Har ju fått riktigt bra recensioner och överlag verkar användarna väldigt nöjda.
Sen att de är på tok för låst och likt Iphone gör att de går tokbort för mig
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Nokia N9 *, Världens första mobil med MeeGo
Startad av
Unregistered31511
, Jun 21 2011 08:57
1421 svar till detta ämne
Postad 11 March 2012 - 07:42
WP verkar ju inte alls så dålig.
Har ju fått riktigt bra recensioner och överlag verkar användarna väldigt nöjda. Sen att de är på tok för låst och likt Iphone gör att de går tokbort för mig Postad 11 March 2012 - 12:02
Den är sämre än konkurrenterna och det är Microsoft som äger det alla pratar om, nämligen "ecosystemet". Nokia kan inte få marginaler på telefonerna samt att alla appar som säljs är det Microsoft som drar in kosing på. En telefon som endast kan köras på viss hårdvara och är låst till upplösningen 800x480 och har helt egen utvecklingsmiljö går inte och sälja dyrt. Nokia blöder hela tiden Postad 11 March 2012 - 12:17
Sämre än konkurrenterna på vilket vis? Jag tror att samma människor som är nöjda med iOS blir nöjda med WP och recensenter verkar också tycka om operativsystemet. Att låsa upplösningen tycker jag är ett smart drag då utvecklare har full koll på hur programmet de skriver ser ut hos slutanvändaren, oavsett telefonmodell. Sedan tror jag inte många C#-sharputvecklare har något emot att köra Visual Studio. För min del är multitaskingen WPs stora akilleshäl just nu. Det ser grymt otympligt och jobbigt ut om man jämför med WebOS och N9:ans system. För min del blir det nog en N9:a, men en WP i framtiden. Android var spännande i början, men pga den enorma fragmentering och antalet skräpprogram som översvämmar Market (Google Play nu) så känns det som ett enda stort kaos. En anledning är också att Nokia inte har en Androidlur och jag tycker Nokia har de mest väldesignade och välbyggda telefonerna på marknaden just nu. Postad 11 March 2012 - 12:57 Angående fragmentering: Där ger du ett exempel på hur WP är sämre än Android. WP stödjer bara en enda processor i tre olika varianter, Stödet för andra komponenter i Mobilen extremt klent. Operativet är ordentligt låst, inte mycket en tillverkare kan göra med systemet. Android är tvärtom gjort för de som tillverkar skall kunna ha egna lösningar, göra saker och därmed få en egen touch. På så sätt ökas incitamenten att sälja systemet. Vilken tillverkare vill sälja något som ser identiskt ut med alla andra? Android är gjort för att företag också skall kunna tjäna pengar på systemet. WP är gjort för att Microsoft skall tjäna pengar MeeGo Harmattan är öppet och se hur snabbt de får nya finesser, fler och fler som lär sig systemet och bygger egna lösningar har börjat få upp farten Redigerat av gosh, 11 March 2012 - 12:58. Postad 11 March 2012 - 16:15 För det första så står det där om Windows Mobiles marknad som tydligen Microsoft stänger, det har inget med Nokia och Windows Phone att göra. För det andra så är bloggaren riktigt ute och cyklar när han drar slutsats utifrån 2011, året då Nokia sålde Lumian i sex länder de sex sista veckorna på året. Inte seriöst för fem öre. Nokia har själva sagt att man inte kommer nå full produktion på WP7 mobiler för än nu 2012, från början visste man inte ens om man skulle hinna lansera någon 2011, men de tog fram Lumian på för Nokia rekordtid, 8 månader. Att bli övervakad av Google varje steg man tar kan ju inte heller kallas fritt och öppet. Är ju som att säga att DDR var öppet och fritt. Såg en kommentar på en blogg att Nokia får ta del av appintäkterna på sin Lumia. Vet inte om det stämmer dock. Men utan Nokia hade WP7 gått åt skogen i alla fall, så Nokia hade nog rätt bra förhandlingsläge med Microsoft. Multiprocessorstöd för WP7 är på gång. Självklart är Google Android gjort för att Google ska tjäna pengar, nu med Googleroola så är risken riktigt stor att Motorola blir enda Androidleverantören också. Till och med Samsung som nu blivit störst på Android har dragit öronen till sig och startat ett eget direkt konkurrerande operativsystem. HP:s CEO Meg Whitman’s claim is that with the Google-Motorola deal Android won’t be open source for much longer. http://www.gottabemo...source-android/ Phone makers depending on Google Inc's Android software should worry about the Web search leader's deal to buy Motorola Mobility, the head of rival Nokia said on Wednesday. http://www.reuters.c...E77G45F20110817 Redigerat av Unregistered31511, 11 March 2012 - 16:32. Postad 11 March 2012 - 16:47 Du kritiserar andra som tar uppgifter från bloggar och gör sedan samma sak själv? Vilket operativsystem är störst av symbian och windows på mobiler? Vilket system har tappat mest? Är det smart och kasta bort ett system och satsa på ett som inte är i närheten. Det hade varit en sak om Nokia satsat på flera hästar, nu har man i princip gjort självmord med att satsa helt på det sämsta alternativet. Iofs så ser det ut som Stephen Elop fått tänka om under galgen och de kommer göra en ordentlig satsning på Meltemi som är efteföljare till MeeGo Harmattan. Symbian OS posts 2.8 % growth from Feb to March 2012 according to StatCounter Redigerat av gosh, 11 March 2012 - 16:55. Postad 11 March 2012 - 19:18 Tror nog att du förstår vad jag egentligen menade med mitt inlägg. Annars kan du läsa om hur lika WP7 och IOS är mot android Postad 11 March 2012 - 20:24
Nokia och WP7 är en återvändsgränd. Det kommer inte funka. Nokia och Microsoft är företag som inte passar ihop för fem öre. I prakiten kommer Nokia bli en OEM för Microsoft och Finnarna kommer bli MS apps utvecklare. Kommer de acceptera detta?
Jag rekommenderar att ni läser Tomi Ahonens blog: Communities dominate brands. http://communities-dominate.blogs.com/ Ett urklipp från en av kommentarerna.
Det jag markerat i fetstil händer redan och överensstämmer många påstår. Vad som händer är olagligt och borde stoppas av finska staten och på EU nivå. USA håller på så här och har gjort det med flera andra europeiska företag för att förstöra dem. Ren nationalism från amerikanerna. Postad 13 March 2012 - 15:04
För de som inte sett det finns det en petition man kan skriva på. Syftet är väl att visa för Nokia att det finns folk som fortfarande är intresserade av MeeGo (och Symbian). Nu tror jag knappast detta kommer att göra någon världslig skillnad, men skadar gör det ju inte.
http://www.change.or...on-of-the-nokia Är det för övrigt någon som har tillgång till förhållandevis färska siffror som berättar hur försäljningen av N9 gått? Själv skall jag nu införskaffa mig en N9, även om jag tycker Linuxfanboys är den läskigaste fanboytypen jag vet om. Det ständiga Microsofthatandet äcklar mig något enormt, och det är tyvärr något man ser i nästan varje diskussion kring N9/MeeGo. Redigerat av Murer, 13 March 2012 - 15:07. Postad 13 March 2012 - 22:24
Finns det någon App. till N9'an som kan spela in med hjälp av GPS'en vart man är och rör sig till en exporterbar GPX fil?
Postad 14 March 2012 - 13:32
Håller med dig. *nux fanatiker är ofta fundamentalister. Windows Mobile var ok men Windows Phone är ett rent stolpskott som har noll attrationskraft och ser ut som Konsums blåvittprodukter. Dock tycker jag illa om hur Microsoft använder sig av Nokia som går i borgen av att WP7 måste lyckats. Microsoft får konkurrera mha producter istället för maffiafasoner. Dessutom finns det en del nationalism med i spelet, dvs hur amerikanska bolag köper upp europeiska bolag för att förstöra dem, Nokia är inte det enda fallet. Skulle faktiskt kunna tänka mig köpa en XpPhone vilket verkar mycket roligare och mindre slutet istället för WP7. Postad 14 March 2012 - 16:05
Vet i alla fall att jag använt nått program för att logga gps data till fil på N9:an. Kan kanske ha varit i SportsTracker? Var ett tag sedan jag använde det programmet så jag kan minnas fel. //j Redigerat av jesperC, 14 March 2012 - 16:05. Postad 21 March 2012 - 12:07
har fortfarande inte blivit något köp av N9:an... vill ju helst ha den vita! ett alternativ är ju att besöka finland. det har jag inte gjort innan. men hur vet man var man hittar den på plats? var den är billigast o.s.v?
eller så kan man köpa en billigt nu på elgiganten http://bit.ly/GD7V8Q och beställa ett vitt hus på ebay för en femhunka... någon som gjort detta? vore ganska nördigt att ha en vit 16 gb. det står ju original, OEM o.s.v. men det är ju från hong kong så jag blir tveksam... sen kommer ju 808:an snart också och den vill man ju ha. men man kan ju ha båda. =D att göra en teardown ser dock inte så smidigt ut http://bit.ly/GD88Jp kan bli några kronor på handskar osv... Redigerat av bag, 21 March 2012 - 12:09. Postad 21 March 2012 - 16:00
men nu så har jag köpt en N9 16 GB Cyan
vad är det viktigaste att tänka på som ny användare? vad ska jag fixa? Redigerat av bag, 21 March 2012 - 16:02. Postad 21 March 2012 - 17:55 Njuta över hur smidig telefonen är Ladda ner firefox och flash om du vill se filmer på nätet Postad 24 March 2012 - 23:07 Har heller inte köpt någon N9, vill gärna att någon portar ScummVM till N9 först. Dock så funderar jag på om jag ska köpa en ändå, för det verkar som om att det snart kommer vara för sent att köpa 64GB modellen, inte så många affärer som erbjuder den längre. Och 16GB är för lite för min del när det gäller all musik jag vill stoppa in i mobilen osv, speciellt om någon nu portar ScummVM vilket jag hoppas på. Postad 03 April 2012 - 18:22
hur är det med emulatorer? är det EmuMaster som gäller? någon som testat AntSnes eller mupen64plus?
Postad 08 April 2012 - 08:51
Stöd för C64 Sid-musik i den vanliga musikspelaren. http://bit.ly/I9szjF och Amiga http://bit.ly/I9sWL2.
Redigerat av bag, 08 April 2012 - 08:53. Postad 09 April 2012 - 03:43
fråga! hur många andra tillverkare har "standby" klockan synlig?? förutom symbian ( oled) och meego N9an??
Postad 16 April 2012 - 01:21
Har märkt det, speciellt på alla förfester.. alla android o Iphone telefonerna ligger "släckta" på bordet.. Till och med Nokia Lumia 800 "släckt".. Postad 09 May 2012 - 15:34
+ Snyggast
+ Bra kvalitétskänsla + Bäst UI/OS - Saknar lite grejer som jag hade i N8:an - Några appar saknas - Finns lite småbuggar som är störande Men visst är jag nöjd. Beror på vad man prioriterar. Postad 11 May 2012 - 16:55
Förutom problemet med att mobilradiodelen hänger sig ibland så att den tappar uppkopplingen skulle jag säga att det är en strålande bra telefon. Uppkopplingsbuggen gör dock att det inte går att ringa in/ut eller använda internet fören telefonen startats om. Man får inte heller någon indikering på att den tappat nätet, displayen visar full signalstyrka och aktiv 3G-koppling. Detta gör den tyvärr rätt oanvändbar för mig då det kan inträffa flera gånger per dag med massa missade samtal som följd. Alla N9 telefoner lider av den här buggen och det finns inget som tyder på att den kommer åtgärdas. Det är dock sannolikt att du inte kommer drabbas alls, eller väldigt sällan, då det verkar krävas någon speciell kombination av nätmiljö och/eller användarmönster för att det skall inträffa (min gissning är att problemet uppkommer om man befinner sig precis i utkanten av en 3G-masts täckningsområde så att telefonen ligger och hoppar mellan 3G/GSM-nät alternativt mellan olika master). Så som sagt, jag håller den fortfarande som en av de trevligare telefonerna på marknaden just nu men det är lite av en chansning att köpa den (får du problem så är Nokias kundtjänst inte heller det smidigaste man kan ha att göra med). //j Postad 16 May 2012 - 09:09
Verkar som om N9:an är på upphällning i affärerna.
Är det värt att slå till på en? Har nu en N900 som visserligen funkar bra men passerat tvåårsstrecket, då jag brukar byta. Vad finns det annars för alternativ? Gissar att MeeGo eller Maemo inte återkommer i någon annan telefon, vilket känns trist då åtminstone Maemo känns som ett riktigt livfullt, (fritt och möjligt att fixa till själv) operativ. Postad 16 May 2012 - 14:49
Du får svårt och hitta mer telefon för pengarna nu när den under 3000 kr. Dessutom fortsätter operativet att utvecklas eftersom det är öppet och linuxnördar satt klorna i det. Tror inte man hittar en mer användarvänlig telefon heller Postad 17 May 2012 - 09:06
Jo, det verkar som om de är på väg att fasas ut så det är nog läge att passa på nu. Finns ju inte heller något annat intressant på mobilmarknaden just nu och priset är bra. Så som jag ser det är det ett lätt val. //j Postad 20 May 2012 - 16:36
Hej
Fick hem en N9:a (16GB) i fredags. Måste nu kolla om jag fått ett måndagsexemplar eller inte. Tankade över lite långfilmer för att kolla hur det såg ut. Bilden mikrohackar (laggar) hela tiden och ibland känns det som bilduppdateringen är på 10-15 fps, ljudet är helt perfekt dock. Filmerna jag lagt in är i SD-format. Har testat Xvid, H264, MP4, alla med lika uselt slutresultat. Till och med en utav kortfilmerna (Nokia Pure) som kom förinstallerad laggar. Så här skall det väl ändå inte vara? Testade en fabriksåterställning men det hjälpte inte, i övrigt funkar telefonen perfekt. Surfat runt och kollat efter info om problemet men har bara stött på folk som fått laggig bild när de försöker köra HD och inte som mig i SD. Skall jag begära en ny telefon eller är N9:an dålig när det kommer till videoåtergivning? Tacksam för svar. Postad 22 May 2012 - 20:48
Jepp, har kollat runt lite mer och det verkar inte vara något fel på min telefon. Hittade en tråd på Nokias forum där flera ägare upplever samma problem som jag. Tyvärr verkar det vara den senaste uppdateringen av Harmattan (1.2) som ställt till problem med filmvisningen, ingen av de som skrivit har haft några problem innan det tog ner den senaste versionen.
http://discussions.nokia.co.uk/t5/Maemo-and-MeeGo-Devices/Video-playback-a-tiny-bit-jerky-after-PR-1-2-update/td-p/1343833 Hoppas dom åtgärdar detta i 1.3 uppdateringen som skall släppas i slutet av maj. Postad 25 May 2012 - 07:19
Så, då blev man med N9, byter från en N900. Fast, synd att de glömde skicka med ett micro-SIM kort. Så får vänta med att komma igång att ringa med den.
Men finns det några bra tips för bra program och vad man behöver fixa med så här i början? Postad 03 June 2012 - 09:55
Min Butik slutade fungera efter att jag försökte installera Billboard standby screen. Någon som vet hur man får igång den igen? Mina uppdateringar misslyckas också såklart efter detta...
Någon som testat FasterN9? Postad 06 June 2012 - 19:23
Ja, då får man väl se i morgon när min N9 dyker upp, om den har något mer att bjuda på än min tidigare C7a.
Har varit väldigt nöjd med C7an, den bästa jag mobil jag haft faktiskt och tänkte inte byta ännu. Dyker nog upp här med frågor när jag fått igång den. Postad 09 June 2012 - 22:27
Hej alla!
Jag har ett par frågor kring denna telefon till er som har den. Går det bra att ringa videosamtal oavsett nätleverantör och är det någon av er som har Universal Telecom som mobilnätleverantör? Blir denna mobil lätt varm vid normal användning? Är GPS-kartor redan inlagda i den och kan dessa användas utan att man använder datatrafik? Har man möjlighet oavsett leverantör att ringa via ip-telefoni eller är detta spärrat hos de flesta leverantörer? Postad 10 June 2012 - 09:07
* Går det bra att ringa videosamtal...? Inget jag använt själv, så jag har ingen aning. Vad jag hört så skall videosamtal via Gtalk funka i alla fall. * Blir denna mobil lätt varm...? Nej, det är inget som jag märkt av. * Är GPS-kartor redan inlagda...? Ja, har du den skandinaviska versionen så är kartor för de nordiska länderna redan inlagda och kartor för övriga länder kan enkelt/gratis hämtas hem och sparas i telefonen. * Har man möjlighet oavsett leverantör att ringa via ip-telefoni...? Vad jag vet så har ingen operatör lagt in några begränsningar ännu. Telia har sagt att de kommer att införa begränsningar på vissa av deras abonnemangsformer och det är högst troligt att andra följer efter då. SiP- och Skypehantering är förövrigt bra integrerat i N9:ans telefondel. Har du mer frågor så tror jag du har bäst chans att få svar om du postar dem på: MeeGo Swedens hjälpforum //j Redigerat av jesperC, 10 June 2012 - 09:07. Postad 10 June 2012 - 10:19
Nu har jag hunnit testa N9an några dagar, men inga frågor än, men kommer kanske. Den är så lättanvänd så allt ger sig självt.
En fantastiskt skön, smidig, snabb mobil på alla sätt. Framför allt kamera och batteritid bättre än väntat. Ja, allt bara positivt än så länge. Storleken är presis lagom, max storlek för att den skall vara smidig tycker jag. Köpte en själv, en till min sambo och hon är minnst lika glad för den som jag. Bästa mobilen jag testat el. ägt hittills. Postad 10 June 2012 - 19:23
Stort tack för alla svar! Om det är någon som använt videosamtal med denna så skriv gärna om det. Inte säker på att jag behöver denna då jag inte direkt använder en mobil särskilt mycket och jag lutar därmed åt att köpa en Nokia 700 istället som är väldigt snygg dessutom (den röda). Jag ser en del recensioner på nätet där folk som köpt N9 klagar på att de borde valt en android istället för ovi så är det någon av er som har en synpunkt på detta? Postad 10 June 2012 - 21:39
Kan inte svara på det första och inte mycket på det andra heller, mer än att jag kan lägga till mitt inlägg ovan, att jag har och har ägt flera android före Nokia. Smaken och vad man prioriterar mest är väldigt olika. Postad 10 June 2012 - 22:28
Tror jag fattar vad du försöker säga. Mitt intryck är att android är mer för kidsen och symbian mer för vuxna. Nokia har redan lagt in så mycket så att man redan har mycket som man behöver känns det som. Synd att ingen använt videosamtal vilket väl borde bli en standard framöver vad gäller samtal mellan folk nu när till och med tv-skärmar kommer med den möjligheten. Postad 16 June 2012 - 21:15
Butiken började funka efter ett tag av sig själv. Lite märkligt... Billboard var ju trevligt, men det stödde inte Spotify... Det i kombination med Battery Icon som numera också visas i standby-läget är trevligt. Vad kör Ni för inställningar? Än så länge har jag bara skrivit:
N9 {date} Sen gillar jag nya tilläget "Horizon" i Home screen. Trevligt att pilla med luren. Någon som har fler tips? Postad 25 June 2012 - 19:11
Någon som vet om det finns något sätt att se riktigt detaljerad samtalsinfo som typ i Symbian? Någonstans jag inte letat eller finns det någon vettig app?
Postad 25 June 2012 - 19:51
Förstår inte ricktigt vad du menar. Men vad jag kan se så finns samma information som i symbian. Dels i lur och sammanlagt under enhet. Något annat har jag inte i symbian C7an. Hur nöjd är du annars nu med N9an? Postad 25 June 2012 - 23:00
under loggen så kan du få fram mer detaljerat. lite svårt att hitta men det är stor skillnad.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |