Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson lanserar nya projektorer

1011 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Epson EH-TW5900 (Projektorer) 5 8,91 (22) Inga priser
Epson EH-TW6000 (Projektorer) 8 8,06 (15) Inga priser
Epson EH-TW9000 (Projektorer) 5 9 (16) Inga priser
Epson EH-TW9000W (Projektorer) 4 7,25 (3) Inga priser
Epson EH-TW6000W (Projektorer) 5 8,33 (2) Inga priser
38 relaterade trådar
Bildkalibrering (3788 inlägg) 6 mån sedan
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 3 år sedan
EPSON EH-TW9000 (271 inlägg) 5 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 7 år sedan
Epson TW5900 (200 inlägg) 7 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 8 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 8 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 8 år sedan
Epson TW9100W (7 inlägg) 8 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 9 år sedan
TW6000W ljud vid Autoiris aktiverat? (1 inlägg) 9 år sedan
Problem med trådlöst till Epson EH-TW6000W (15 inlägg) 10 år sedan
Projektor epson tw5900 blinkar rött??? (3 inlägg) 10 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 10 år sedan
3D glasögon alternativ till Epson tw5900/tw6000 (52 inlägg) 10 år sedan
Någon med en Epson TW5900? (71 inlägg) 10 år sedan
Val av projektor, mindre biorum källare (8 inlägg) 11 år sedan
Biorum (25 inlägg) 11 år sedan
Kommer det ngn mellandagsrea för projektorer? (11 inlägg) 11 år sedan
Kommentarer till Mitt hembiobygge. av Drejaregatan (13 inlägg) 11 år sedan
Tw3200 vs Hw30 (3 inlägg) 11 år sedan
Köpa 3D Projektor (28 inlägg) 11 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 11 år sedan
Projektor med hög max zoom (2 inlägg) 11 år sedan
JVC DLA-X30 vs Epson EH-TW9000 (323 inlägg) 11 år sedan
TW5900 2-2 eller 2-3 pulldown (nerdragning) vad ska man välja? (19 inlägg) 11 år sedan
126 timmar på ny epson tw6000w?! (6 inlägg) 11 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 11 år sedan
PS3(tjock) 3D (4 inlägg) 12 år sedan
LG AF115 vs Epson EH-TW5900 (10 inlägg) 12 år sedan
Projektorer utan buggar och med lugn/behaglig bild (49 inlägg) 12 år sedan
Hemmabioplanering i ett vardagsrum (10 inlägg) 12 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 12 år sedan
Någon som prövat netonnets dukar? (5 inlägg) 12 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 13 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 13 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 13 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 14 år sedan

#251

Postad 26 oktober 2011 - 13:29

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Innebär lanseringen av de nya modellerna att ni kommer sänka priset på tw3200, the rock? :)

Epson har inte gått ut med någon sänkning så den kommer nog att ligga kvar på samma nivå. Den kompletterar ju faktiskt de nya maskinerna rätt bra med bla lensshift och bättre svärta som fördelar.

Självklart är HIFI-punkten en riktigt bra butik, så det är inga problem, Vi har disskuterat problemet och vi skall testköra/kolla min TW6000 i butiken. (Riktigt service mind, personal där)

Låter bra det där, precis som det ska gå till. Blir glad av att höra det.


Men helt klart så är TW3200 vassare i 2D läget (vid mörkare rum) Allefall mitt exemplar!

Det låter inte helt orimligt att det skulle kunna vara så även med andra exemplar. Svärtan ligger i alla fall TW5900 rätt långt efter på och det extra ljusflödet ger ju tyvärr en bieffekt om inte kontrasten samtidigt höjs rejält.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#252

Postad 26 oktober 2011 - 22:00

Rob von South
  • Rob von South
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Är det någon av er som kommer vara med på Hembibutikens demo i Göteborg idag där de (bör?) testa någon av de nya från Epson? Ni kan väl även berätta om de har något bra erbjudanden. Jag ska gå på den som är imorgon i Stockholm men det är ju flera timmar kvar.


Japs.
Dom hade TW5900 och TW6000 på högkontrastduk... (Kunde inte motstå så det fick bli en TW6000)
Även Optoma HD33 som ligger nära TW6000 i både bild och pris. (ngt dyrare)
Sen va det spridda modeller. Allt från billiga som BenQ W700 till JVC X70...
Paketpriser samt rabatter på det mesta verkade det som.
Ha man lite deg över och är sugen så är det bara att titta in i morgon.

#253

Postad 26 oktober 2011 - 23:36

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Jag var på hembiobutiken ikväll och tittade bl.a. på både TW5900 och TW6000. Själv har jag spanat in den sistnämda ett bra tag och även varit sugen på att förboka den, men väntade då jag gärna vill se den in action först, och måste säga att det var ett mycket klokt beslut...
Jag blev mycket besviken minst sagt, framförallt p.g.a. dålig skärpa och taskig svärta. Blaskig bild överlag trots TW6000 kördes på React II och TW5900 på Black Diamond. Dock var speciellt TW6000 en sjuhelsikes ljuskanon, dock alldeles för ljusstark i den miljön den demades i trots eco mode.

I samma prisklass blev jag desto mer imponerad av Optoma HD33 som visade upp en väldigt lugn och fin bild i jämförelse och med betydligt bättre svärta, trots att den också är riktigt ljusstark. Optoman demades på en Firehawk G3.

Andra besökare jag pratade med delade min uppfattningen också, så verkar inte varit fel på enbart mina ögon.

#254

Postad 27 oktober 2011 - 00:27

Rob von South
  • Rob von South
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Jag var på hembiobutiken ikväll och tittade bl.a. på både TW5900 och TW6000. Själv har jag spanat in den sistnämda ett bra tag och även varit sugen på att förboka den, men väntade då jag gärna vill se den in action först, och måste säga att det var ett mycket klokt beslut...
Jag blev mycket besviken minst sagt, framförallt p.g.a. dålig skärpa och taskig svärta. Blaskig bild överlag trots TW6000 kördes på React II och TW5900 på Black Diamond. Dock var speciellt TW6000 en sjuhelsikes ljuskanon, dock alldeles för ljusstark i den miljön den demades i trots eco mode.

I samma prisklass blev jag desto mer imponerad av Optoma HD33 som visade upp en väldigt lugn och fin bild i jämförelse och med betydligt bättre svärta, trots att den också är riktigt ljusstark. Optoman demades på en Firehawk G3.

Andra besökare jag pratade med delade min uppfattningen också, så verkar inte varit fel på enbart mina ögon.


He he, där ser man. Tur för alla tillverkare att olika människor har olika smak.
Upplevde också att Optoma presterade riktigt bra. Dock så va det ngt som inte var helt enligt min smak. Små, små tendenser några gånger till regnbågseffekt. Inte alls så påtagligt som på andra Dlp'er, men jag vågar inte chansa på hur det blir i det långa loppet.
Har inte analyserat projektorer i evighet men efter att sett regnbågar på de flesta Dlp'er så blev det: -Nej tack...
Men man är ju som sagt olika och man ska utgå ifrån sig själv... det skålar vi för! :P

#255

Postad 27 oktober 2011 - 06:40

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Men vad är skillnaden på 5900 och 6000? Är det kontrasten och var den märkbart synlig?

#256

Postad 27 oktober 2011 - 09:39

Rob von South
  • Rob von South
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Men vad är skillnaden på 5900 och 6000? Är det kontrasten och var den märkbart synlig?

Kan inte säga att jag jämförde 5900 och 6000 direkt mot varandra. Det visades olika filmer på dom olika modellerna. Som jag upplevde det så var det mer kontrast i 6000.
De ger ju ordentligt med ljus i från sig bägge två (6000 ger lite mer) så det känns inte nödvändigt att ha kolsvart i rummet. Sen är ju dukval verkligen en smaksak men jag föredrar en gråtonad i stället för vit. Den reproducerar inte lika mycket av det "starka" vita ljuset.
I kartongen så får du med ett par glasögon till 6000 men inga till 5900.
6000 är svart 5900 är vit.
Har du möjlighet att besöka hbb så gör det och se med egna ögon. Det är ändå dom som kommer att titta där hemma sen.

#257

Postad 27 oktober 2011 - 09:45

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Men vad är skillnaden på 5900 och 6000? Är det kontrasten och var den märkbart synlig?

Vad jag förstått så kördes de på olika dukar och eventuellt även i olika rum? Helt omöjligt att se den skillnaden då. Hur vet man vad duken och rummet påverkade och hur mycket projektorn stod för?

Att ställa upp projektorer mot olika dukar i olika rum för att ge en upplevelse är oftast det bästa sättet att presentera produkter på en mässa för många människor. HBB verkar dessutom ha haft ett bra tänk när de har gjort sina kombinationer mellan rum, duk och val av projektorer.

Det är däremot ingen bra förutsättning för att jämföra olika projektormodeller och att ha som beslutsunderlag inför köp om man vill jämföra olika modeller. För det krävs samma förutsättningar för de modeller man jämför. Tex samma rum eller exakt likadana rum bredvid varandra med samma duk.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#258

Postad 27 oktober 2011 - 10:05

Rob von South
  • Rob von South
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Exakt, det va i olika rum/annan våning. Så det blev lite springande mellan de olika.
Side by side med samma typ av duk är det bästa.

#259

Postad 27 oktober 2011 - 10:09

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Vad jag förstått så kördes de på olika dukar och eventuellt även i olika rum?

Det stämmer bra det, de kördes i olika rum och på olika dukar som sagt. TW5900 på Black Diamond och TW6000 på React II.


Att ställa upp projektorer mot olika dukar i olika rum för att ge en upplevelse är oftast det bästa sättet att presentera produkter på en mässa för många människor. HBB verkar dessutom ha haft ett bra tänk när de har gjort sina kombinationer mellan rum, duk och val av projektorer.

Det är däremot ingen bra förutsättning för att jämföra olika projektormodeller och att ha som beslutsunderlag inför köp om man vill jämföra olika modeller. För det krävs samma förutsättningar för de modeller man jämför. Tex samma rum eller exakt likadana rum bredvid varandra med samma duk.

Jag håller med om att det är ytterst svårt att jämföra både projektorer och dukar när de presenteras i olika rum med olika förutsättningar. Men man kunde åtminstone bilda sig en vettig uppfattning över vad man gillade bildmässigt och hur långt man måste gå i pristrappan för att bli nöjd.

Själv lutar det just nu till att höja min budget till runt 30k för projektor, då det var runt den prisklassen jag insåg att jag tyckte bilden blev riktigt bra. Där JVC X30 imponerade absolut mest på mig! Men som sagt, då man inte riktigt kunde jämföra ordentligt de modeller som var intressanta för mig med de dukar jag är intresserad av, så kommer jag åka tillbaka igen för att få en ordentlig demo innan jag bestämmer mig.

#260

Postad 27 oktober 2011 - 11:01

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Men hur fungerar egentligen en ljusstark projektor som tex 5900 mot en react-duk? Blir itne det ljusa ÄNNU ljusare eller är det det man är ute efter för att öka kontrasten och känslan av att det mörka är mörkare?

Och jag vet att man helst ska titta på plats (jag ska göra det också) men man måste ju ha ett forum till någonting.

#261

Postad 27 oktober 2011 - 11:48

Robban-GBG
  • Robban-GBG
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Japp, jag var också på eventet igår för att kolla Epsons nya. De var ok. Tittade mest på 5900 för den ligger närmast vad jag är villiga att betala. Tyckte att den var lite gråblaskig i mörka scener, nästan som det låg en grå hinna mellan duken och den verkliga bilden, och inte hade den nån direkt dunderskärpa heller. I ljusa scener var den dock bättre.

Blev dock positivt överraskad av Optoma HD33, en projektor jag inte ens tänkt titta på då det är en DLP och jag är känslig för RBE. Men trots detta I mina ögon en riktigt trevlig bild, det bästa var att den hade extremt lite regnbågar för att vara en DLP. Nu visades ju iofs ett avsnitt i Avatar som inte ha så mycket svart vita scener, men ändock extremt lite regnbågar jämfört med t.ex. Mitsu HC4000 som stog brevid och formligen sprakade av regnbågar. Tur att ingen epileptiker råkade gå förbi, en sån kaskad av regnbågar hade antagligen triggat ett anfall.

Jag har aldrig varit något direkt fan av 3D men måste nog säa att det var lite roligare att titta på storbilds 3D än de TV apparater jag hittils kollat in. Om jag tidigare tyckte att 3D var en extra feature ungefär som att ha en kyl/frys kombo med inbyggd bajsmaskin som kan göra en kopp kallt bajs när man är sugen. Så har det nu blivit uppgraderat till i nivå med såna dä luftstötdämpare som gör att man kan studsa lite med bilen som Hip-Hoppare gör. Cool om man vill köra till Skövde och impa utanför korvkiosken men inte nåt jag har på min nuvarande bil, och antagligen inte något jag vill lägga pengar på i framtiden heller.

Nä kommer nog att spana vidare efter nån riktigt bra 2D proj som säljs ut för ett rimligt pris när den ska ersättas av nån 3D variant. Ser att HW20 verkar grymt trevligt prissatt i Tyskland...

#262

Postad 27 oktober 2011 - 17:36

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Själv blev det en 5900 tillsammans med en react-duk. Projektorn har jag hemma men duken kommer senare. Ska bli kul att se hur det blir hemma.

#263

Postad 28 oktober 2011 - 07:51

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Måste nu lämna feedback på mina bilder angående skärpan i bilden, på min TW3200 vs TW6000.

Igår släpade jag ner båda två till HIFI-punkten och riggade upp allt i deras biorum.

Dröm om min förvåning när TW6000 presterade klart bättre bättre på deras duk!

Därefter körde vi min TW3200 och den är fortfarande snäppet vassare även här, men skillnaderna var ej så stora som hemma hos mig?

Vad vi först kunde konstatera var att mitt ex av TW3200 var riktigt bra (deras demo ex var sämre) Grabbarna sa själva att det var en ruggig fin skärpa på mitt ex !
(kan ju skillja en hel del som vi vet sedan tidigare, trådar om TW3200as konvegens)
Så i 2D var min 3200 lite vassare även i denna miljön (mörktlagt biorum)

Varför ser det så mycket sämre ut hos mig då?
Som tidigare sagt, så är det en ruskig ljuskanon denna 6000, och 3200 kan ej trycka ut detta ljuset på långa vägar.
Dessa förutsättningar ihop med min ”billiga” duk blir inte så bra!
För min duk snarare förstärker de (små) brister TW6000 visar i skärpan.

Svårt att förklara men skall försöka, Om man lyser med en ljussvag ficklampa på en vit plexiglasskiv så får du en ljuspunkt, men och du har en dubbelt så stark ljusstråle så ”flyter” ljuset ut lite mera i plexiglaset och punkten blir större och det är detta som verkar hända med min billiga duk!

Hembiobutiken har även skrivigt några rader om duk valet!
Saxat: Dessa finns i en rad olika kvaliteter som sträcker sig från de enklare instegsdukarna, till mittsegmentet som innefattar Euroscreen och Grandview, till den absoluta eliten som är Stewart och Screen Research. Det som skiljer dessa dukar åt är hur bra skärpa vi får på bilden som i sin tur avgörs av strukturen på dukmaterialet, hur färgkorrekt duken är, hur mycket ljus dukmaterialet reflekterar och hur jämt duken gör det.

Slutsats:
TW6000 är grym i en miljö där det är lite strö ljus, bra med 3D för den ringa pengen. (vilket var det jag önskade) Men den bör ha en bättre duk än min. Skulle jag vara ut efter så bra 2D som möjligt i budget segmentet så vinner just MIN TW3200..

#264

Postad 28 oktober 2011 - 08:06

NiKeMaN
  • NiKeMaN
  • Användare

  • 193 inlägg
  • 0

Måste nu lämna feedback på mina bilder angående skärpan i bilden, på min TW3200 vs TW6000.

Igår släpade jag ner båda två till HIFI-punkten och riggade upp allt i deras biorum.

Dröm om min förvåning när TW6000 presterade klart bättre bättre på deras duk!

Därefter körde vi min TW3200 och den är fortfarande snäppet vassare även här, men skillnaderna var ej så stora som hemma hos mig?

Vad vi först kunde konstatera var att mitt ex av TW3200 var riktigt bra (deras demo ex var sämre) Grabbarna sa själva att det var en ruggig fin skärpa på mitt ex !
(kan ju skillja en hel del som vi vet sedan tidigare, trådar om TW3200as konvegens)
Så i 2D var min 3200 lite vassare även i denna miljön (mörktlagt biorum)

Varför ser det så mycket sämre ut hos mig då?
Som tidigare sagt, så är det en ruskig ljuskanon denna 6000, och 3200 kan ej trycka ut detta ljuset på långa vägar.
Dessa förutsättningar ihop med min ”billiga” duk blir inte så bra!
För min duk snarare förstärker de (små) brister TW6000 visar i skärpan.

Svårt att förklara men skall försöka, Om man lyser med en ljussvag ficklampa på en vit plexiglasskiv så får du en ljuspunkt, men och du har en dubbelt så stark ljusstråle så ”flyter” ljuset ut lite mera i plexiglaset och punkten blir större och det är detta som verkar hända med min billiga duk!

Hembiobutiken har även skrivigt några rader om duk valet!
Saxat: Dessa finns i en rad olika kvaliteter som sträcker sig från de enklare instegsdukarna, till mittsegmentet som innefattar Euroscreen och Grandview, till den absoluta eliten som är Stewart och Screen Research. Det som skiljer dessa dukar åt är hur bra skärpa vi får på bilden som i sin tur avgörs av strukturen på dukmaterialet, hur färgkorrekt duken är, hur mycket ljus dukmaterialet reflekterar och hur jämt duken gör det.

Slutsats:
TW6000 är grym i en miljö där det är lite strö ljus, bra med 3D för den ringa pengen. (vilket var det jag önskade) Men den bör ha en bättre duk än min. Skulle jag vara ut efter så bra 2D som möjligt i budget segmentet så vinner just MIN TW3200..


Det framgår ingenstans vad du använder dig av för duk hemma?

#265

Postad 28 oktober 2011 - 08:57

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0

Om jag tidigare tyckte att 3D var en extra feature ungefär som att ha en kyl/frys kombo med inbyggd bajsmaskin som kan göra en kopp kallt bajs när man är sugen. Så har det nu blivit uppgraderat till i nivå med såna dä luftstötdämpare som gör att man kan studsa lite med bilen som Hip-Hoppare gör. Cool om man vill köra till Skövde och impa utanför korvkiosken men inte nåt jag har på min nuvarande bil, och antagligen inte något jag vill lägga pengar på i framtiden heller.

Asgarv :D Precis så känner jag också.
Tror på samma strategi som du, leta efter någon av de återstående HW20 som finns därute...

#266

Postad 28 oktober 2011 - 09:09

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0


Det framgår ingenstans vad du använder dig av för duk hemma?

Duken är en Kjell & Co http://www.kjell.com...item=57374=

#267

Postad 28 oktober 2011 - 09:15

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Så fort jag fått min react så kan jag lägga upp lite bilder och video på den tillsammans med min 5900. Jag kommer även att ha kvar min gamla rullduk så jag kan dra ner den framför bara för att se skillnaderna. Jag tror detta är en bra kombo i min relativt ljusa vardagsrumsbio.

#268

Postad 28 oktober 2011 - 09:22

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Så fort jag fått min react så kan jag lägga upp lite bilder och video på den tillsammans med min 5900. Jag kommer även att ha kvar min gamla rullduk så jag kan dra ner den framför bara för att se skillnaderna. Jag tror detta är en bra kombo i min relativt ljusa vardagsrumsbio.


Misstänker att detta blir en bra kombo som du skriver, eftersom du har ett relativt ljust vardagsrum! När det är ljusinsläpp hemma hos mig så går det ruskigt bra att kolla film..Då det faktiskt är en miljö då jag inte skulle vilja kolla på TW3200an (pga det blir svårt att se bra på filmen)

Men det är klart nu har jag ju en budget duk oxå! :rolleyes:

Redigerat av MrLelle, 28 oktober 2011 - 09:24.


#269

Postad 28 oktober 2011 - 13:22

nilo
  • nilo
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Läste en lite små tråkig detalj nyss om Epson 3010, inte hundra på vilken det motsvarar.
Det har visst kommit fram att den ska ha lite dåligt input lag. Vilket gör väl att den inte är helt optimerad för hardcore gamers.
En kille kom fram till att det låg på runt 60ms. Vilket kanske inte låter mycket, men enligt andra gamers så är det en klar märkbar fördröjning. Som kan störa rätt mycket i vissa spel.

källa: http://www.avsforum....36#post21129436

Detta är absolut ingen dealbreaker för mig personligen, då jag bara spelar på min dator. Men tänkte det kanske kan vara en headsup för andra.

Redigerat av nilo, 28 oktober 2011 - 13:23.


#270

Postad 28 oktober 2011 - 16:20

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0

I samma prisklass blev jag desto mer imponerad av Optoma HD33 som visade upp en väldigt lugn och fin bild i jämförelse och med betydligt bättre svärta, trots att den också är riktigt ljusstark.


Blev dock positivt överraskad av Optoma HD33,



Ni som nu faktiskt varit och tittat på de nya modellerna, och som båda tyckte bättre om Optoma HD33 (i prisklassen).
-Hur upplevde ni flödet i filmerna? Första gången jag var ute och kollade på projektorer så var det bra pris på Optoma hd20 eller vad den hette, men bilden laggade väldigt när folk rörde sina armar osv. Vet inte vad detta kallas men jag hade ont utav det iaf.

#271

Postad 28 oktober 2011 - 19:19

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Läste en lite små tråkig detalj nyss om Epson 3010, inte hundra på vilken det motsvarar.
Det har visst kommit fram att den ska ha lite dåligt input lag. Vilket gör väl att den inte är helt optimerad för hardcore gamers.
En kille kom fram till att det låg på runt 60ms. Vilket kanske inte låter mycket, men enligt andra gamers så är det en klar märkbar fördröjning. Som kan störa rätt mycket i vissa spel.

källa: http://www.avsforum....36#post21129436

Detta är absolut ingen dealbreaker för mig personligen, då jag bara spelar på min dator. Men tänkte det kanske kan vara en headsup för andra.


Intressant. Jag spelar en hel del i min bio och märkte inget av detta på min tidigare 3200 men jag får återkomma när jag testat lite Rage på min 5900.

#272

Postad 28 oktober 2011 - 20:48

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Blev väldigt besviken när jag såg 5900 som snabbast på The Rock. Kanske inte ska förvänta mig så mycket mer av LCD-tekniken?

#273

Postad 29 oktober 2011 - 09:59

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
MrLelle. Vad hade hifipunkten för duk?

#274

Postad 29 oktober 2011 - 18:33

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

MrLelle. Vad hade hifipunkten för duk?


http://butik.hifi-pu...er=Velvet-Multi

Men misstänker att TW6000 skulle trivas ännu bättre med en "grå" duk av bra kvalite, just för att få bättre svärta!

Redigerat av MrLelle, 29 oktober 2011 - 18:47.


#275

Postad 01 november 2011 - 07:54

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Blev väldigt besviken när jag såg 5900 som snabbast på The Rock. Kanske inte ska förvänta mig så mycket mer av LCD-tekniken?

Vad var det som du inte gillade? Såg du någon annan projektor samtidigt som fungerade bättre?

#276

Postad 01 november 2011 - 17:41

Svensson199
  • Svensson199
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Är du Pretorian nöjd med din TW5900?
Jag funderar på att köpa en.

/ Svensson199

#277

Postad 01 november 2011 - 19:04

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Hm? Hur väl står sig min gamla BenQ W5000 mot denna eller TW3200 om jag skulle sätta i en ny lampa?

Vintertid är det fullständigt kolsvart i rummet med hyfsat lite ströljus/reflexion från duken, och då nästan enbart från taket. 104" duk från ca 4.5 meter.

Benke 5000 har ju vaknat igen efter DMD-chippets plötsliga död. (kallstart hjälpte)..

#278

Postad 01 november 2011 - 20:04

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Är du Pretorian nöjd med din TW5900?
Jag funderar på att köpa en.

/ Svensson199


Jag har bara tittat en snabbis på min gamla duk men jag väntar med "riktigt" tittande tills jag får min högkontrast. Får återkomma då.

#279

Postad 02 november 2011 - 10:07

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Lite OT här, men jag valde en annan 3d-projektor och gick på budgeten.

Blev en ACER H5360BD och är väldigt nöjd ännu så länge.

Kör rätt liten bild, 90" projektorn är väldigt ljusstark och i 3d ser det riktigt trevligt ut när man spelar.

#280

Postad 02 november 2011 - 13:31

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Då har jag kalibrerat och kikat lite mer på både TW5900 och TW6000. De är båda ruskigt ljusstarka, slår faktiskt nytt rekord av projektorer som vi har mätt upp i butiken. De lämnar båda ca 53fL på vår vita duk 180cm bildbredd i sitt låga lampläge. Tidigare innehavare av ljusrekordet var Sonys HW30 som vi mätte upp till 48fL i höga lampläget, med samma förutsättningar. Sätter vi TW5900/TW6000 i högt lampläge så lämnar de hisnande 77fL :o

Nu består ju bild av mer än ljus och tyvärr blir ju svärtan rätt lidande av allt detta ljus, varvid de nya maskinerna passar allra bäst ihop med en högkontrastduk i rum som inte är helt optimala. Men även när de får hjälp i svärtan så blir bilden lite urvattnad och grådassig i mörka partier. Föregångarna TW3200/3600 var lite mer balanserade i sitt ljusflöde och gav också möjlighet till en klart bättre svärta. Många av de kunder som har tittat uppskattar dock det höga ljusflödet så det är verkligen läge att göra en egen bedömning och inte försöka gissa sig till om detta är maskiner som passar just dig och dina förutsättningar.

Färgerna är inte riktigt rätt, men Epson har ändå lyckats att få maskinerna att se relativt korrekta ut för ögat. Vitbalansen däremot är det inga problem att, med verktyg, kalibrera in.

Skillnaden mellan TW5900 och 6000 är relativt liten, men TW6000 är en smula bättre på att släcka sitt ljus och därmed ge en lite bättre svärta. De lämnar däremot exakt lika mycket ljus så specen från Epson är fel.

Ingen av maskinerna är lämplig att sätta i riktigt mörka rum ihop med en vit duk. Då passar de gamla TW3200/TW3600 betydligt bättre.

Välkomna att titta själv!

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#281

Postad 02 november 2011 - 13:40

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Jag har varit himla sugen på någon av dessa två projektorer men börjar bli lite avskräckt pga just det som du påpekar Markus, den lidande svärtan. Även om jag kommer ha den i ett vardagsrum med vitt tak och ljusa väggar kan jag mörklägga så jag inte får något inkommande ljus. Måste ta mig en ordentlig titt innan jag kan bestämma mig.

#282

Postad 02 november 2011 - 13:50

JBL-PIPPS
  • JBL-PIPPS
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Jag har varit himla sugen på någon av dessa två projektorer men börjar bli lite avskräckt pga just det som du påpekar Markus, den lidande svärtan. Även om jag kommer ha den i ett vardagsrum med vitt tak och ljusa väggar kan jag mörklägga så jag inte får något inkommande ljus. Måste ta mig en ordentlig titt innan jag kan bestämma mig.

Är sj väldigt intresserad av 6000W där man slipper hdmi kabel och istället skickar signalen trådlöst, hittar dock inga recensioner som beskriver hur bra den trådlösa funktionen är.

#283

Postad 02 november 2011 - 13:53

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Är sj väldigt intresserad av 6000W där man slipper hdmi kabel och istället skickar signalen trådlöst, hittar dock inga recensioner som beskriver hur bra den trådlösa funktionen är.

Det är nästa sak jag ska utvärdera, men just nu håller vi på att labba med X30 och X70 från JVC, och det är roligare :D

Dessutom kommer det kunder emellanåt, jobbigt... :P

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#284

Postad 02 november 2011 - 13:55

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0


Dessutom kommer det kunder emellanåt, jobbigt... :P


Känner så väl igen det där. Går ju inte få något gjort för alla kunder som kommer hela tiden

#285

Postad 02 november 2011 - 13:56

next
  • next
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

De lämnar båda ca 53fL på vår vita duk 180cm bildbredd i sitt låga lampläge.
...
Ingen av maskinerna är lämplig att sätta i riktigt mörka rum ihop med en vit duk. Då passar de gamla TW3200/TW3600 betydligt bättre.

Kan man "mörka" bilden med hjälp filter motsvarande "Light Power Edition" filtret som finns/kommer till TW9000?

Vilken typ av duk rekommenderar du för TW6000 om man har ett totalt mörkerkontrollerat rum?

/next

#286

Postad 02 november 2011 - 14:14

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Kan man "mörka" bilden med hjälp filter motsvarande "Light Power Edition" filtret som finns/kommer till TW9000?

Det finns ingen manuell iris, nej. Det enda sättet att få ned ljusflödet är att justera ner kontrast och därmed minska dynamiken i bilden eftersom svärtan inte förändras.

Vilken typ av duk rekommenderar du för TW6000 om man har ett totalt mörkerkontrollerat rum?

Med sådana förutsättningar så är inte TW6000 rätt projektor.

För att göra en dålig jämförelse: Ponera att projektorerna är bilar och ditt rum är banan/underlaget som de ska köra på. Vad du säger är att du har en formel 1 bana och undrar vilka däck du ska lägga på en Jeep Wrangler för att den ska bli bra på din bana.

Mitt svar blir därför att Jeep Wrangler är ingen bra bil till en formel 1 bana. Bättre att välja annan bil. Har du däremot en grusväg med lervälling(ljust rum) så är Jeepen grym, med rätt däck(högkontrast duk).

Du ska helst ha en formel 1 bil, men om den är för dyr så kan en Honda Civic type r eller en Golf GTi eller något också duga.

Med andra ord så behöver du en projektor som kan släcka sitt ljus bättre och därmed ge en bättre svärta. JVC är mästare på detta, men det finns även andra modeller som är bättre än de nya Epson.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#287

Postad 02 november 2011 - 14:25

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

varvid de nya maskinerna passar allra bäst ihop med en högkontrastduk i rum som inte är helt optimala.

Detta tar jag åt mig av :-) På fredag levereras min Euroscreen React (högkontrast). 5900 sitter redan uppe och väntar.

#288

Postad 02 november 2011 - 15:11

Raddna
  • Raddna
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Om man är intresserad av TW5900/6000, kan en grå duk (t.ex Euroscreen Black grey) vara ett alternativ till en högkontrastduk? För en newbie är prisskillnaden mellan dukarna stor.
Föstod av tidigare inlägg att ett mörkt rum, TW5900/6000 och en standard vit duk inte är en bra kombination. Tyvärr kommer det vintertid att vara mörkt i rummet...

#289

Postad 02 november 2011 - 15:18

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Om man är intresserad av TW5900/6000, kan en grå duk (t.ex Euroscreen Black grey) vara ett alternativ till en högkontrastduk? För en newbie är prisskillnaden mellan dukarna stor.

Absolut, med en grå duk så sänker man hela omfånget. Ett alternativ är också en projektor med lägre ljusflöde.

Föstod av tidigare inlägg att ett mörkt rum, TW5900/6000 och en standard vit duk inte är en bra kombination. Tyvärr kommer det vintertid att vara mörkt i rummet...

Ända tills du tänder projektorn, ja. Projektorn är ju en stark lampa.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#290

Postad 02 november 2011 - 15:40

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Då får man tänka om....va sugen på en 6000 i mitt mörka rum med en vit duk, vilka är alternativen i typ samma prisklass.....JVC låg ju lite högt kan jag ju tycka

#291

Postad 02 november 2011 - 16:08

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Då får man tänka om....va sugen på en 6000 i mitt mörka rum med en vit duk, vilka är alternativen i typ samma prisklass.....JVC låg ju lite högt kan jag ju tycka

Eller så åker du och tittar själv. Jag har redan hunnit ha någon kund som hade liknande förutsättningar men ändå valde TW5900. Alla tycker inte lika och alla tycker framförallt inte som mig...

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#292

Postad 02 november 2011 - 18:08

next
  • next
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Det finns ingen manuell iris, nej. Det enda sättet att få ned ljusflödet är att justera ner kontrast och därmed minska dynamiken i bilden eftersom svärtan inte förändras.

Minns jag fel när jag kommer ihåg att du var fotograf? Om du är så har du inget ND2 filter som du skulle kunna prova (om inte annat för att du ev. skulle kunna vidga kundkretsen för projektorn och varför inte försäljning av filter)? Det skall väl dra ned intensiteten jämnt över alla färger.

Med andra ord så behöver du en projektor som kan släcka sitt ljus bättre och därmed ge en bättre svärta. JVC är mästare på detta, men det finns även andra modeller som är bättre än de nya Epson.

Sant, men om man redan äger en formel1 bana... bara har "råd" med EN familjebil... och Civicen eller Golfen bara har kassettbandspelare så... ;-)

/next

Redigerat av next, 02 november 2011 - 18:09.


#293

Postad 03 november 2011 - 10:35

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Minns jag fel när jag kommer ihåg att du var fotograf? Om du är så har du inget ND2 filter som du skulle kunna prova (om inte annat för att du ev. skulle kunna vidga kundkretsen för projektorn och varför inte försäljning av filter)? Det skall väl dra ned intensiteten jämnt över alla färger.

Way ahed of you...Har haft ND filter liggande i butiken de senaste 7-8 åren. Första gången jag tog med dem var när Sony hade sin modell HS50 och Sanyo och Epson fick ordentligt stryk i svärtan(pga högre ljusflöde) av den. Då försökte vi få till bättre svärta på de maskinerna med ND filter. Tyvärr så strulas bilden till lite för mycket(enligt mig) och det blev inget bra resultat. Dessutom är det inte så praktiskt för det finns ingen filtergänga på projektorernas objektiv och silvertejp känns inte riktigt bra på denna nivå.


Sant, men om man redan äger en formel1 bana... bara har "råd" med EN familjebil... och Civicen eller Golfen bara har kassettbandspelare så... ;-)

Livet är fullt av kompromisser, så även här. För 15.000kr får man inte allt, helt enkelt. En begagnad JVC(HD1/HD100/HD750) passar utmärkt med de förutsättningar. Av relativt nya maskiner som också funkar rätt bra finns bla Sonys HW20 och Panna AE4000 eller för den delen föregångaren TW3200/TW3600. Vill du ha 3D OCH fin formel 1 prestanda så är det tyvärr runt 30´ strecket det börjar idag.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#294

Postad 03 november 2011 - 10:35

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Dubbelpost.

Redigerat av Marcus_TheRock, 03 november 2011 - 10:36.


#295

Postad 03 november 2011 - 10:39

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Jag förstår att denna fråga kanske inte är så populär bland vissa proffs men jag frågar ändå: finns det något man bör göra med sin nya Epson 5900 när det gäller bildinställningar? Är det några saker som "alltid" fungerar, tex höj kontrasten så mycket och sänk något annat dit, sätt den i Cinema-läget etc för att få bättre bild på ett enkelt vis? Eller måste man gå igenom med en kunnig person på plats för att få det rätt?
Hur ska jag ställa in bilden helt enkelt?

#296

Postad 03 november 2011 - 10:55

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Jag förstår att denna fråga kanske inte är så populär bland vissa proffs men jag frågar ändå: finns det något man bör göra med sin nya Epson 5900 när det gäller bildinställningar? Är det några saker som "alltid" fungerar, tex höj kontrasten så mycket och sänk något annat dit, sätt den i Cinema-läget etc för att få bättre bild på ett enkelt vis? Eller måste man gå igenom med en kunnig person på plats för att få det rätt?
Hur ska jag ställa in bilden helt enkelt?


Ofta är väl cinemaläget bra att utgå ifrån, som amatör köper man sedan exmpelvis HD-DVE på bluray och justerar in ljusstryka och kontrast. Finns även matnyttig information på skivan om kaliberering i sin helhet.

/karra

#297

Postad 03 november 2011 - 10:56

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0
En bra början kan vara att löpa en DVE skiva för kalibrering.
https://www.prisjakt...kt.php?p=233997

Sen kan du använda denna guide så kommer du förmodlingen få en finfin bild.
http://www.component.se/docs.php?id=65

#298

Postad 03 november 2011 - 11:27

next
  • next
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

...
Tyvärr så strulas bilden till lite för mycket(enligt mig) och det blev inget bra resultat.
...
Vill du ha 3D OCH fin formel 1 prestanda så är det tyvärr runt 30´ strecket det börjar idag.

Tack Marcus för infot!
(mummel... var finns firmware-hackarna när man behöver dem... gissar att många roliga möjligheter skulle öppnas om man kunde "fixa" egen firmware.)

/next

#299

Postad 03 november 2011 - 11:37

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Tack Marcus för infot!
(mummel... var finns firmware-hackarna när man behöver dem... gissar att många roliga möjligheter skulle öppnas om man kunde "fixa" egen firmware.)
/next

Jag tror inte du skulle kunna kontrollera ljusflödet särskilt mycket med annan firmware. För en bättre svärta krävs antingen mindre ljus, en bländare(som dämpar ljuset) alternativt paneler med högre kontrast. Det förstnämnda finns redan i tex TW3200 i samma prisklass. De två sistnämnda kostar mer pengar och finns därför också att få i modellerna en bit upp.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#300

Postad 03 november 2011 - 11:37

nilo
  • nilo
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Var på The Rock igår kväll och kollade in TW5900. Och kan konstatera att det är en projektor som passar mina behov perfekt. jag gillade bilder på den riktigt mycket. Den presterade framför allt riktigt bra med mycket ströljus i rummet och med React duken. Har själv en React duk, dock inte React II. Men den funkade riktigt bra med min HD65 innan, så Epsonen ska nog bli bra med.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.