Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)?

7 svar i tråden

Skickat 30 november 2011 - 15:40

Jag har en Sonos som jag vill koppla till min Onkyo 709.

Frågan jag ställer mig då är om jag ska satsa på DACen i Sonosen (och köpa en hyffsat schysst RCA-sladd) eller DACen i Onkyon (och skaffa en toslink-sladd för digital ut).

Vad tror ni? Vilken DAC är bäst, den i Onkon eller i Sonosen?

Skickat 30 november 2011 - 15:45

Skulle kört på Onkyon

Skickat 30 november 2011 - 21:19

Satsa på den i Onkyo

Skickat 01 december 2011 - 08:20

• -Q-
  • Forumräv

• 644 inlägg
Hade också gått på onkyon, men det kostar ju inget att prova med en befintlig RCA bara för att få någon slags referens :)

Skickat 01 december 2011 - 10:59

Ni verkar överens om att det är Onkyon som gäller :)

Hade jag haft en bra RCA-sladd över hade jag kunnat testat, men har bara en som går mellan Onkyon och Rotel-steget och tar jag bort den kan jag inte använda frontarna. Kanske kan låna en, men det blir nog toslink tills vidare eftersom ni verkar vara rätt överens om att det är bäst lösning.

Skickat 01 december 2011 - 11:23

• -Q-
  • Forumräv

• 644 inlägg
Du kanske kan låna alternativt köpa modell "lakritssnöre" bara för provandets skull, det är ju inte många kronor.

Skickat 05 december 2011 - 00:33

tjo!

Har Sonos själv o Onkyo 809. För att ljudet ska syncas i hela huset (vilket är NÄSTAN hela grejen med sonos) så måste du ställa ljudet på "Direct Audio" vilket jag tar som att det är DACen i Sonos man använder sig av. Att ljudet går rakt igenom Onkyon obehandlat.
Gör man inte detta, så får du ett liitet delay i ljudet vilket blir jobbigt när man är på en plats i huset där man hör 2 olika ljudkällor ifrån Sonos.

Jag är absolut inte proffs eller liknande på ljud/DAC eller what so ever, men det är vad jag har märkt som stör mig sjukt mycket personligen.
Hoppas du lyckas få till en bra inställning/setup som funkar för dig :)

btw... Du fick ju en RCA kabel med sonosen, kan du inte använda den? :S

Det här inlägget har ändrats av MoZZe 05 december 2011 - 00:35

Skickat 05 december 2011 - 08:42

Visa inläggMoZZe 05 december 2011 - 00:33 skrev:

tjo!

Har Sonos själv o Onkyo 809. För att ljudet ska syncas i hela huset (vilket är NÄSTAN hela grejen med sonos) så måste du ställa ljudet på "Direct Audio" vilket jag tar som att det är DACen i Sonos man använder sig av. Att ljudet går rakt igenom Onkyon obehandlat.
Gör man inte detta, så får du ett liitet delay i ljudet vilket blir jobbigt när man är på en plats i huset där man hör 2 olika ljudkällor ifrån Sonos.

Jag är absolut inte proffs eller liknande på ljud/DAC eller what so ever, men det är vad jag har märkt som stör mig sjukt mycket personligen.
Hoppas du lyckas få till en bra inställning/setup som funkar för dig :)

btw... Du fick ju en RCA kabel med sonosen, kan du inte använda den? :S
Nej, ingen inställning avgör vilken DAC som används. Det avgörs av vilken signal du matar förstärkaren med, d.v.s. vilken utgång på Sonosen du använder. Är det toslink så är signalen alltid digital och det är alltid DACen i Onkyon som används.

Däremot går Direct Audio förbi en del ljudhanteringskretsar (som inte nödvändigtvis gör något om du inte vill det), vilket troligen är det som sparar lite delay.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Dom flesta av mina nuvarande talare :)
    Hifi_Perka
    2013-05-25 21:35:40
  • Stereon i tv-rummet!
    Hifi_Perka
    2013-05-25 20:28:58
  • System Audio.
    Hifi_Perka
    2013-05-25 20:19:09
  • System Audio SA2k.
    Hifi_Perka
    2013-05-25 20:15:41
  • Testlåda
    mongo
    2013-05-25 17:28:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.