 augusti 2012 - 09:23 skrev:
Tack för intressanta synpunkter. Jag uppskattar dem!
Jaha du.
Först kallar du min beskrivning för "både vilseledande, osaklig och rent logiskt inkorrekt" och sedan beskriver du samma sak själv.
Citat
Varför behövs "en viss reduktion av vertikalt flimmer" om källan är, som du själv skrev, "felfri"?
Jag orkar ärligt talat inte argumentera mer, eftersom det inte verkar spela någon roll vad jag skriver.
Skickat 03 september 2012 - 07:20
Skickat 03 september 2012 - 10:16
Ageve 02 september 2012 - 23:31 skrev:
Först kallar du min beskrivning för "både vilseledande, osaklig och rent logiskt inkorrekt" och sedan beskriver du samma sak själv.
Inte alls. Jag beskrev ganska tydligt hur det där fungerar och varför man knappast kan tala om FEL i signalen när den bara innehåller det den skall och fungerar enligt specifikation.
Citat
"Behövs" har jag absolut inte skrivit eller ens tänkt, men det är ett välbekant faktum att "för tunna" horisontella/diagonala linjer är svårt att hantera optimalt i ett system med interlace. En mild "vertikal uppmjukning" ger ett behagligare resultat , och "felfri" innebär givetvis att det inte handlar om några tekniska defekter i signalen, utan helt enkelt att systemet funkar som det skall.
Citat
Det spelar naturligtvis roll vad du skriver, men försök gärna skilja på begreppen FEL och "tycker inte det ser bra ut".
Skickat 03 september 2012 - 18:19
xyzzyxyzzy 03 september 2012 - 10:16 skrev:
Tekniska begränsningar hos formatet kan såklart kallas för fel. Om du skalar ner en HD-signal till 32x32 pixlar, eller sänker färdjupet till 4-bit, så är bilden ändå enligt din definition "felfri". Jag har varit tydlig med att det är begränsningar hos 1080i-formatet som ger flimmer och/eller taggighet i bilden. Jag har också skrivit att man inte ska överdriva problemet. Oftast lägger man inte märke till det, men på friidrotten syntes det ganska tydligt både på Eurosport HD (dvs när TVn/projektorn/whatever sköter deinterlacingen) och på SVT HD där deinterlacing sker tidigare i ledet.
Ta det inte som att jag är tyken. Är helt enkelt bara trött på diskussioner som handlar om ingenting, vilket har blivit allt vanligare på forumet. Jag brukar hålla med dig om det mesta du skriver, men när man verkar anstränga sig för att missförstå/feltolka istället för att få något givande ur diskussionen, så blir det bara trist, och allt fler tröttnar på forumet (Det sista är ett antagande från min sida. Jag har säkert varit delaktig till det själv ibland).
Sen måste jag passa på att såga TV4 HD i marknätet (även om det är lite OT). Hur lyckas de få så usel bild på en del filmer, och TV-serier som House osv?
Såg de första minuterna av Fatal Attraction igår kväll, och det var något av det värsta jag har sett, sämre än de sämsta DVD-releaserna från Scanbox. Extrem DNR som fick allt i bilden att släpa efter. Vad sysslar de med? Det ser ut som VHS.
De kan ju inte skylla på låg bitrate eftersom man inte ser detta problemet på SVTs HD-kanaler i marknätet (visst syns komprimeringsfel ibland, men det är bagateller jämfört med skitbilden på TV4 HD).
Något annat som talar emot att det skulle vara pga bitratebegränsning är att bilden på en del program är bra.
Sökningen pågår
Visa alla träffar (sökning på Prisjakt)
230 filmer
210 bilder
1 annons

Minhembio - Senaste nyheterna
Prisjakt Pryl - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?