Postad 30 June 2011 - 11:50
Postad 30 June 2011 - 11:56
Postad 30 June 2011 - 12:05
Postad 30 June 2011 - 12:08
Postad 30 June 2011 - 12:30
Vill finns det verktyg att testa om brandväggen är bra inställd och skyddad.
Sen kan man använda gratis progammet Spybot Search and Destroy.
Företagen vill ju sälja så de gillar att skräma upp kunderna mycket
Risken är lite att drabbas. Jag själv tankar dåligheter och även då drabbas sällan.
Det som är värst idag är bedragarna som visar hur mycket virus du har genom deras verktyg fast du inte har några. Dessa program är mycket svåra att ta bort från datorn. Men man har själv installerat dessa och inget virusprogram känner av dem som skadliga.
Postad 30 June 2011 - 12:43
Hoppas du inte använder dem samtidigt allihop ...Jag anser att Microsoft Security Essentails+Win7 Brandvägg samt gratis Avast är fullgått skydd för vanliga hemma anvädare.
Har man Win7s Brandvägg och MS Sec Ess, så räcker det, lägger man till även Avast ställer man bara till det för sig.
Postad 30 June 2011 - 14:30
Mjukvarubrandväggar är meningslösa. De ger inget skydd och ställer bara till det med intern trafik. Det räcker gott med brandväggen man har i sin router.
Jag kan inte riktigt hålla med dig.
Som jag ser det hindrar routerns brandvägg illasinnade anslutningsförsök att komma in, medan mjukvarubrandväggen hindrar trojaner etc från att komma ut.
Postad 01 July 2011 - 04:17
Ja, vilket förtroende man får för en sida som börjar med att stava fel ...För att testa skyddet kan man använda denna sida.
https://www.testadatorn.pts.se/
Eller åtminstone uttrycker sig klantigt.Testa datorn använder kakor (cookies).
Det borde stått: "Testa datorn" använder kakor (cookies).
Eftersom "Testa datorn" i detta fall är ett namn.
Postad 01 July 2011 - 07:03
Jag håller helt med dig. Sådana grava fel får ju naturligtvis inte förekomma.Ja, vilket förtroende man får för en sida som börjar med att stava fel ...
Eller åtminstone uttrycker sig klantigt.
Det borde stått: "Testa datorn" använder kakor (cookies).
Eftersom "Testa datorn" i detta fall är ett namn.
Postad 01 July 2011 - 14:29
Dessutom funkar inte sidan - har nu stått där i typ snart en timme, och den står fortfarande på "Ställt i kö" och kör sin blåa linje fram o tillbaka ...Jag håller helt med dig. Sådana grava fel får ju naturligtvis inte förekomma.
Postad 02 July 2011 - 18:31
Postad 02 July 2011 - 18:41
Mjukvarubrandväggar är meningslösa. De ger inget skydd och ställer bara till det med intern trafik. Det räcker gott med brandväggen man har i sin router.
Du har fel, en mjukvarubrandvägg är i princip nödvändig för att bland annat filtrera utgående trafik. Mjukvarubrandvägg ger ett väldigt bra skydd.
Har man en router med brandvägg kör man med fördel både mjukvaru+hårdvarubrandvägg.
De flesta mjukvarubrandväggar kan konfigureras till att inte filtrera trafik i en "safe zone", konstigt att du inte vet det eftersom du låter så tvärsäkert insatt.
Redigerat av dunde, 02 July 2011 - 18:43.
Postad 25 May 2013 - 10:14
Du har fel, en mjukvarubrandvägg är i princip nödvändig för att bland annat filtrera utgående trafik. Mjukvarubrandvägg ger ett väldigt bra skydd.
Har man en router med brandvägg kör man med fördel både mjukvaru+hårdvarubrandvägg.
De flesta mjukvarubrandväggar kan konfigureras till att inte filtrera trafik i en "safe zone", konstigt att du inte vet det eftersom du låter så tvärsäkert insatt.
Ursäkta en dum fråga men varför vill man kunna filtrera utgående trafik, om man bara bryr sig om sitt eget skydd.
Postad 25 May 2013 - 10:24
Ursäkta en dum fråga men varför vill man kunna filtrera utgående trafik, om man bara bryr sig om sitt eget skydd.
För att man inser att det i förlängningen blir bättre för en själv också om alla bidrar med sitt strå till stacken
För att routern egentligen inte alls är en brandväg, utan det är en teknisk begränsning i NAT-funktionen som gör att det inte går att ansluta in till din dator
För att du inte vill att din infekterade dator ska posta din bank-uppgifter till diverse skumma forum på nätet
Postad 26 May 2013 - 08:52
En utgående brandvägg kommer inte att hjälpa dig ett dugg mot detta, http-trafik som http-trafik.För att du inte vill att din infekterade dator ska posta din bank-uppgifter till diverse skumma forum på nätet
Postad 26 May 2013 - 12:21
En utgående brandvägg kommer inte att hjälpa dig ett dugg mot detta, http-trafik som http-trafik.
Det beror väl på hur den är konfigurerad, ingen omöjlighet att blocka visa siter, att bara tillåta vissa applikationer access till nätet osv, även om det kanske inte är standard inställningen för de flesta.
Postad 26 May 2013 - 13:57
Ja, för de som håller på med detta använder sig inte av temporära proxies, och liknande, för att komma runt spärrlistor, eller hur ?Det beror väl på hur den är konfigurerad, ingen omöjlighet att blocka visa siter,
Att göra ett anrop, så att det ser ut att det görs via browsern, är inget större problem, om man bara vet hur.att bara tillåta vissa applikationer access till nätet osv, även om det kanske inte är standard inställningen för de flesta.
En mjukvarubrandvägg är ett väldigt trubbigt verktyg, om du ska försöka stoppa obehörig utgående trafik.
Det är nästan så att den invaggar dig i falsk säkerhet, snarare än att faktiskt göra datorn säkrare.
Redigerat av frollic, 26 May 2013 - 13:59.
Postad 26 May 2013 - 15:02
Ja, för de som håller på med detta använder sig inte av temporära proxies, och liknande, för att komma runt spärrlistor, eller hur ?
Att göra ett anrop, så att det ser ut att det görs via browsern, är inget större problem, om man bara vet hur.
Jag har inte på något sätt sagt att det är ett 100% skydd, men som du själv konstaterar krävs det ett merarbete för att ta sig runt det extra skyddet som den bidrar med, fake'a att webläsaren gör anropet, byta till oblockade ip-addresser osv. Varför inte göra det så svårt som möjligt för de som vill jävlas?
Sen om det är så att de flesta inte bryr sig om att blockera utgående trafik så kanske många av de som skriver malware inte tycker det är värt det extra arbetet för att få den sista procenten av datorer också. Enligt samma logik som varför windows varit överlägset mest utsatt för attacker (varför lägga ner mer tid på att plocka linux & mac när man redan har majoriteten av alla användare)
Helt enkelt så bidrar en mjukvaru-brandväg med ett extra lager av skydd om den är rätt konfigurerad, helst ska du även ha virusskydd, extern brandväg osv beroende på hur stor måltavla du anser din egen dator vara. Allra helst ska du köra ett operativsystem som ingen annan använder så att alla attacker måste skrivas exakt för ditt system, och om du då inte råkar vara Obama eller dylikt så är det ingen som kommer lägga ner den tiden på dig.
Postad 16 November 2015 - 11:03
Återupplivar denna tråd.
Har en prenumeration via Telia som jag snart inte har längre.
Vad finns det för bra antivirusprogram idag? Och räcker windows (10) brandvägg som komplettering?
Postad 16 November 2015 - 11:24
Som komplettering till vaddå ?Och räcker windows (10) brandvägg som komplettering?
Postad 16 November 2015 - 12:53
Vad finns det för bra antivirusprogram idag? Och räcker windows (10) brandvägg som komplettering?
Kaspersky Internet Security 2016 = KIS2016 är bäst.
Går att hitta för nedsatt pris på nätet, men köper du den av svenska Kaspersky blir det rätt dyrt.
Jag har nån länk nånstans, men har inte tid just nu, men jag återkommer om det är intressant.
Postad 16 November 2015 - 13:47
Som komplettering till vaddå ?
Bra fråga ![]()
Som komplettering till ett antivirus som saknar brandvägg, om det nu finns sådana
Kaspersky Internet Security 2016 = KIS2016 är bäst.
Går att hitta för nedsatt pris på nätet, men köper du den av svenska Kaspersky blir det rätt dyrt.
Jag har nån länk nånstans, men har inte tid just nu, men jag återkommer om det är intressant.
Tar jättegärna en länk om du kan hitta den
Postad 16 November 2015 - 14:52
Men jag antar att du har en router eller liknande också ?Bra fråga
Som komplettering till ett antivirus som saknar brandvägg, om det nu finns sådana
3- och 5-användralicenser av KIS brukar ligga på 15$US för nerdaddnings-versionen (läs: i motsats till skiva) .Tar jättegärna en länk om du kan hitta den
Läggs till och från ut på slickdeals.com, och köps på tex newegg.
Postad 16 November 2015 - 16:16
Jajamän, har en D-link DIR 645 och den har ju en brandvägg vad jag förstår. Den kanske räcker...
Den blockerar ju också osäkra sajter med mera, har jag ställt den att göra för ungarnas skull.
Postad 17 November 2015 - 02:41
3- och 5-användralicenser av KIS brukar ligga på 15$US för nerdaddnings-versionen (läs: i motsats till skiva) .
Läggs till och från ut på slickdeals.com, och köps på tex newegg.
Men gäller inte det där priset bara KAV, dvs AntiVirus, och inte InternetSecurity-versionen ?!
Tar jättegärna en länk om du kan hitta den
Hittade nu ett Deal för £9.99, dvs runt SEK132:-.
https://store.kasper...PaymentInfoPage
3 Enheter/Devices/Användare i Ett år.
Fyll i dina egna korrekta uppgifter, och som Land låter du UK stå kvar, men i City-fältet skriver du din Stad + Sweden efter (typ: "Säffle, Sweden").
Var verkligt NOGA när du anger din emailadress, för det är via den du får din Kod!
Jag har handlat på såna där Offers i flera år åt flera olika personer, och det har alltid funkat.
Själva programmet hämtar du redan innan på http://support.kaspersky.com/kis2016 , men där får man bara en 'installer' som sen i sin tur hämtar hem resten, så föredrar man att få hem hela programmet på en gång (bra att ha hela hemma om man ska installera på flera Devicer), så får man använda deras USA-download istället.
http://support.kaspe...s2016#downloads
Det brukar vara Automatiskt en fri månad om man bara installerar rakt av, har jag för mig, så på det viset kan du tjäna en månad extra genom att inte knappa in Koden du får vid köpet, förrän din Prövotid går ut.
Och glöm inte att LÄSA NOGA vad det står om Auto-Förnyelse, och kryssa av det, för annars drar de pengar på ditt Kort varje år!
Postad 17 November 2015 - 06:56
Beror på vad det är för deal, båda existerar/finns då och då.Men gäller inte det där priset bara KAV, dvs AntiVirus, och inte InternetSecurity-versionen ?!
Postad 18 November 2015 - 05:26
Avast skulle jag rekommendera som gratis antivirus program och Superantispyware (gratis-versionen) som extra program mot spionprogram osv ifall det finns någon som är ute efter dom bästa gratis programmen. Riktigt snygg layout i Avast dessutom. Det gör iaf att jag gillar Avast mer. Dock ingår ej brandvägg i Avast (gratis-versionen) men däremot med (betal).
Redigerat av Unregistered2294, 18 November 2015 - 05:34.
Postad 17 December 2015 - 15:09
http://www.newegg.co...32078602&cm_sp=
med rabattkod 1215TECHMS100 kommer du ner i 25$ istf 30$.
Vid checkut krävs en mailadress för att kunna mata in rabattkoder.
Betala med PayPal.
Postad 23 December 2015 - 17:48
AVTest är den största oberoende aktören som testar alla stora tillverkares produkter så kolla efter senaste testen där.
Ett tips är Sophos som nu är gratis för hemanvändare (utan irriterande annonser eller popups). Med dom kan du även filtrera bort t.ex porr eller våld från barnens surfande. Den har även top betyg i detektionsförmåga.
Notera dock att ett vanligt antivirus är signaturbaserat, utan att snöa in på för mycket detaljer så innebär det att INGET av dessa program har möjlighet att upptäcka mer än ca 30% av det malware som man kan drabbas av via vanligt surfande.
För en hemanvändare så är det ABSOLUT viktigaste sunt förnuft. Installera inte skit, klicka inte på skumma länkar, var observant och ta backuper på det som är viktigt.
Postad 25 December 2015 - 07:43
AVTest är den största oberoende aktören som testar alla stora tillverkares produkter så kolla efter senaste testen där.
Ett tips är Sophos som nu är gratis för hemanvändare (utan irriterande annonser eller popups). Med dom kan du även filtrera bort t.ex porr eller våld från barnens surfande. Den har även top betyg i detektionsförmåga.
Bra att du rekommenderar ett AV-prg som inte ens är med på Testsajtens - som du också rekommenderar - egen test ...
Clipboard01.jpg 427.67K
0 Antal nerladdningar
Klicka för större!
Notera dock att ett vanligt antivirus är signaturbaserat, utan att snöa in på för mycket detaljer så innebär det att INGET av dessa program har möjlighet att upptäcka mer än ca 30% av det malware som man kan drabbas av via vanligt surfande.
De prg som använder Heuristic Detection är ju dock smartare än prg som inte gör det, iom att Heuristic betyder att programmet självt kan lära sig av vad det redan vet.
Kaspersky använder Heuristic Analyzing.
För en hemanvändare så är det ABSOLUT viktigaste sunt förnuft. Installera inte skit, klicka inte på skumma länkar, var observant och ta backuper på det som är viktigt.
Instämmer.
Och bara man håller Musen still över en Länk i ett email, eller en Länk på en webbsida, så SER man ju - nederst på Emailprogrammets eller Webbläsarens - Statusrad, VART Länken leder, och kan därmed ofta avgöra om Länken är säker att klicka på eller ej.
Men tyvärr är det allt för få personer som förstått detta ...
(Eller att man ibland även måste Slå PÅ så att Statusraden alls syns, i Windows är det oftast i Menyn längt upp, under View/Visa.)
Redigerat av Kung Nu, 25 December 2015 - 07:53.
Postad 25 December 2015 - 18:19
Heuristic Detection är inte så bra som du verkar tro, det är ett försök av antivirus tillverkarna att adressera zero-day exploits och det fungerar tämligen dåligt. Det har dålig detektionsförmåga och genererar ofta mycket false positives.
Det skydd en hemanvändare normalt har kan i bästa fall bara filtrera bort bruset och har som sagt inte mer än ca 30% träffsäkerhet.
Det här är ett område jag arbetat med länge och jag baserar inte mina påståenden på marknadsföring eller kunskapskällor på flashback.
Redigerat av x1xett, 25 December 2015 - 18:20.
Postad 25 December 2015 - 19:45
Sök på Sophos så ser du att dom testades senast i augusti, dom kan inte testa alla varje månad.
Skojar du? Tjugo AV-prg har de testat på min bild, så påstå då inte att de råkat 'missa' just Sophos just DEN månaden ...
(Ahhh, Du jobbar förstås ihop med de som skriver Sophos, jag förstår ...)
HUR många AV-prg finns det öht, och hur många är öht värda namnet och att ens nämna ... ?
Det här är ett område jag arbetat med länge och jag baserar inte mina påståenden på marknadsföring eller kunskapskällor på flashback.
Jag har hållt på med datorer sen 85/86, och använt många olika AV-prg, och funnit att numera är Kaspersky mest att lita på.
Från början när det först aktualiserades med AV-prg använde jag Norton, som dock spårade ur när allt började gå sakta så fort man gjorde nåt med Norton påslaget.
Redigerat av Kung Nu, 26 December 2015 - 10:52.
Postad 26 December 2015 - 12:59
Skojar du? Tjugo AV-prg har de testat på min bild, så påstå då inte att de råkat 'missa' just Sophos just DEN månaden ...
(Ahhh, Du jobbar förstås ihop med de som skriver Sophos, jag förstår ...)
HUR många AV-prg finns det öht, och hur många är öht värda namnet och att ens nämna ... ?
Jag har hållt på med datorer sen 85/86, och använt många olika AV-prg, och funnit att numera är Kaspersky mest att lita på.
Från början när det först aktualiserades med AV-prg använde jag Norton, som dock spårade ur när allt började gå sakta så fort man gjorde nåt med Norton påslaget.
Jag vet inte varför AVtest inte presenterar Sophos resultat i listan men om man söker så ser man deras testresultat också.
Men det spelar inte så stor roll och valet av AV-program är som sagt inte så avgörande så länge man håller sig till dom stora aktörerna.
Anledningen till att jag rekommenderar just Sophos är för att jag vet att de är en av dom stora och seriösa tillverkarna (precis som många andra också) men även för att dom nu är gratis och erbjuder möjligheten att göra viss kategoribaserad filtrering för specifika datorers web-surf. Att man t.ex kan spärra sidor vars innehåll kategoriserats som "barnporr", "vapen", "våld" eller liknande som man inte vill att barn eller gäster ska ha åtkomst till.
Andra tillverkare kan rekommenderas för funktionalitet som Sophos saknar och som värderas högre i andra personers fall så det är bra att det finns ett urval.
Oavsett vilken produkt man väljer så är AVTest en bra start så att man tar någon med så bra detektionsförmåga som möjligt (många har full pott) och sen utvärderar resten för sitt eget behov. T.ex prestanda, extra funktioner, pris, mm
Det är också viktigt att tänka på att man inte bara kan förlita sig på ett program och sen sänka garden helt utan sund förnuft och kritiskt tänkande är viktigt för att hålla sin dator fräsch.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
171 filmer
16 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?