Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ta bort "stopp och väx" från panelen på en Plasma (Panasonic PX80

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 juni 2011 - 19:01

Unregisteredfa59fbf5
  • Unregisteredfa59fbf5
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
En av de mindre medlemmarna i familjen har kletat på "stop och väx" (sånt man sätter på naglarna för att de ska växa + förhindra nagelbitning...) på vår TV :D , en Panasonic PX80 plasma. Detta har nu stelnat och verkar sitta ganska hårt, om jag skrapar med nageln så visst lossnar det men det blir kvar rester.

Jag vet att PX80 har någon slags glasskiva på panelen, men jag undrar om det är som en "vanlig glasskiva" som tål det mesta? Det jag funderar på är helt enkelt hur hårt jag vågar gå på den och vilka medel jag törs använda. Någon som har koll/tips?

#2

Postad 01 juni 2011 - 20:34

Wortex
  • Wortex
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0

En av de mindre medlemmarna i familjen har kletat på "stop och väx" (sånt man sätter på naglarna för att de ska växa + förhindra nagelbitning...) på vår TV :D , en Panasonic PX80 plasma. Detta har nu stelnat och verkar sitta ganska hårt, om jag skrapar med nageln så visst lossnar det men det blir kvar rester.

Jag vet att PX80 har någon slags glasskiva på panelen, men jag undrar om det är som en "vanlig glasskiva" som tål det mesta? Det jag funderar på är helt enkelt hur hårt jag vågar gå på den och vilka medel jag törs använda. Någon som har koll/tips?


Jag vet inte hur det är med PX80, men dom nyare modellerna har filter utanpå glaset vilket jag skulle vara ganska försiktig med. Har du glas ytterst så är det väl bara att köra på med aceton eller liknande?

#3

Postad 01 juni 2011 - 21:01

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0
Min mamma har en PX8 och den polerade säljaren i butiken med fönsterputs så det stod härliga till. (Hon köpte ett demo-ex pga det var det sista exet). Jag opponerade mig pga jag har själv en plasma med hinna på (Pioneer) men han sa att på Panasonicen är det bara glas så inga problem att putsa.
OM detta stämmer - att det är glas - så tål den ju starkare medel än om det är plast eller en hinna.
Du kan ju prova i ett litet hörn.
Annars åberopa drulle om du har det i hemförsäkringen?

#4

Postad 02 juni 2011 - 01:17

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Om TS förhoppningsvis hunnit läsa bruxen till tv´n så är displayytan känslig mot thinner,nagelskrap bla.Kör inte aceton.Det är inte glas ytterst.

PVA´n i nagelmedlet borde gå att lösa upp med koncentrerad alkohol,typ T-röd.Prova först i ett hörn med tops -blir ytan kletig direkt,missfärgad då det torkat?

Själv skulle jag testa att få bort intorkat nagelmedel på annat ställe(glas) med vatten,T-röd,aceton i den ordningen.Funkar inte det så är det inte lönt att prova på tv´n.

Redigerat av TomasThoren, 02 juni 2011 - 01:26.


#5

Postad 02 juni 2011 - 11:35

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0
Som alltid; isopropanol-alkohol funkar, köpes på Apoteket.

Testa dock alltid med en Tops i det hörn där loggorna oftast finns.

#6

Postad 02 juni 2011 - 17:15

Unregisteredfa59fbf5
  • Unregisteredfa59fbf5
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Tack för tipsen, ska testa lite försiktigt med T-röd på en tops till att börja med. Manualen? Det är omanligt att läsa manualer :(

#7

Postad 03 juni 2011 - 05:55

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Tack för tipsen, ska testa lite försiktigt med T-röd på en tops till att börja med.

T-Röd är INTE samma sak som isopropanol-alkohol!

http://www.solveco.s...Isopropanol.pdf


T-Röd innehåller t ex Aceton, som LÖSER UPP bl.a. Plast!

http://www.dahl.se/vd/922587.pdf


Använd ISOPROPANOL-alkohol, INTE T-Röd!

#8

Postad 03 juni 2011 - 08:23

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
Stopp och väx skall man lägga på nytt varje gång man tvättat händerna.... detta för att det löses upp och försinner när man tvättar sig... så innan du går på TVn med starkare kemikalier: testa med lätt vattenfuktad duk (t.ex microfiber).

Mvh
/Gelmax

#9

Postad 03 juni 2011 - 14:34

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Följdaktligen har forumets samlade vishet kommit fram till följande angreppssätt:

Vatten
Brännvin
Isopropanol

(T-röd,aceton,flambering,blästring)

Inom parentes när endast fläckborttagning är av intresse och slutresultatet med matt,flammig skärm mindre.

#10

Postad 03 juni 2011 - 15:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Låter som ett förslag till helgfylla. Skämt åsido, går det att tvätta bort "stopp och väx" med vatten så känns ju det naturligast. Jag skulle gnida försiktigt för att se vad som händer.

#11

Postad 03 juni 2011 - 21:55

Unregisteredfa59fbf5
  • Unregisteredfa59fbf5
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Det tog mig 35 minuter av fredagskvällen men nu är det borta OCH panelen är oskadd, detta tack vare varmt såpvatten och en del gnuggande :) Stort tack till Gelmax som fick in mig på spåret att testa med vatten först!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Låda 2
    DPC
    2024-05-03 07:22:55
  • Nya duken, låda 1
    DPC
    2024-05-03 07:22:16
  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.