Thanks in advance!
Panasonic Viera TX-P42GT50Y
(Plasma-TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TX-P42ST50E
(Plasma-TV)
|
0
|
(0)
|
9 181:- | |
Panasonic Viera TX-P42ST50Y
(Plasma-TV)
|
0
|
(6)
|
6 990:- | |
Panasonic Viera TX-P42XT50Y
(Plasma-TV)
|
0
|
(0)
|
5 999:- | |
Panasonic Viera TX-P50GT50E
(Plasma-TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TX-P50GT50Y
(Plasma-TV)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TX-P50ST50E
(Plasma-TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TX-P50ST50Y
(Plasma-TV)
|
21
|
(38)
|
10 900:- | |
Panasonic Viera TX-P50UT50Y
(Plasma-TV)
|
3
|
(8)
|
5 990:- | |
Panasonic Viera TX-P50VT30Y
(Plasma-TV)
Rapporterad
|
23
|
(29)
|
16 495:- | |
Panasonic Viera TX-P50VT50E
(Plasma-TV)
|
0
|
(0)
|
13 280:- | |
Panasonic Viera TX-P50VT50Y
(Plasma-TV)
|
5
|
(21)
|
13 995:- | |
Panasonic Viera TX-P50X50E
(Plasma-TV)
|
0
|
(1)
|
4 777:- | |
Panasonic Viera TX-P50XT50Y
(Plasma-TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TX-P55ST50E
(Plasma-TV)
|
0
|
(0)
|
11 000:- | |
Panasonic Viera TX-P55ST50Y
(Plasma-TV)
|
13
|
(9)
|
14 990:- | |
Panasonic Viera TX-P55VT50E
(Plasma-TV)
|
0
|
(1)
|
19 063:- | |
Panasonic Viera TX-P55VT50Y
(Plasma-TV)
|
16
|
(29)
|
24 990:- | |
Panasonic Viera TX-P65ST50E
(Plasma-TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TX-P65ST50Y
(Plasma-TV)
|
20
|
(12)
|
19 990:- | |
Panasonic Viera TX-P65VT50E
(Plasma-TV)
|
0
|
(0)
|
20 000:- | |
Panasonic Viera TX-P65VT50Y
(Plasma-TV)
|
10
|
(7)
|
35 990:- |
Skickat 26 maj 2012 - 18:38
Thanks in advance!
Skickat 26 maj 2012 - 23:02
Jag har en Sagem HD-D45 plus en extra lampa.
Nu vill jag ändå köpa en ny TV, en 2012 års modell
Jag orkar inte läsa hela tråden, men undrar ändå vad det är för större skillnad på Panasonic Viera TX-P50GT50Y vs.
Jag tycker 22 tusen är för maffigt för en Panasonic Viera TX-P50VT50Y
även om den kanske är bäst.
Men egentligen vill jag bara ha en TV, inget annat krimskrams, det har jag datorn till
Eller skall man köpa fjolårets toppmodell ?, nää den var dum
Det här inlägget har ändrats av Hawk.. 26 maj 2012 - 23:03
Skickat 26 maj 2012 - 23:33
Hawk.. 26 maj 2012 - 23:02 skrev:
Jag har en Sagem HD-D45 plus en extra lampa.
Nu vill jag ändå köpa en ny TV, en 2012 års modell
Jag orkar inte läsa hela tråden, men undrar ändå vad det är för större skillnad på Panasonic Viera TX-P50GT50Y vs.
Jag tycker 22 tusen är för maffigt för en Panasonic Viera TX-P50VT50Y
även om den kanske är bäst.
Men egentligen vill jag bara ha en TV, inget annat krimskrams, det har jag datorn till
Eller skall man köpa fjolårets toppmodell ?, nää den var dum
Jag hoppas inte det var en sån dum fråga.. då jag idag köpte en VT30 (2011), då ST50 var slut i butik.
här har du en review som skriver en heldel om vad skillnaderna och likheterna är mellan ST50,GT50, och VT50
http://www.hdtvtest....01205091797.htm
Skickat 27 maj 2012 - 08:06
calimero 26 maj 2012 - 16:15 skrev:
Jag ringde och bönade och bad hos M3 efter att jag registrerat mig som kund och tackvare det så skickade de mig kundnumret via email. Annars så får man vänta på kundnumret tills att man får första numret och kundnumret står då tryckt på baksidan av tidningen.
Så fort du har kundnumret så kan du ringa Dustin så hjälper de dig (stort tack igen till Dustins kundsupport
Lycka till och håll oss på forumet gärna uppdaterade om hur det går/gått för dig.
//Calimero
Verdict
The Panasonic TX-P55VT50 is, predictably, a superb TV. In fact, as a 55in screen for a dedicated home cinema room it’s probably without equal.
As a main living room set, though, we can’t help but think we might prefer Panasonic’s new ST50 series. For while the ST50s lack the dual core processing and some of the black level response of their higher-specced siblings, the P50ST50’s pictures look brighter and more contrasty/punchy, making them more consistently satisfying in a typical family environment. Plus, of course, the ST50 series’ more aggressive pricing is much easier for a typical 2012 family budget to accommodate.
Skickat 27 maj 2012 - 12:28
Hur kan "Hages TV och Bild" ha denna på lager snabbare än Dustin är utöver mitt förstånd.
Dustin är ett av de större nätbutiker inom elektronik i Sverige. Får hoppas att deras prelminiära leveransdatum 14/6 ändras till "På lager" snarast möjligt..
Skickat 27 maj 2012 - 13:41
Foxxy 27 maj 2012 - 12:28 skrev:
Hur kan "Hages TV och Bild" ha denna på lager snabbare än Dustin är utöver mitt förstånd.
Dustin är ett av de större nätbutiker inom elektronik i Sverige. Får hoppas att deras prelminiära leveransdatum 14/6 ändras till "På lager" snarast möjligt..
Om den är i lager av hälften av butikerna vad hindrar dig från att köpa den?
Skickat 27 maj 2012 - 19:35
inWarehouse säljer den till kampanjpris 7.990:- + frakt. Det verkar onekligen vara en mycket bra deal. Kolla här: http://www.inwarehou...aspx?sku=751958
Det här inlägget har ändrats av SilverPower 27 maj 2012 - 19:50
Skickat 27 maj 2012 - 22:29
mcmike 27 maj 2012 - 21:25 skrev:
Har haft 2 som buzzade som hörs igenom på låg volym vid t ex tv tittade / hockey. Inget roligt ljud. Byter troligen till en vt30 och testar först och främst
Skickat 27 maj 2012 - 23:04
Är det inte väldigt konstigt att vissa tester/användare föredrar ST50 före VT50 (bortse från design och pris).
Panasonic har ju garanterat lagt ner mer resurser på VT50-serien än ST50-serien. Varför är då inte VT50 betydligt bättre gällande ex bildkvalitet?
Jag vill ha den bästa tvn men om ST50 är minst(?) lika bra och att jag dessutom sparar pengar, så är ju ST50 ett bättre val. Känns ju jättekonstigt att Trustedreviews påstår att ST50 har mer "tryck" i bilden och är ljusttarkare än VT50. Hur är det möjligt??
Skulle vilja ha era erfarenheter i dessa frågor
Skickat 28 maj 2012 - 09:14
Laddade hem manualen och tom där står det att det kan förekomma ljud som är helt normalt, dvs det kan väl bli svårt att reklamera TV:n eftersom det klart och tydligt står att det kan förekomma och är "helt normalt".
Det här inlägget har ändrats av Xophile 28 maj 2012 - 09:38
Skickat 28 maj 2012 - 10:03
jimper 27 maj 2012 - 23:04 skrev:
Alla plasmor buzzar mer eller mindre när det är ljus/vit bild på skärmen, det är en trade off med den tekniken helt enkelt. Kan man inte leva med det så köper man LCD och lever med dess begränsningar istället.
Hur mkt det varierar på olika modeller har jag svårt att bedöma, men det är ju helt klart så att olika personer upplever det på olika sätt. Jag sitter ca 2.5-3m från min 50" vt50 och störs inte av det trors att jag är rätt ljudkänslig. Sitter jag aldeles framför tvn så är det klart störande.
Panasonic har ju garanterat lagt ner mer resurser på VT50-serien än ST50-serien. Varför är då inte VT50 betydligt bättre gällande ex bildkvalitet?
Jag vill ha den bästa tvn men om ST50 är minst(?) lika bra och att jag dessutom sparar pengar, så är ju ST50 ett bättre val. Känns ju jättekonstigt att Trustedreviews påstår att ST50 har mer "tryck" i bilden och är ljusttarkare än VT50. Hur är det möjligt??
Läs recensionen på avforums.com samt kommentarerna där, dom verkar tycka att detta är mest av akademisk betydelse. Prioritera man ljusstark bild så bör man nog titta på LCD ialf.
Jag kör THX Bright Room inställningen på min vt50 dagtid och jag upplever att bilden är väldigt bra även under dessa förhållanden. Det är en del reflektioner från fönster osv, men med glasskärm så blir det ju alltid reflektioner, detta gäller ju även LCD med glossy skärm. Skulle tro att det bättre filteret i vt50 hjälper en del här.
Skickat 28 maj 2012 - 12:24
"Det tog några år men äntligen finns nu en bättre Plasma-TV än Pioneers. Vi har fått in VT50 serien från Panasonic och till slut har de lyckats skapa en TV med fantastiska bildegenskaper. Till och med bättre än vår gamla referens från Pioneer. VT50 finns i 50, 55 och 65 tums storlek. Är du sugen på att byta upp dig, så kontakta oss på info@hembiobutiken.se så skapar vi ett bra paketerbjudande till dig med allt du behöver."
Skickat 28 maj 2012 - 13:17
DmD 28 maj 2012 - 12:24 skrev:
"Det tog några år men äntligen finns nu en bättre Plasma-TV än Pioneers.
Vi har fått in VT50 serien från Panasonic och till slut har de lyckats skapa en TV med fantastiska bildegenskaper. Till och med bättre än vår gamla referens från Pioneer. VT50 finns i 50, 55 och 65 tums storlek. Är du sugen på att byta upp dig, så kontakta oss på info@hembiobutiken.se så skapar vi ett bra paketerbjudande till dig med allt du behöver."
Skickat 28 maj 2012 - 13:18
Som jag har förstått det har den "mer tryck i blilden" i form av att du har möjlighet att ställa upp ljuset mer än på vt50 och GT50.
samtidigt blir då färgerna mindre korrekta och mer ut suddade.,
Men jag kan hålla med dig om att det känns skumt att deras "budgetmodell" ST50 är minst lika bra som fjolårets VT30, som var "världens bästa" tv (på marknaden 2011) och att den samtidigt inte skiljer sig nämnvärt från VT50 och GT50. Dessutom har den bästa input-lag av samtliga plasma modeller där ute..... Strange ?
Det här inlägget har ändrats av Manjola 28 maj 2012 - 13:25
Skickat 28 maj 2012 - 15:46
Manjola 28 maj 2012 - 13:18 skrev:
samtidigt blir då färgerna mindre korrekta och mer ut suddade.,
Men jag kan hålla med dig om att det känns skumt att deras "budgetmodell" ST50 är minst lika bra som fjolårets VT30, som var "världens bästa" tv (på marknaden 2011) och att den samtidigt inte skiljer sig nämnvärt från VT50 och GT50. Dessutom har den bästa input-lag av samtliga plasma modeller där ute..... Strange ?
Jag har kalibrerat min ST50 till 125 cd/m2 med mycket korrekta färger och utan att det klipper någonstans. I Hdtvtests recension av VT50 framgick att modellen är "ljuscappad" till 80 cd/m2. Eftersom svärtan på de båda modellerna är likvärdiga innebär det att det går att uppnå ca 50% högre kontrast med ST50 än med VT50 (båda i kalibrerat läge).
För min del är den skillnaden i kontrast och ljusstyrka viktig, även om man bara ser på film i totalt mörker.
Pinsamt av Panasonic att dom inte låter européer få uppleva VT50 som det är tänkt. I USA finns inga sådana begränsningar. Mycket tråkigt med tanke på att det finns teknik i VT50 som annars är bättre än ST50. Men som det är nu, föredrar jag betydligt mer "tryck" i bilden än överlag lite bättre generell bildkvalitet och stiligare design.
Skickat 28 maj 2012 - 16:00
Snakey 28 maj 2012 - 15:46 skrev:
För min del är den skillnaden i kontrast och ljusstyrka viktig, även om man bara ser på film i totalt mörker.
Pinsamt av Panasonic att dom inte låter européer få uppleva VT50 som det är tänkt. I USA finns inga sådana begränsningar. Mycket tråkigt med tanke på att det finns teknik i VT50 som annars är bättre än ST50. Men som det är nu, föredrar jag betydligt mer "tryck" i bilden än överlag lite bättre generell bildkvalitet och stiligare design.
Slog till på en St verkar mest prisvärd. Har du mycket buzzning? Sen att alla plasmor buzzar mer eller mindre stämmer inte. Har 2 stycken som inte låter och ska inte göra heller! Skillnad på brumljud vilket man inte kommer ifrån..
Skickat 28 maj 2012 - 18:49
mcmike 28 maj 2012 - 16:00 skrev:
Slog till på en St verkar mest prisvärd. Har du mycket buzzning? Sen att alla plasmor buzzar mer eller mindre stämmer inte. Har 2 stycken som inte låter och ska inte göra heller! Skillnad på brumljud vilket man inte kommer ifrån..
Visst buzzar den när det är ljusa scener och bilder. Dock aningen mindre än min Kuro gjorde. Som många skrivit, så är det ju normalt att plasmor buzzar en del. Finns väl dom som är mer eller mindre känsliga för det.
Skickat 28 maj 2012 - 22:53
Snakey 28 maj 2012 - 15:46 skrev:
Ja du har garanterat bättre koll än mig på det här. skulle köpa en ST men den var slut på affären och nu sitter jag med en VT30. pallade inte vänta, vilket kanske var dumt ..... ja det är ju helt sjukt att inte den tv som man betalar 20 papp för ska vara bra mycket bättre än deras nr 3 - i ordningen- tv som kostar nästan hälften ?!!?
Det här inlägget har ändrats av Manjola 28 maj 2012 - 23:05
Skickat 29 maj 2012 - 03:22
DmD 28 maj 2012 - 12:24 skrev:
"Det tog några år men äntligen finns nu en bättre Plasma-TV än Pioneers. Vi har fått in VT50 serien från Panasonic och till slut har de lyckats skapa en TV med fantastiska bildegenskaper. Till och med bättre än vår gamla referens från Pioneer. VT50 finns i 50, 55 och 65 tums storlek. Är du sugen på att byta upp dig, så kontakta oss på info@hembiobutiken.se så skapar vi ett bra paketerbjudande till dig med allt du behöver."
d-nice på avsforum tycker inte att Pioneer Elite 101 och Krp 500M är slagna ännu. Detta efter 4 år! Jag antar att den sista parametern för Panasonic att slå är den oslagbara svärta som dessa har.
Skickat 29 maj 2012 - 11:35
På den tiden hade jag inte lärt mig kalibrering, så jag kan endast göra en "jämförelse ur minnet". Så det jag skriver bör väl tas med en nypa salt
Svärta: Kuron vinner här. Men definitivt inte med särskilt mycket. Jag är mäkta imponerad över ST50:s (=GT50,VT50) svärta, även i totalt nersläckt rum. Om man dock, som jag, alltid ser på TV med en ljuskälla (har neutralt ljus bakom TV:n) försvinner dock skillnaden helt och hållet. Båda upplevs som totalt svart och smälter ihop med ramen. Jag vill även slå hål på myten om att Kurons svärta var/är "total" och att man i ett mörkt rum faktiskt upplever även Kuron som "mörkgrå" i svåra scener. Tror det är först med OLED jag kommer kunna njuta an en TV i totalt mörker.
"Tryck": Detta är oerhört subjektivt: ST50 vinner här. Men inte med mycket. Jag fick höra att jag aldrig skulle gå över en viss kontrastnivå på Kuron (pga att det skulle klippa färger och uppstå diverse problem) så om jag jämför de rekommenderade inställningar jag använde på den jämfört med ST50 kalibrerad så är Pannan bättre. Detta "tryck" tycker jag väger upp att svärtan inte riktigt är så djup som på Kuron, eftersom svart upplevs svartare i kontrast mot ljusa delar i en scen med mycket blandat innehåll. Detta är den bästa aspekten med ST50, och tyvärr något som inte går att uppnå med VT50 (i Europa).
Skärpa: ST50. Definitivt. Kuron var mycket mer brusig och väldigt "mjuk" i bilden. Pannan ger en "cleanare" look och skarpare överlag.
Rörelsehantering: Oavgjort. ST50 kan visserligen vara skarpare när det rör på sig, men lider en aning av "false conturing" och den ökända 50 Hz-buggen. Kuron var aldrig lika skarp i rörelse, men led inte av dessa problem.
Färger: Kan inte uttala mig om detta eftersom jag aldrig kalibrerade 5090:n ordentligt. Ur minnet så är det dock inga större skillnader.
Design: Framifrån vinner Kuron. Från sidan vinner Pannan (inte så överviktig som Pioneer...
Fjärrkontroll: Tvungen att ta med denna, eftersom fjärren till 5090 var så förbannat underbar
Slutsats: Oavgjort. Och med tanke på hur kräsen jag är, så är det ett extremt gott betyg för ST50. Viktigt att komma ihåg att jag aldrig kalibrerade Kuron, och om jag hade gjort det hade den blivit ännu bättre. Årets Panasonic-plasmor är oerhört bra helt enkelt. Och eftersom man kan få en 50" ST50 från Dustin för runt 10-11k så ger det väldigt mycket "bang for the buck".
Slutligen till alla ST50-ägare: Glöm inte att dra upp kontrasen i True Cinema till ca 45 för att ta del av allt det goda TV:n har att erbjuda. För att få bort grönsticket ur bilden (som enligt både AVforums, HDTVTest och mina egna mätningar ser ganska lika ut "out-of-the-box") bör ni reducera G-gain och g-cutoff med 2-3 klick. Då kommer ni i alla fall lite närmre ett korrekt läge. Använd gärna DVE och försök själv bedöma när gråskalan upplevs neutral. En riktigt kalibrering gör dock mirakel med ST50 då skillnaden mellan OOTB och kalibrerat är enorm (beroende på hur kräsen man är givetvis).
Skickat 29 maj 2012 - 13:29
Snakey 29 maj 2012 - 11:35 skrev:
På den tiden hade jag inte lärt mig kalibrering, så jag kan endast göra en "jämförelse ur minnet". Så det jag skriver bör väl tas med en nypa salt
Svärta: Kuron vinner här. Men definitivt inte med särskilt mycket. Jag är mäkta imponerad över ST50:s (=GT50,VT50) svärta, även i totalt nersläckt rum. Om man dock, som jag, alltid ser på TV med en ljuskälla (har neutralt ljus bakom TV:n) försvinner dock skillnaden helt och hållet. Båda upplevs som totalt svart och smälter ihop med ramen. Jag vill även slå hål på myten om att Kurons svärta var/är "total" och att man i ett mörkt rum faktiskt upplever även Kuron som "mörkgrå" i svåra scener. Tror det är först med OLED jag kommer kunna njuta an en TV i totalt mörker.
"Tryck": Detta är oerhört subjektivt: ST50 vinner här. Men inte med mycket. Jag fick höra att jag aldrig skulle gå över en viss kontrastnivå på Kuron (pga att det skulle klippa färger och uppstå diverse problem) så om jag jämför de rekommenderade inställningar jag använde på den jämfört med ST50 kalibrerad så är Pannan bättre. Detta "tryck" tycker jag väger upp att svärtan inte riktigt är så djup som på Kuron, eftersom svart upplevs svartare i kontrast mot ljusa delar i en scen med mycket blandat innehåll. Detta är den bästa aspekten med ST50, och tyvärr något som inte går att uppnå med VT50 (i Europa).
Skärpa: ST50. Definitivt. Kuron var mycket mer brusig och väldigt "mjuk" i bilden. Pannan ger en "cleanare" look och skarpare överlag.
Rörelsehantering: Oavgjort. ST50 kan visserligen vara skarpare när det rör på sig, men lider en aning av "false conturing" och den ökända 50 Hz-buggen. Kuron var aldrig lika skarp i rörelse, men led inte av dessa problem.
Färger: Kan inte uttala mig om detta eftersom jag aldrig kalibrerade 5090:n ordentligt. Ur minnet så är det dock inga större skillnader.
Design: Framifrån vinner Kuron. Från sidan vinner Pannan (inte så överviktig som Pioneer...
Fjärrkontroll: Tvungen att ta med denna, eftersom fjärren till 5090 var så förbannat underbar
Slutsats: Oavgjort. Och med tanke på hur kräsen jag är, så är det ett extremt gott betyg för ST50. Viktigt att komma ihåg att jag aldrig kalibrerade Kuron, och om jag hade gjort det hade den blivit ännu bättre. årets Panasonic-plasmor är oerhört bra helt enkelt. Och eftersom man kan få en 50" ST50 från Dustin för runt 10-11k så ger det väldigt mycket "bang for the buck".
Slutligen till alla ST50-ägare: Glöm inte att dra upp kontrasen i True Cinema till ca 45 för att ta del av allt det goda TV:n har att erbjuda. För att få bort grönsticket ur bilden (som enligt både AVforums, HDTVTest och mina egna mätningar ser ganska lika ut "out-of-the-box") bör ni reducera G-gain och g-cutoff med 2-3 klick. Då kommer ni i alla fall lite närmre ett korrekt läge. Använd gärna DVE och försök själv bedöma när gråskalan upplevs neutral. En riktigt kalibrering gör dock mirakel med ST50 då skillnaden mellan OOTB och kalibrerat är enorm (beroende på hur kräsen man är givetvis).
Tack för en utmärkt recension. Uppskattas enormt!
Det här inlägget har ändrats av Schdefan 29 maj 2012 - 13:30
Skickat 29 maj 2012 - 17:28
Det här inlägget har ändrats av mcmike 29 maj 2012 - 17:31
Skickat 29 maj 2012 - 18:00
mcmike 29 maj 2012 - 17:28 skrev:
Se slutet av post #933. Mer utförliga inställningar än så kommer mest troligt göra mer ont än gott eftersom varje TV skiljer sig från exemplar till exemplar.
Det här inlägget har ändrats av Snakey 29 maj 2012 - 18:01
Skickat 29 maj 2012 - 18:38
Så långt väldigt positivt.
Men: Såg i butiken att demoteven ryckte en del när det gick en demoslinga i HD (Samsung Demo, om jag inte minns helt fel). Efter lite dialog med försäljaren så var det inget han "kändes vid", och det var ju full bytesrätt.
Har sett lite bildryck på min, oftast ganska direkt när programmet byter klipp.
Är ganska allergiskt mot att film inte flyter perfekt. Har nog aldrig sett nåt liknande på min 427XD iallafall.
Måste kolla lite mer men det känns inte imponera speciellt.
Kollade film kort via blurayspelare och HTPC, där flöt det på det jag hann se. Dock går 99% av filmtittandet på projje, och teveköpet är direkt riktat mot tevetittning.
Men#2: Givetvis dök det upp en annan irriterande grejj som är på gränsen att teven går bort omedelbums(kan kanske bero på okunskap om var jag hittar rätt inställningar. Var bara med en snabbguide resten måste kollas på cd).
I vart fall, teven overscannar bilden rätt mycket, faktiskt betydligt mer än min gamla Pio 427. Detta trots att jag skickar fullHD-upplösning till en fullHD-display. Både med HTPC(settingsen är perfekt mot fullHD-projjen) I min värld ska en fullHD-display kunna visa pixelmappat när den får en fullHDupplösning. Allt annar är direkt kass. Hoppas jag har fel och hittar inställningarna !
I övrigt är bilden som förväntat, inte samma tryck som i Pioneeren men förutom det riktigt bra.
Skickat 29 maj 2012 - 18:53
Halloj,
Undertecknad beställde en VT50 för en vecka sedan via Dustin och kommer inte få den levererade förrän tidigast 2012-06-14 (på gott och ont). Tyvärr så börjar jag nu få kalla fötter när man läser om hur pass dålig(?) VT50:n verkar vara gällande ljusstyrka även med "THX Brightroom" jämfört med den betydligt billigare ST50:n.
Nån här i tråden som vet om någon butik i Stockholm (gärna i centrum) som råkar ha både ST50 och VT50, 50 tummarna, uppsatta för demo så att de kan jämföras sida vid sida?
//Calimero
AAKEE 29 maj 2012 - 18:38 skrev:
I vart fall, teven overscannar bilden rätt mycket, faktiskt betydligt mer än min gamla Pio 427. Detta trots att jag skickar fullHD-upplösning till en fullHD-display. Både med HTPC(settingsen är perfekt mot fullHD-projjen) I min värld ska en fullHD-display kunna visa pixelmappat när den får en fullHDupplösning. Allt annar är direkt kass. Hoppas jag har fel och hittar inställningarna !
I övrigt är bilden som förväntat, inte samma tryck som i Pioneeren men förutom det riktigt bra.
FYI: "Also within the Picture sub-menu there are the Advance Settings where you will find the 16:9 Overscan. It is important to ensure that the 16:9 Overscan function is set to Off, otherwise the display will scale high definition content which will reduce the resolution of the material you are watching."
//Calimero
Skickat 29 maj 2012 - 19:05
AAKEE 29 maj 2012 - 18:38 skrev:
Har sett lite bildryck på min, oftast ganska direkt när programmet byter klipp.
Är ganska allergiskt mot att film inte flyter perfekt. Har nog aldrig sett nåt liknande på min 427XD iallafall.
Måste kolla lite mer men det känns inte imponera speciellt.
Kollade film kort via blurayspelare och HTPC, där flöt det på det jag hann se. Dock går 99% av filmtittandet på projje, och teveköpet är direkt riktat mot tevetittning.
Film flyter perfekt på ST50 (VT50/GT50), men TV:n lider av en s.k. 50 Hz-bugg. Undrar om det är det som du märker? Läs HdtvTests recension. IFC på Minimum kanske löser problemet för dig?
Grundinställningarna på din ST50 visar inte upp TV:n från sin bästa sida; långt ifrån. Med tanke på att jag upplever mer "tryck" i den än Kuro 5090, tvivlar jag stark på hur en gammal 7:e generations Pioneer skulle upplevas bättre än ST50 på den aspekten
Skickat 29 maj 2012 - 19:33
Snakey 29 maj 2012 - 19:05 skrev:
Grundinställningarna på din ST50 visar inte upp TV:n från sin bästa sida; långt ifrån. Med tanke på att jag upplever mer "tryck" i den än Kuro 5090, tvivlar jag stark på hur en gammal 7:e generations Pioneer skulle upplevas bättre än ST50 på den aspekten
Ställde in TrueCinema med konstrast 45 det första jag gjorde.
I övrigt hittar jag inga undermenyer för bild(haft fullt upp med annat så jag har bara paniktryckt på fjärren. Hittar tex inget om overscan, eller "G-gain och g-cutoff". Ett snabbt tips, någon ?
Ska kolla mer om 50-hz-buggen...läste en del förra året om VT20-30 men minns inte/trodde inte att det skulle vara så illa....
Skickat 29 maj 2012 - 19:54
Reder sig vä sofort jag hittar rätt meny....ska kolla lite på det nu.
[Edit] Skumt. Körde en uppdatering av programvaran, innan kunde jag bara välja "avancerade inställningar -Av eller på" det dök aldrig upp nåt mer. Nu helt plötsligt finns avancerade inställningar.
Så, overscanproblemet är väl troligen löst.
Det här inlägget har ändrats av AAKEE 29 maj 2012 - 20:34
Skickat 29 maj 2012 - 20:25
Snakey 29 maj 2012 - 19:05 skrev:
Nja, det är defenitivt ingen tvekan att Pion har mer tryck med de inställningar som råder nu. Rätt stor skillnad faktiskt.
Skickat 30 maj 2012 - 09:33
Det här inlägget har ändrats av Abbegon 30 maj 2012 - 09:39
Skickat 30 maj 2012 - 17:41
Så vilken Tv skulle jag kunna få som ersatte min G20? Jo nu har ju tekniken sprungit iväg sen jag införskaffade min G20 att det inte gick att få en likvärdig TV. Antingen får jag en bättre eller en sämre TV. Så det blev en UT50Y. Likvärdig? Tja. Den saknar 2 hdmi-ingångar mot tidigare TV, saknar filter mot reflektioner, sämre kontrast, kan ej spela in på USB HDD, ej THX läge.
Det som är bättre; 2000 Hz, bättre svärta, 3D?!
Betalade 17950 kr för min G20. Nu får jag en Tv som är värd typ mellan 8 och 9k. Jag ska dessutom betala självrisken.
Men ack så är det att ha småbarn...
Nåväl, nån som har skaffat en UT50Y och kan göra en bedömning av den?
Antar att det är bättre att köpa billigare TV under småbarnsåren eftersom de ändå utsätts för orimliga påfrestningar...
Det här inlägget har ändrats av Lemonguy 30 maj 2012 - 17:42
Skickat 30 maj 2012 - 18:03
Lemonguy 30 maj 2012 - 17:41 skrev:
Så vilken Tv skulle jag kunna få som ersatte min G20? Jo nu har ju tekniken sprungit iväg sen jag införskaffade min G20 att det inte gick att få en likvärdig TV. Antingen får jag en bättre eller en sämre TV. Så det blev en UT50Y. Likvärdig? Tja. Den saknar 2 hdmi-ingångar mot tidigare TV, saknar filter mot reflektioner, sämre kontrast, kan ej spela in på USB HDD, ej THX läge.
Det som är bättre; 2000 Hz, bättre svärta, 3D?!
Betalade 17950 kr för min G20. Nu får jag en Tv som är värd typ mellan 8 och 9k. Jag ska dessutom betala självrisken.
Men ack så är det att ha småbarn...
Nåväl, nån som har skaffat en UT50Y och kan göra en bedömning av den?
Antar att det är bättre att köpa billigare TV under småbarnsåren eftersom de ändå utsätts för orimliga påfrestningar...
Om det är för dig viktiga funktioner som saknas (filter, hdmi-portar, THX osv) så ska du stå på dig och säga att du ska ha en tv som är likvärdig på just dessa punkter. Jag hade begärt en G50/G30 om avtalet specificerar en likvärdig produkt. Du ska inte godta att få en sämre produkt med sämre funktionalitet bara för att en exakt likvärdig inte går att frambringa.
Skickat 30 maj 2012 - 18:09
G30 är en likvärdig TV men säljs inte längre från Panasonic och finns inte på Siba. Nu är det enbart 50 -modellerna(oftast med 3D). Däremot har de ST50 på Siba, men det räknas som en utav de bättre modellerna som min gamla TV inte når upp till.
Nu har jag accepterat detta, men det suger lite ändå.
Skulle min pojk slå sönder denna TV- är man nere på småkronor...Försäkringen har ju inget värde efter ett tag.
Men nu är det bråttom så att jag får TV:n innan nästa helg då fotbolls-em börjar.
Det här inlägget har ändrats av Lemonguy 30 maj 2012 - 18:35
2 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 2 - Anonyma användare: 0
Sökningen pågår
Visa alla träffar (sökning på Prisjakt)
0
Bildkalibrering
26 filmer
1 annons

Minhembio - Senaste nyheterna
Prisjakt Pryl - Senaste nyheterna

Fler