Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur rengör ni er tv?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 november 2011 - 16:20

danne_king
  • danne_king
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Köpte en Samsung UE46D8005 för några dagar sen och av någon anledning såg de ut som någon svettig snubbe legat på tvskärmen.
Köpte någon spray med duk som ska vara till plasma, lcd och led -skärmar men ja får inte bort fettpläckarna. Funderar på att testa vanlig fönsterputs, kan de vara okay?

Hur rengör ni era skärmar?
Vad är ok att använda och vad bör man undvika?

#2

Postad 27 november 2011 - 16:30

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Fönsterputs hade jag inte kört. Endast medele som är till för tv-skärmar.
Prova lite vatten på en fiberduk. Ta det försiktigt, man vill ju inte få repor.

#3

Postad 27 november 2011 - 20:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Är det plast ska man vara försiktig. Undrar vad det är för fläckar egentligen? Är du säker på att det är fett så att du väljer rätt medel?

#4

Postad 27 november 2011 - 21:34

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0
Använd SÖK allra längst UPP, och skriv där t ex

rengö

så hittar du en bunt trådar, använd andra ord med liknande betydelse för fler träffar - detta har utretts hundratals ggr redan!

Iaf INTE fönsterputs med ammoniak i, det sabbar plasten.

#5

Postad 27 november 2011 - 21:42

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Köpt tv tvättmedel med tillhörande svamp på mediamarkt. Med den blri tvmonitorn blankare än när jag köpte den :)

#6

Postad 27 november 2011 - 22:56

danne_king
  • danne_king
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Använd SÖK allra längst UPP, och skriv där t ex

rengö

så hittar du en bunt trådar, använd andra ord med liknande betydelse för fler träffar - detta har utretts hundratals ggr redan!

Iaf INTE fönsterputs med ammoniak i, det sabbar plasten.


Vet inte vad du får upp när du söker men ja får upp en tråd om rengöring av tv men efter några inlägg där har de spårat ut och handlar istället om repekten mellan föräldrar och deras barn :) Nåt annat får då inte jag upp och därför skapade ja detta.

Skärmen på min tv är av glas och de är helt klart stora fläckar av fett på den. Blir lika om man tar med fingrarna fast mindre. Har testat med fiberduk och sprayen ja köpt men de känns som man bara smetar ut allt. Efter en lång stund kan de se bättre ut men ändå med ränder. Att bara använda fuktig duk lär aldrig funka.
Just efter som skärmen är av glas tänkte ja att fönsterputs kunde vara okay men ja får kanske fundera ut något annat om ni tror att de kan skada tvn... Får kanske kolla upp de som Sgart skriver om, svampen från Mediamarkt.

EDIT: Här är den rengöring jag har Flat Screen cleaner. "Non-bacterial Anti-run-gel. Safe for LCD, Plasma, LED, Oled. Säker rengöring för alla typer av skärmar. Utvecklat för både platta skärmar och CRT. Icke-repande microfiberduk i locket. Gelekonsistensen säkrar så vätskan inte rinner ner i elektroniken.

Redigerat av danne_king, 27 november 2011 - 23:14.


#7

Postad 27 november 2011 - 23:05

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Lite diskmedel på en fuktad trasa.

#8

Postad 27 november 2011 - 23:10

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Vet inte vad du får upp när du söker men ja får upp en tråd om rengöring av tv men efter några inlägg där har de spårat ut och handlar istället om repekten mellan föräldrar och deras barn :) Nåt annat får då inte jag upp och därför skapade ja detta.

Skärmen på min tv är av glas och de är helt klart stora fläckar av fett på den. Blir lika om man tar med fingrarna fast mindre. Har testat med fiberduk och sprayen ja köpt men de känns som man bara smetar ut allt. Efter en lång stund kan de se bättre ut men ändå med ränder. Att bara använda fuktig duk lär aldrig funka.
Just efter som skärmen är av glas tänkte ja att fönsterputs kunde vara okay men ja får kanske fundera ut något annat om ni tror att de kan skada tvn... Får kanske kolla upp de som Sgart skriver om, svampen från Mediamarkt.


Svampen jag snackar om sitter på undersidan av själva flaskan. Rätt dyrt rengöringsmedel men den funkade bra för mig iallaf. Vi hade lite fingeravtryck och skit från när katterna är där och pillar ibland. Försvann som om det aldrig kommit.

Vivanco Cleaning Kit heter den.
Så här ser den ut.

http://www.vivanco.d...=11016&todo=add

#9

Postad 28 november 2011 - 00:17

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Rengör aldrig min. Behövs inte om man ger fan i att peta på displayen.

#10

Postad 28 november 2011 - 01:13

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

  • 1 592 inlägg
  • 0

Hur rengör ni era skärmar?


Kan rekommendera "Spectral Spray" ( tv:ns bästa vän)

http://www.davids.se...mrengorare.html
eller
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=132930

Här kan du läsa mer,
http://www.component...showtopic=10364
och
http://www.component...?showtopic=9877

#11

Postad 28 november 2011 - 09:12

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Vet inte vad du får upp när du söker men ja får upp en tråd om rengöring av tv men efter några inlägg där har de spårat ut och handlar istället om repekten mellan föräldrar och deras barn :) Nåt annat får då inte jag upp och därför skapade ja detta.


Använd då Avancerad SÖK längst ned i Träfflistan efter att du gjort en vanlig SÖK.

I den HÄR tråden finns det nu längst ned massor av trådar till andra Rengöringstrådar!


Skärmen på min tv är av glas och de är helt klart stora fläckar av fett på den.


Är den av Glas är det ju bara att använda det du skulle använt på ett vanligt fönster.

#12

Postad 28 november 2011 - 09:37

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Vet inte om detta är adekvat information, men, Skansen lär inte använda fiberduk vid putsning av fönster eftersom de anser att fiberduk skapar mikrorepor.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 28 november 2011 - 09:38.


#13

Postad 28 november 2011 - 10:15

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Vet inte om detta är adekvat information, men, Skansen lär inte använda fiberduk vid putsning av fönster eftersom de anser att fiberduk skapar mikrorepor.


Hahaha, precis som inte alla djur som stryker sig mot glasen i burarna repar dem ... hahaha, DEN var bra! :P

#14

Postad 28 november 2011 - 14:22

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Hahaha, precis som inte alla djur som stryker sig mot glasen i burarna repar dem ... hahaha, DEN var bra! :P


Jag refererade till det Skansen som ligger på Djurgården i Stockholm, där man har byggnader ifrån snart sagt hela Sverige. En del mycket gamla.
.

#15

Postad 28 november 2011 - 16:02

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Jag refererade till det Skansen som ligger på Djurgården i Stockholm, där man har byggnader ifrån snart sagt hela Sverige. En del mycket gamla.
.


Ja, och på Skansen har de även Djur, om nu inte Rånoffret visste det.

#16

Postad 29 november 2011 - 06:40

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0
Lote mycket OT just nu. Skärpning.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.