Har själv Asus WL-500W idag (snart RT-N66U

) som på sin tid var det bästa man kunde få med garanterad uppgradering till "äkta N".
Då var asus försvinnande små på svenska marknaden gällande n-routrar o Dlink var väl de stora.
Dlink Netgear o Cisco har ju släpp massor av versioner innan Asus nu kommer med en rejäl uppgradering.
Samtidigit så verkar det bli precis som när de släppte 500W att den åker 8-or runt de andra i prestande
Jag hoppas dock att det inte är samma sak med buggar. Det har ju inte börjat bra då de fått dra tillbaka sin FW för att den tex kajkade ur om valde engelska (hmmmm man börjar undra om den testas i kina bara

)
500W hade i början en hel del svårfunna buggar.
Valde man tex AES som avkodning så studade överföringshastigheten enormt och ibland kopplade den ifrån. Valde man det äldre TKIP gick der bra men då det lastar överföringen mer än AES så var det inget man ville ligga på.
Det var faktiskt först när de släppte sin "final N" som routnern blev riktigt bra och det var väl en sisådär 2-3 år efter lasering :/
Jag hoppas de har lärt sig sin läxa och gör rätt från början denna gången även om det som sagt börjat illa med FW som är vädidgt buggiga från vad jag läst.
Ang inställningar så kan jag bara deras 2,4 GHz router men som ren praxis så kör man iaf idag:
- WPA2-PSK avkodning AES (säkert och inte alltför tungt på trådlösa linan).
- Om man vill slår man till inbyggda brandväggen (jag är säkerhetsfreak så jag kör både router och en per dator + AV program. Tar alldeles för mkt tid att avlusa om man får in skräp i datorn och den tiden man tjänar på snabbare uppstart utan dessa program har man tjänat in efter första uteblivna viruset)
- Finns möjligheten till channel bonding och man har en dual band mottagare kör man givetvis det (lite konstigt att asus inte släppt en 450+450 sticka ännu?)
40MHz channel krävs för 450Mbit (channel bonding) (förutom att man då har en mottager som stödjer 450MBit förstås)
Lite mer om chb här
http://compnetworkin...1n-300-mbps.htm
- 5 GHz bandet om man bor i WiFi-tät miljö då det finns så många fler fria kanaler (mindre interferens = högre/jämnare hastighet)
- 2.4GHz är bra för längre sträckor men då som bör det som sagt helst vara så få andra WiFi nät i närheten.
- Kör man bara N så skall man definitvit välja "N only" så man inte ligger i kompabilitetsläge för B G näten.
Lite kort om det grundläggande.
Resten finns på de wörld wajd web...goggle is your friend

Boogie
Det här inlägget har ändrats av bigbadboogie 24 februari 2012 - 02:25