Jump to content

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fotografera Bröllop

32 replies to this topic

Posted 30 maj 2011 - 17:09

Tjenare !

Jag har fått i uppdra att fota min farbrors bröllop nu den 9 Juni. Kommer även få en slant för det, ca 4-5h fotografering med bilderna på en CD + 25st högupplösta redigerade bilder exklusive utskrifter, kommer de att få.

Som rookie i både porträtt och absolut bröllop så behöver jag lite tips ifrån er som har lite erfarenhet. Kommer att foto på någon ö utanför dalarö, de har tydligen bokat en Taxi-båt. Så jag har ingen möjlighet att åka dit och räka :/

De jag tänkt ha med mig:

Canon 5D MK-II + BG och dubbla batterier
16GB + 4GB CF.
CZ-85 1.4
EF-50 1.4
EF- 17-40
Stativ Gitzo

Cactus V5 3st (beställs idag)
2st Canon 540 EZ (Ska hitta en beggad i veckan)

Vad tror ni? Hjälp en lite nervös Timpolanen inför sin första bröllops shoot!

Posted 30 maj 2011 - 18:56

Nu är jag verkligen ingen expert inom detta området, och du har fotat bra mycket längre än mig. Men. Du ska nog undvika blixt inne i kyrkan, men det antar jag att du redan tänkt på.

Posted 30 maj 2011 - 19:04

Blixt är nog tvärtom i många fall en nödvändighet, kyrkor är sällan väl upplysta. Nu har jag bara fotat två bröllop, men på båda var blixt nödvändigt om jag ville hålla ISO nere. Nu har ju Timpolanen en 5D MKII, den pallar nog högre ISO än min D90, men ändå...

Däremot skulle jag nog rekommendera en zoom för att slippa komponera "med fötterna", minsta rörelse riskerar att höras i kyrkan.

Edit: Äh, du hade ju en zoom såg jag nu...

Edited by Sir Anselm, 30 maj 2011 - 19:05.

Posted 30 maj 2011 - 19:20

Har ingen erfaranhet och skulle aldrig vilja fota ett bröllop själv, men....

Inne i kyrkan: Använd blixt när det passar, tex när dom kommer in/lämnar kyrkan och spontanbilder på brud/gum/tärnor/publik inne i kyrkan innan ceremonin. Under ceremonin använder du helst inte blixt, det blir störande. Använd istället ljusstarka objektiv, här hinner du byta objektiv lite då och då, samt högre ISO och befintligt ljus vilket din kamera fixar utan problem.

När du ska ta bilder av paret utanför kyrkan:
Se till att du får lugn och ro med paret och att ni har tid på er, en timme skall du ha enbart för det! Det måste bli avslappnat utan stress och du ska kunna prova dig fram med ljuset!
Du behöver ta hjälp av någon som är med dig och flyttar blixtarna dit du vill, samt hålla relfex skärm (sådan skall du absolut ha!) Hellre en blixt och reflex skärm än för många blixtar!

Det är mina två kronor, utan någon som helst erfarenhet ;)

Edited by Mikael_R, 30 maj 2011 - 19:21.

Posted 30 maj 2011 - 19:23

Nu kom nästa tanke, 17-40 är visserligen en zoom, men på en 5D blir det ju jäkligt vidvinkligt, så den har du nog inte så mycket nytta av...

Posted 30 maj 2011 - 19:28

Visa inläggSir Anselm May 30 2011, 20:23 skrev:

Nu kom nästa tanke, 17-40 är visserligen en zoom, men på en 5D blir det ju jäkligt vidvinkligt, så den har du nog inte så mycket nytta av...
håller med.... Han behöver nog en typ 24-70 eller vad dom nu kan heta...

Posted 30 maj 2011 - 19:33

Denna är inte helt dum om du inte redan sett den, har aldrig ens varit i närheten av fotografera bröllop själv, men kom att tänka på denna när jag såg tråden.

Fotoskola Bröllop

Posted 30 maj 2011 - 19:34

Tack för tipsen..! Vo visst får man tare lingt med blixten inne i kyrkan, så man inte smäller av 2st på fullpatte å blindar paret ;) Vet inte hur länge dem hade tänkt sig med "parfotot" men de har ju hyrt en taxi båt och vi ska ut till någon ö. SÅ lite tid borde ju finnas ;)

Man skulle haft kvar sin 70-200 2,8, men den var för oskarp. Vet ni nått ställe där man kanske kan hyra en 24-105/24-70, vore ju perfa!

Posted 30 maj 2011 - 19:34

Visa inläggMikael_R May 30 2011, 20:20 skrev:

Det är mina två kronor, utan någon som helst erfarenhet ;)
Bra tips där ändå tycker jag ;). Overhard har väl fotat Bröllopsbilder några gånger eller? Han har ju jädrigt bra koll på det här med porträttfotografering och han har nog många bra tips.

Har inte fotat något Bröllop, men fotade brorsans tjejs bal nu i fredags. Första gången jag gör något sådant och det var ju en ny erfarenhet. Tyckte tiden gick snabbt som bara den, hade bara 45min på själv men det är nog bra att reka lite innan var ni ska fota så att du har koll på den biten. Sedan som sagt är en medhjälpare ett måste svårt att få till ljus och så annars. Körde blixt + vitt paraply + cactus. Sedan hade jag ett ND filter på min DA40, det var riktigt, bra är nog än bättre med reflexskärm annars kan jag nog slå ett slag för att du har ett sådant. Ska se om jag kan få upp lite bilder som jag tog nu i veckan, är ju inget pro direkt men kanske kan ge något ...

Posted 30 maj 2011 - 19:38

Visa inläggLimpas May 30 2011, 20:33 skrev:

Denna är inte helt dum om du inte redan sett den, har aldrig ens varit i närheten av fotografera bröllop själv, men kom att tänka på denna när jag såg tråden.

Fotoskola Bröllop

Trevligt ska läsas!

Dock får jag en känsla av att man inte ska läsa allt för mycket och göra efter böckerna. Utan gå på känslan, tror jag nästan aldrig gått hem utan en bild jag varit nöjd med när jag varit på foto tur.

Visa inläggGroKKen May 30 2011, 20:34 skrev:

Bra tips där ändå tycker jag ;). Overhard har väl fotat Bröllopsbilder några gånger eller? Han har ju jädrigt bra koll på det här med porträttfotografering och han har nog många bra tips.

Har inte fotat något Bröllop, men fotade brorsans tjejs bal nu i fredags. Första gången jag gör något sådant och det var ju en ny erfarenhet. Tyckte tiden gick snabbt som bara den, hade bara 45min på själv men det är nog bra att reka lite innan var ni ska fota så att du har koll på den biten. Sedan som sagt är en medhjälpare ett måste svårt att få till ljus och så annars. Körde blixt + vitt paraply + cactus. Sedan hade jag ett ND filter på min DA40, det var riktigt, bra är nog än bättre med reflexskärm annars kan jag nog slå ett slag för att du har ett sådant. Ska se om jag kan få upp lite bilder som jag tog nu i veckan, är ju inget pro direkt men kanske kan ge något ...

Humm, medhjälpare... Mindre cash i fickan. Men som ni säger kanske vore bra att ha med sig. Jag äger ingen reflextskärm. Men borde inte 2st blixtar off-kamera funka?

Posted 30 maj 2011 - 19:43

Visa inläggTimpolanen May 30 2011, 20:38 skrev:

Dock får jag en känsla av att man inte ska läsa allt för mycket och göra efter böckerna. Utan gå på känslan, tror jag nästan aldrig gått hem utan en bild jag varit nöjd med när jag varit på foto tur.

Humm, medhjälpare... Mindre cash i fickan. Men som ni säger kanske vore bra att ha med sig. Jag äger ingen reflextskärm. Men borde inte 2st blixtar off-kamera funka?
Jag gick mycket på känsla när jag fota eftersom jag inte är så erfarenhet med sådant där tänkte jag att det var bäst så ;).

Det var jädrigt jobbigt när jag fota för jag var inställt på fint väder men det regnade under halva tiden vi fota. Då var det gött att tjejens mamma var med och kunde hålla paraply över en och hjälpa till med ljussättningen. Annars hade det nog kanske gått själv om det varit bra väder och inte så stressigt så det beror lite på omständigheterna. Blixtar fungerar nog, jag körde som sagt ingen reflexskärm men ND-filtret var bra när jag fota och solen kom fram annars hade jag behövt mycket mindre bländare eftersom jag var låst till max 1/180s.

Posted 30 maj 2011 - 20:20

Fotat några bröllop och jag hatar det varje gång, blir ett till i sommar (man är för snäll). Hur som helst min erfarenhet är följande. Vid inget av de sex tillfällena fick jag helt enkelt använda blixt i kyrkan, kolla med prästen, de kan vara griniga :) Meddela brudparet vad som gäller och vad de kan förvänta sig isåfall.
I övrigt använde jag i princip enbart 28-70 och 85an. I de kyrkor jag var i var avstånden så pass att det räckte.
Dock gärna ett reservhus och förbaskat mycket minneskort och batterier. Känsla är bra, enligt mig :)

I övrigt som tål att sägas igen: Var extremt tydlig vad som gäller med bilderna, äganderätt osv..osv...

Posted 30 maj 2011 - 20:38

Grokken:

ND-filter..! Bra tips! Annars får man inte go bokeh i solen med min Zeiss glugg :)

Visa inläggkis0907 May 30 2011, 21:20 skrev:

Fotat några bröllop och jag hatar det varje gång, blir ett till i sommar (man är för snäll). Hur som helst min erfarenhet är följande. Vid inget av de sex tillfällena fick jag helt enkelt använda blixt i kyrkan, kolla med prästen, de kan vara griniga :) Meddela brudparet vad som gäller och vad de kan förvänta sig isåfall.
I övrigt använde jag i princip enbart 28-70 och 85an. I de kyrkor jag var i var avstånden så pass att det räckte.
Dock gärna ett reservhus och förbaskat mycket minneskort och batterier. Känsla är bra, enligt mig ;)

I övrigt som tål att sägas igen: Var extremt tydlig vad som gäller med bilderna, äganderätt osv..osv...

Tack för din input! Jag får nog låna med mig polaren Nex-5, bra backup! Inte så haj på äganderätt osv. Men de är ändå släkt. Dock tror jag inte ger dem rättigheterna till bilderna.

Edited by Timpolanen, 30 maj 2011 - 20:39.

Posted 31 maj 2011 - 06:43

Jag har inte fotat något kyrkbröllop..än, har tackat nej för att det verkar vara så mycket man lär ha koll på, tycker om när det är kravlöst istället.. :)
Om du ska fota middagen och minglet så tycker jag att du ska ha med ditt 17-40 4L. Jag håller med Micke om att en reflexskärm vore bra. Du skulle helst haft med 2 hus, tele på ett och vidvinkel/normal på andra så slipper man hålla på byta objektiv hela tiden. Med de gluggar du har hade jag kört 17-40 4L och 85:an (om det är autofokus på den?)

En på fotosidan berättade igår om sin första bröllopsfotografering som kanske kan vara värt att läsa: http://www.fotosidan...threadid=134423

Posted 31 maj 2011 - 09:33

Om du har möjlighet att ta dig till Järfälla innan dess kan du kanske låna mitt 24-70. Det ska säljas, men är inte så bråttom med det. Har även en mindre reflexskärm och en 430 EXII. Ska få tillökning i familjen kring 9 juni, annars hade jag gärna följt med som assistent. Alltid kul att lära sig och jag ska själv fota mitt första bröllop i september. Hör av dig om det är intressant, kommer inget barn då kan jag kanske haka på ändå :)

Posted 31 maj 2011 - 14:06

Visa inläggTimpolanen May 30 2011, 20:34 skrev:

Vet ni nått ställe där man kanske kan hyra en 24-105/24-70, vore ju perfa!
YFO/Goecker ?

Edited by Velodynamic, 31 maj 2011 - 14:08.

Posted 31 maj 2011 - 16:37

Var på Scandinavianphoto förra veckan och köpte en ny lins, fick då reda på att om du är upplagd som kund fick du hyra Nikons proffszoomar 14-24 f2.8 24-70 f2.8 och 70-200 vr2 f2.8 för 200:- st/dygn. Skulle inte bli förvånad om dom körde samma deal med Canon prylar.

Jag fotade mitt första bröllop förra sommaren, använde mig av en D700+ 24-70 2.8 hade även ett par andra linser men 24-70 var det som användes flitigast. Hade även en SB-800 blixt och en reflexskärm. Som backup hade jag en D200.

Det var en ganska mulen dag med regn så ljuset i kyrkan var begränsat men med ett så bra hus så är det inga problem att gå upp i iso med kombinationen av en ljusstark lins. Jag knäppte av ca 1000 bilder under hela dagen, jag gjorde även misstaget att berätta för brudparet att jag hade tagit så många bilder vilket resulterade i att dom ville ha precis alla bilder, även fast jag påpekade att jag inte ville ge bort dom som jag var missnöjd med. Brudparet var två nära vänner så det är svårt att säga nej, tror helt klart att det är bättre att komma överens innan om hur många bilder dom ska få. La säker ner 20-30 timmar på retusch efteråt...

Förövrigt hade jag min sambo som assistent plus en kompis och det är nästan ett måste vid bröllopsfotografering... Det är svårt att göra allting själv. Det tar ofantligt mycket på krafterna att fota ett bröllop så för mig som bröllopsgäst var det ingen hit men jag lärde mig otroligt mycket.

Lycka till!

Posted 31 maj 2011 - 16:46

Lever delvis på att fota bröllop :)

*Gör noga upp med dem du ska fota hur dem vill ha det.
*Leta fina platser innan/efter kyrkan, fota dem helst efter kyrkan hellre än innan, då är dem mer glada och avslappnade.
*Kolla så att du kan kameran ut och in, t.ex. spotmätning som är mycket användbart, al-servo osv.
*Vad händer om det regnar? Hitta platser för en nödlösning.
* Har du någon mer kamera? I så fall sätter du ef50 på den med lägsta brusprestanda.
*Kolla upp på www.klart.se dagen innan så du vet hur det kommer se ut.
* Kolla på bilder från stället, gör dig bekant med stället (om du inte kan ta dig dit, med eniro.)
*Strunta i stativet om du inte behöver sätta blixtarna på det.
*Fota i raw.
* Bär så lite som möjligt
* Ha gärna någon assistent, kanske någon refexskärm.
* Få med spontanbilder, skratt, gråt, kramar, detaljer, osv.

Tänk ut ideer som är varierade så att du inte fotograferar "samma" bilder hela tiden.

Se till att inte missa ringbytet / kyss.

Kolla med prästen om det är okej att ta några bilder med blixt, vissa präster blir irreterade och griniga. Stå inte och smattra hela tiden utan använd blixt vide dem viktigaste tillfällena, se till så att blixten är rätt inställd.

Kontrollera så att du ha nya batterier till allt! (fulladdade)

Förstör inte för alla gäster genom att vara i vägen överallt.

Säg till gästerna att dem inte ska ställa sig framför dig vid dem tillfällena du behöver fota samt inte använda blixt (om möjligt)

Försök att hålla dig under iso 6400 med 5dm2.

Var på plats FÖRST.

Edited by Johanpixels, 31 maj 2011 - 16:53.

Posted 31 maj 2011 - 20:56

Visa inläggBempaS May 31 2011, 07:43 skrev:

Jag har inte fotat något kyrkbröllop..än, har tackat nej för att det verkar vara så mycket man lär ha koll på, tycker om när det är kravlöst istället.. :)
Om du ska fota middagen och minglet så tycker jag att du ska ha med ditt 17-40 4L. Jag håller med Micke om att en reflexskärm vore bra. Du skulle helst haft med 2 hus, tele på ett och vidvinkel/normal på andra så slipper man hålla på byta objektiv hela tiden. Med de gluggar du har hade jag kört 17-40 4L och 85:an (om det är autofokus på den?)

En på fotosidan berättade igår om sin första bröllopsfotografering som kanske kan vara värt att läsa: http://www.fotosidan...threadid=134423

Ahh okej, jo 2st hus vore ju optimalt. Fan att man ska snåla, borde köpt 2st 5D på engång :lol: Får väl räka fram en canon system kanske då. Dem jag känner har typ 1000D, men kansk duger.

Ska läsas tack!

Visa inläggkinjon May 31 2011, 10:33 skrev:

Om du har möjlighet att ta dig till Järfälla innan dess kan du kanske låna mitt 24-70. Det ska säljas, men är inte så bråttom med det. Har även en mindre reflexskärm och en 430 EXII. Ska få tillökning i familjen kring 9 juni, annars hade jag gärna följt med som assistent. Alltid kul att lära sig och jag ska själv fota mitt första bröllop i september. Hör av dig om det är intressant, kommer inget barn då kan jag kanske haka på ändå :)

Låter väldigt intressant! Skickar ett PM ;)

Visa inläggVelodynamic May 31 2011, 15:06 skrev:

YFO/Goecker ?

Oj aldrig sett fan va gött...! :lol:

Visa inläggRedEnzo May 31 2011, 17:37 skrev:

Var på Scandinavianphoto förra veckan och köpte en ny lins, fick då reda på att om du är upplagd som kund fick du hyra Nikons proffszoomar 14-24 f2.8 24-70 f2.8 och 70-200 vr2 f2.8 för 200:- st/dygn. Skulle inte bli förvånad om dom körde samma deal med Canon prylar.

Jag fotade mitt första bröllop förra sommaren, använde mig av en D700+ 24-70 2.8 hade även ett par andra linser men 24-70 var det som användes flitigast. Hade även en SB-800 blixt och en reflexskärm. Som backup hade jag en D200.

Det var en ganska mulen dag med regn så ljuset i kyrkan var begränsat men med ett så bra hus så är det inga problem att gå upp i iso med kombinationen av en ljusstark lins. Jag knäppte av ca 1000 bilder under hela dagen, jag gjorde även misstaget att berätta för brudparet att jag hade tagit så många bilder vilket resulterade i att dom ville ha precis alla bilder, även fast jag påpekade att jag inte ville ge bort dom som jag var missnöjd med. Brudparet var två nära vänner så det är svårt att säga nej, tror helt klart att det är bättre att komma överens innan om hur många bilder dom ska få. La säker ner 20-30 timmar på retusch efteråt...

Förövrigt hade jag min sambo som assistent plus en kompis och det är nästan ett måste vid bröllopsfotografering... Det är svårt att göra allting själv. Det tar ofantligt mycket på krafterna att fota ett bröllop så för mig som bröllopsgäst var det ingen hit men jag lärde mig otroligt mycket.

Lycka till!

Okej får ta och kolla med dem, vore intressant och veta ;)

Som alla påtalar, en assistant. Får nog ta med mig en, känns säkras iom det är första gången.

Visa inläggJohanpixels May 31 2011, 17:46 skrev:

Lever delvis på att fota bröllop :blush:

*Gör noga upp med dem du ska fota hur dem vill ha det.
*Leta fina platser innan/efter kyrkan, fota dem helst efter kyrkan hellre än innan, då är dem mer glada och avslappnade.
*Kolla så att du kan kameran ut och in, t.ex. spotmätning som är mycket användbart, al-servo osv.
*Vad händer om det regnar? Hitta platser för en nödlösning.
* Har du någon mer kamera? I så fall sätter du ef50 på den med lägsta brusprestanda.
*Kolla upp på www.klart.se dagen innan så du vet hur det kommer se ut.
* Kolla på bilder från stället, gör dig bekant med stället (om du inte kan ta dig dit, med eniro.)
*Strunta i stativet om du inte behöver sätta blixtarna på det.
*Fota i raw.
* Bär så lite som möjligt
* Ha gärna någon assistent, kanske någon refexskärm.
* Få med spontanbilder, skratt, gråt, kramar, detaljer, osv.

Tänk ut ideer som är varierade så att du inte fotograferar "samma" bilder hela tiden.

Se till att inte missa ringbytet / kyss.

Kolla med prästen om det är okej att ta några bilder med blixt, vissa präster blir irreterade och griniga. Stå inte och smattra hela tiden utan använd blixt vide dem viktigaste tillfällena, se till så att blixten är rätt inställd.

Kontrollera så att du ha nya batterier till allt! (fulladdade)

Förstör inte för alla gäster genom att vara i vägen överallt.

Säg till gästerna att dem inte ska ställa sig framför dig vid dem tillfällena du behöver fota samt inte använda blixt (om möjligt)

Försök att hålla dig under iso 6400 med 5dm2.

Var på plats FÖRST.

Tack för dina tips! Uppskattas verkligen! Ska lusläsa dem i morron när man är lite piggare!

Posted 31 maj 2011 - 21:14

• GAES
  • Beroende

• 1184 posts
-Mitt viktigaste tips blir onekligen detta: TA MED ETT RESERVHUS.
Det skulle vara förödande om ngt händer med kameran just den här dagen.

-Kort du inte får missa i kyrkan är givetvis kyssen, ringbytet samt kort utanför kyrkan både med och utan svärföräldrar.

Kort du inte får missa vid festen är: Ankomsten till festen, tal ifrån svärföräldrar, uppskärning av tårtan, brudparets tacktal, när brudbparet lämnar festen.

-Stativ behöver du inte släpa på, det blir bara bökigt och du kommer troligtvis inte ha ngn nytta av det.

-Jag hade planerat in bröllopskort både före och efter vigseln pga av väderomständigheter, samt två olika miljöer.

- Tid för kort efter vigsel bör inte vara mer än 30 min. Det blir långtråkigt för alla gäster att vänta... Med tanke på tiden rekomenderar jag er att även ta bilder innan vigsel. Man vet inte vad som kan inträffa? I värsta fall kanske ngt händer med paret eller tillhörigheterna under vigseln. Därför råder jag dig till att undvara 1 h innan vigsel för fotografering. Då har ni ingen tidspress.

-Beträffande optik hade jag valt ljuskänslig optik. För utomhusfotografering är ett 50 mm ett kanobra val.

-Släpa inte med dig för många obektiv. Du bör klara dig med 3 objektiv inkl det som sitter på kameran.

- Se till att hus nr 2 är av samma märke som hus nr 1 och att du kan använda optiken till båda husen. Hör efter med Scandinavian Photo om du även kan hyra hus hos dom?

- Fota i RAW vid vigsel, innan-efter kyrkan. Under själva festen kan du gå ner i upplösning.

- Se till att ha med dig extra minneskort!!! Du kan aldrig få för mkt minneskort.

- Se till att samtliga batterier är laddade och klara.

- Lägg laddare till batteri i bilen ifall ifall...

Det kommer säkerligen att gå kanobra!

Mvh

G

Edited by GAES, 31 maj 2011 - 21:21.

Posted 08 juni 2011 - 20:06

Många riktigt bra tips GAES! Tackar :)

Och tackar kinjon så sjukt mycket för jag får låna grejjerna...! Underbart trevliga människor på detta forum :)

Nu har jag 4st blixtar (+triggers) att tillgå, samt 17-40, 24-70, 50, 85 :D Och en reflexskärm!

Attached Files

Edited by Timpolanen, 08 juni 2011 - 20:07.

Posted 11 juni 2011 - 09:28

Nu har jag fått låna en 450D som blir reservhus ;) 50mm 1.4 får sitta på den och polaren (assistenten) får skjuta lite med den också. 4 ögon är bättre än 2 :)

Porträttfotot skulle vi ha ca 1h plåtning innan vigsel ute på någon ö. Vid ca 13:00, där kommer jag köra Zeiss 85mm @ 5,6. Med kanske någon blixt för att motverka ljuset ifrån solen.

Sedan i kyrkan blir det troligtvis 24-70, kanske slinger in lite bokeh bilder med 85mm. Och om jag får/hinner rigga 2st fjärrade blixar ifrån R/L. (Allt beror ju på hur ljuset faller men....)

Festen ska jag inte fota, som tur e ! För den ska också vara på någon ö, där båten går hem vid 01-02 på natten...

5D MK2
450D
------------------------------
2st 540EZ
2st 430EX
3st Cactus V5
EF-50mm/1.4
CZ 85mm/1.4
24-70/2.8
2st 16GB + 4GB CF
1st 8GB SD (450D)
2st Stativ (ligger i bilen utifall att)
Nya batterier i alla blixtar och triggers + 50st extra AA.
2st LP-E6

Detta ska bli kul, om något pirrigt...! ;)

Posted 11 juni 2011 - 10:47

Kul att du fått låna så mycket grejer ;) Men 85an på 5.6, hur kommer det sig?

Posted 11 juni 2011 - 11:01

Visa inläggMalkovic Jun 11 2011, 11:47 skrev:

Kul att du fått låna så mycket grejer ;) Men 85an på 5.6, hur kommer det sig?
Jag undrar också :)

Posted 12 juni 2011 - 02:12

Det var en polare som sa det, som kört med samma glugg och jobbat inom foto. För att det ska bli skarpt på båda hela ansikterna (stavning). Dock älskar jag fullöppning, men det var så sjukt ljus att det knappt gick att ha någon vidare låg bländare.

Kommer upp med lite bilder såfort jag sätter mig och tuggar igenom dem, natti...!

Posted 12 juni 2011 - 09:54

Okej låter lite knepigt att låsa sig fast vid f5.6 bara, roligare att variera skulle kanske jag säga ;) Ser fram emot bilderna Timpo!

Posted 12 juni 2011 - 11:15

Bra tips i den här tråden, ska själv fota lite bröllop i augusti :)
Hoppas det går jättebra Timpo ;)

Posted 12 juni 2011 - 11:17

Visa inläggMalkovic Jun 12 2011, 10:54 skrev:

Okej låter lite knepigt att låsa sig fast vid f5.6 bara, roligare att variera skulle kanske jag säga ;) Ser fram emot bilderna Timpo!

Jorå! Klart man inte ska :) Nu släpper vi bländare 5,6 :D

Var skoj att fota med blixtar för första gången, dock svårt då man inte har någon som helst erfarenhet. ;) Bilder kommer kanske ikväll....

Posted 13 juni 2011 - 19:52

Visa inläggHamsteren Jun 12 2011, 12:15 skrev:

Bra tips i den här tråden, ska själv fota lite bröllop i augusti :(
Hoppas det går jättebra Timpo :)

Jomen visst! Kanon tips :P

Nu har jag börjat gallarat i bilderna, pjuuu.!

Ett smak prov:
Attached File  IMG_5207_2.jpg   190.78K   0 downloads

Attached File  IMG_5556.jpg   162.47K   0 downloads

Attached File  IMG_5562.jpg   178.94K   0 downloads

Attached File  IMG_5631.jpg   140.63K   0 downloads

Fan va svårt det var att foto bröllop. Kändes som man satt i vägen i kyrkan, kändes fel när man smattra på i en ekande kyrka ;) Men man får tänka lite logiskt, fick ingen arg blick ifrån prelle-nissen så :D

Attached File  IMG_5483.jpg   170.91K   0 downloads
Attached File  IMG_5510.jpg   182.17K   0 downloads

Fast det jobbigaste var att vi fotade vid lunch tiden, då solen stod klcokan 12 nästan. Så alla tyckte solen brände i ögonen, och kisade på många bilder.

Attached Files

Edited by Timpolanen, 13 juni 2011 - 20:00.

Posted 13 juni 2011 - 20:09

Trevliga bilder Timpo! Gillar den sista bäst.

Posted 13 juni 2011 - 20:42

Visa inläggMalkovic Jun 13 2011, 21:09 skrev:

Trevliga bilder Timpo! Gillar den sista bäst.
+1

Posted 13 juni 2011 - 20:50

Fick du användning av blixtarna?

Sist jag fotade ett bröllop så tyckte jag att det räckte med en st fjärrutlöst på ett stativ

Posted 14 juni 2011 - 15:16

Tack Hamsteren och Malko..!

melanderhenrik: Jorå tog lite bilder med R/L blixtar snett nedifrån. Lägger upp en sådan här sen. Dock hade det varit kanon med blixt i kyrkan, men jag vågade inte... :)

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users

Detta forum sponsras av
  • Ny förstärkare och högtalare
    TDLG30RTL
    2013-06-19 21:35:07
  • R2-D2 beväpnad
    Benkke
    2013-06-19 20:29:30
  • R2-D2
    Benkke
    2013-06-19 20:07:28
  • Framtida ljudrum
    Gubbas83
    2013-06-19 19:41:09
  • Dressade PB13-Ultra
    cbjorkman
    2013-06-19 12:48:04
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.