Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 4

9134 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 June 2013 - 15:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
jag ska skicka krav på att min fula polare ska kidnappa och fråga ut försäljaren när datumet är släppt, hur länge han känt till det osv =)

däremot så tror jag att det är ett rätt bra datum, andra eller möjligen tredje veckan i november. holiday 2013 menas troligtvis inte julen 2013, utan thanksgiving 2013 =)

gamescom? inte TGS?

Redigerat av Zartok, 19 June 2013 - 15:41.

Postad 19 June 2013 - 15:48

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

gamescom? inte TGS?

PS4 släpps inte i Japan i år och EU är största marknaden så det känns logiskt.

Postad 19 June 2013 - 15:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
inte i japan? say woot?

Postad 19 June 2013 - 15:59

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

PS4 släpps inte i Japan i år och EU är största marknaden så det känns logiskt.

vilket gör att många kommer beställa från annat en sitt hemland

Postad 19 June 2013 - 15:59

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Så Japan kommer inte att få någon av konsolerna i år?

Postad 19 June 2013 - 16:47

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Det enda dom sagt är EU och NA 2013, låter som de kommer ha nog svårt att möta efterfrågan på de marknaderna. Om några länder är borträknade i EU är oklart.

MS lanserar XBO i 21 länder.

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 19 June 2013 - 16:48.

Postad 19 June 2013 - 17:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

GDDR5 är Random Access Memory. Att då säga att "det inte finns nån fördel att använda GDDR5 som RAM" makes no sense at all.

Jo, det gör det visst.

Om du går in i valfri datorbutik och säger: "Jag vill ha en dator med 8GB RAM" så kommer du inte att få en med 6GB systemminne och ett grafikkort med 2GB minne. Du kommer helt enkelt att få en dator med 8GB systemminne.

Du kan ju annars på kul göra en Google bildsökning på "RAM". Bortsett från tavelramar, bilder på gudar, bilar och lite annat, så är det just systemminne till PC du hittar. Hur kan det komma sig, om jag nu skriver så vilseledande inlägg?

Vilket alltså innebär att ditt tidigare uttalande, "det finns inga fördelar" är helt fel.

Varför tar du ett citat ur sitt sammanhang? Det jag skrev var att det inte finns någon fördel med att använda GGDR5 som systemminne. Jag gjorde det hemska och vilseledande, dvs kallade systemminne för RAM.

Det lilla företaget Microsoft gör samma "misstag":
http://www.microsoft...bid=mDn8NDdMKri

Determine how much RAM you have and how much you need
Before you buy anything, you need to know how much memory you have and what type of

memory to buy.

Find out how much RAM your computer has
You can find out how much RAM is installed in your computer in two ways. You can open the

System Information dialog box to see the installed physical memory, or you can go to
Control Panel. To open System Information, click Start, click All Programs, click
Accessories, click System Tools, and then click System Information. In the left pane,
select System Summary. The Installed Physical Memory (RAM) entry in the list tells you
how much RAM your computer has.

Nej! De säger RAM, flera gånger dessutom! Tänk om de menar minnet på grafikkortet :rolleyes:

Jag förstår inte varför det är så populärt att feltolka allt som skrivs, och likt en detektiv leta efter saker som kan uppfattas fel, istället för att försöka förstå vad den man argumenterar med menar.

"Jag ska dra ner på stan" kan tolkas fel. Vad ska du dra ner? Står du längre upp än stan nu?

Men man kan iaf säga att den lösning Sony valt för PS4, en helhet som bl.a. innefattar GDDR5-minne, förmodligen är svårslaget i kategorien prestanda per watt och per dollar.

Jag har inte ifrågasatt Sonys val av minnestyp, sett till pengarna den kostar, utan bara nämnt nackdelarna. Att göra det betyder tydligen att man är i "PC defense mode". :rolleyes:

Om man ska ironisera lite över det hela så handlar det om en förenklad världsbild, där Sony kommer och fixar till den bristfälliga PC-plattformen, tar bort alla problem, flaskhalsar osv och gör det till den ultimata plattformen - något som Intel, nVidia, AMD mfl såklart inte har någon koll på. De bara kastar runt data planlöst.

Tagga ner lite, alla vet att PC kan vara väldigt kraftfulla, det innebär inte att de skulle ha en optimal arkitektur (vilket för pc defense force måste förtydligas med: men det i sin tur innebär inte att konsoler har mer poowah)

Vet inte vem det är som ska tagga ner. Är det tillåtet att påpeka felaktigheter, t ex jämförelser mellan det totala minnet i PS4 och minnet på ett GTX Titan?

Att jag påpekar det betyder inte att jag dissar PS4. För pengarna den kostar finns det idag ingen PC som matchar prestandan. Man får på sin höjd en burk med snigelseg integrerad grafik. PS4 är ett bra budgetval med andra ord ;)

Redigerat av Ageve, 19 June 2013 - 17:44.

Postad 19 June 2013 - 19:29

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 2
Har inte hängt med i denna diskussion om minne men jag tycker Sony's lösning med 8 GB GDDR5 är alldeles utmärkt där dom kan göra som dom vill med uppdelningen, (4GB sys + 4GB gra) (2GB sys + 6GB gra) (1GB sys + 7GB gra) (0.25GB sys + 7.75GB gra). Sen kommer ju gränserna för system och grafikminne att i stort sett suddas ut med den nya aritekturen från AMD. Man kan ju få mer på PC om man vill som 16GB sys och 4GB gra men det är ju också separerat och inte lika flexibelt som PS4 (och AMD's kommande APU:er). Latency är nog inte ett stort problem då dom borde ha gjort minneskontrollen annorlunda än på GPU där det är mer fördröjning mest på grund av att det samlas upp en massa anrop innan dom görs mot minneskretsarna bara för att få ut maximal bandbredd. Inuti ser DDR och GDDR i stort sett likadana ut och latency där är mest likadant som det var från ddr2 till ddr3, 5-5-5-15, 7-7-7-20 som exempel där den sista ändå är snabbare pga av högre bussfrekvens.

Postad 19 June 2013 - 19:55

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Har inte hängt med i denna diskussion om minne men jag tycker Sony's lösning med 8 GB GDDR5 är alldeles utmärkt där dom kan göra som dom vill med uppdelningen, (4GB sys + 4GB gra) (2GB sys + 6GB gra) (1GB sys + 7GB gra) (0.25GB sys + 7.75GB gra). Sen kommer ju gränserna för system och grafikminne att i stort sett suddas ut med den nya aritekturen från AMD. Man kan ju få mer på PC om man vill som 16GB sys och 4GB gra men det är ju också separerat och inte lika flexibelt som PS4 (och AMD's kommande APU:er). Latency är nog inte ett stort problem då dom borde ha gjort minneskontrollen annorlunda än på GPU där det är mer fördröjning mest på grund av att det samlas upp en massa anrop innan dom görs mot minneskretsarna bara för att få ut maximal bandbredd. Inuti ser DDR och GDDR i stort sett likadana ut och latency där är mest likadant som det var från ddr2 till ddr3, 5-5-5-15, 7-7-7-20 som exempel där den sista ändå är snabbare pga av högre bussfrekvens.

Nej de kan inte dela upp det hur de vill

Sony måste redan från start reservera minne för alla funktioner som OS kräver och kan komma kräva.

Detta betyder att utvecklarna har inte fritt att fördela 8GB utan de får fördela det som Sony ger dem.

Så X% CPU/GPU kraft och XGB minne kommer vara helt låst och något som utvecklarna ej kommer åt.

Rykten säger 1GB GDDR5 låst, vilket låter ganska rimligt.

Deras problem med PS3 var ju att de hade för lite RAM och för lite reserverat för OS vilket gjorde att funktionerna fick adderas efterhand som de lyckades slimma OS:et.

Postad 19 June 2013 - 20:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag sticker in ett finger och uppmanar folk att kolal på the last of us. Hur stort grafikminne körs i det spelet? 256 eller 512? :)

Postad 19 June 2013 - 20:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag sticker in ett finger och uppmanar folk att kolal på the last of us. Hur stort grafikminne körs i det spelet? 256 eller 512? :)

Troligtvis utnyttjas hårdvaran till max. Det ser inte särskilt bra ut, men ändå ok för att vara PS3. Kommer det till PS4?

Redigerat av Ageve, 19 June 2013 - 20:20.

Postad 19 June 2013 - 20:34

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Lilleman fyller år idag, när han slet upp ena paketet så " Wooooow pappa en PS4!!" något besviken min när jag berättade att den har inte kommit ut i affärerna än.

Kanske kanske till jul, vi får väl se om han sköter sig :)

Postad 19 June 2013 - 20:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
det jag menar är att det inte verkar gå att jämföra grafikminnen pc mot konsol. ser man på spel som tlou eller heavy rain så misstänker man snabbt att det är betydligt mer krävande än 512mb. så har det varit tidigare generationer också, sett till exempelvis metal gear solid 2 och vad en ps2 körde för gpu och cpu. ja, eller crysis till ps3 för den delen.

fast om någon sitter hemma med ett 512-kort och... eh... ja. kör crysis så går det ju att jämföra förståss =) kollade just upp crysis 2 och minsta rekommenderade är 512 ^^

Postad 19 June 2013 - 20:38

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Det lär inte köra med 512 mb på PS3. Det är ju allt minne som finns och något lär ju systemet använda, så allt är väl knappast användbart för spel.

Postad 19 June 2013 - 20:56

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Har för mig att PS3 hade 32mb reserverat för OS i början, sen slimmade de ner det till 24mb. Inte så mycket headroom för multitasking mao. Vidare är det uppdelat 256+256 (-minus os-minne) där CELL läste gfx-minnet med 16mb/s (megabyte per sekund). Stor flashals mao.

Så trots dessa begränsningar har vi fått spel som är riktigt snygga. Fördelen med ett fixerat system där man kan "koda till metallen".

PS4 är med andra ord en monumental uppgradering jämfört mot PS3, blir intressant att se vad de lyckas ådstakomma framöver. :)

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 19 June 2013 - 20:56.

Postad 19 June 2013 - 21:01

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Det ser inte särskilt bra ut

Har du spelat det?

Ansiktena ser trots sju år gammal hårdvara bättre ut än något annat spel på PC iaf :)

Postad 19 June 2013 - 21:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Har du spelat det?

Ansiktena ser trots sju år gammal hårdvara bättre ut än något annat spel på PC iaf :)

Haha, jadu.

Av det kan man dra slutsatsen att du definitivt inte har spelat på PC de senaste åren.

Ett exempel, Crysis 3, ultra (1920x1080):

Bifogad fil  crysis3_2013_02_18_1858ork.png   2.74MB   60 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Image9.png   2.85MB   41 Antal nerladdningar

The Last of Us, som jämförelse:
Bifogad fil  2b2e4c45a23e2fcbfb55a9da80c219e3_lightbox.png   1.59MB   50 Antal nerladdningar
Bifogad fil  20342ellie.png   1.11MB   28 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 19 June 2013 - 22:00.

Postad 19 June 2013 - 21:38

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0

Jodå, och dom kan ändra i efterhand även med hårvaran på plats. Nu har väl Sony kanske valt 1GB + 7GB men dom kan ju ändra utan att hårdvaran påverkas. Lite svårare på en traditionell PC-arkitektur där minnet är uppdelat på CPU och GPU. Fick för mig att det var minnesanvändingen i stort för den här typen av arkitektur som diskusskuterades och inte vad Sony nu har delat upp det som.

Postad 19 June 2013 - 21:41

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0

Haha, jadu.

Av det kan man dra slutsatsen att du definitivt inte har spelat på PC de senaste åren.

Ett exempel, Crysis 3, ultra (1920x1080):

Ser bra ut, men saknar de inte ögonbryn?

Såg nu att tjejen har, men de andra ser spritt språngande galna ut utan rediga ögonbryn!

Redigerat av Unregistered6fb5a100, 19 June 2013 - 21:42.

Postad 19 June 2013 - 21:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
TLoU ser bättre ut imo men svårt att bedöma på en stillbild...

Postad 19 June 2013 - 21:47

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 1
Nu får den här tråden skärpa till sig, annars går det fanimej inte att prenumerera på den. Tills dess någon har något nytt bekräftat att berätta om PS4 tycker jag alla håller snattran.

Postad 19 June 2013 - 21:50

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Då blir det tyst lääänge.;)
Dream on...

Då blir det tyst lääänge.;)
Dream on...

Postad 19 June 2013 - 21:56

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
I'm out.

Postad 19 June 2013 - 22:03

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Har du spelat det?

Dock ska man vara gravt medveten om att TLOU har 2 heeeeelt olika setups på modellerna när de är cinematics och när det är spelande.

Modellerna är gravt nerskalade när man spelar. Texturerna och den dåliga upplösningen gör att spelet ser riktigt slitet ut på stor TV.

Och med slitet menar jag såklart mot PC, inte mot andra konsolspel.

Ageve postar ändå bilder från cinematics....

Postad 19 June 2013 - 22:09

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Bilder på hur spelet ser ut när man spelar, ej filmsekvenser:

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Den som tycker det ser next-gen ut får nog skaffa glasögon.

Tydlig bild som visar hur man kraftig drar ner på karaktärernas "Look" när det väl är in-game:

Postad bild

Postad bild

With that said, the high level of graphical quality is occasionally let down by visibly low-resolution textures, shimmering across long edges and sub-pixel details on more complex scenery. Alpha buffers, reflections and depth-of-field are also rendered in low resolution, leading to the jagged appearance of geometry edges when these elements intersect with characters and parts of the scenery.

The stunning offline-rendered "in-engine" cut-scenes already demonstrate a small taster of the basic improvements that are possible without the limitations of the PS3 hardware, and the developer's first next-generation release is likely to be even more impressive.

Redigerat av PalmiNio, 19 June 2013 - 22:13.

Postad 19 June 2013 - 22:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ageve postar ändå bilder från cinematics....

Det stämmer. När det ser ut som bäst är det ovanligt bra för att vara PS3 (dock inte alls som Crysis 3, stillbilder säger som sagt inte allt), men ingame finns det inte så mycket de kan göra åt hårdvarubegränsningarna. Texturer, växtlighet osv ser inget vidare ut.

The stunning offline-rendered "in-engine" cut-scenes

Den sista bilden du postade är från en cutscene, dvs förrenderat och helt enkelt bara ett videoklipp, men jag tror att iaf den första bilden jag postade är ingame.

Man kan ju hoppas att de släpper det på PS4. <- Sedär, tillbaks on topic ;)

Redigerat av Ageve, 19 June 2013 - 22:28.

Postad 19 June 2013 - 22:23

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Jodå, och dom kan ändra i efterhand även med hårvaran på plats. Nu har väl Sony kanske valt 1GB + 7GB men dom kan ju ändra utan att hårdvaran påverkas. Lite svårare på en traditionell PC-arkitektur där minnet är uppdelat på CPU och GPU. Fick för mig att det var minnesanvändingen i stort för den här typen av arkitektur som diskusskuterades och inte vad Sony nu har delat upp det som.

Nej de kan inte direkt ändra i efterhand.

Om de t ex bestämt sig förr att reservera 1GB så vet utvecklarna om att 7GB är att leka med.

Då kan inte Sony 2 år senare lägga till massa funktioner som kräver 1,5GB utrymme utan förspelet för då kommer det ha en väldigt negativ effekt på spel som är utvecklat för att allokera upp 7GB och inte 6,5GB.

Utan den maxgräns de sätter kommer vara maxgränsen, det enda de kan göra är att sen minskar,inte öka.

Redigerat av PalmiNio, 19 June 2013 - 22:23.

Postad 19 June 2013 - 22:26

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0

Det stämmer. När det ser ut som bäst är det ovanligt bra för att vara PS3 (dock inte alls som Crysis 3, stillbilder säger som sagt inte allt), men ingame finns det inte så mycket de kan göra åt hårdvarubegränsningarna. Texturer, växtlighet osv ser inget vidare ut.

Man kan ju hoppas att de släpper de på PS4. <- Sedär, tillbaks on topic ;)

Fundera på vad en PS4a kommer prestera med tiden, med tanke på att vi nyss jämförde The last of us på 7 år gammal hårdvara med vad PC's cutting edge Crysis 3 har att erbjuda tror jag att det blir mind blowing.

Postad 19 June 2013 - 22:29

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 1

Kollade på de första 5 minuter på quicklooken på giantbomb. De gick förbi en van som hade vält på sidan som såg ut som den var gjort av 4 polygoner och taskig textur.
Visst, spelet var ju snyggt för att vara current gen, men långt från vad jag förväntar mig av next-gen. Då ska allt se ut cut-scenes gör idag. :)

Postad 19 June 2013 - 22:31

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Haha, jadu.

Jojomen och jag har även lirat och sett Crysis 3 på PC. De döda ögonen som stirrar iskallt in i kameran är föga imponerande, på de tre (fyra??) karaktärerna som är med i spelet =P. Tbh är det rätt mycket uncanny valley-känsla i det spelet. TLoU är överlägset naturligare, det hade du också tyckt om du hade spelat spelet.

Att du ens postar bilder förstår jag dock inte, du kan inte se känslouttryck på bilder.

Postad bild

I scenen efter detta biter han en ;)

Sa någon det? Ansiktena ser bäst ut av alla hittills släppta spel, i övrigt kan det förstås inte mäta sig med de nextgenspel vi sett.

Postad 19 June 2013 - 22:31

Pip
  • Pip
  • Veteran

• 1792 inlägg
  • 0
Gamestop vill köpa alla PS4 de kan få tag på.

http://www.gamespot....tretton-6410432

Postad 19 June 2013 - 22:41

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

Jojomen och jag har även lirat och sett Crysis 3 på PC. De döda ögonen som stirrar iskallt in i kameran är föga imponerande, på de tre (fyra??) karaktärerna som är med i spelet =P. Tbh är det rätt mycket uncanny valley-känsla i det spelet. TLoU är överlägset naturligare, det hade du också tyckt om du hade spelat spelet.

Att du ens postar bilder förstår jag dock inte, du kan inte se känslouttryck på bilder.

Det är Crytek vi pratar om.... snygg grafik inte så mycket mer. :D

Redigerat av Zerox_no1, 19 June 2013 - 22:42.

Postad 19 June 2013 - 22:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Fundera på vad en PS4a kommer prestera med tiden, med tanke på att vi nyss jämförde The last of us på 7 år gammal hårdvara med vad PC's cutting edge Crysis 3 har att erbjuda tror jag att det blir mind blowing.

Nej...

De bilder som ser imponerande ut, nästan i klass med Crysis 3 är förrenderat, dvs filmklipp. Det har inte gjorts på en PS3 och skulle lika gärna kunna spelas upp av en Blurayspelare. Ingame ser det dessvärre ganska trist ut.

De döda ögonen som stirrar iskallt in i kameran är föga imponerande, på de tre (fyra??) karaktärerna som är med i spelet =P.

Ja det håller jag med om. Frågan är bara vad spelutvecklarnas förmåga till återskapa naturliga ansiktsuttryck har med grafiken att göra. Det var liksom det senare jag ville visa med bilderna. I förrenderade filmklipp är det såklart mycket enklare att få till det... I Crysis 3 är det karaktärer direkt i spelmotorn, och de har som många andra inte lyckats få till rörelser, ansiktsuttryck osv...

Redigerat av Ageve, 19 June 2013 - 22:47.

Postad 19 June 2013 - 22:47

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0

Nej...

De bilder som ser imponerande ut, nästan i klass med Crysis 3 är förrenderat, dvs filmklipp. Det har inte gjorts på en PS3 och skulle lika gärna kunna spelas upp av en Blurayspelare. Ingame ser det dessvärre ganska trist ut.

Nej där har du fel, jag spelar spelet och det är inte förrenderade saker som imponerar mig. De flesta av bilderna PalmiNio lagt in är inte de heller förrenderade.

Redigerat av Unregistered6fb5a100, 19 June 2013 - 22:48.

Postad 19 June 2013 - 22:52

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Sa någon det? Ansiktena ser bäst ut av alla hittills släppta spel, i övrigt kan det förstås inte mäta sig med de nextgenspel vi sett.

De ser kanske bäst ut i cut-scenes

Men det finns PC spelsom ser betydligt bättre ut, även ansiktet, när du väl spelar själva spelet.

Postad 19 June 2013 - 22:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
Det är ju fortfarande gjort i spelmotorn. Ge mig någonting på PC som ser bättre ut förrenderat i spelmotorn, finns inte.

Postad 19 June 2013 - 22:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Nej där har du fel, jag spelar spelet och det är inte förrenderade saker som imponerar mig. De flesta av bilderna PalmiNio lagt in är inte de heller förrenderade.

Jag har också spelat det, om än bara några minuter. Grafiken är inget vidare... Cutscenes ser dock bra ut och en PS4 skulle nog kunna klara av att rendera det i realtid, t ex den sista bilden som PalmiNio postade.

Postad 19 June 2013 - 22:57

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

Alla bilder förutom den sista är ingame.

Postad 19 June 2013 - 23:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det är ju fortfarande gjort i spelmotorn. Ge mig någonting på PC som ser bättre ut förrenderat i spelmotorn, finns inte.

Att det är förrenderat i spelmotorn har ingenting med prestandan hos PS3 att göra, utan spelutvecklarna. Ge de cred istället för en 7 år gammal slö konsoll ;)

Tänk ett spel där de kör realtid på en PS4 eller PC. Då kan man börja snacka om bra grafik.

Redigerat av Ageve, 19 June 2013 - 23:08.

Postad 19 June 2013 - 23:07

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Cutscenes ser dock bra ut och en PS4 skulle nog kunna klara av att rendera det i realtid, t ex den sista bilden som PalmiNio postade.

PS4 klarar ju av The Dark Sorcerer i realtid så det ska nog gå ;)

Att det är förrenderat i spelmotorn har ingenting med prestandan hos PS3 att göra, utan spelutvecklarna.

Det är en kombination? Hade nog inte gått på N64.

Redigerat av Zoiler, 19 June 2013 - 23:07.

Postad 19 June 2013 - 23:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det är en kombination? Hade nog inte gått på N64.

:P

Postad 19 June 2013 - 23:15

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0
Ingen som har info om priset för 4:an på Gamestop?

Postad 20 June 2013 - 00:27

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
LoL, jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig så man slipper följa upp med fler inlägg, enklast är väl att sluta skriva. Var det "dom kan göra som dom vill med uppdelningen" som var problemet? Ja, nu kan dom göra som dom vill, senare kan dom naturligtvis enbart minska systemdelen, 2GB till 1GB eller 1GB till 512MB beroende vad dom nu valt från början för att inte ställa till det för spel och utvecklare. Visst dom kan ju även öka systemdelen om dom skiter i det men det är väl mindre troligt. Dom är alltså inte bunden till hårdvaran som fallet blir med olika minnestyper eller system utan hUMA (Heterogeneous Unified Memory Access) och det var det jag tyckte var intressant. Flexibelt helt enkelt.

Nej de kan inte direkt ändra i efterhand.

... det enda de kan göra är att sen minskar,inte öka.

Så du hade kunnat skriva att det går att ändra efter att specifikationen är satt för PS4 men bara med mindre systemminne och som då leder till mer tillgängligt minne för utvecklarna. Eller jag borde ha gjort det för att vara övertydlig ;).

Postad 20 June 2013 - 04:25

MTD
  • MTD
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0
Lite xbox information såhär i en ps4 tråd (tycker det är intressant).

http://news.xbox.com/2013/06/update

Man ska tydligen inte behöva vara online för offline spel.
Man kan byta och låna spel av varandra precis som man kan idag

Postad 20 June 2013 - 04:51

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

Men det är klart, finns ju många som inte är medvetns om PS+ många fördelar..

Det är säkert råbra, billigt och prisvärt. Låt alla som vill skaffa plus. Men många är inte intresserade överhuvudtaget.
- Låt multiplayer online vara gratis, som det varit tidigare och är i de absolut flesta fall.

Tror många börjat vänja sig vid en viss avgift, Xbox Live har ju många användare trots avgift. Sedan har vi ju Netflix, Spotify etc som har mindre avgift, så tror nog att gemene man inte har det som någon "dealbreaker" faktiskt.

Jag är då van vid att multiplayer online är gratis i de absolut flesta fall. Det är typ bara World of Warcraft och Xbox 360 som ska ha extra betalt.
Tycker inte man ska jämföra med spotify då det är en helt annan produkt.

Det är väl bara i Nordamerika som Xbox 360 sålt bättre än PS3 och det beror på att Microsoft som gör Xbox 360 kommer från USA.
Glöm inte heller att Xbox 360 funnits på marknaden ett år längre.
- Så PlayStation 3 är mer populärt typ. :) - Och bland de tyngsta argumenten hör gratis multiplayer online och blu-ray-spelare.

Redigerat av Unregistered1659, 20 June 2013 - 05:07.

Postad 20 June 2013 - 06:36

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Det är säkert råbra, billigt och prisvärt. Låt alla som vill skaffa plus. Men många är inte intresserade överhuvudtaget.
- Låt multiplayer online vara gratis, som det varit tidigare och är i de absolut flesta fall.

Jag håller med dig, samtidigt så inser jag att driva servrar kostar pengar. Det finns givetvis ett par alternativ... Antingen att spelen och spelutvecklarna ska driva sina egna servrar, t.ex. låta att spelarna ska hosta sessioner.
Det andra är att låta spelare hyra servrar som t.ex. i BF3.

Det första alternativet garanterar inte sony att spelarna kommer få en tacksam upplevelse. Ända sättet sony kan göra detta är att driva egna servrar och ha en egen infrastruktur. Hur detta ska finansieras måste ju tänkas igenom. Antingen kan man tro att hårdvaru och spelföräljningen ska bära detta, eller så måste något annat bära detta, t.ex. genom att spelarna köper en onlinetjänst.

Visst kan man tycka att det ska vara gratis, men om man tänker på det så är det inte rimligt.
Att de har "lyckas" göra detta med PS3:an är nog snarare bara att de gjorde ett stort misstag, eller räknade in detta som "positiv kundupplevelse" för att vinna kunder över till playstation-märket och räknat detta i marknadsföringskostnader.

Nu vill kanske Sony ta detta till nästa nivå, och med ett större utbud av hängivna gamers så är det lättare att ta betalt för en sådan tjänst. Alternativet är att säga att priset på PS4:an har sänkts en hel del mot vad PS3:an kostade, till förmån för att låta kunden köpa sin egen onlinetillgänglighet.

Det är mina spekulationer på det hela.

Postad 20 June 2013 - 08:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Du kan ju annars på kul göra en Google bildsökning på "RAM". Bortsett från tavelramar, bilder på gudar, bilar och lite annat, så är det just systemminne till PC du hittar. Hur kan det komma sig, om jag nu skriver så vilseledande inlägg?

Jag får upp massa bilder på RAM moduler ja, väldigt förväntat må jag säga (lite lustig taktik att hänvisa till Google bildsök föresten, skriver jag in GDDR5 så får jag in massa bilder på grafikkort; skulle det då innebära alltså att Zartok har rätt när han sa att GDDR5 var grafikminne? något du vände dig emot?).

Men Google är ju bra. Då kan ju den som vill gå på de första träffarna och läsa vad RAM faktiskt betyder.

Jag förstår inte varför det är så populärt att feltolka allt som skrivs, och likt en detektiv leta efter saker som kan uppfattas fel, istället för att försöka förstå vad den man argumenterar med menar.

Lite på samma sätt som att du inte försökte förstå varför din formulering var "konstig"?

Nog om det, inte första gången tekniska termer används "konstigt" (MS grejjen vet jag inte riktigt vad du ville påvisa med dock, systemminnet är ju RAM så det är ju inget konstigt. det finns ju dessutom säkert tools som beskriver minnesmängden på grafikkortet som XX GB RAM, vilket oxå är riktigt)

Varför tar du ett citat ur sitt sammanhang? Det jag skrev var att det inte finns någon fördel med att använda GGDR5 som systemminne.

Det är ju just sammanhanget som gör att det blir fel.

Det finns fördelar med en en konstruktion där hela systemet, CPU som GPU, delar på minnesarean.
Vidare, det finns fördelar med att använda minnesarea som är optimerad för hög bandbredd eftersom annars är risken stor att typiskt GPU relaterade tasks hamnar i en flaskhals.
Alltså finns det fördelar med att använda GDDR5 som "systemminne".

Hade du sagt, "för typiskt (eller ska vi säga, klassiska) CPU relaterade tasks så finns det ingen fördel med GDDR5 [över DDR3]" så hade det varit tydligare. MEN, att lyfta ur den typen av tasks ur det större sammanhanget, helheten, gör ju att man missar lite av poängen runt GDDR5 i PS4.

Om du går in i valfri datorbutik och säger: "Jag vill ha en dator med 8GB RAM" så kommer du inte att få en med 6GB systemminne och ett grafikkort med 2GB minne. Du kommer helt enkelt att få en dator med 8GB systemminne.

Det är precis den här typen av vattentäta skott mellan "system" och "grafik" som inte längre existerar; varför man bör vara försiktig med hur man uttrycker sig.

Egentligen försvann de vattentäta skotten redan med PS3 (t.ex.). Vad sysslar CELL med? Typiskt CPU relaterade tasks eller GPU relaterade task? SPE:erna är i syfte inte helt olik CUs i en AMD GPU. Och en GPU av idag måste inte bara hålla på med "grafik" utan även olika former av "compute".

Som Totte sa, gränserna suddas ut och användandet av begrepp och tankesätt som härrör från traditionell pc-arkitektur blir olämpliga att använda.

Om man ska ironisera lite över det hela så handlar det om en förenklad världsbild, där Sony kommer och fixar till den bristfälliga PC-plattformen, tar bort alla problem, flaskhalsar osv och gör det till den ultimata plattformen - något som Intel, nVidia, AMD mfl såklart inte har någon koll på. De bara kastar runt data planlöst.

En ironi som faller duktigt platt eftersom PS4 är AMD teknik rakt igenom och dessutom, i stort, en arkitektur som vi snart kommer se i PCs. Och övriga jobbar väl på lite liknande idéer så visst är vi på G mot lite nya arkitekturer. Sony själva har väl inte gjort nått större bidrag (annat att de använder de i en produkt som kommer få stor spridning) och kan knappast ta åt sig av äran.

Vet inte vem det är som ska tagga ner. Är det tillåtet att påpeka felaktigheter, t ex jämförelser mellan det totala minnet i PS4 och minnet på ett GTX Titan?

Om det är tillåtet att påpeka felaktigheter? Ja det hoppas jag, det är ju det jag gör. :)

Och rent teoretiskt, men knappast praktiskt, så hade Zartok rätt i en sak - det finns idag ingen PC konstruktion där GPU:n kan allokera lika mkt minne som GPU:n i PS4 kan. Detta har i sig väldigt lite värde dock och jag är den förste att skriva under på att det här med 8 GB GDDR5 (och jmfär med minne på grafikkort) har missförståts, och överskattats, grovt av många. Förmodligen av Zartok med så att du gav honom mothugg var i sak rätt, formuleringarna var lite olyckliga bara.

Och ja, trillar man in i så pass ologiska samband som "overhead vs vad användes på E3" så har man nog haft lite för bråttom och behöver tagga ner lite ja...

Postad 20 June 2013 - 09:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Sony måste redan från start reservera minne för alla funktioner som OS kräver och kan komma kräva.

Detta betyder att utvecklarna har inte fritt att fördela 8GB utan de får fördela det som Sony ger dem.

Så X% CPU/GPU kraft och XGB minne kommer vara helt låst och något som utvecklarna ej kommer åt.

Rykten säger 1GB GDDR5 låst, vilket låter ganska rimligt.

Deras problem med PS3 var ju att de hade för lite RAM och för lite reserverat för OS vilket gjorde att funktionerna fick adderas efterhand som de lyckades slimma OS:et.

Jag tycker det är lustigt att inte Totte sa det själv men för mig är det uppenbart att ni pratar om två olika saker.
Du pratar om relationen av allokerat minne för OS resp Applikationer.
Det Totte prata om i inlägget före ditt var relationen av allokerat minne för GPU resp CPU, inom Applikationerna.

Hade bara Totte sagt "8GB minus OS-allokering" så hade du nog aldrig skrivit ditt inlägg. :)

Ang TLOU, Ageve sa:

Att det är förrenderat i spelmotorn har ingenting med prestandan hos PS3 att göra, utan spelutvecklarna.

Helt riktigt att det för en enskild PS3 och spelet i sig så är det bara en filmsekvens. Däremot kan man ju säga att det säger nått om spelmotorn i sig OCH prestandan hos en bunt (8 tror jag) PS3:or. Som jag förstått det så gör bunten detta i realtid, bra träning inför PS4 får man förmoda.

Redigerat av pacman, 20 June 2013 - 09:51.

Postad 20 June 2013 - 09:30

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0
I cutscenes kan du ju koncentrera allt på grafiken. Du behöver inte bekymra dig om var spelaren sätter kameran så du kan förkalkylera all occlusion och lightmapping. Finns säkert en massa andra saker du kan göra i lugn och ro istället för realtid och sen bara ha konsollen till att trycka ut pixlar.

Nu har jag inte spelat spelet, men om någon i de här cutscenenerna har på något sätt fått något som inte går att förkalkylera (tänk oskriptat bytt kläder) reflekteras det i scenen?

Postad 20 June 2013 - 10:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

I cutscenes kan du ju koncentrera allt på grafiken. Du behöver inte bekymra dig om var spelaren sätter kameran så du kan förkalkylera all occlusion och lightmapping. Finns säkert en massa andra saker du kan göra i lugn och ro istället för realtid och sen bara ha konsollen till att trycka ut pixlar.

Nu har jag inte spelat spelet, men om någon i de här cutscenenerna har på något sätt fått något som inte går att förkalkylera (tänk oskriptat bytt kläder) reflekteras det i scenen?

Du menar de finaste cutscenenerna i TLOU? Det finns ingen dynamik i dem alls eftersom det är filmsekvenser lagrade på skivan.
Eller fatta jag inte alls vad du menar nu? :)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.