Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson lanserar nya projektorer

1011 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Filmer) 2 8.749998 (43) Inga priser
Epson EH-TW5900 (Projektorer) 5 9.521738 (22) Inga priser
Epson EH-TW6000 (Projektorer) 8 8.437498 (15) Inga priser
Epson EH-TW9000 (Projektorer) 5 9.235294 (16) Inga priser
Epson EH-TW9000W (Projektorer) 4 7.749998 (3) Inga priser
Epson EH-TW6000W (Projektorer) 5 8.333332 (2) Inga priser
38 relaterade trådar
Panasonic PT-AT5000E (165 inlägg) 1 år sedan
Bildkalibrering (3789 inlägg) 1 år sedan
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 5 år sedan
EPSON EH-TW9000 (271 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 9 år sedan
Epson TW5900 (200 inlägg) 9 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 10 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 10 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 10 år sedan
Epson TW9100W (7 inlägg) 10 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 11 år sedan
TW6000W ljud vid Autoiris aktiverat? (1 inlägg) 11 år sedan
Problem med trådlöst till Epson EH-TW6000W (15 inlägg) 12 år sedan
Projektor epson tw5900 blinkar rött??? (3 inlägg) 12 år sedan
3D glasögon alternativ till Epson tw5900/tw6000 (52 inlägg) 12 år sedan
Någon med en Epson TW5900? (71 inlägg) 13 år sedan
Val av projektor, mindre biorum källare (8 inlägg) 13 år sedan
Biorum (25 inlägg) 13 år sedan
Kommer det ngn mellandagsrea för projektorer? (11 inlägg) 13 år sedan
Kommentarer till Mitt hembiobygge. av Drejaregatan (13 inlägg) 13 år sedan
Tw3200 vs Hw30 (3 inlägg) 13 år sedan
Köpa 3D Projektor (28 inlägg) 13 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 13 år sedan
Projektor med hög max zoom (2 inlägg) 13 år sedan
JVC DLA-X30 vs Epson EH-TW9000 (323 inlägg) 13 år sedan
TW5900 2-2 eller 2-3 pulldown (nerdragning) vad ska man välja? (19 inlägg) 13 år sedan
126 timmar på ny epson tw6000w?! (6 inlägg) 13 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 13 år sedan
PS3(tjock) 3D (4 inlägg) 14 år sedan
LG AF115 vs Epson EH-TW5900 (10 inlägg) 14 år sedan
Projektorer utan buggar och med lugn/behaglig bild (49 inlägg) 14 år sedan
Hemmabioplanering i ett vardagsrum (10 inlägg) 14 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 14 år sedan
Någon som prövat netonnets dukar? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 15 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 15 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 15 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 16 år sedan

Postad 13 January 2012 - 19:27

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

1) Nej jag har inte haft tv på snart 3år, hehe

Men du vet kanske hur en sådan fungerar och att det blir svart över och under bilden när man ser på film??

2) tänkte mer vita delarna av duken. Men stör det mycket med att duken är för hög. blir det typ spill-ljus så man tappar fokusering på filmen eller är det mest irriterande psykologiskt för att man tvingats till kompromissa

De delar som är vita på duken är ju tänkta att upplevas som svarta och det gör de också när projektorn skjuter ljus på duken. Med en duk som är grå så är det just dessa vita delar som blir gråare och därmed upplevs svartare när det är mörkt i rummet. Hur du kommer att uppleva bilden och om du tycker det är värt att satsa på en duk i det ena formatet eller det andra vet jag inte. Det måste du titta på själv för att förstå och bilda dig en uppfattning om. Du kan bara lära dig i teori hur allt fungerar framför datorskärmen. För att förstå och uppleva måste du titta på prylarna "in real life". Sen är det mycket lättare att förstå teorin också om man har en viss praktisk erfarenhet. Då blir det inte så många följdfrågor... ;)

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 16 January 2012 - 10:45

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Inte nog med projektorvalets svårighet innan, är detta med 16:9 eller ej ytterligare en sak att fundera på.
Linsminne verkar ju vara en lyxgrej på lyxprojektorer..
*suck*
Måste ta en eftermiddag och besöka fler butiker i sthlmsområdet..

Postad 16 January 2012 - 17:33

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

*suck*
Måste ta en eftermiddag och besöka fler butiker i sthlmsområdet..

och jag i göteborgsområdet, fast var förvånadsvärt få som verkar ha dessa hetare modellerna... :/

Känns som om det bara är fas 1... nästa årgång blir 4K och mer standard på 3d kavlité...
Frågan är om man inte ska köpa en tw6000 för typ 13tusen (såg på blocket) och inte dö av ångest när 2012års modellerna kommer.
Känns ju som om man inte får något för en begagnad projektor heller. Men och andra sidan kan man ju vända på det och säga att lika bra å köpa en kvalitemaskin som tål att sparas i några år.

Fast hittar man någon butik så kanske man inte tvekar sen.... saknar spel-rapporter dock... anar att butikerna inte länkat ihop sina projjar med datorer...

Redigerat av yrrol2, 16 January 2012 - 17:41.

Postad 16 January 2012 - 18:37

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0

Men och andra sidan kan man ju vända på det och säga att lika bra å köpa en kvalitemaskin som tål att sparas i några år.

Tänkte tvärtom och köpte en Epson 3200.
Varför köpa av dom första generationernas 3D när den utvecklingen kommer att gå fort framöver.
Gissar att 3D 2013/14 spöar skiten ur 3D ala 2011/12.

Postad 17 January 2012 - 08:38

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

och jag i göteborgsområdet, fast var förvånadsvärt få som verkar ha dessa hetare modellerna... :/

Känns som om det bara är fas 1... nästa årgång blir 4K och mer standard på 3d kavlité...
Frågan är om man inte ska köpa en tw6000 för typ 13tusen (såg på blocket) och inte dö av ångest när 2012års modellerna kommer.
Känns ju som om man inte får något för en begagnad projektor heller. Men och andra sidan kan man ju vända på det och säga att lika bra å köpa en kvalitemaskin som tål att sparas i några år.

Fast hittar man någon butik så kanske man inte tvekar sen.... saknar spel-rapporter dock... anar att butikerna inte länkat ihop sina projjar med datorer...

Tänkte tvärtom och köpte en Epson 3200.
Varför köpa av dom första generationernas 3D när den utvecklingen kommer att gå fort framöver.
Gissar att 3D 2013/14 spöar skiten ur 3D ala 2011/12.

Ja man kan ju fundera hur man ska tänka här.. Å andra sidan kommer ju nästkommande års produkte alltid att vara bättre.. Det är ju det som kallas produktutveckling. :) Tror inte att 4k ligger så nära som nästa år om jag ska vara ärlig.. Inte i prisklassen som vi talar om här.. Men vem vet.
Min tv tex som är en Pioneer pdp 427XA.. Gen 8 av Pioneer plasma var ju mycket bättre än Gen 7.. Men trots det så kände jag mig inte direkt lurad.. :)

Tanken att köpa en billigare projektor än TW9000W låg ju i planen att skaffa en dyrare duk, men då har man väll i min värld matchat den projektorn med just den duken, sen kommer nästa generations projektorer och ändrar förutsättningarna, vilket innebär du lär skaffa dig en ny duk?

Redigerat av Loud, 17 January 2012 - 08:39.

Postad 17 January 2012 - 14:05

Unregisterede406f496
  • Unregisterede406f496
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Skrev för ett tag sen om att autoiris på 6000w lät jäkligt mycket. Har nu takmonterat projen upp och ner, och den låter betydligt mindre/bättre nu!

Postad 17 January 2012 - 14:23

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Skrev för ett tag sen om att autoiris på 6000w lät jäkligt mycket. Har nu takmonterat projen upp och ner, och den låter betydligt mindre/bättre nu!

Det låter bra inför ev köp av Epson.,,

Postad 17 January 2012 - 17:56

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Vad tycker du i övrigt om projektorn? Och vilken duk använder du?

Postad 17 January 2012 - 18:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
ang duken så får jag flika in att en bra duk inte kommer att påverkas markant av projektorn. visst, en react kommer att behöva en ljusstark projektor och en ljusstark projektor kanske inte passar in i en biogrotta med kritvit duk, kanske tom en duk med gain. det sagt, har du en biogrotta så kommer en vit duk att prestera fantastiskt nästan oavsett vilken projektor du använder dig av (så länge det inte blir för ljust). har du ett ljust vardagsrum så kommer en högkontrastduk att prestera bra så länge ljuset från projektorn räcker till.

jag funderade en supersnabbis på det där med att köpa en riktigt bra projektor nu, men samtidigt så känns det inte riktigt rätt för mig då jag tänker att en projektor som epsonmodellerna som ni talar om (köpte själv en 5900) fortfarande är högkvalitativ om man jämför med en projektor från kanske -07, även om den från -07 var fruktansvärt dyr.

det jag vill få fram är att bildkvaliteten, hur bra en projektor var för ett par år sedan förändras inte, det enda som förändras är hur mycket bättre vi kräver att produkterna är idag än igår. av den anledningen så valde jag att köpa billigare nu och sen se om jag i framtiden kommer att vilja ha en bättre projektor. kommer jag det så kanske jag köper en jvc x30 eller en sony hw30 eller något sådant, när även dessa projektorer har gått ner sig i pris. på så vis så får man samma bild, man måste bara vänta lite. eller mycket. men man har iaf lagt mycket mindre pengar på det, vilket kan vara en lysande ide i vissa fall. själv så studerar jag, så att lägga 30 papp på en projektor känns lite svårt att försvara för mig =D

Postad 17 January 2012 - 19:22

ragequaker
  • ragequaker
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Hej, jag har nu haft min tw6000w i några månader nu och är helnöjd!
Först köpte jag en noname duk på Elgiganten (vit 90") för en lax och den gav en brutalt ljusstark bild även i bioläger (eco),mitt på dagen, men jag störde mig lite på svärtan när det var mörkt i rummet. Så för några dagar sedan hängde jag upp en Grandview fantasy grey 100" med gain 0.8 och oj vad nöjd jag blev. Nu känns bilden harmonisk och balancerd samt att svärtan blev betydligt bättre, tycker även att färgerna käns bättre (mer djup i bilden).

Kan varmt rekommendera denna duk till denna proje om du vill kuna titta när det är ljust eller mörkt läge i rummet :)

Det jag möjligtvis kan ångra med just tw6000w är att jag betalade 3000kr extra bara för den trådlösa funktionen som iof funkar jätte bra men onödig om man redan har dragen kabel :)

Gällande spel så funkar det perfa, jag lirar Bf3 många timmar i veckan. (Ps3).

Redigerat av ragequaker, 17 January 2012 - 19:24.

Postad 18 January 2012 - 09:44

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Hej, jag har nu haft min tw6000w i några månader nu och är helnöjd!
Först köpte jag en noname duk på Elgiganten (vit 90") för en lax och den gav en brutalt ljusstark bild även i bioläger (eco),mitt på dagen, men jag störde mig lite på svärtan när det var mörkt i rummet. Så för några dagar sedan hängde jag upp en Grandview fantasy grey 100" med gain 0.8 och oj vad nöjd jag blev. Nu känns bilden harmonisk och balancerd samt att svärtan blev betydligt bättre, tycker även att färgerna käns bättre (mer djup i bilden).

Kan varmt rekommendera denna duk till denna proje om du vill kuna titta när det är ljust eller mörkt läge i rummet :)

Det jag möjligtvis kan ångra med just tw6000w är att jag betalade 3000kr extra bara för den trådlösa funktionen som iof funkar jätte bra men onödig om man redan har dragen kabel :)

Gällande spel så funkar det perfa, jag lirar Bf3 många timmar i veckan. (Ps3).

Oki låter bra, Så Grandview är bättre alltså, intressant.. Ja det blir nog en grå duk för mig med oavsett 6000 eller 9000. Jag kommer välja W-model pga färgen mest. :) Sen behöver man ju vad jag föstår iaf en strömkabel blandannat. Allt går väll inte trådlöst?

Postad 18 January 2012 - 09:59

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Oki låter bra, Så Grandview är bättre alltså, intressant.. Ja det blir nog en grå duk för mig med oavsett 6000 eller 9000.

Försök att komma ut och titta på detta själv. De flesta som inte väljer högkontrastduk och har ej optimala rum föredrar vit väv framför grå när vi tittar tillsammans här i butiken. Speciellt till TW9000.

Jag kommer välja W-model pga färgen mest. :)

Om det är TW9000 du syftar på så är det ok. TW6000 är däremot marginellt bättre än TW5900 och att då lägga till för att få en vit -w är inte det bästa du kan göra. Spara hellre pengarna, eller köp en bättre duk.

Sen behöver man ju vad jag föstår iaf en strömkabel blandannat. Allt går väll inte trådlöst?

Nä, strömmen är inte trådlös...än ;)

MVH

Postad 18 January 2012 - 10:09

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Försök att komma ut och titta på detta själv. De flesta som inte väljer högkontrastduk och har ej optimala rum föredrar vit väv framför grå när vi tittar tillsammans här i butiken. Speciellt till TW9000. Om det är TW9000 du syftar på så är det ok. TW6000 är däremot marginellt bättre än TW5900 och att då lägga till för att få en vit -w är inte det bästa du kan göra. Spara hellre pengarna, eller köp en bättre duk.
Nä, strömmen är inte trådlös...än ;)

MVH

Absolut. Ska kolla på Hifiklubben idag, om dom har något att visa.
Just högkontrast så är jag lite orolig för att betraktningsvinkeln ska bli för snäv.

Angående vit så är det TW9000W jag syftar på.. Och det vore ju bra om man kunde fixa trådlös ström snart :)

Postad 18 January 2012 - 10:28

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0

Just högkontrast så är jag lite orolig för att betraktningsvinkeln ska bli för snäv.

Angående vit så är det TW9000W jag syftar på.. Och det vore ju bra om man kunde fixa trådlös ström snart :)

hifi klubben kör väl bara DLP projektorer...?

Postad 18 January 2012 - 11:07

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
ja, men man kan kanske se skillnad på react och icke?

Postad 18 January 2012 - 12:19

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

ja, men man kan kanske se skillnad på react och icke?

Om de har de dukarna för visning, så ja.

Tänk bara på att det ger dig otroligt mycket mer om det finns någon där som kan något om prylarna och samtidigt kan berätta om skillnader och vilka för/nackdelar som finns och hur deras rum påverkas av duken och projektorn som rullar. Sitt gärna kvar och titta en god stund(vilket är roligare om någon duktig person berättar om prylarna) för desto längre du sitter desto större upplevs skillnaderna.

MVH

Postad 18 January 2012 - 12:46

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Ja man kan ju fundera hur man ska tänka här.. Å andra sidan kommer ju nästkommande års produkte alltid att vara bättre.. Det är ju det som kallas produktutveckling. :) Tror inte att 4k ligger så nära som nästa år om jag ska vara ärlig.. Inte i prisklassen som vi talar om här.. Men vem vet.
Min tv tex som är en Pioneer pdp 427XA.. Gen 8 av Pioneer plasma var ju mycket bättre än Gen 7.. Men trots det så kände jag mig inte direkt lurad.. :)

Tanken att köpa en billigare projektor än TW9000W låg ju i planen att skaffa en dyrare duk, men då har man väll i min värld matchat den projektorn med just den duken, sen kommer nästa generations projektorer och ändrar förutsättningarna, vilket innebär du lär skaffa dig en ny duk?

Jag resonerar utifrån mina intressen och plånbok (inte lån - det är bara dumt på prylar).
Har jag 50 000 att lägga på ny utrustning funderar jag på vad jag gör mest så...kollar på film i 3D på bio och 2D hemma.
Musiken snurrar ofta men inte alls lika ofta jag sitter och "finlyssnar".
Jag stör mig däremot på om bilden inte är så bra som jag önskar så.....

DUK
Framtidsmässigt tror jag helt klart 2.35:1 kommer stanna kvar.
Duken är den del som lever längst i en bio och som gör störst skillnad i ett "vitt vardagsrum"
Duken bör med fördel vara avsett för FullHD för att kunna tillgodogöra sig skärpan. När 4K kommer på allvar om några år kommer det säkert ett ännu bättre dukmaterial för detta, men då får man tänka på vilka "titavstånd" vs dusktorlek man måste ha för att tillgdodgöra sig den upplösning. Kanske du aldrig kommer sitta så nära din 120" 2.35:1 duk att ögat kommer kunna tillgodogöra sig detaljerna?
Titta på avstånd för 1440p och räkna med att få sitta närmare för 4K (2160p?)
Mao hade jag köpt en duk med den bildstorlek jag önskar och tror jag kommer använda framöver.
Dukmaterial efter det rum som jag har och tror jag kommer ha framöver (skall jag flytta till hus med svart källare snart tex)

Titta man i grafen så kärver en 120" duk i 1080p ca 17-18 feet för att tillgodogöra sig kvaliteten.
Gåd du upp till dubbla upplösning krävs således ca 9 feet = 2,7m för att tillgodogöra sig detaljerna.
Jag tycker att på det avståndet börjar det bli för mkt "huvudvridning" för att följa med bilden så
Med så korta avstånd börjar även viewing cone för tex högkontrastdukar bli ett problem, så då krävs dessutom vit duk = svart rum för att tillgodogöra sig övrig vinst i bilden.
Jag bara spånar men jag ser inget behov av uppgradering utöver 3D 1080p på ett bra tag iaf :)

PROJ
Låt säga där är 20 KKr kvar efter det, då hade jag lagt de pengarna på en så bra projektor jag kunde hitta och sedan börjat spara till en ny projektor ca 3-5 år senare (så lång tid som jag anser att en proj i 20-30KKr klassen håller men det är min åsikt).

Varför nöja sig med sämre kvalitet på det största intresset man har? Då sparar jag hellre in på mindre intressanta nöjen :)
När nästa modell kommer så är den bättre, men du kommer troligtvis se den side by side för att tänka på skillnaderna.

Min gamla Sony HS-50 med 2500 h på lampan tycker jag funkar fint ännu men kommer uppgradera till en 3D FullHD snart just för att 3D kommit precis så långt att jag tror jag kan leva med de skavanker som finns samt att kontrasten i 2D idag är en bra bit före min gamla betta :)

Man kan ju även kika på vilken lev som erbjuder uppdateringar på Firmware på "egen hand" då detta säkert komma kunna lyfta 3D kanske i samband med att nya 3D-glas släpps. Något som jag tyvärr inte sett på något projektor idag men den tillverkar som är först med detta kommer få ett STORT försprång mot resten....så det kommer säkert :)
Även om panelen är en begränsning så är nog glasögonen den största.
Panel o galsögon måste matchas för att dra nytta av "det nya" så på så sätt menar jag att 3D kan lyfta med hjälpa av FW

Postad bild

Redigerat av bigbadboogie, 18 January 2012 - 12:54.

Postad 18 January 2012 - 12:54

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Om de har de dukarna för visning, så ja.

Tänk bara på att det ger dig otroligt mycket mer om det finns någon där som kan något om prylarna och samtidigt kan berätta om skillnader och vilka för/nackdelar som finns och hur deras rum påverkas av duken och projektorn som rullar. Sitt gärna kvar och titta en god stund(vilket är roligare om någon duktig person berättar om prylarna) för desto längre du sitter desto större upplevs skillnaderna.

MVH

Ska absolut se til latt den jag pratar med vet vad denne pratar om.. så gott jag kan.
Och lite tid får man lägga på det absolut. .
Det jag lite mer funderar på nu är ju 16:9 och 2.35:1 som det skrivs mycket om.. Och linsminne har ju inte Epson, som verkar vara en fördel alltså.. Om man vill skifta mellan dessa?

Postad 18 January 2012 - 13:23

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Ska absolut se til latt den jag pratar med vet vad denne pratar om..

Bor du i en stad som bara har Hifiklubben eller? Det där brukar nämligen vara ett stort problem med dem annars, att de inte har en aning om vad de pratar om. :) Tyvärr...

Det jag lite mer funderar på nu är ju 16:9 och 2.35:1 som det skrivs mycket om.. Och linsminne har ju inte Epson, som verkar vara en fördel alltså.. Om man vill skifta mellan dessa?

Linsminne har du ju bara nytta av om du tänker skaffa en 2.35:1-duk, annars spelar det ingen som helst roll.

Postad 18 January 2012 - 14:12

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Bor du i en stad som bara har Hifiklubben eller? Det där brukar nämligen vara ett stort problem med dem annars, att de inte har en aning om vad de pratar om. :) Tyvärr...

Linsminne har du ju bara nytta av om du tänker skaffa en 2.35:1-duk, annars spelar det ingen som helst roll.

Nej bor i sthlms län. men hifiklubben ligger 2minuter från jobbet. Men dom hade inget att visa i projektorer alls..
Så får släpa mig in till city och jaga helt enkelt..

Ok så det är enbart vid en sådan duk.. I see.. det känns kanske överkurs.. det är ju lite utrymmes beroende med, om man ser till vardagsrummet.

Postad 18 January 2012 - 16:17

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
kolla med vibrations i solna eller hembiobutiken på ynglingagatan.

Postad 19 January 2012 - 09:08

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

kolla med vibrations i solna eller hembiobutiken på ynglingagatan.

Vibrations får det bli idag då kanske

Postad 23 January 2012 - 09:49

Unregisterede406f496
  • Unregisterede406f496
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jag är över lag nöjd med den. Har en budgetduk, KingPin Crown på ca 105 tum.

Positivt:
  • Väldigt behaglig fläktnivå när man kör cinema eller natural
  • Ljusstark och bra tryck i bilden
  • Trådlös HDMI
  • Snygg/diskret mot ett vitt tak

Negativt:
  • Tyvärr påverkar "inpuplag" (fördröjning av signalen) när jag spelar BF3 på Xbox. Det blir extra tydligt om man kopplar in datorn (macbook pro) till projen. Muspekaren släpar ordentligt. Kan tänka mig att det blir ännu värre med tex Guitarhero.
  • Svärtan (egentligen är det nog ett dukproblem) är inte helt 100 och ibland lite åt det blå hållet.
  • Trådlös HDMI. Riktigt dålig mottagning. Måste ha "fri sikt" för att fungera. Om jag ställer mig i vägen eller ställer sändaren i mediabänken (ca 4m från projen) så tappar den helt signal.
  • När jag växlar mellan tex TV-tittande och Xbox så tar det ett tag för trådlös HDMI att få signal igen
  • Man får bara ett par glasögon (ingen big deal, men man kollar ju inte 3Dfilm själv. Om det inte är "gymnastik" filmer så klart ;) )

Postad 23 January 2012 - 10:51

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Jag är över lag nöjd med den. Har en budgetduk, KingPin Crown på ca 105 tum.

Positivt:

• Väldigt behaglig fläktnivå när man kör cinema eller natural
  • Ljusstark och bra tryck i bilden
  • Trådlös HDMI
  • Snygg/diskret mot ett vitt tak

Negativt:
  • Tyvärr påverkar "inpuplag" (fördröjning av signalen) när jag spelar BF3 på Xbox. Det blir extra tydligt om man kopplar in datorn (macbook pro) till projen. Muspekaren släpar ordentligt. Kan tänka mig att det blir ännu värre med tex Guitarhero.
  • Svärtan (egentligen är det nog ett dukproblem) är inte helt 100 och ibland lite åt det blå hållet.
  • Trådlös HDMI. Riktigt dålig mottagning. Måste ha "fri sikt" för att fungera. Om jag ställer mig i vägen eller ställer sändaren i mediabänken (ca 4m från projen) så tappar den helt signal.
  • När jag växlar mellan tex TV-tittande och Xbox så tar det ett tag för trådlös HDMI att få signal igen
  • Man får bara ett par glasögon (ingen big deal, men man kollar ju inte 3Dfilm själv. Om det inte är "gymnastik" filmer så klart ;) )

Ok. Intressant.. Låter tråkigt med den trådlösa HDMI som har en så pass dålig mottagning. Är den verkligen helt OK den du har med så dålig täckning?

Blir inte riktigt klok på detta med projektor. Lutar samtidigt lite åt en +60tums tv..

Vad har du för avstånd mellan lins och duk?

Postad 23 January 2012 - 11:21

Unregisterede406f496
  • Unregisterede406f496
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Nu har jag sändaren på mediabänken istället för innuti. Båda är svarta så det är inte katastrof, men hade hellre velat haft den gömd. Vet inte om det är så med alla sändare eller om det är fel på min.

Kom att tänka på att signalfördröjningen kanske beror på sändaren med? Kan tänka mig att det kanske blir bättre med en kabel. Ska testa det vid tillfälle!

Avståndet mellan väggarna är 3.80, så mellan lins och duk blir det ca 330cm

Redigerat av Unregisterede406f496, 23 January 2012 - 11:22.

Postad 23 January 2012 - 11:35

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Ok. Och då täcker du med lätthet din duk på 105"?

Ja det blir nog garanterat bättre med kabel.. Konstigt vore det annars, förstår iofs inte varför det trådlösa ska vara långsamt.. Kanske sitter i projektorn iaf, någon annan som märkt samma fel kanske?

Postad 23 January 2012 - 11:55

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlägg
  • 0
Jag har väldigt tydligt för mycket rött i hudtonerna med TW5900. Kör den inställd på Cinema och har ändrat på lite inställningar men tycker inte det gör någon skillnad alls. Inställningen som heter skintone händer ingenting om jag använder, iaf inte mycket. Var så länge jag höll på med några inställningar så jag mins inte ens hur man ställer in det. I övrigt är jag nöjd med bilden. Kanske går att få lite bättre.

Postad 23 January 2012 - 12:55

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Jag har väldigt tydligt för mycket rött i hudtonerna med TW5900. Kör den inställd på Cinema och har ändrat på lite inställningar men tycker inte det gör någon skillnad alls. Inställningen som heter skintone händer ingenting om jag använder, iaf inte mycket. Var så länge jag höll på med några inställningar så jag mins inte ens hur man ställer in det. I övrigt är jag nöjd med bilden. Kanske går att få lite bättre.

Det kan du garanterat få. Det är trolligen vitbalansen(gråskalan) som inte ligger rätt. Du kan prova att justera med de fasta lägena och välja ett med högre värde(6500k, 7000k). Då drar bilden mer åt blått. Vill man ha det helt rätt så behöver man justera gråskalan manuellt, men det kräver mätverktyg(och lite koll på läget) ;) Du kan också prova att dra ner kontrasten lite grand, väldigt ofta drar projektorer mot rött när de är lite överstyrda i kontrasten.

De maskiner jag har kalibrerat drar inte mot rött på det sättet som du beskriver, så det går absolut att få bort.

MVH

Postad 23 January 2012 - 13:03

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlägg
  • 0
Helt övertygad om att det skulle vara lätt att råda bot på, man behöver bara kunskapen. Ska titta på det senare när jag får lite tid över.

Postad 23 January 2012 - 17:53

Borked
  • Borked
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Är i köptankar på prolle (ja.. igen) Men denna gången BLIR det av!

Hade tänkt mig en 5900 eller en 3200, och jag hade tänkt att åka ner till TheRock i lund och ta mig en titt.

Min fråga, är det verkligen SÅ jobbigt att installera en prolle utan Lensshift?

Postad 23 January 2012 - 18:26

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0

Är i köptankar på prolle (ja.. igen) Men denna gången BLIR det av!

Hade tänkt mig en 5900 eller en 3200, och jag hade tänkt att åka ner till TheRock i lund och ta mig en titt.

Min fråga, är det verkligen SÅ jobbigt att installera en prolle utan Lensshift?

Nä inte om du har förutsättningarna att sätta den på rätt ställe, har du ett fönster eller en dörröppning i vägen blir det klurigt.
Hur ser det ut mitt emot där duken ska sitta?

Postad 23 January 2012 - 20:04

DanielEkstrom_
  • DanielEkstrom_
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Nä inte om du har förutsättningarna att sätta den på rätt ställe, har du ett fönster eller en dörröppning i vägen blir det klurigt.
Hur ser det ut mitt emot där duken ska sitta?

Jag har precis beställt en TW-5900 och läste precis er konversation.

I mitt fall har jag ganska exakt 3,7m bak till projektorn. Duken är på 108" och är justerbar upp och ner. Projektorn däremot sitter på en bjälke och går därför inte justera så värst mycket på det hållet. Den kommer sitta ca 15-20cm ner ifrån bjälken.

Jag har ett fönster bakom projektorn och två fönster från sidorna och sedan en dörr bakom duken, dessa tror jag dock inte ska påverka något mer än ljusinsläppet. Eller har jag fel?

Hur ska jag placera projektorn?

Tack på förhand!

Postad 23 January 2012 - 21:18

Borked
  • Borked
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Jag har väldigt goda förutsättningar tycker jag. Det är ett "vanligt" rum. iget som hindrar att jag sätter den där jag vill.

Postad 24 January 2012 - 09:51

Unregisterede406f496
  • Unregisterede406f496
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Ok. Och då täcker du med lätthet din duk på 105"?

Ja, utan problem. Jag kan dra upp den typ 6-10 tum till

Postad 24 January 2012 - 21:20

Borked
  • Borked
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
någon som har http://www.planetaxe...ls/711719990215

och kan säga om dessa funkar? IR glasögon till billigt pris!!

Postad 25 January 2012 - 08:51

Unregisterede406f496
  • Unregisterede406f496
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Om dom är "M-3Di" kompatibla så funkar dom. Däremot så har Epsons nya glasögon en väldigt snabb växling på 480hz, så även om billigare glasögon fungerar så kanske det blir en "fladdrigare" bild?

Hittade detta på ett forum:

Q: Which 3D glasses are compatible with Epson 3D Projectors?
A: The following M-3Di active shutter 3D glasses are compatible with Epson 3D projectors:
Panasonic
Sony
Samsung

Postad 25 January 2012 - 09:07

Borked
  • Borked
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
okej tack för det. då ska det alltså funka men det är inte garanti att det ska vara lika bra som panasonic eller epsons egna?

någon som kan tipsa om billiga glasögon ??

Postad 25 January 2012 - 10:32

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Någon som har sett 5900 bredvid 6000 och kan berätta om skillnaden är stor?

Postad 25 January 2012 - 11:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
marcus sa till mig att han inte kan se skillnaden alls och avrådde mig från att köpa 6000. av den anledningen så tror jag att skillnaden verkligen måste vara hårfin. minns jag rätt så gav dom samma resultat kalibrerade också, samt samma ljusflöde.

Postad 25 January 2012 - 12:54

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Oki. Hmm då kanske en budget variant kan vara att skafffa en TW5900.. men då skulle jag nog aldrig ha tittat på en X30 från första början.. :)

Postad 25 January 2012 - 13:11

pege36
  • pege36
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Enligt tråden på avsforum så ska de funka riktigt bra. Letade själv efter någon butik som skickade till Sverige, tyvärr så han jag beställa original glasögon från "epson store" innan jag såg ditt inlägg :(

Postad 25 January 2012 - 13:26

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Är det någon här som har en tw9000 ?

Eller som har följt alla andra engelska forum och sett vad folk säger gällande tw9000 och PC/PS3?

Postad 25 January 2012 - 13:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Oki. Hmm då kanske en budget variant kan vara att skafffa en TW5900.. men då skulle jag nog aldrig ha tittat på en X30 från första början.. :)

ja, marcus är ju något så ovanligt som en riktigt ärlig säljare, vilket gjorde att jag valde 5900. som säljare trodde jag annars att man skulle sälja dyrare grejjer, inte tvärt om. han plockade även ihop billigare glasögon för 3d. dom var bekvämare och lättare dessutom, och han sa själv att det är dom han hade valt.

Postad 25 January 2012 - 15:30

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

ja, marcus är ju något så ovanligt som en riktigt ärlig säljare, vilket gjorde att jag valde 5900. som säljare trodde jag annars att man skulle sälja dyrare grejjer, inte tvärt om. han plockade även ihop billigare glasögon för 3d. dom var bekvämare och lättare dessutom, och han sa själv att det är dom han hade valt.

Ok, men detta gällde valet mellan 5900 och 6000?
Eller vad var det mer för val som det stod emellan?

Postad 25 January 2012 - 15:39

Borked
  • Borked
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
fan vad gytt! tack för länken! då har vi alltså hittat de billigaste 3dglasögonen att köpa just nu. 394kr plus cirka 40kr frakt!!

Postad 26 January 2012 - 11:31

Borked
  • Borked
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Jag har nu köpt två par glasögon, och jag kommer återkomma med resultat såfort jag testat! blev 440kr stycket med frakt!

Postad 26 January 2012 - 19:44

Domino_D
  • Domino_D
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Jag har nu köpt två par glasögon, och jag kommer återkomma med resultat såfort jag testat! blev 440kr stycket med frakt!

Inväntar rapport så man kan handla sedan :)

Postad 26 January 2012 - 19:50

Borked
  • Borked
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
En fråga bara.. Måste man registrera sin projektor för att ens lampgaranti ska gälla??

Postad 26 January 2012 - 19:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

En fråga bara.. Måste man registrera sin projektor för att ens lampgaranti ska gälla??

Nädå, den gäller ändå.

MVH

Postad 26 January 2012 - 19:56

Nitzer
  • Nitzer
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Är det någon här som har en tw9000 ?

Eller som har följt alla andra engelska forum och sett vad folk säger gällande tw9000 och PC/PS3?

Jag har nyligen monterat upp min TW9000. Kör även PS3 på den. Vad undrar du över?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.