Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Integrerad förstärkare med "Main in" vs Separat slutsteg

12 svar i tråden

Skickat 16 juli 2011 - 21:52

Jag är i köpartagen och ska inhandla en förstärkare till min frontar, Elac FS 187, som jag idag driver med min Harman Kardon AVR255.

Jag lyssnar till 80-90% på musik och har en väldigt bandad musiksmak och känner att högtalarna inte riktigt blommar ut som de borde. Var till en början helt inställd på att köpa ett separat slutsteg och då använda Hembio-receivern som försteg. Köpte ett begagnat NAD-slutsteg, vilket grötade ihop ljudbilden fullkomligt.

Detta steg är nu sålt och jag började istället kika runt alternativet med en integrerad förstärkare med "Main In" eller "HT-bypass"-funktion. Om jag anammar detta alternativ är tanken att jag kommer att endast använda den integrerade förstärkaren vid musikuppspelning samt använda samma förstärkare som slutsteg för att driva frontarna vid filmuppspelning.

Har tittat på följande alternativ:
Yamaha A-S 1000
Harman Kardon HK 990(i så fall import från UK för typ halva priset)
Cambridge Audio Azur 840A
Cambridge Audio Azur 740A

Alternativet är ju att köpa ett separat slutsteg igen. Är inte jättesugen på att köpa ny hembioreceiver.

Är jag dum? Har jag mycket att vinna på att inte ha min Hembio-receiver med i kedjan vid musikuppspelning?

Jättetacksam för all sorts input :)

//Markus

Skickat 17 juli 2011 - 06:09

Försök att låna hem några slutsteg och testa,är det samma grötiga ljudbild på alla så borde du kanske överväga att köpa ett nytt försteg för då är det din receiver som är flaskhalsen.
Men ska man lyssna på musik så är det rena 2kanals prylar som gäller och inte nåt hemmabiokrafs även om det finns sådant som funkar till musik ganska väl.

Skickat 17 juli 2011 - 14:00

Känns nog som att jag kommer att gå på en integrerad förstärkare ändå.

Jag har dock varit inne på diverse hifi-butiker och flertalet har ställt sig ganska frågande till att köpa en integrerad förstärkare istället för ett 2-kanals steg, men jag tror att det blir den bästa / smidigaste lösningen för mig.

Är det någon som har fler vettiga tips på förstärkare med inbyggd main in-funktion eller motsvarande?

Skickat 17 juli 2011 - 16:33

Visa inläggmurkas Jul 17 2011, 15:00 skrev:

Känns nog som att jag kommer att gå på en integrerad förstärkare ändå.

Jag har dock varit inne på diverse hifi-butiker och flertalet har ställt sig ganska frågande till att köpa en integrerad förstärkare istället för ett 2-kanals steg, men jag tror att det blir den bästa / smidigaste lösningen för mig.

Är det någon som har fler vettiga tips på förstärkare med inbyggd main in-funktion eller motsvarande?
du kommer att vinna en hel del med 2-kanalsförstärkare i musik. jag har en cambridge azur 840 v2 kopplat till preout på hembioförstärkaren, driver frontarna i hembion. och cambridgen som ren 2-kanal, du kan använda en sub ochså på cambridgen i preamp out. jag är väldigt nöjd med cambridgen väldigt klart fint ljud , balanserad kabel xlr kan du koppla till cd. + många ingångar .

Skickat 17 juli 2011 - 21:27

• lfc
  • Wannabe

• 41 inlägg
Jag har en Onkyo A-9755 den har main in ,har den som front- slutsteg till hk 255 när jag ser på film och som ren
2-kanal vid musiklyssning.
Kan säga att jag är riktigt nöjd.

Skickat 18 juli 2011 - 08:04

Kan bara hålla med. Jag har en Naim XS2 för musik och som slutsteg när jag kikar på film eller spelar tvspel. Ångrar mig inte en sekund att jag gjorde så här.

Skickat 18 juli 2011 - 09:25

Om du kan tänka dig begagnat är S.A.T. Amplifix, Advantage/Bladelius Thor och Bladelius Tyr bra alternativ.

Skickat 19 juli 2011 - 14:05

Tackar för input!

Jag kommer nog skanna begagnatmarknaden ett tag.

Om någon har något till salu eller har andra förslag på vettiga förstärkare, så hör gärna av er =)

Skickat 20 september 2011 - 16:27

Hur gick det med denna? Jag sitter i samma sits och har funderingar kring atoll och marantz pearl lite (eller 5004). Tänkte lyssna på dem nu i veckan men alla tips är välkomna.

Skickat 22 december 2011 - 11:09

Bättre sent än aldrig!

Det blev till slut en HK990, och jag är hittills väldigt nöjd. Om jag ska beskriva ljudskillnaden mellan min surroundförstärkare och denna vid musiklssning med ett ord, så är ordet "Harmoni". Ljudet blev bättre över hela registret, och den, i min mening, något hissade diskanten försvann helt.

Känns som det kommer fler och fler apparater med dessa funktioner. Hifi & Musik testade för några nummer sedan "budget"-förstärkare och det var ändå ett par, tre stycken av dessa som hade main in-funktionalitet.

Skickat 19 april 2012 - 19:57

Lyfter denna gamla tråd.

Är i tankarna att köpa XTZ AP100 till mina frontare, finns det någon steroförstärkare med main-in som kan vara ett bättre alternativ? Har försökt leta här på prisjakt men tycker inte infon stämmer så bra, så har lite svårt att hitta, hjälp uppskattas. tanken är väl att priset får hamna i samma klass som XTZ men absolut inte över 9-10K och det ska helst inte vara klenare än XTZ steget :)

Skickat 20 april 2012 - 23:16

• Bogge
  • Användare

• 210 inlägg

Visa inläggBergman123 19 april 2012 - 19:57 skrev:

Lyfter denna gamla tråd.

Är i tankarna att köpa XTZ AP100 till mina frontare, finns det någon steroförstärkare med main-in som kan vara ett bättre alternativ? Har försökt leta här på prisjakt men tycker inte infon stämmer så bra, så har lite svårt att hitta, hjälp uppskattas. tanken är väl att priset får hamna i samma klass som XTZ men absolut inte över 9-10K och det ska helst inte vara klenare än XTZ steget :)

Music Hall A35.2 ska ha bra med pulver enlig H&M:s kubmätningar.

Postad bild

Det här inlägget har ändrats av Bogge 20 april 2012 - 23:32

Skickat 20 september 2012 - 20:07

Bumpar lite... Nån som har fler alternativ på förstärkare med main in?

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.