billigare crt eller en lcd projektor?
22 svar till detta ämne
Postad 25 January 2003 - 20:49
Unregisteredcf21a649
-
Unregisteredcf21a649
-
Beroende
-
-
1123 inlägg
jag undrar ifall ni har några åsikter här? jag menar då nya projektorer. om man har plats och så vidare med en crt, ärd et då värt att satsa på en sån före en lcd projj.
har också en undran till. ärd et en ofantlig skillnad mellan en billigare ch dyrare crt projj?
Postad 25 January 2003 - 20:57
Ser dom nya LCD projjarna som bättre alternativ! Ta t.ex LG`s nya RL-JA20 eller NEC´s HT1000. Svärta och kontrast finns ju så det räcker.. [  ]
Postad 25 January 2003 - 20:58
Men somsakt, om man har råd och plats så ja... CRT ligger ju bra till. Fast jag skulle välja en NEC HT1000 före en CRT. Även LG´s RL-JA20.
Postad 25 January 2003 - 21:05
Unregisteredcf21a649
-
Unregisteredcf21a649
-
Beroende
-
-
1123 inlägg
quote:Originally posted by HiFiboy
Men somsakt, om man har råd och plats så ja... CRT ligger ju bra till. Fast jag skulle välja en NEC HT1000 före en CRT. Även LG´s RL-JA20.
jovisst.
men det finns ju klara nackdelar också. måste säga att aldrig att en dlp kommer in i mitt hus innan det kommer bäöttre vibbar. en regnbågseffekt tycker jag är en för mycket? håller ni inte med mig?
och sen är det ju ekonomin också. om det stämmer att en lcd projj bara håller i några tusen timmar så blir det ju aningen dyrta att byta vart annat år om man tänkt att ha den till teve tittande också..
Postad 25 January 2003 - 21:15
Kräsen kräsen! [}  ] Allt dör tillslut...
Postad 25 January 2003 - 22:30
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Har en Sony 1031qm som jag köpte för ca 13000. Den är från -89 ungefär. Bilden man får ut genom den här lilla tingesten knäcker det mesta faktiskt.
Rekommenderar alltså CRT. Det behöver inte vara dyrt. Dock så tar det stor plats men kan man takmontera så är det ju lugnt.
Postad 25 January 2003 - 23:24
Unregistered960
-
Unregistered960
-
Beroende
-
-
1036 inlägg
Som jag ser det går det inte ens att jämföra en bra crt med någor annat.
Har inte sett den nya marantzen men den gamla modellen får storstryk i alla fall.
Postad 26 January 2003 - 01:18
Unregistereda20d15f0
-
Unregistereda20d15f0
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
En mjuk filmlik bild går inte att få med en LCD/DLP. Dessa tekniker är helt enkelt inte gjorda för det. Kontrastomfånget en CRT-projektor kan leverera är vida överlägset LCD/DLP:ernas. Sen har vi det här med störande fläktljud. En bra LCD/DLP låter strax under 30 dB. Min CRT låter runt 14 dB och efter jag ytterligare modifiering kommer den låta ännu mindre. Vill du ha en riktig biolik bild, spara då tills du har råd med en CRT-projektor. Det finns inga alternativ, tyvärr.
Postad 26 January 2003 - 22:40
Unregistered960
-
Unregistered960
-
Beroende
-
-
1036 inlägg
teo, vad har du för crt och hur har du mätt upp 14 dB?
Postad 26 January 2003 - 22:57
Unregistereda20d15f0
-
Unregistereda20d15f0
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Jag har en DMP 3000HT med modifierad fläktkylning. Efter lite uträkningar har jag fått fram 14 dB. Använder tysta Papst fläktar. Man hör den nästan inte alls. Men jag ska förbättra det ännu mer, mha temperaturstyrning och fler fläktar på lägre varvtal ska jag få den helt tyst.
Postad 26 January 2003 - 23:38
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
14 Db hör väl inte genomsnittssvensken överhuvudtaget?
Postad 27 January 2003 - 01:37
Unregistered5881bfb4
-
Unregistered5881bfb4
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Har man plats, och inte har något emot storleken och lite meck för inställningar och sånt så är CRT ganska givet IMHO.
HiFiboy: "Kräsen kräsen! Allt dör tillslut..." - Ja, men 'allt' dör inte efter ett par års alt. ett par tusen timmars användning! Jag har personlig erfarenhet av det problemet på LCD projektorer, och det verkar som sagt inte direkt vara någon tillfällighet heller...
Bara av den anledningen skulle jag ALDRIG köpa en ny LCD proj!
teo: Har också lite svårt att tro på att den bara skulle gå på 14dB, det låter VÄLDIGT lite... Har du mätt upp det värdet med en decibelmätare?
Postad 27 January 2003 - 02:00
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
0 dB är väl det lägsta en normal person kan höra? Det är ju därför som det är 0 liksom [  ] (skalan går negativt också) Tycker inte alls att 14dB verkar orimligt.
Postad 27 January 2003 - 20:59
Unregistereda20d15f0
-
Unregistereda20d15f0
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Har svårt att uttala mig om hur lågt vi människor kan uppfatta ljud. Det beror nog en del på vad för sorts ljud det är. Kan nog tänka mig att höga frekvenser är lättare att uppfatta än låga. Jag använder 3 Papst fläktar och efter lite kalkylerande kom jag fram till att ljudnivån bör ligga runt 14 dB. Det stämmer att det är väldigt tyst. Du hör projektorn endast i väldigt tysta scener. Kommer du in i filmen glömmer du bort surret. Jag anser dock att en hembio, likt en riktigt bio, ska vara helt tyst och då menar jag helt tyst.
Bor du i Malmöregionen kan du ju komma hem till mig och lyssna om du vill.
Postad 30 January 2003 - 00:30
Erick
-
Erick
-
Beroende
-
-
1233 inlägg
Jag köpte min första CRT idag. En Barco Vision 600 med en massa år på nacken.
Har tidigare haft en äldre sony lcd i min ägo, och efter jag sålde den har jag lånat hem en hitachi xga lcs projje över helger då och då och tyckt bilden vart super med denna (den kostar 25k+ i butik..)
Och idag när jag kopplade in min CRT för första gången precis när jag fått hem den, och kopplat in dvdn, och drog igång lotr och resident evil, så var jag kär för evigt. CRT-guden har frälst mej! [  ]
Barco Vision 600 är en lite enklare budget crt som har ett par åt på nacken, jag köpte den till en bråkdel av priset av hitachin jag lånar hem ibland, och ändå, så tycker jag att dvd-bilden i tex lotr är suveränt mycket bättre! VILKA FÄRGER! VILKEN SVÄRTA! VILKET DJUP! *rulla runt* [  ]
Postad 30 January 2003 - 12:04
wiik
-
wiik
-
Användare
-
-
134 inlägg
En mätning direkt under min 808 uppvärmd = ca 40dB
Vore klart intressant om det gick att få ned den så lågt som 14dB även om det kanske inte stämmer så bra om du endast räknat ut värdet, det stämmer inte alltid överens med verkligheten. Bytte du bara helt enkelt till PAPST-modeller? Hur visste du vilket luftflöde etc som behövdes? Tycker det låter som man ger sig ut på väldigt ljupt vatten men det är helt klart lockande...
Postad 30 January 2003 - 13:42
Unregistereda20d15f0
-
Unregistereda20d15f0
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Ja, jag använde Papst-fläktar som enligt dem ska surra i 12 dB. Innan jag bytte mätte jag temperaturen på ett flertal ställen, för att ha riktvärden. Sedan installerade jag Papst-fläktarna och mätte igen. Det blev någon grad kallare, eftersom Papst-fläktarna är mer effektiva. Är du noga med att mäta temperaturen (använd elektronisk mätutrustning) och mäter på ett flertal ställen, är du på den säkra sidan. Jag planerar att sätta in två fläktar till och låta alla gå på lägra varvtal. Det ger likvärdig kylning och samtidigt lägre oljud.
Postad 30 January 2003 - 14:15
Unregistered5881bfb4
-
Unregistered5881bfb4
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
wiik: det låter mycket med 40dB, hur mycket låter den på 1m? För det är tydligen det avstånd man brukar använda för att mäta ljudnivå på projektorer har jag hört...
Visst vore det coolt (no pun intended) att byta fläktarna i projjen och det ska inte vara så svårt att göra heller på en Barco 808. Det är ju bara två fläktar och båda är längst bak så om man bara kollar upp vilka fläktar man ska använda och vänder dom åt rätt håll borde det ju inte vara några konstigheter... Jag tycker jag har läst om Barco fläktmoddar vid ett antal tillfällen på Avsforum t.ex. titta där och rapportera gärna om du hittar något
teo: Som wiik säger bör du nog mäta med en decibelmätare för att få ett någorlunda korrekt värde, jag tyckte att typ Garbo är hur tyst som helst och den är ändå på 27dB.
Är det bara två fläktar i din projektor också?
Postad 30 January 2003 - 14:45
Erick
-
Erick
-
Beroende
-
-
1233 inlägg
På min crtprojektor så är inte fläktljudet det som är störande, utan att den har ett sånt här jätteljust tv-pipljud som en del inte ens hör, men när det är ljusa scener i filmen låter den rätt så mö sånt här jätte-jätteljust pipljud, som ger mej huvudverk..
Köpte projjen igår, idag ska jag ner och köpa material till en hushbox! [  ]
Postad 30 January 2003 - 15:01
wiik
-
wiik
-
Användare
-
-
134 inlägg
808 har 4 fläktar sist jag kollade, 3st där bak (varav en på "snedden") och en där fram. Sen kanske det finns fläktar på själva nätagget också?
Hursomhelst så kan inte den dB-mätaren jag har mäta lägre än 40 dB, jag fick ett värde på ca 45dB med chassiet av och mätaren nästan uppstoppad i projjen. Med chassiet på får jag inget värde då den antagligen går något under 40dB.
teo: Nya fläktar kyler alltid bättre än gamla dammiga så du gör nog rätt i att se till att få lite bättre kylning nu när fläktarna är nya så de kyler på bra även när de börjar damma igen.
Jag har fyllt chassiet med magicfleece också, det hjälpte lite men bara lite.
Postad 30 January 2003 - 15:18
Unregistered5881bfb4
-
Unregistered5881bfb4
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Erick: Jag vet precis vad du menar, jag hörde samma typ av högfrekventa ljud på Barco Cine 6an. Mycket störande!
wiik: Jaså! jag bara antog att det var likadant som på min gamla 801s, eftersom 808 är kända för att vara tysta och jag hade fått för mig att de flesta Barcos hade två fläktar. Men det stämmer säkert som du säger, jag har inte lyft på det undre skyddsgallret än så jag har inte sett hur dom defacto sitter på den här...
Ok, det är iaf mycket stor skillnad beroende på var man mäter har jag märkt. Jag hade en proffsdecibelmätare hemma en gång och mätte min gamla LCD proj, och på den mätte jag hela 65dB som mest precis vid utblåset vid projektorn! Direkt under var det runt 55dB och vid soffan runt 45dB men den projjen var också väldigt högljudd. Fast jag har inte för mig att den lät så mycket när jag köpte den...
Jag ska försöka låna hem den igen och testa på min 808.
Postad 30 January 2003 - 16:19
Erick
-
Erick
-
Beroende
-
-
1233 inlägg
quote:Originally posted by BjörnK
Erick: Jag vet precis vad du menar, jag hörde samma typ av högfrekventa ljud på Barco Cine 6an. Mycket störande!
Okej, tur att fler har hört det, och även på så nya projjar, då är det inget fel på min då [  ]
Jag hoppas att det mesta av ljudet skall gå att få bort med hjälp av en hushbox. [  ]
Återkommer med byggbilder [8D]
Postad 30 January 2003 - 19:40
Unregistereda20d15f0
-
Unregistereda20d15f0
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Vad gäller högfrekvent ljud kan det även uppstå om man pressar projektorn för hårt, exempelvis har allt för hög kontrast. Kör du en Barco bör du kontrollera så att dina inställningar ligger mellan 30-70 på skalan. Det är normalt att projektorn piper när den slås på, för att sedan tysta ner sig när den blivit varm efter några minuter.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|