dajo 05 oktober 2011 - 13:20 skrev:
nu är min AVR300 lite krasslig och dessutom saknar jag HDMI anslutning med tillhörande ljudformat samt automatisk kalibrering.
Men visst låter en AVR300 riktigt trevligt.
Frågan är om HDMI anslutning kan ge bättre ljud än gammal hederlig digital coax?
Det är ju ett bättre gränssnitt med felkorrigering osv. Jag har inga analoga signalkällor alls numera.
Jag gissar att eventuella ljudkvalitetsskillnader mellan optisk/koax digital överföring och digitalt via HDMI är så försvinnande små att det varken är hörbart eller värt att spendera pengar på, vill man förbättra ljudet kan man använda slantarna synnerligen mer optimalt än så, (om nu pengar är något man inte har oändligt av, då är det ju lugnt

)
Vill man däremot ha enkelheten hos HDMI och autokalibrering så är det ju en annan sak, och då får man väl helt enkelt köpa den tyngsta maskin man har råd med.
Jag hade dock alla dagar köpt något begagnat, annars så lär det bli svårt att få något som är i paritet med en AVR300. Har sett bland annat hyfsat moderna pioneer AX10 för under 10K på begmarknaden och den lär ju orka med dom flesta högtalare. Annars köper du en ny receiver för 4K med preout och sen ett begagnat slutsteg (t.ex. Rotel RB1080 eller liknande) för 6K till frontarna så har du inga problem med drivningen i alla fall.