Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla sub till fullregister pre-out på förstärkare?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 October 2011 - 13:11

vane505
  • vane505
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hoppas titeln är passande och att jag beskriver det jag undrar någolunda rätt, är väldigt mycket av en nybörjare när det gäller ljudsystem.

Jag fick köpa ett par stereohögtalare (Dali Concept 6) med förstärkare (Nad C320Bee) billigt. Jag är intresserad av att köpa till en sub, men undrar hur det skulle fungera. Har försökt hitta guider på detta men förstår mig inte helt på om det skulle fungera/hur man isåfall skulle göra.

Förstärkaren har två pre-out-kopplingar för Left och Right som är "ihopbryggade" med två main-in-uttag. Jag kollar på att köpa antingen en XTZ W8.16 alternativt en W10.16 sub och undrar om det skulle gå att koppla in en sådan till förstärkaren och isåfall hur.

Uppskattar all hjälp :)

Postad 17 October 2011 - 18:56

Unregisterede1baf649
  • Unregisterede1baf649
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
No problem, du kör signalkabel från pre out: L & R till: Line in L & R på subben, färdish! :) Jag har mkt mkt positiva upplevelser från W10.16 så den rekommenderar jag starkt!!! Lycka till :lol:

Postad 18 October 2011 - 15:49

Hank1982
  • Hank1982
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Med W10.16 funkar det ju bra, men hur gör man med W8.16, där det bara finns en subwoofer input?

Redigerat av Hank1982, 18 October 2011 - 15:50.

Postad 18 October 2011 - 16:06

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

• 3926 inlägg
  • 0

Med W10.16 funkar det ju bra, men hur gör man med W8.16, där det bara finns en subwoofer input?

Y-split-kabel.
http://fynda.se/show...php?prodid=2827

Postad 20 October 2011 - 14:31

Hank1982
  • Hank1982
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tackar!
Jag har lite liknande problem, jag har en NADC325BEE och har tänkt att köpa en sub till denna.

Efter lite sökande hittade jag denna tråd. Om jag fattat rätt så funkar det bra med en Y-split som metalmackan sade. Var först lite orolig att om jag kopplar en split på en av kanalerna så skulle detta ge en ändrad signal på denna kanalen i jämförelse med den som jag inte kopplat en split på, men det verkar inte vara så stort problem enligt de som svarat i tråden.

http://www.ecoustics...dio/593730.html

vane 505 berätta gärna vad du köper, hur du kopplar och hur du tycker att det låter.

/hank

Postad 27 October 2011 - 13:49

Gäst_Glenn Andersson_*
  • Gäst_Glenn Andersson_*
  • 0
Hej. Av ovanstående diskussion fann jag just frågan kring hur man gör om man enbart har en input på subben sk
"Line Input". Fick idag en sub av en kompis. Den har några år på nacken och just enbart en input. Min förstärkare
(Cambridge) har en "Pre Out" L & R. Tog en analog kabel och kopplade enbart in den ena i förstärkaren och
subben. Ljud kommer men basen flytter ju inte luft direkt... Blir det mer kräm om man kör Y-splitt som det nämndes? Eller är det någon annan kabel man ska ha? Min förstärkare är helt analog...
/ Glenn

Redigerat av Glenn Andersson, 27 October 2011 - 13:51.

Postad 27 October 2011 - 19:17

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1032 inlägg
  • 0
Du ska ju ha en skärmad digitalkabel. Typ digital coaxialkabel. Ja, en split kan öka gainen rätt mycket.

Postad 28 October 2011 - 07:25

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Du ska ju ha en skärmad digitalkabel. Typ digital coaxialkabel. Ja, en split kan öka gainen rätt mycket.

En skärmad kabel ger inte mer ljud, bara mindre störningar. Men det kanske inte var det du menade?

Postad 28 October 2011 - 16:38

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Jag har en fråga, det är väl bara när man kombinerar L & R pre out till en ingång på subben som man får mer gain och inte när man splittar en ensam pre out utgång till två ingångar på subben?
För då får ju subben lika stark insignal som förut fast delat ut på två kablar istället för en, vilket inte torde ge mer kräm i skålen, eller?

Postad 30 October 2011 - 10:15

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0

Jag har en fråga, det är väl bara när man kombinerar L & R pre out till en ingång på subben som man får mer gain och inte när man splittar en ensam pre out utgång till två ingångar på subben?
För då får ju subben lika stark insignal som förut fast delat ut på två kablar istället för en, vilket inte torde ge mer kräm i skålen, eller?

Det finns inte ett enkelt svar på denna fråga. Man får kolla i handböckerna till varje subbas vad som händer. Teufelaudio anger att en del av deras subbasar höjer 3 dB om man ansluter till de två ingångarna och det ska fungera med en Y-kabel.

Postad 31 October 2011 - 16:44

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Okej.

Snackade med en på hembiobutiken som också sade att det brukar vara så att man får +3dB om man ansluter till båda ingångarna, dock sa han att man inte skulle använda en y-split precis innan subben utan att man istället ska dela upp signalerna vid förstärkaren ist. Han kunde inte svara på varför det skulle vara så, men det var tydligen då det blev som bäst.

Postad 01 November 2011 - 20:43

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Snackade med en på hembiobutiken som också sade att det brukar vara så att man får +3dB om man ansluter till båda ingångarna, dock sa han att man inte skulle använda en y-split precis innan subben utan att man istället ska dela upp signalerna vid förstärkaren ist. Han kunde inte svara på varför det skulle vara så, men det var tydligen då det blev som bäst.

Han ville väl sälja mer kabel? :P Det är ingen skillnad nämligen. Kan de inte svara på varför när man frågar kan man förutsätta att det är nys, åtminstone tills någon kan förklara det.

Att du får gain alls vid split beror f.ö. på att signalen inte halveras när du splittar den eftersom det handlar om vanligt signalkablage.

Postad 08 November 2011 - 14:44

Gäst_Glenn Andersson_*
  • Gäst_Glenn Andersson_*
  • 0
Får tacka för tipsen ovan :D

Postad 08 November 2011 - 16:54

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Han ville väl sälja mer kabel? :P Det är ingen skillnad nämligen. Kan de inte svara på varför när man frågar kan man förutsätta att det är nys, åtminstone tills någon kan förklara det.

Att du får gain alls vid split beror f.ö. på att signalen inte halveras när du splittar den eftersom det handlar om vanligt signalkablage.

Joo, visst ville han sälja. Och jag tror på att det är som du säger att det inte är någon skillnad på var man delar tills någon bevisar motsatsen :P

Själv så ska jag lämna tillbaka min y-split-kabel då jag inte behöver så mycket gain som jag först trodde.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.