Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SSD disk i Playstation 3

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Corsair Force 3 Series 120GB (Intern SSD) 2 6.925924 (26) Inga priser

Postad 16 October 2011 - 13:52

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0
Det finns en del trådar som beskriver hur man byter hårddisk i PS3:an och i dessa trådar har man haft små funderingar på SSD-diskar. Men det har varit aldeles för få diskussioner om nyttan och kompabiliteten med SSD-diskar i PS3:an.

Jag tog mig friheten att byta ut två hårddiskar från mina PS3:or i veckan till SSD-diskar. Det vart ett par

Det är ju SATA3 men PS3:an har väl bara SATA2, men det är ju bakåtkompatibelt, så det borde inte vara några problem.

I morse när jag startade ena PS3:an sa den att det saknades hårddisk. Man vart lite ställd, men stängde av PS3:an och startade upp den igen, och då var det inga problem. Vet inte om det kan vara kompabilitetsproblem eller problem med corsair-diskarna. Det återstår väl att se.

Beträffande nyttan så börjar jag fundera på om det trots att jag är gjord av pengar faktiskt var dumt att uppgradera till SSD. Jag har läst att en hel del prestanda kan vinnas i t.ex. GT5, men annars verkar nyttan inte vara särskild stor. Min främsta anledning är att jag vill att det ska bli kortare laddningstider. men om de flesta spel som skeppas på bluray inte ändå lägger upp någon cachad data på hårddisken så är ju nyttan minimal.

Jag provade skillnaden på PSN-köpt "Borderlands", men skillnaden mellan hårddisk-PS3:an och SSD-disk-PS3:an var minimal.. knappt märkbar. Vi får se vad Battlefield 3 har att bjuda på prestandamässigt =)

Kanske tar ut ena SSD'n å slänger in den i min laptop istället.. Där gör den åtminstonde rejäl nytta =)

Postad 16 October 2011 - 15:57

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Meningslöst med SSD i en ps3 som du säger. Det är inte så att man installerar hela spelen på hårdisk ändå.

Postad 16 October 2011 - 17:43

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0
PSN-spel (t.ex. fulla borderlands) och jag vet inte, men enbart patcharna för BFBC2 är ju nästan ett par gig stora och ligger på hårddisken. Nu när BF3 kommer så är ju tanken att det ska snabbas upp med att lägga textures på hårddisken har det ryktats.. så nån nytta lär det kunna ha, frågan är om det är värt det bara.

Tyvärr spelar jag inte så mycke GT5 längre där effekten var tydligen ganska stor i vissa fall, särskilt där man sitter och svär just över laddtiderna i normala fall så kan ju SSD vara en frälsning. Jag får väl börja spela GT5 igen då så man blir nöjd :P

Edit: med stor så läste jag 50% av laddtiderna...
http://www.gtplanet....s3-ssd-upgrade/

Redigerat av novaland, 16 October 2011 - 17:48.

Postad 16 October 2011 - 17:50

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3008 inlägg
  • 0
Är ytterst skeptisk emot att de verkligen kan kapa 50% av laddningstiden

Postad 16 October 2011 - 18:12

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Är man gjord av pengar kan man stoppa SSD i kylskåpet ;)

Postad 16 October 2011 - 22:01

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0
Jag provade att spela lite

Är ytterst skeptisk emot att de verkligen kan kapa 50% av laddningstiden

Jag provade att göra samma sak som detta:
http://www.youtube.com/watch?v=shZWyhsJmBc

Fast jag kunde bara välja Nissan GT-R 7 och inte Nissan GT-T. dessutom är ju denna youtube-video från en annan patchnivå. Men för mig tog samma procedur 9 sekunder, vilket är 30% av laddtiden. Så den kapar 70%.. så du har rätt, den kapar inte 50% :P

Generellt i GT5 så känns det som om det inte finns laddningstider längre. Så om man är en inbiten GT5-fantast så är SSD det enda rätta.

Edit: GT5 installerar en ganska stor del av sin data på hårddisken. När man startar så frågar den om man vill att den ska lägga upp 8GB speldata på hårddisken, vilket man vill. Hela den proceduren tog förövrigt ganska precis 20 minuter (och 10 sekunder).

Redigerat av novaland, 16 October 2011 - 22:04.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.