Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Måla innertak

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 juli 2011 - 21:01

Guarana
  • Guarana
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0
Håller på att måla ett innertak just nu och har målat i tre omgångar men tycker att det fortfarande är "flammigt" eller vad det kallas, färgen är inte riktigt jämnt fördelad.

Jag har visserligen använt en billig färg (FXA från K-Rauta) men använder rätt mycket, står att en burk á 3 liter ska räcka till cirka 24-36 kvm, medan jag har fått en burk att räcka till cirka 12 kvm.

Är det något speciellt jag ska tänka på när jag målar ett tak? Tycker att jag varit noggrann med att se till att få färg överallt och ganska jämnt fördelat, framför allt när jag strök på ett tredje lager med färg ;) Hittils har jag målat i samma riktning, ska jag lägga på ett fjärde lager och måla i motsatt riktning (d.v.s. måla i y-led om jag tidigare målat i x-led)?

Redigerat av Guarana, 20 juli 2011 - 21:01.

Postad 21 juli 2011 - 09:01

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Jag skulle tippa på att det är färgen... Jag använder takfärg från Flügger och då räcker det med 1 lager på tidigare målade ytor... Den täcker mycket bra och jämnt utan att man behöver fundera på hur man målar, det ska bara vara att rolla...

Efter några års fixande och renoverande har jag slutat köpa billiga färger, det lönar sig nästan alltid att köpa bra grejer istället, dom "dyra" färgerna är oftast mycket drygare och man får alltid ett mycket bättre resultat...

mvh

Postad 21 juli 2011 - 14:28

Guarana
  • Guarana
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0

Jag skulle tippa på att det är färgen... Jag använder takfärg från Flügger och då räcker det med 1 lager på tidigare målade ytor... Den täcker mycket bra och jämnt utan att man behöver fundera på hur man målar, det ska bara vara att rolla...

Efter några års fixande och renoverande har jag slutat köpa billiga färger, det lönar sig nästan alltid att köpa bra grejer istället, dom "dyra" färgerna är oftast mycket drygare och man får alltid ett mycket bättre resultat...

mvh

Jag var nog lite dumsnål med takfärgen, ska jag bara fortsätta slänga på ytterligare lager? Det ser rätt ok ut nu fast å andra sidan är det ingen sol idag så det är inte lika enkelt att bedömma.

Postad 21 juli 2011 - 15:32

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Färgen eller appliceringen. Om man drar korta drag med en roller och lite olika riktning kan det bli lite randigt. Dock inget man ser om man inte tittar efter det i "rätt" ljus.

Flammigt - låter som färgen är för tunn kanske? Dvs du för på för tunt lager? Som att måla med en vattenfärg (ja på tavla), täcker bara delvis.

Valet är ditt. En strykning till eller åk till en riktig färbutik och köp en burk du vet ger bra resultat. Iochmed att du har en stabil grund med ganska vitt tak bör en strykning med denna vara nog.

Postad 21 juli 2011 - 16:32

Scania
  • Scania
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hej! K-Rautas billiga färg är inte bra, de är svåra att måla med och resultatet blir inte bra.
Till och med deras egen personal tycker att den är dålig.

Köp en dyrare färg så sparar du både tid och pengar
för resutatet blir bättre.

Mvh Scania.

Redigerat av Scania, 22 juli 2011 - 07:28.

Postad 21 juli 2011 - 16:53

Guarana
  • Guarana
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0

Färgen eller appliceringen. Om man drar korta drag med en roller och lite olika riktning kan det bli lite randigt. Dock inget man ser om man inte tittar efter det i "rätt" ljus.

Flammigt - låter som färgen är för tunn kanske? Dvs du för på för tunt lager? Som att måla med en vattenfärg (ja på tavla), täcker bara delvis.

Valet är ditt. En strykning till eller åk till en riktig färbutik och köp en burk du vet ger bra resultat. Iochmed att du har en stabil grund med ganska vitt tak bör en strykning med denna vara nog.

Tycker att jag använder rätt så mycket färg, enligt förp. ska 1 liter färg täcka 8-12 kvm, jag har använt 3 liter till cirka 12 kvm. Men det är nog förmodligen glädjesiffror på förp. men tycker ändå att 3 liter på 12kvm är ganska mycket, fast jag är ingen målare till yrket visserligen.

Hej! K-Rautas billiga färg är inte bra, de är svåra att måla med och resultate blir inte bra.
Till och med deras egen personal tycker att den är dålig.

Köp en dyrare färg så sparar du både tid och pengar
för resutatet blir bättre.

Mvh Scania.

Jag har funderat på det men har just nu kvar en burk färg och tror jag kommer att slänga upp den innan jag ger upp, annars något specifikt märke att rekommendera eller är det bara ta någon av Flügger, Beckers, Nordsjö eller liknande?

Postad 21 juli 2011 - 18:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0

mvh

+1

Postad 21 juli 2011 - 20:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag har funderat på det men har just nu kvar en burk färg och tror jag kommer att slänga upp den innan jag ger upp, annars något specifikt märke att rekommendera eller är det bara ta någon av Flügger, Beckers, Nordsjö eller liknande?

Eller åk tillbaka till k-rauta och reklamera skräpet innan du öppnar den. Det är nog bästa valet.
vilket etablerat märke som helst duger nog. Flügger har jag kört med inne eftersom dels villaägarrabatt samt de ligger nära.

Postad 21 juli 2011 - 21:15

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Flügger och Nordsjö fungerar utmärkt, jag kör alltid vägg- och takfärg från Flügger, jag har bara bra erfarenheter från Flügger... Med en bra färg så ska appliceringen inte spela så stor roll så länge man målar så att det täcker ordentligt, dvs snåla inte mer rollandet... Och se även till att du har rätt roller för jobbet, finns ju en mängd varianter...

Men se upp för Beckers, även dom har vissa "billiga" varianter som t ex Bauhaus säljer, och dom är inte mycket bättre än det billiga skiten från K-Rauta... Men Beckers har även en hel del mycket bra produkter, dom dyrare...

Postad 22 juli 2011 - 08:49

Guarana
  • Guarana
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0

Flügger och Nordsjö fungerar utmärkt, jag kör alltid vägg- och takfärg från Flügger, jag har bara bra erfarenheter från Flügger... Med en bra färg så ska appliceringen inte spela så stor roll så länge man målar så att det täcker ordentligt, dvs snåla inte mer rollandet... Och se även till att du har rätt roller för jobbet, finns ju en mängd varianter...

Men se upp för Beckers, även dom har vissa "billiga" varianter som t ex Bauhaus säljer, och dom är inte mycket bättre än det billiga skiten från K-Rauta... Men Beckers har även en hel del mycket bra produkter, dom dyrare...

Någon som har ett konkret tips på takfärg från K-Rauta? Tänkte dra förbi under lunchrasten och byter ut min FXA takfärg, den är fortfarande oöppnad som tur är.

Postad 22 juli 2011 - 18:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0
Nordsjös takfärg är den bästa jag någonsin testat.
Körde fem, sex olika fabrikat innan jag testade Nordsjö.
Hädanefter tänker jag aldrig använda något annat.

Postad 22 juli 2011 - 19:05

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2 585 inlägg
  • 0
Ta en 20 liters burk med vitfärg valfritt märke och sen en dynamit gubbe som du lägger i burken med färg och smäll av då får du fint spridd vit färg.

Postad 22 juli 2011 - 20:33

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Ta en 20 liters burk med vitfärg valfritt märke och sen en dynamit gubbe som du lägger i burken med färg och smäll av då får du fint spridd vit färg.

Nej det stämmer inte... Mythbusters har motbevisat den tekniken :)

Postad 26 juli 2011 - 19:44

Guarana
  • Guarana
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0
Jag fick kapitulera och köpa en lite bättre färg, blev Nordsjö takfärg som jag gav 260kr för 2.5 liter har jag för mig. Målat på ett lager och det ser mycket bättre ut nu, var väl lite naiv och tänkte "vitt som vitt" när det egentligen inte är någon större prisskillnad mellan billig skitfärg och en bra färg.

Postad 26 juli 2011 - 20:33

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1 195 inlägg
  • 0
Nått jag lärt mig om att måla innertak är att måla från ljuskällor, ex fönster. Dvs. rolla i riktning från fönstret. Ang. färg så gjorde jag tabben med Beckers, senast köpte jag "billig" på K-Rauta istället för Nordsjö/Sadolin som jag alltid använt innan. Som tur är använde jag Nordsjö/Sadolin till innertaken. Tur i oturen så var det väggarna i barnrummen och de lär ju målas om tidigare än vårt sovrum som står på tur att målas.

EK

Postad 26 juli 2011 - 20:39

Guarana
  • Guarana
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0

Nått jag lärt mig om att måla innertak är att måla från ljuskällor, ex fönster. Dvs. rolla i riktning från fönstret. Ang. färg så gjorde jag tabben med Beckers, senast köpte jag "billig" på K-Rauta istället för Nordsjö/Sadolin som jag alltid använt innan. Som tur är använde jag Nordsjö/Sadolin till innertaken. Tur i oturen så var det väggarna i barnrummen och de lär ju målas om tidigare än vårt sovrum som står på tur att målas.

EK

Så jag har gjort, visserligen utan att ha tänkt i samma spår som dig :) Jag använde Nordsjö till väggarna i ett annat rum och det känns som att man får väldigt mycket för pengarna när man köper deras färg.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.