Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz Cinema 30 Dirac live basscontrol

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 August 2025 - 06:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Överväger denna förstärkare som nästa köp, när den väl kommer ned i pris. Kostar just nu: 46 890:-

Jag äger en lite äldre SR8012 och den har samma effekt som Cinema 30, men saknar Dirac. Har för mig att processorn är mer än dubbelt så kraftig i denna som SR8015? Vet inte vad som drar upp priset så fruktansvärt just nu: inflation, eller är detta flaggskepp ett så stort kliv upp från föregående modell?

När jag ägde NAD T778 och körde Dirac var det alltid vääldigt känslig för om det var trafik utanför mitt hus, vilket medförde att jag fick göra om flera mätningar. 

På Cinema 30, kan man göra två olika kalibreringar Audyssey samt Dirac och växla för att höra skillnader?

Du kommer få samma problem oberoende av receiver.
Teoretiskt ska det bli bättre om du ändrar gain på Umicken (om du har en sådan).
Jag har ändrat min men inte för att maska buller utan för att kunna mäta +100dB

Om du känner att handla utomrikes är ok.
Marantz CINEMA 30 AV-Amplifier - svart | Auditorium
42500:-

Redigerat av johan b-lund, 12 August 2025 - 06:05.

Postad 12 August 2025 - 19:26

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

• 420 inlägg
  • 0
Det var ungefär det samma problem som jag fick med min Cimema 30 , en förbannat massa mätfel , trodde jag skulle bli vansinnig ända till jag skaffade en 7 meters förlängning som det fanns en typ av förstärkare på , att det fans en sådan visste jag inte vid köpet men det löste alla problem med mätningarna ,alla mätningar blev helt perfekta,inte ett mätfel efter att jag skaffade den kabeln.

Deltaco USB extension cabel. 400kr.

Postad 13 August 2025 - 07:09

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Glidtassens probs är att micken tar upp utomhusljud.
Höjer man gränsen för brusgolvet så maskas en del oväsen, priset är att du måste svepa på högre volym.

I ditt fall är att usbkablen du hade först var kaput/dålig kvalisort :)

Redigerat av johan b-lund, 13 August 2025 - 11:01.

Postad 13 August 2025 - 19:57

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

• 420 inlägg
  • 0

Glidtassens probs är att micken tar upp utomhusljud.
Höjer man gränsen för brusgolvet så maskas en del oväsen, priset är att du måste svepa på högre volym.
I ditt fall är att usbkablen du hade först var kaput/dålig kvalisort :)

Nej , den var inte dålig , det är den kabel som följde med Umiken , jag köpte en extra förlängnings kabel med en förstärkare monterad , den kopplade jag ihop med Umikens kabel och vidare till laptopen, sedan fick jag ett perfekt resultat.

Postad 13 August 2025 - 21:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

låter som en dålig kabel i mina ören.
men men :)

Postad 21 April 2026 - 10:09

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

• 420 inlägg
  • 0
Nu har det hänt lite grejor på hembiofronten , nu är huset under renovering , så i det rummet som anläggningen var i innan har det nu blivit kök och det innebar att riggen fick flyttas till ett annat rum.

Rummet som den sitter i nu har samma mått på bredden och höjden men det är bara cirka 3 dm längre än det är brett , det är kanske inte dom bästa förutsättningarna rent ljudmässigt men det får jag svälja.

I det förra rummet så kunde inte riggen sitta i mitten på grund av hur det såg ut men nu i det nya rummet så är allt noga uppmätt och tv o center sitter i mitten av rummet och frontarna har samma mått från sidoväggarna.

Jag passade även på att investera i ytterligare en subb så nu har jag 2st fram och en bak , alla 3 är SVS PC 2000 dock med den skillnaden att den nya har DSP det har inte dom som står där framme.

Brorspågen som är elektriker har dragit in ny ström till rummet som då fick en egen separat säkring bara till anläggningen och då fick ju det nya köket också ny ström och i framtiden ska all ström bli ny när renoveringen fortskrider, hela huset kommer kommer att bli omändrat.

Alla gamla högtalarkablar blev kasserade , det var en hel del skarvningar som fick göras allteftersom jag byggde ut anläggningen. Brorspågen sa att jag kunde köpa 100 meter ny kabel , det tyckte jag lät lite väl mycket men när jag började mäta upp längderna så hade han inte helt fel , för att det skulle vara lättare att koppla ihop alla slutsteg med receivern så lade jag till cirka en meter per kabel där framme ,så hade jag inte gjort i det gamla rummet , nu blev allt mycket lättare så totalt gick det åt 90 meter bara till surrarna , front o center har jag andra kablar till.

Alla kablar är nu dragna i rännor och till takhögtalarna hittade vi fina fästen på Amazon , innan så hängde dom i kedjor och det ska erkännas att det inte såg så bra ut.

Eftersom rummet nu är kortare så fick jag inte plats att montera 6 stycken takhögtalare så jag ändrade till front wide i stället.
Aukustikskivorna kunde jag nu montera mer korrekt , efter lite letande på internet och en hel del lyssning och kalibrering och vridande på alla högtalare och ännu mer kalibrering och flyttande av aukustikskivor så blev slutresultatet faktiskt bättre än det var i det gamla rummet.

Nu till en fråga till er som har Dirac Live , under den tid som riggen har suttit i det nya rummet så har jag fått 2 nya uppgraderingar av programmet, den senaste för inte så länge sedan , vid den första uppdateringen så kunde jag hör a en skillnad till det bättre och vid den senaste så blev även där en skillnad, är det någon annan än jag som har märkt någon förändring i ljudbilden , jag har inte kalibrerat om riggen , bara fört in den nya uppdateringen.

Om vi nu ska ta det här med kostnader också , det är som sagt ingen billig hobby att ha en hembiorigg , med en ny subb , nya kablar och högtalarefästen så kostade flytten till ett nytt rum 20000kr cirka plus då nytt golv ,färg och lite annat smått o gott.

Postad 21 April 2026 - 14:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Nu har det hänt lite grejor på hembiofronten , nu är huset under renovering , så i det rummet som anläggningen var i innan har det nu blivit kök och det innebar att riggen fick flyttas till ett annat rum.

Rummet som den sitter i nu har samma mått på bredden och höjden men det är bara cirka 3 dm längre än det är brett , det är kanske inte dom bästa förutsättningarna rent ljudmässigt men det får jag svälja.

I det förra rummet så kunde inte riggen sitta i mitten på grund av hur det såg ut men nu i det nya rummet så är allt noga uppmätt och tv o center sitter i mitten av rummet och frontarna har samma mått från sidoväggarna.

Jag passade även på att investera i ytterligare en subb så nu har jag 2st fram och en bak , alla 3 är SVS PC 2000 dock med den skillnaden att den nya har DSP det har inte dom som står där framme.

Brorspågen som är elektriker har dragit in ny ström till rummet som då fick en egen separat säkring bara till anläggningen och då fick ju det nya köket också ny ström och i framtiden ska all ström bli ny när renoveringen fortskrider, hela huset kommer kommer att bli omändrat.

Alla gamla högtalarkablar blev kasserade , det var en hel del skarvningar som fick göras allteftersom jag byggde ut anläggningen. Brorspågen sa att jag kunde köpa 100 meter ny kabel , det tyckte jag lät lite väl mycket men när jag började mäta upp längderna så hade han inte helt fel , för att det skulle vara lättare att koppla ihop alla slutsteg med receivern så lade jag till cirka en meter per kabel där framme ,så hade jag inte gjort i det gamla rummet , nu blev allt mycket lättare så totalt gick det åt 90 meter bara till surrarna , front o center har jag andra kablar till.

Alla kablar är nu dragna i rännor och till takhögtalarna hittade vi fina fästen på Amazon , innan så hängde dom i kedjor och det ska erkännas att det inte såg så bra ut.

Eftersom rummet nu är kortare så fick jag inte plats att montera 6 stycken takhögtalare så jag ändrade till front wide i stället.
Aukustikskivorna kunde jag nu montera mer korrekt , efter lite letande på internet och en hel del lyssning och kalibrering och vridande på alla högtalare och ännu mer kalibrering och flyttande av aukustikskivor så blev slutresultatet faktiskt bättre än det var i det gamla rummet.

Nu till en fråga till er som har Dirac Live , under den tid som riggen har suttit i det nya rummet så har jag fått 2 nya uppgraderingar av programmet, den senaste för inte så länge sedan , vid den första uppdateringen så kunde jag hör a en skillnad till det bättre och vid den senaste så blev även där en skillnad, är det någon annan än jag som har märkt någon förändring i ljudbilden , jag har inte kalibrerat om riggen , bara fört in den nya uppdateringen.

Om vi nu ska ta det här med kostnader också , det är som sagt ingen billig hobby att ha en hembiorigg , med en ny subb , nya kablar och högtalarefästen så kostade flytten till ett nytt rum 20000kr cirka plus då nytt golv ,färg och lite annat smått o gott.

Mig veterligen så har inget ändrats förutom en del UI grejer och äldre receivers så dom kan köra senaste versionen av mjukvaran.
Har du öppnat ett sparat projekt och sedan laddat in det i receivern efter mjukvaruuppdatering ?

Postad 21 April 2026 - 18:27

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

• 420 inlägg
  • 0
Ja det stämmer , jag fick även med ART men har ingen licens , så jag använder dom 3 som finns , bass controll tycker jag fungerar bäst , det kan ju hända att dom har filat till filterna till det bättre nu när ART är med , men vilket som, jag kunde uppfatta en förbättring vid båda uppdateringarna.

Postad 21 April 2026 - 18:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Som sagt, inget nytt när det kommer till beräkningarna i change log.
Senaste gångerna det har hänt har Dirac gått från v1 - v2 och nu v3

https://helpdesk.dir...m/en/changelogs

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.