Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemmalagring från scratch!

2 svar i tråden

Skickat 04 december 2011 - 13:14

Hej,

jag är helt ny vad gäller effektiv fildelning inom ett nätverk. Jag söker därför i denna del av forumet för svar. De flesta trådar tar upp specifika frågor. Men jag inser att jag skulle vilja ha en allmän grundläggande beskrivning om fildelning inom ett nätverk. Det jag eftersöker och troligtvis andra med mig är ett LÅST ämne som går igenom grunderna.

För min del skulle jag vilja veta vilka metoder som är mest effektiva men även indelat i prisklasser. Jag har försökt med att ha en router med usb för hårddiskar.

Och det borde väl finnas många här som kan ge en bra förklaring för en nybörjare om vart man ska börja.

För min del handlar det om att samla alla filer så att två datorer plus en ps3a ska kunna ta del av det.

Men snälla skapa en for dummies låst tråd för oss som inte kan. Som ex kan gå igenom:

*Hårdvarualternativ, server, nas, router med usb etc
*Mjukvarualternativ, windows home server, fildelning genom operativsystemet

Men vad vet jag...

Skickat 11 januari 2012 - 02:39

Gammal tråd så du kanske redan hittat svar på dina frågor men kan iaf ge en enkel beskrivning.

Om man ser till enkelhet så är nog en NAS enklast, tex netgears har fina guider för att ställa in och kan ändå för den mer avancerade användaren få ganska gott om funktioner som ftp, torrents, mediadelning via dlna, backuptagning mm. Nackdelen är att många av de billiga kanske inte klarar transcoding till din ps3 och har begränsad skalbarhet, det antal diskar som ryms är max du kan få. Antalet funktioner kan vara begränsat beroende på tillverkare mm.

Alternativ 2. Använda en gammal dator och köra den windows du har till den.
Fördelar billigt om du redan har datorn och windows, skalbar, begränsas dels av hur många diskplatser du har, dels av antal kontakter, men även dessa kan byggas ut med tilläggskort. Får det inte plats fler diskar i chassiet så kan man köpa ett extern chassie med esata-anslutning, Ingen begränsning i funktion så länge cpu/minne räcker till det du tänker göra.
Nackdelar kan vara svårare att administrera, allt får skötas via fjärrstyrning om du inte vill ha tangentbord och skärm kopplad till servern, drar mer ström än en nas. Vissa program man anser sig behöva kanske kostar pengar.

Alternativ 3. Äldre eller nybyggd dator med WHS 2011.
Behöver inte bli dyrt om du har datorn, även om du behöver bygga en ny så kan du bygga den relativt billigt. Körde min på en Amd athlon 64 x2 e5050 med 2 gig ram, skulle dock rekommendera 4 gig. Valfria diskar.
Fördelar ett dedikerat serveros, gjort för fildelning, enkelt att administrera det mesta sköts via dashboard. Skalbar i samma omfattning som alternativ2 och i övrigt väldigt lik alternativ2. En fördel är dock att RDP-server medföljer whs, i w7 home premium finns bara klient, man kan alltså ansluta från home premium men inte till.

Alternativ 4 Samma som 2 och 3 men baserat på linux eller tex freenas
Fördelar. Skalbart som 2 o 3 Jag kör Amahi som redan från början är avsett att dela mot windows, ps3 mac osv. Samba startas och ställs in automatiskt under installation. Diskpool liknande den i WHSv1, webbgränssnitt för configuration vad som helst som har en webbläsare kan ansluta och administrera.
Nackdelar. Kan vara knepigt om det strular och men inte är van vid linux. Lägga till diskar är en mardröm för den som är van vid windows. Kan vara svårt att hitta de program som behövs tex för att transcoda till ps3. Dock är nog amahi den enklaste att sätta upp för den som kommer från windows, de har ansträngt sig för att få installation och configurering så likt som möjligt. Men vissa inställningar tex lägga till diskar behöver fortfarande göras från terminalen och med textbaserad hantering.

Skickat 21 augusti 2012 - 14:54

Gammal tråd och jag har inte varit inloggad för att se ditt svar.

Stort tack för ett utförligt svar.

Det lutar åt en nas och utifrån det se om det duger för mina behov. Pga platsbrist känns det mest estetiskt och lämpligast. Men ju mer man lär sig desto närmare kommer man nog alternativ 4.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Storleksskillnad
    flinken
    2013-05-21 19:34:15
  • Nya högtalare :)
    flinken
    2013-05-21 19:28:23
  • Volbeat vinyl
    JonasLindström
    2013-05-21 17:27:47
  • HTPC
    Chondrolover
    2013-05-21 16:35:47
  • SA2k.
    Hifi_Perka
    2013-05-21 12:52:44
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.