Butikskedjan ONOFF i konkurs
180 svar till detta ämne
Postad 11 July 2011 - 14:45
Jacobsson
-
Jacobsson
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
http://www.idg.se/2....f-begar-konkursSaxat från IDG.se Det stenhårda priskriget i hemelektronikbranschen skördar sitt tyngsta offer hittills. Kedjan Onoff, med 67 butiker runt om i landet, försätts i konkurs. Den svenskägda hemelektronikkedjan Onoff, med 67 butiker i Sverige och ytterligare 7 i Baltikum och Finland, försätts i konkurs. Bolaget grundades år 1982 och har ungefär 900 anställda. Onoffs grundare Hans Westin och ordförande Sten Schröder informerade personalen på huvudkontoret i Upplands Väsby strax efter lunchtid idag, enligt uppgifter till IT24. Samtliga anställda på företaget har varslats om uppsägning, erfar IT24. I ett meddelande till samarbetspartner och anställda skriver ordförande Sten Schröder att man under lång tid försökt sälja bolaget: "Flera kostnadsrationaliseringsprogram har genomförts samtidigt som förhandlingar har förts med ett antal olika intressenter om att sälja eller fusionera företaget. Förhandlingarna har varit långt gångna, men dessvärre inte lett till någon slutlig affär", skriver han. IT24 har i en lång rad artiklar uppmärksammat det pågående priskriget i hemelektronikbranschen. Jätten Mediamarkt dras fortfarande med enorma förluster, medan e-handlaren Netonnet såldes till konkurrenten Siba tidigare under året. Enligt årsredovisningen för helåret 2009 omsatte Onoff drygt 3 miljarder kronor i Sverige, med en nettoförlust på 44 miljoner kronor. IT24 har sökt Onoffs ordförande Sten Schröder för ytterligare kommentarer. Mer information kommer.
Postad 11 July 2011 - 14:54
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Jag misstänkte att det var nåt på gång när OnOff i Västerås hade 25% på rubbet i butiken, inklusive reavaror, i helgen. Synd man inte hann dit bara. Detta var ju inte något oväntat dock, men personligen trodde jag Expert skulle konka först.
Postad 11 July 2011 - 14:55
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Det hade alla OnOff-butiker tror jag. Iallafall enligt deras hemsida. Var själv sugen på att dra dit och köpa bilGPS men det blev aldrig av.
Det är väl typ detta Mediamarkt väntat/väntar på.
Postad 11 July 2011 - 15:05
OnkelKostja
-
OnkelKostja
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
jopp alla butiker hade det.
Tycker det är synd. Media markt som nämndes måste vara den absolut sämsta butiken när det gäller kontaktbarhet och kundservice... jaja, det är nog såhär framtiden ser ut. Ett par stora kedjor.
Postad 11 July 2011 - 15:05
battleangel
-
battleangel
-
Användare
-
-
189 inlägg
Det var som fan. Tyckte också att 25% verkade skumt. Avfärdade det som bluff och kollade aldrig upp det ...
Hoppas man kan fynda något nu då när det blir ytterligare utförsäljning ...
Man har ju undrat i flera år hur dessa kedjor går runt.
Postad 11 July 2011 - 15:06
johda
-
johda
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Tror ni det kommer bli någon utförsäljning i deras butiker av konkursförvaltaren?
Redigerat av johda, 11 July 2011 - 15:07.
Postad 11 July 2011 - 15:09
lappen69
-
lappen69
-
Lärjunge
-
-
273 inlägg
Tyskj*vlar
Postad 11 July 2011 - 15:10
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Det var som fan. Tyckte också att 25% verkade skumt. Avfärdade det som bluff och kollade aldrig upp det ...
Hoppas man kan fynda något nu då när det blir ytterligare utförsäljning ...
Man har ju undrat i flera år hur dessa kedjor går runt.
Det gör dom inte. Det är uthållighetskrig där den som har mest pengar kvar i bössan när de övriga förlorat som vinner.
Postad 11 July 2011 - 15:15
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
De borde lagt ner för längesen, skitföretag  ... Expert nästa kanske.
Postad 11 July 2011 - 15:18
jonitz
-
jonitz
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
De borde lagt ner för längesen, skitföretag ... Expert nästa kanske.
Nej det tycker jag inte. Även om man inte handlar där själv så är det alltid bra med konkurrens.
Postad 11 July 2011 - 15:21
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
Nej det tycker jag inte. Även om man inte handlar där själv så är det alltid bra med konkurrens.
Tror det räcker med de andra fysiska samt internetbutiker som Net on net
Postad 11 July 2011 - 15:23
jonitz
-
jonitz
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Tror det räcker med de andra fysiska samt internetbutiker som Net on net 
Mindre konkurrens leder till högre priser. Och förresten så har NetOnNet köps upp av Siba
Postad 11 July 2011 - 15:25
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Det var rätt väntat att någon av elektronikkedjorna skulle gå under förr eller senare. Dock trodde jag inte det skulle bli Onoff som först kastade in handduken. Man kanske ska svänga förbi och kolla ifall det har något bra på rea.
Postad 11 July 2011 - 15:28
Unregisteredaab88258
-
Unregisteredaab88258
-
Amatör
-
-
76 inlägg
De borde lagt ner för längesen, skitföretag ... Expert nästa kanske.
Tja...inte helt smart uttalande kanske, men visst, vill du ha högre priser så... Konkurser är ju inte bra för oss konsumenter, det är ju den stora mängden spelare som drivit ned priserna till dagens nivåer. Jämför elmarknaden, där några få stora styr marknaden mot högre priser. Trist också med tanke på att OnOff ändå är ett svenskt bolag, så nu kommer era surt förvärvade pengar gå utomlands istället, om ni inte handlar på Siba förståss. Alla andra stora lador är ju utländska: Elgiganten/Webhallen/Pixmania ägs alla av Dixons i England. Expert/Inwarehouse/komplett är alla Norska. Å Rödetysken vet ju alla var den kommer ifrån...
Postad 11 July 2011 - 15:42
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Tycker att Expert håller gaska hög klass i alla fall när det gäller service. Siba, vad är de bra på? Kanske nästa?
Postad 11 July 2011 - 15:43
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Tycker synd om alla anställda men kanske framförallt om min hemstad Lund där butik efter butik nu stänger eller flyttar från centrum. Det finns säkert tio tomma lokaler på den huvudgata där OnOff ligger vilket är riktigt skrämmande.
Postad 11 July 2011 - 15:51
Station
-
Station
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Fast var inte OnOff ett verkligt sk*t företag företag för de anställda.
Hur länge stod en säljare ut att vara anställd på Onoff, tycker att det var nya personer i butiken varje gång man var inne i en Onoff butik.
Dessutom hade de någon sorts provision så om de inte sålde så blev deras lön lidande. Hörde från en Onoff säljare att de hjälpte helst kunder som såg köpstarka ut, för att kunna kränga varor och få så hög provision som möjligt.
Expertbutiken jag helst går till har samma personal sedan cirka 5 år tillbaka
Postad 11 July 2011 - 16:00
asthenia
-
asthenia
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag tycker att det är jättetråkigt 
Har alltid blivit trevlig bemött av folket på Onoff, oavsett stad jag varit i. De hjälper till, fixar och har sig även om de egentligen inte behöver. Jag hade hellre sett att Siba föll. Där är de okunniga och otrevliga. Ångrar att jag köpte min skrivare där, då säljaren endast tilltalade min pappa trots att han bara var med som bärhjälp. Dålig stil.
Onoff kommer saknas, jag hoppas att någon köper upp det och driver det vidare på samma sätt!
Redigerat av asthenia, 11 July 2011 - 16:00.
Postad 11 July 2011 - 16:05
Unregisteredaab88258
-
Unregisteredaab88258
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Tycker synd om alla anställda men kanske framförallt om min hemstad Lund där butik efter butik nu stänger eller flyttar från centrum. Det finns säkert tio tomma lokaler på den huvudgata där OnOff ligger vilket är riktigt skrämmande.
Liknande utveckling i Stockholm...fler förortscentrum håller på att tyna bort...mycket tomma butikslokaler. Sveriges inhemska företag/industri håller på att försvinna och de utländska spelarna för kaptialtet utomlands. Vi håller kanske på att bli nya Grekland...kanske lite drastisk liknelse, men faktum är att det är så här det börjar. Fundera nog på vad ni köper och varifrån, för många svenska varumärken är sedan länge ägda av bolag utanför landet...och det är vinsterna hamnar. Inte alla som till exempel vet att ICA är ett Norskt bolag...Bachos fina "svenska" verktyg är Spansk/Amerikanska... Scania är Tyskt, IKEA är Holländskt...och ja, att Volvo PV och nu Saab Cars blir kinseser det vet snart alla... Listan kan göras hur lång som helst, men kontentan är att pengarna stannar inte i Sverige. Sorry för att det blev lite OT...man kan tycka vad man vill om Onoff, men nedläggning och försäljning av sådana bolag gynnar inte Sverige i långa loppet.
Redigerat av Unregisteredaab88258, 11 July 2011 - 16:07.
Postad 11 July 2011 - 16:55
Unregistered1600b4ab
-
Unregistered1600b4ab
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
SAT@N!!
Beställde grejer i helgen, fick ett mail i morse att de skickats, men posten har inte tagit emot paket ännu. Tror jag är blåst:
11 jul kl 09:01 Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen
Postad 11 July 2011 - 17:09
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Tjohoo
Dem gjorde nog det enda rätta, sämre service får man leta efter.
Postad 11 July 2011 - 17:15
Hyperactive
-
Hyperactive
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
SAT@N!! Beställde grejer i helgen, fick ett mail i morse att de skickats, men posten har inte tagit emot paket ännu. Tror jag är blåst:
Dom har väl inte slagit igen än så du får nog dina grejer. Kanske kan bli lite riktiga klipp i online butiken nu.
Postad 11 July 2011 - 17:44
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag vet inte riktigt vad jag skall säga. Det är tragiskt när ett företag konkar med tanke på de anställda. Dock, om jag översiktligt tittar på OnOff som "företeelse" och vad de bidrar med marknadsmässigt är jag rädd att jag tvingas säga att jag inte direkt sörjer frånfället.
Problemet med dessa lador, framförallt OnOff, Siba och Elgiganten är att de går rakt på ett kundsegment som värderar låga priser istället för kvalitet. Hela marknadsföringen baseras på lågpris och "det är dumt att betala för mycket" som koncept. Det finns helt enkelt inte marknad för tre kedjor som kör exakt samma koncept. Media Markt är den enda ladan som jag betraktar som mer kvalitativ, de säljer generellt produkter av högre klass, framförallt inom HiFi men även mobiltelefoner o.s.v. Dessutom går det lättare att prova produkterna i butik.
Som jag ser på saken behöver ladorna rycka upp sig och faktiskt våga röra sig upmarket istället för att fortsätta med "det är dumt att betala för mycket". En början är helt klart att t.ex ta HiFi och hemmabio mer på allvar istället för att enbart hålla sig med rena lågprisprodukter.
På konkurrensfronten tror jag rent ut sagt att det enbart finns plats för maximalt tre lador. Av dessa kan jag tänka mig två som är mer ambitiösa (Media Markt och en konkurrent) samt en tredje som kör med lägre priser och enklare sortiment. Tre rena lågprislador och en ambitiös som priskrigar är inte rätt väg att gå.
Samtidigt tror jag att "det är dumt att betala för mycket" är så hårt intrummat hos folk i allmänhet att det kommer att bli tufft att röra sig upmarket och få kunderna att inse att världen inte enbart består av NoName för 399 kronor.
Detta slutar sannolikt med att OnOff köps upp av någon av de andra kedjorna och att butikerna brandas om - de innebär ju trots allt en tillgång ifråga om lägen och lokaler. Åtminstone i de fall där konkurrenterna inte delar plats.
Edit: Mina erfarenheter av OnOff (PåAv som jag brukat kalla dem) är inte riktigt positiva. Vare sig sortiment eller servicenivå har gjort mig sugen att handla där. Det enda jag köpt där var en video och det var innan jag började med HiFi. Det tog lång tid att förklara att extra försäkring inte var intressant.
Förutom det köpet har OnOff helt enkelt inte tilltalat mig - sortimentet har varit alldeles för inriktat på budget. Media Markt däremot blev en riktigt positiv upplevelse.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 11 July 2011 - 17:47.
Postad 11 July 2011 - 17:53
Qonny
-
Qonny
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Liknande utveckling i Stockholm...fler förortscentrum håller på att tyna bort...mycket tomma butikslokaler.
Skämtar du llr? Det byggs ju nya centrum/handelsplatser i Stockholm hela tiden och dom flesta befintliga centrum byggs om till större och modernare. Vet ifs inte om du syftar på dom riktigt små förortscentrum a la Rågsved, Hagsätra osv. Så vart är den liknade utvecklingen? Är inte helt förvånad att Onoff går i konken med det lilla jag sett av hur deras anställda jobbar, sämst kundmöte och säljservice samt produktkännedom! Vet inte hur många gånger man har jagat säljare för att man vill köpa, ha hjälp och fått luddiga svar om man nu ens har fått svar! Märkligt att man får bättre kundservice när man går in på ICA och ska bränna en hundring på fredagsmys än när man ska bränna 20 lök för ny tv på onoff. Så visst hård marknad och prispressning men mycket har dom nog en del av sina medarbetare att klandra! Skulle en kund komma in i min butik för att bränna 20 tusen skulle jag behandla den med stor omsorg, skulle liksom vara gud för mig! Pengar talar sitt tydliga språk blir man illa behandlad skiter man i och spenderar sina stålars!
Redigerat av Qonny, 11 July 2011 - 17:57.
Postad 11 July 2011 - 17:56
Unregisteredf5c8dbe1
-
Unregisteredf5c8dbe1
-
Användare
-
-
134 inlägg
SAT@N!! Beställde grejer i helgen, fick ett mail i morse att de skickats, men posten har inte tagit emot paket ännu. Tror jag är blåst:
Välkommen till klubben  Förskottsbetalade du? Jag valde att betala mot faktura som tur var.. Får se om paketet dyker upp eller inte
Postad 11 July 2011 - 18:10
Ursin The Evil
-
Ursin The Evil
-
Rookie
-
4 inlägg
Säga vad man vill men On-Off var totalt värdelösa på ta hand om sina kunder och det är säkert en del i förklaringen att företaget gick i konkurs.
On-Off online butik var ett lysande exempel på att företaget inte tog hand om sina kunder. Det var ju inte direkt något bra betyg som Prisjakts användare gett deras webbshop.
Postad 11 July 2011 - 18:38
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Det var rätt väntat att någon av elektronikkedjorna skulle gå under förr eller senare. Dock trodde jag inte det skulle bli Onoff som först kastade in handduken. Man kanske ska svänga förbi och kolla ifall det har något bra på rea. 
Mitt fel, jag beställde en ny datorskärm för första gången på typ 10 år från dem i söndags eftersom min 17" crt börjar pajja. Självklart går de i konkurs dagen efter. Så typiskt mig.
Postad 11 July 2011 - 18:46
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Fick min tv idag som tur var men ni som betalat med äkta kreditkort kan få pengarna tillbaka den vägen.
Ni som betalat direkt med bank däremot är dessvärre rökta.
Postad 11 July 2011 - 18:53
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Tycker att Expert håller gaska hög klass i alla fall när det gäller service. Siba, vad är de bra på? Kanske nästa?
Siba ej troligt. Familjen Bengtsson har precis köpt hela NetonNet och har riktigt starka muskler i koncernen genom Resurs med Solid, Order och så vidare.
Postad 11 July 2011 - 19:04
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Regeringen borde gå in och rädda OnoFF....  JK
Postad 11 July 2011 - 19:08
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Va? har siba köpt Netonnett ? Var det inte EG som ägde Netonnett ?
Postad 11 July 2011 - 19:15
Truckerhate
-
Truckerhate
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Största problemet för onoff var att dom inte stack ut på något sätt,
mediamarkt har jättestora butiker där man kan klämma på sakerna och stort sortiment, netonnet har hyffsat låga priser där man kan plocka sakerna själv och slipper alla inkompetenta säljare.
Siba lär väl snart få ge sig med, tycker dom lägger ner fler och fler butiker
Postad 11 July 2011 - 19:19
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2396 inlägg
Tycker att det är teknikföretagen som förstör mest, hur många TV-apparater måste dom släppa varje år? LG har ju typ 30 modeller varje år. Max två i varje storlek hade räckt.
Postad 11 July 2011 - 19:42
50plus
-
50plus
-
Forumräv
-
-
745 inlägg
Beställde "Life" på BD i torsdags efter tips här på forumet.
Inget paket ännu men väl en faktura från Klarna i e-posten!
Ja, man väl inte annat än skratta.
Postad 11 July 2011 - 19:42
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
OnOffKK.jpg 491.05K
2 Antal nerladdningar
Postad 11 July 2011 - 19:43
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Regeringen borde gå in och rädda OnoFF....
Ja de har ju större chans till vinst än SAAB i alla fall.
Postad 11 July 2011 - 19:48
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Va? har siba köpt Netonnett ? Var det inte EG som ägde Netonnett ?
Nope de äger Webhallen och ägs i sin tur av norska Ejkjöp som ägs av Dixon som även äger Pixmania. Krånligt.
Postad 11 July 2011 - 19:51
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Konstigt, då jag många gånger sett likheter både vad gäller produkter och hemsidor mellan netonnet och EG
Postad 11 July 2011 - 20:01
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
Synd! Har alltid handlat på ON-OFF i första hand o mycket av min elektronik är köpt från dem. Alltid bra och korrekt service med snabba leverenser, butik såväl som nätet  .
Postad 11 July 2011 - 20:20
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Kan faktiskt inte säga att jag har haft problem med Onoff, å andra sidan så var det sista större jag köpte därifrån en 28" WS CRT TV för typ 13 år sedan 
Annars har det varit mest smågrejer som film, damsugare etc.
Har aldrig handlat på Mediamarkt men vi skulle köpa helt ny vitvaruinredning till fritidshuset 60mil bort, helt nytt fritidshus utan tidigare prylar i och vi behövde prylarna precis när vi skulle komma dit eller innan (kunde ordna med att byggherren öppnade).
Vi frågade om vi kunde köpa grejerna här i Stkhlm och få det levererat av närmaste MM, nej det gick inte.
Nehe då ringde vi närmaste MM och frågade efter exakt samma prylar men det gick inte för vi var tvugna att åka till butiken och betala fysiskt i butiken
Kreditkort/kontokort över internet funkade inte, banköverföring funkade inte etc. etc.
Så det blev ett F.U. till MM och sen beställde vi av annan leverentör, så där gick MM misste om ca 30-35k bara för att de inte kan ta betalt annat än fysiskt och i exakt samma butik som ska leverera.
Sånt skit ska inte primeras, kommer aldrig handla av MM.
Redigerat av Trasan, 11 July 2011 - 20:21.
Postad 11 July 2011 - 20:34
Michat
-
Michat
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Kan faktiskt inte säga att jag har haft problem med Onoff, å andra sidan så var det sista större jag köpte därifrån en 28" WS CRT TV för typ 13 år sedan  Annars har det varit mest smågrejer som film, damsugare etc.
Har aldrig handlat på Mediamarkt men vi skulle köpa helt ny vitvaruinredning till fritidshuset 60mil bort, helt nytt fritidshus utan tidigare prylar i och vi behövde prylarna precis när vi skulle komma dit eller innan (kunde ordna med att byggherren öppnade). Vi frågade om vi kunde köpa grejerna här i Stkhlm och få det levererat av närmaste MM, nej det gick inte. Nehe då ringde vi närmaste MM och frågade efter exakt samma prylar men det gick inte för vi var tvugna att åka till butiken och betala fysiskt i butiken Kreditkort/kontokort över internet funkade inte, banköverföring funkade inte etc. etc. Så det blev ett F.U. till MM och sen beställde vi av annan leverentör, så där gick MM misste om ca 30-35k bara för att de inte kan ta betalt annat än fysiskt och i exakt samma butik som ska leverera.
Sånt skit ska inte primeras, kommer aldrig handla av MM.
Hahaha okej. Du måste ha ett jobbigt liv om du tycker detta var dåligt.
Postad 11 July 2011 - 20:39
Unregistered1600b4ab
-
Unregistered1600b4ab
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Välkommen till klubben Förskottsbetalade du? Jag valde att betala mot faktura som tur var.. Får se om paketet dyker upp eller inte 
Jag betalade med AMEX, så det ska väl ordna sig, hoppas jag. Intressant att man fortfarande kan beställa saker från deras internetshop..
Postad 11 July 2011 - 20:46
Hyperactive
-
Hyperactive
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Om det är så att dom som har förskottsbetalat blir utan prylar måste det väl vara kriminellt att dra igång en rea i helgen och gå i konkurs på måndagen?
Det är väl bedrägeri i stor skala.
Postad 11 July 2011 - 21:18
Lorryquai
-
Lorryquai
-
Veteran
-
-
1928 inlägg
Köpte en vara på onoff med VISA igår, som jag returnerade direkt då den inte levde upp till mina förväntningar. Satte in kortet och de gjorde en överföring till mitt kort för återbet.. Ska ta några dagar, men nu är frågan om jag någonsin kommer att få se de pengarna igen...eller?
//Lorryquai
Postad 11 July 2011 - 21:21
Ibymafayhas
-
Ibymafayhas
-
Användare
-
-
141 inlägg
Om det är så att dom som har förskottsbetalat blir utan prylar måste det väl vara kriminellt att dra igång en rea i helgen och gå i konkurs på måndagen? Det är väl bedrägeri i stor skala.
Det är detta jag undrar också. De lär knappast dragit igen en sådan här rea ovetande om vad som med >99% chans skulle hända. Gissar dock att ägarna kan smita undan, när företag går under är det konsumenterna som är längst ned i rankingen och sällan får något tillbaka.
Postad 11 July 2011 - 21:46
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Satte in kortet och de gjorde en överföring till mitt kort för återbet.. Ska ta några dagar, men nu är frågan om jag någonsin kommer att få se de pengarna igen...eller?
Ta och läs vad Konsumentverket säger om kortbetalningar och vem som står för återbetalningar, i mitt inlägg några inlägg upp här.
Postad 11 July 2011 - 23:46
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Konstigt, då jag många gånger sett likheter både vad gäller produkter och hemsidor mellan netonnet och EG
Hemsidorna är helt olika. Produkterna är samma i hela branschen fast NetonNet köper en del ute i Europa och EG köper mest nordiskt. Såhär ser ägandet ut: Waldir (Familjen bengstsson) Kedjor - Siba / Radars / NetonNet Övrigt - Delägare i resursgruppen (Resurs Bank, Solid Försäkringar, Order, TeleResurs och Reda Inkasso). Även delägare i Netlogic som har märket DMTECH och gör Own brands till en del företag Dixon Kedjor - Webhallen, Pixmania, Elgiganten (Via Elkjöp), Electroworld (gamla PC City) Expert ASA Kedjor - Expert men även danska Proshop som säljer i Sverige Komplett.com Kedjor - Komplett och InWarehouse Så många som äger många. Ingen som direkt går med någon större vinst. MM och ElGiganten är de två som ekonomiskt dopar sig själva mest. Under normala förhållanden skulle ElGiganten inte kunna köpa så mycket reklam som de har gjort. De köper näst mest i hela Sverige. Q1 2011 köpte de för 228 miljoner kronor vilket är mer än Coop som omsätter bra mycket mer. Ska bli intressant när MM öppnar i Norge där mycket av EGs pengar kommer. Elkjöp med Lefdals (som kör samma still som MM i Sverige rent grafiskt) har en stark position där. Moderbolagen lär inte vara lika glada för att kasta pengar på Sverige när de ska börja slåss om Norge. Kort sagt, konkurrensverket behöver knappast bry sig om denna bransch.......
Postad 12 July 2011 - 00:00
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
Beställde "Life" på BD i torsdags efter tips här på forumet. Inget paket ännu men väl en faktura från Klarna i e-posten! 
Jag fick min idag. Beställde också i torsdags.
Postad 12 July 2011 - 00:02
Unregisteredaab88258
-
Unregisteredaab88258
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Skämtar du llr? Det byggs ju nya centrum/handelsplatser i Stockholm hela tiden och dom flesta befintliga centrum byggs om till större och modernare. Vet ifs inte om du syftar på dom riktigt små förortscentrum a la Rågsved, Hagsätra osv. Så vart är den liknade utvecklingen?
Nej jag skämtar inte...tror du behöver uppdatera dig lite. Att bygga centrum tar tid, att stänga går fort. Många av byggena startade för flera år sen och anledningen till att man bygger är för att ta kunder från andra köpcentrum, inte för att det finns ett behovet. Överetableringen i Stockholmsområdet leder just nu till att flera centrum går på knäna...och det är butikerna som får ta smällarna. Ta en svängom vet jag, så får du se, eller läs lite ekonomisk rapportering... Ett par exempel: - Nya K-Fem gallerian i Vällingby står halvtom efter att flertalet butiker fått slå igen. Centrumet har sen ombyggnaden aldrig gått med vinst, har kostat miljarder... - Skärholmen lika illa... - Kista har problem, butiker stänger, numera sliten galleria som ingen vill kosta på och utbyggnad drar ut på tiden. - I splitter nya Bromma Blox Gallerian har de första butikerna börjat stänga efter knappt ett år. Och förra veckan stängde Siba sin butik utanför...(andra butiken på kort tid i Stockholmsorådet för övrigt). - Fältöversten har gigantiska ekonomiska problem, kanske tvångsförvaltning av staden, hyreshöjningar kommer tvinga butiker att stänga. Plus att i flertalet mindre förortsgallerior är läget mycket dystert... För övrigt när det gäller elektronikladorna... - Mediamarkt måste spara hundratals miljoner i Sverige i år, krav från tyska moderbolaget, annars blir det stängning. - Elgiganten har redan låtit tre av sina vanliga butiker gå i konkurs i år samt stängt sin PC City kedja, har kass lönsamhet. Aktieägarna måste pumpa in pengar. - Netonnet var nere för räkning för länge sedan, köptes av Siba-svären som för övrigt också har lönsamhetsproblem och har tvingats stänga Computer City kedjan. - Expert är ju inne på sin sjuttielfte "omlansering" i Sverige så där har läget varit risigt länge... - Webhallen har sedan de köptes av Pixmania/Elgiganten/Dixons kontinuerligt slimmat sitt sortiment och försökt öppna nya butiker för att få upp lönsamheten... Läget är risigt på många håll...synd bara att Onoff blev först. Tror dock att de kommer tillbaka i någon form, OnOff är faktiskt ett mycket starkt varumärke i Sverige, ett av de som "gemene man" känner till bäst. Men början på en ny svacka kanske? Vem vet...
Redigerat av Unregisteredaab88258, 12 July 2011 - 00:25.
Postad 12 July 2011 - 00:17
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Hahaha okej. Du måste ha ett jobbigt liv om du tycker detta var dåligt.
Med tanke på det intellektuella inlägget så säger det mer om dig än mig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & Sälj
-
→
Butiker & Import
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|