Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W 804 Diamond i hus!

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 juli 2011 - 06:41

NIEDERMANN
  • NIEDERMANN
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Har kört med B&W 683,som fronthögtalare i drygt ett år nu,vilket har varit helt ok. Är mycket nöjd med min integrerade hemmabio och var det ngt som skulle bytas ut för att bli bättre,så var det fronthögtalarna och ev bakhögtalarna.
Nu när ekonomin tillät,gick jag till anskaffelse av ett par 804 Diamond i svart pianolack. Ett av mina bästa komponentval någonsin!
För er som undrar vad jag har för saker,kan Ni gå in på min gästbok/galleri och se,skriv gärna en kommentar också! ;)
Nu har jag inte haft högtalarna mer än ett dygn,men förstaintrycket är att detta är otroligt välbyggda högtalare som osar kvalitet lång väg. En helt annan ljudbild fick jag också,en krispigare,ljusare ljudbild som passar gott ihop med mina CM högtalare och subbar. Det är som natt och dag! Nordost Baldur Biwire 2x3m är det som går till mina 804or.
Vid musikspelande hör jag detaljer jag aldrig hört eller uppfattat förut! Satte på en av mina favorittracks (ifrån Spotify Premium som går via en Squeezebox Touch genom en Hegel HD10),"Keith Dont Go" med Nils Lofgren. Avstånd till sweetspot drygt tre meter. Frontarna satta till "large" och subbarna avstängda. Så igår hade jag Nils Lofgren på besök hemma i vardagsrummet! :) Det kändes så iallafall!Nästa låt "Digital Love" med Daft Punk,Högtalarna satta till "small 80Hz och subbarna aktiverade,nu börjar det bli ett härligt tryck! Och ännu bättre blir det,efter att de är inspelade och systemet kalibrerat med mitt Audyssey Pro Kit. :D
Senare på kvällen blev det lite MW2 spelande. Igen,bättre ljud! ACRen låter helt annorlunda nu,eller snarare,den låter som den är tänkt att göra! Ja,allt låter annorlunda,eller snarare bättre!
Kvällen avslutades med Shrek på BD. Igen,en mycket angenäm upplevelse.
Om jag tycker 804orna är prisvärda? Ett solklart ja! Men det är ju givetvis upp till köparen att bestämma.
Bifogar lite aktuella bilder,mera bilder finns i min gästbok.
Ikväll kommer en kompis förbi och då skall vi se "Das Boot" på Blu-Ray. En av mina absoluta favoriter på BD,då surroundljudet är extremt bra! Gör nog en Audyssey Multi Ex32 idag och en ny subkalibrering med mina Antimodes.
Sista bilden är ifrån min ena bakhögtalare,CM5 på tillhörande CMstativ,vilka är fyllda med sk Atabites ifrån engelska Atacama. Jag har normalt grillarna på högtalarna.
Kom gärna med kommentarer!

Bifogad fil(er)



#2

Postad 21 juli 2011 - 07:26

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Ser fint ut! Men är det inte fruktansvärt onödigt att stänga in ena högtalaren i hörnet bakom soffan? Jag tänker att det borde sabba ljudbilden en hel del. Ingen kritik, mer en undran/förslag på hur det kanske kan bli ännu bättre.

#3

Postad 21 juli 2011 - 08:39

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
mkt bra val av högtalare...sämre val av stereobänk...snygg men opraktisk i ditt rum.

du bör ej ha högtalarna ståendes som redan nämnt i skymundan för soffan...bättre då att byta stereobänken till en mindre så du kan dra ihop högtalarna lite...då får du dom ifrån sidoväggarna med.
ett annat tips är att dämpa bakom talarna.

centern har till synes även en stolpe ;) framför diskanten vilket påverkar väldigt negativt.


testa att möblera om lite..kommer antagligen ge dig haksläpp hur bra dessa talare kan spela om de får vara fria :D
skriver samma som föregående...ingen kritik utan ett tips i all välmening.

Redigerat av robert293, 21 juli 2011 - 08:50.


#4

Postad 21 juli 2011 - 09:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Håller med, tummen upp för högtalarna, tummen ner för placeringen.

Det kanske är ett svårmöblerat rum, men en annan/kortare soffa som inte står i vägen för högtalarna är en bra investering. Sen ser de ut att stå nära väggen bakom med. De ska helst ut så att det är ca 80cm från baffel (högtalarnas framkant) till väggen.

Fast allt det där är ju små problem (även om det gör stor skillnad). Du har redan köpt det viktigaste ;)

#5

Postad 21 juli 2011 - 09:47

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0
Håller med ovanstående, grym elektronik men den förtjänar bättre.

Skulle på ala vis försöka få bort en del av elektroniken från den vägen även om det betyder långa kablar..
Ut med högtalarna o försöka centrera centern.

#6

Postad 21 juli 2011 - 11:06

NIEDERMANN
  • NIEDERMANN
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Hej och tack för era tips!
Är fullt medveten om att det kan bli ännu bättre,med tanke på placeringen osv. Men man måste också ta hänsyn till den övriga familjen också! Ibland får man ingå en kompromiss,och jag tycker min fru är väldigt snäll som låter mig ha närmare ett kvarts ton hemmabioutrustning i vardagsrummet!
När det gäller kalibrering och mindre placeringsändringar,tänkte jag anlita ,Bård Ivar Flageborg,norsk kalibreringsguru,skribent för norska tidningen Hjemmekino m.m.m.m. Det som inte han Kan om ämnet är inte värt att veta!
Listan kan göras hur lång som helst om honom!
Link till hans företag är:
www.kringlyd.no

Tillbaka till högtalarna och mitt övriga system-är mycket nöjd med det och eftersom jag har kamrater som är inom hemmabiobranschen,har jag förmånen att testa mycket olika saker,men har inte funnit ngt som låter bättre än det jag har i liknande prisklass. Naturligtvis är ju allt individuellt,men det är min mening och det är ju det allra viktigaste! ;)

#7

Postad 21 juli 2011 - 14:12

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Liksom andra så instämmer jag i placeringsproblemen.

Jag föreslår att du flyttar det höga racket in i hörnet bakom soffan och flyttar ut den högtalaren, samma gäller vänster högtalare som med glädje skulle kunna byta plats med suben skulle jag tro..

Att ha högtalare inklämda i hörn är sällan optimalt tyvärr, annars var det ju trevliga grejer.

Redigerat av Tompasten, 21 juli 2011 - 14:12.


#8

Postad 21 juli 2011 - 17:25

NIEDERMANN
  • NIEDERMANN
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Hej igen!

Jag tänkte på era synpunkter och fick det bara bekräftat mer och mer. Frontarna bytte plats med subbarna. Allt blev genast bättre! Mera krut i subbarna också! Bild tagen för att illustrera hur jag gjort. Frontarna har cirka 50 cm till väggarna,på sidan och bak. Soffan till höger om sweetspot är undandragen cirka 15 cm för att få bättre bild. Tyckte det blev riktigt bra utseendemässigt också,ser inte så ihopknölat ut.

Bifogad fil(er)



#9

Postad 26 augusti 2013 - 20:27

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Avundsjuk

#10

Postad 27 augusti 2013 - 12:18

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 1
Kanske blir ennu bättre om du byter plats på den högra högtalaren & stereo möbeln så att även den står brevid tv'n

Snygg setup :)

#11

Postad 20 februari 2014 - 08:55

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Niedermann: har du upplevt att dom är hissade i diskanten? Fick mina i onsdags och allt är skitbra utom att jag upplever en höjning av diskanten. Som tur är så är dom mjuka och lena i diskanten men det blir ändå lite jobbigt ibland. Ska göra om mätningarna med min lyngdorf och se om den ställer ner diskanten lite.

#12

Postad 20 februari 2014 - 09:47

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Själv inväntar jag ett par CM10 idag eller imorgon, får nöja mig med en prisklass lägre :D Men du hade ingen chans att jämföra CM10 och 804 Diamond ? Jag går också från 683 till CM10, tycker det kändes som en lagom uppgradering :D

#13

Postad 20 februari 2014 - 15:49

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Nej har inte hört cm 10
Hade xt 4 tillsammans med 2st subbar som gick genom lyngdorf rp-1 innan och det lät väldigt bra det med. Dom låter lika fast allt är snäppet bättre med 804.

Xt4 och subbarna är till salu btw.

http://www.blocket.s...ca=8&w=1&last=1

#14

Postad 12 mars 2014 - 18:44

Unregisterede32a57f1
  • Unregisterede32a57f1
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Niedermann: har du upplevt att dom är hissade i diskanten? Fick mina i onsdags och allt är skitbra utom att jag upplever en höjning av diskanten. Som tur är så är dom mjuka och lena i diskanten men det blir ändå lite jobbigt ibland. Ska göra om mätningarna med min lyngdorf och se om den ställer ner diskanten lite.

FSB: Har ett par B&W804 Diamond vilka jag letade länge efter ett slutsteg till.
Enligt min smak fungerar inte diskanten bra ihop med digitala slutsteg. Kan det vara det Du också tycker?

#15

Postad 12 mars 2014 - 20:04

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Själv inväntar jag ett par CM10 idag eller imorgon, får nöja mig med en prisklass lägre :D Men du hade ingen chans att jämföra CM10 och 804 Diamond ? Jag går också från 683 till CM10, tycker det kändes som en lagom uppgradering :D


Jag har jämför dom och skillnaden är väldigt stor.

#16

Postad 12 mars 2014 - 20:37

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Tack för tipset på Nils Lofgren. Bra inspelning!!

#17

Postad 13 mars 2014 - 06:55

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0

FSB: Har ett par B&W804 Diamond vilka jag letade länge efter ett slutsteg till.
Enligt min smak fungerar inte diskanten bra ihop med digitala slutsteg. Kan det vara det Du också tycker?


Hej, jag har rotel rb1090 som slutsteg. Jag haft olika b&w förut ovh tycker det funkat bra ihop med dom andra iaf. Var faktiskt nära att köpa ett digitalt steg för att testa men då är inte det rätt väg iaf. Vill iofs testo för att se om det blir mer dynamik på låg volym.

Jag har dock fått lite bättre ordning på diskanten tack vare Lyngdorf RP-1. Men det är fortfarande så att jag kan bli lite lyssningstrött efter en stund.

Hade 804S förut och älskade diskanten i dom. (Även haft andra b&w. Bl.a. Xt4 mm)

804D är dock bättre än alla dessa på alla andra punkter. Diskanten är också bättre men lite för hissad.



Vad har du för steg till dina?

#18

Postad 13 mars 2014 - 22:15

Unregisterede32a57f1
  • Unregisterede32a57f1
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej, jag har rotel rb1090 som slutsteg. Jag haft olika b&w förut ovh tycker det funkat bra ihop med dom andra iaf. Var faktiskt nära att köpa ett digitalt steg för att testa men då är inte det rätt väg iaf. Vill iofs testo för att se om det blir mer dynamik på låg volym.

Jag har dock fått lite bättre ordning på diskanten tack vare Lyngdorf RP-1. Men det är fortfarande så att jag kan bli lite lyssningstrött efter en stund.

Hade 804S förut och älskade diskanten i dom. (Även haft andra b&w. Bl.a. Xt4 mm)

804D är dock bättre än alla dessa på alla andra punkter. Diskanten är också bättre men lite för hissad.



Vad har du för steg till dina?


Tycker inte Du skall vara rädd för att testa digitala steg, alla tycker inte som mig.

Själv har jag ett Sherborn PA 7-350 steg som jag har fastnat för. All min erfarenhet av Rotel är en butiksdemo av ett av deras digitala steg med mina medhavda enklare B&W Högtalare. Blev inte Rotel frälst.

Har gått direkt från DM603 S2 till 804D så jag är inte lika erfaren. Om Du kör med analogt slutsteg vet jag inte vad Du upplever som problem med diskanterna, känner inte igen det.

Redigerat av Unregisterede32a57f1, 13 mars 2014 - 22:16.


#19

Postad 14 mars 2014 - 06:22

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Har för mig att Ageve påvisade att 804D har en hissad diskant i jämförelse med föregående 804 modeller. Och att det ska gå att åtgärda genom lite pill. Du kan ju PM:a honom om du är intresserad, jag har inte hittat lyckats hitta på hans inlägg som han gjorde i någon av högtalartrådarna.

#20

Postad 14 mars 2014 - 22:30

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Diskuterade detta lite med honom i en tråd (i Subwoofer forumet som gick ot)
Bk&w har tydligen tagit bort ett motstånd på delningsfiltret på D modellen vilket gör att diskanten är hissad. Enligt mätningar så går den upp ända mot 6db högre över 12kHz.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.