Hörlurar 3-4k. AKG, Sennheiser..?
15 svar till detta ämne
Postad 20 July 2011 - 11:19
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Jag har tänkt köpa mig ett par hörlurar av bättre snitt. Någonstans kring 4k börjar jag närma mig smärtgränsen för hur mycket jag vill satsa. Hörlurarna ska användas till musik, företrädelsevis till "classic rock" och en del prog. Jag ska till huvudstaden och semestra i en vecka, så jag ska försöka få möjlighet att provlyssna på så många lurar som möjligt, men jag skulle gärna vilja höra några tankar och funderingar från andra.
Lurarna ska inte användas till någon bärbar produkt, utan inledningsvis får de drivas av hörlursutgången på en Yamahareceiver jag har hemma och sen ska det uppgraderas med en bra dedikerad hörlursförstärkare.
Två lurar jag är väldigt intresserade av är:
Hur står sig dessa mot varandra? För- och nackdelar?
Har ni tips på andra lurar jag borde kolla upp?
Postad 20 July 2011 - 12:14
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
för rock och prog skulle jag nog inte gå på K701 utan hellre HD650 om valet stod mellan dessa. Passa på att åka förbi tex ljudmakarn i sthlm som har bra demorum med många bra lurar och olika stärkare så du får bilda egen uppfattning. Testa tex HD650, Grado 325i (bra rocklur!), någon Beyer och kanske tom Ultrasone? Fanns flera modeller av alla dessa när jag var där för några veckor sedan.
Postad 20 July 2011 - 12:19
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10547 inlägg
Lurar du definitivt bör provlyssna. Ingen större fan av någon av dem. HD 650n lite bättre med röster och K701 med elektronisk musik.
Audio Technica och Beyer lurar ex bör du testa också. Ultrasone gör trevliga lurar i alla fall trevliga stängda lurar.
Audio Technica W1000x är lättgillad och har lätta förstärkningskrav. Går att få inom budgeten men krävs möjligen import då.
Vilken Yamaha receiver kör du med förresten? Hörlursutgångarna ur mina RX-V663 och V440RDS är inte så pjåkiga.
Postad 20 July 2011 - 13:36
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Vilken Yamaha receiver kör du med förresten? Hörlursutgångarna ur mina RX-V663 och V440RDS är inte så pjåkiga.
Jag kör med en 2-kanals receiver, Yamaha R-S700. En riktigt trevlig förstärkare, och hörlursutgången verkar faktiskt inte vara så pjåkig. Den är relativt välljudande tillsammans med mina gamla Sony-lurar. Men en dedikerad hörlursförstärkare står förstås på tur i sinom tid. Det som får mig att tveka på AKG-lurarna är precis det som står i första inlägget, många menar att de passar bättre till lite "lugnare musik", klassikt/akustiskt och liknande. Men samtidigt, även om jag föredrar rock musik så är basen av underordnad betydelse för mina öron, många hävdar visst att den är något lättviktig i AKG K 701? Jag vill ha ett organiskt men ändå detaljerat ljud. Ljudmakarn är en av butikerna jag funderar på att besöka men de verkar inte som att de har Sennheiser för tillfället. Alltid bra att kunna jämföra i samma butik med samma kringutrustning. Ultrasone anser visst många är lite överdrivet analytiska? Jag har dock inte själv lyssnat, så det får jag också ta tag i.
Postad 20 July 2011 - 15:57
Unregisteredfa0001fc
-
Unregisteredfa0001fc
-
Användare
-
-
195 inlägg
Ska du till Stockholm måste du förbi Reference Audio. överlägset demorum! och grymt trevligt personal
Av dem där hade jag valt HD650, tycker det är en trevlig lång lyssnings lur. Men smaken är som baken, delad  tycker det är ett måste att lyssna på många olika innan du bestämmer dig!
Annars finns ju Stax att får en kombo för ca den pengen och har du tänkt att uppgradera med en stärkare i framtiden så är stax ett kungligt alternativ
Postad 20 July 2011 - 16:34
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Instämmer ang. W1000X, om du hittar dom på import för runt 4k ska du slå till, dom är sjukt bra och dessutom kanske den vackraste hörluren i produktion?
K701 spelar definitivt djup bas, djupare än jag uppfattade HD650 både via Heed Canamp, Schiit Lyr och Benchmark DAC1 hörlursuttag. Däremot har den inte så god kontroll om man inte har en förstärkare som tex schiit lyr som matar 6W i 100 ohm, då låter basen betydligt bättre! Faktiskt den bästa stärkaren jag hört dom med, jag ångrar nästan att jag sålde dom.
Det som störde mig var den extremt separerade ljudbilden, och trots en aggresiv och ibland vass diskant så saknade jag detaljer "mellan" instrumenten jag uppfattade med både W1000X och LCD-2.
som sagt, får du tag i W1000X på import för 4k så slå till, för den är dessutom lättdriven och gör att du kan spara till stärkare vid senare tillfälle.
Postad 21 July 2011 - 11:18
b0ck3n
-
b0ck3n
-
Användare
-
-
108 inlägg
^Var du inte rädd att mörda AKGn med Lyren?
Postad 21 July 2011 - 14:02
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
^Var du inte rädd att mörda AKGn med Lyren?
Nej inte alls. Jag blev tom rekommenderad av Jason på Schiit att behålla K701 innan jag fick lyren, de tyckte visst den lät mycket bättre med den, och det visade sig faktiskt stämma. Jag brukar annars ta allt från tillverkare med en nypa salt då de alltid hävdar att deras produkt är bäst på allt, men här stämde det. Den enda förstärkare jag gillat K701 med, ångrar som sagt lite att jag ändå sålde dom.
Postad 21 July 2011 - 16:21
b0ck3n
-
b0ck3n
-
Användare
-
-
108 inlägg
Om du kikar lite på head-fi så ser du att tidiga Lyr-modeller sprängt folks ed8 och d7000, och antagligen flera känsliga lurar, då den ger ifrån sig en DC transient när den stängs av som böjer drivern nå alldeles ohyggligt. Senare modeller har ändrats för att råda bot på problemet. Jag gillar Lyren själv till HD 800, antagligen av samma skäl som du gillar den med AKGn. Lite eufonisk distortion kan göra underverk för ljusa/"grälla" lurar. Här är en K702 med Schiit Asgard
Redigerat av b0ck3n, 21 July 2011 - 16:26.
Postad 21 July 2011 - 17:17
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Om du kikar lite på head-fi så ser du att tidiga Lyr-modeller sprängt folks ed8 och d7000, och antagligen flera känsliga lurar, då den ger ifrån sig en DC transient när den stängs av som böjer drivern nå alldeles ohyggligt. Senare modeller har ändrats för att råda bot på problemet.
Jag gillar Lyren själv till HD 800, antagligen av samma skäl som du gillar den med AKGn. Lite eufonisk distortion kan göra underverk för ljusa/"grälla" lurar.
Här är en K702 med Schiit Asgard
ja jag läser såklart head-fi och vet om det som hänt dessa personer och att dom ändrat lyren under produktionscyklerna. Självklart tar jag ur lurarna innan man slår av eller på förstärkaren, oavsett om det är lyr jag använder eller någon annan stärkare.
Postad 21 July 2011 - 18:51
b0ck3n
-
b0ck3n
-
Användare
-
-
108 inlägg
Vissa stärkare ska man göra tvärtom för att inte bränna outputsen - det blir himla mekigt och knepigt när det inte finns en standard som alla följer. Utöver det så räcker ett strömavbrott för att ta kål på ens favoritlurar
Postad 21 July 2011 - 19:29
Pixelina
-
Pixelina
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Ett par lurar som jag tycker du ska ge chansen är BeyerDynamics DT990. Jag lyckades komma över ett begagnat par för 800kr (nypris runt 3.5k) och är verkligen helt såld. Har jämfört med Sennheiser 650 och känner att jag verkligen inte ångrar mig. Dock är de lite olika i ljudkaraktären så en provlyssning kan vara på sin plats. Jämförde ett tiotal lurar innan jag visste vad jag ville ha. Hade siktat in mig på ett par billigare Beyerdynamics men när jag hittade DT990 till det priset var det bara att slå till!
Kan anmärka att de är ganska tungdrivna dock. Var tvungen att köpa ett nytt ljudkort till datorn (Xonair) och höja strömtillförseln för att få ut allt välljud ur dem!
Redigerat av Pixelina, 21 July 2011 - 19:36.
Postad 21 July 2011 - 21:22
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Imorgon är planen att åtminstone hinna provlyssna Beyerdynamic DT-990 och AKG K 701. De finns i samma butiker så det borde bli lätt att jämföra. Tyvärr verkar det vara svårare att hitta Sennheiserlurar i samma butik som dessa.
Redigerat av Unregistered7b85be38, 21 July 2011 - 21:23.
Postad 22 July 2011 - 14:57
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Idag har jag varit på stan och lyssnat på Beyerdynamic DT990 och AKG K 701, och i den matchen var Beyerdynamic överlägsen i mina öron (och även i min medlyssnares öron!). De hade ett betydligt mer organiskt och dynamiskt ljud tyckte jag. På tal om 250 ohm vs 600 ohm varianterna den finns i, om man vill vara säker på att kunna driva dem tillfredställande med både hörlursutgången i en vanlig förstärkare och med dedikerade lurförstärkare... bör man satsa på 250 ohm varianten då? Vet nämligen inte när jag kommer att skaffa en dedikerad förstärkare till lurarna...
Redigerat av Unregistered7b85be38, 22 July 2011 - 15:00.
Postad 22 July 2011 - 21:23
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10547 inlägg
Vissa stärkare ska man göra tvärtom för att inte bränna outputsen - det blir himla mekigt och knepigt när det inte finns en standard som alla följer. Utöver det så räcker ett strömavbrott för att ta kål på ens favoritlurar 
Vi har också SPL Auditor das T1 killer. SPL skryter till och med i manualen för Auditorn att de inte körde med något spänningsskydd eller vad nu den svenska termen är då det skulle färga ljudet. Min tyska är riktigt kass. Jag vet inte om jag är så hardcore jag gärna spränger ett par hörlurar för maximal transparens. Auditorn T1 kombinationen var verkligen fascinerande transparent dock. Läst om åtminstone 3 som fått T1 blåsta av den. En två stycken! Läste på om det här då jag sålde Auditorn och T1 efter att ha A-Bat den mot LCD-2n och killen rapporterade efter någon vecka att T1an var paj. Ny på garanti så det löste sig okej i alla fall men borde va omöjligt med den stållådan och emballaget att skada i frakten. Själv har jag aldrig lyckats blåsa någon hörlur. Solid state förstärkarna har jag oftast låtit stå på. Inte så miljövänligt men det säkraste skulle jag tippa. Rörförstärkaren kanske man borde va orolig för men den har mycket mjuk upp och nedstart som jag upplever det. Har aldrig upplevt något knäppande eller någonting om nu sådant är något att gå efter? Hoppas väl verkligen inte det är något generellt problem med förstärkare som är kapabla att leka elektriska stolen med hörlurar  .
Postad 27 July 2011 - 11:15
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Som ett avslut på tråden kan jag meddela att jag till slut valde Beyerdynamic DT-990 framför övriga lurar jag provlyssnade, bl.a. Sennheiser HD 650, AKG K 701 och Beyerdynamic DT-880. Det som gjorde att valet föll på DT-990 var dynamiken och rumsnärvaron jag kände. Även övriga lurar kändes som mycket starka kort men hörlurar är ju väldigt personliga och dessa föll mig och min musiksmak mest i smaken. De jag gillade minst var AKG lurarna som kändes lite väl torra och platta för min smak. Kan ju bero på förstärkaren, men det var Musical Fidelitys bästa lurförstärkare som drev dem så det borde inte bero på för vek förstärkare. Kanske en kombo som inte passade varandra helt enkelt.
Redigerat av Unregistered7b85be38, 27 July 2011 - 11:17.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Hörlurar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|