JVC DLA-X30 vs Epson EH-TW9000
323 svar till detta ämne
Postad 18 January 2012 - 12:38
Loud
-
Loud
-
Beroende
-
-
1462 inlägg
Det finns ett prisreducerat kit i Sverige som ligger på 3500kr med emitter och 2 glasögon.
Som en parantes så är X30 en dyrare maskin än Epson TW9000. Men det ska den också vara! Den är en betydligt mer påkostad maskin, med större mer gediget chassi, en helt annan nivå på optiken, motorzoom/fokus etc etc. Föregångaren, X3, låg på 40.000kr och var ansedd som en prisvärd maskin i sin klass då. Att JVC har fått ner X30 till (nästan) samma nivå som de andra maskinerna kring 30´ är en bedrift i sig. Trist då att se folk beklaga sig över att det inte ingår 3D tillbehör. 
Om det är värt att lägga till de extra pengarna är förstås upp till var och en och det är ju inte alltid givet. Bara man förstår att det inte är en slump att den är dyrare.
MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Typiskt att det ska vara så, då lär man ju titta emot X30 likförbaskat.  Det är ju rätt mycket pengar det handlar om, men lever man inte finns man inte.. ehm..
Postad 18 January 2012 - 13:04
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Inte sååå konstigt trots allt. Fram till nyligen har det ju bara varit Panasonic som har haft funktionen och även idag så ligger ju de maskiner som har funktionen i en prisklass där majoriteten inte handlar, typ 30´.
Sen använder faktiskt den största delen av alla användare sina maskiner till att se på TV och spela spel på till stor del, och då är det ju 16:9 som gäller.
Men jag håller med dig i övrigt, ska man ha sin utrustning till att kolla mestadels film, man avser att köpa en maskin över instegsklassen och man kan tänka sig att lägga någon krona extra på en spelare som kan flytta texten så är 2.35:1 the way to go. Och då förstås ihop med en maskin med linsminne.
Jag tycker iofs 2.35:1 duk är bra i samtliga fall ovan då man kan switcha ner till 16:9 med mindre bildbredd men bibehållen höjd. Prio: 1. För film vill man ha STOR cinemascopebild inramad för att verkligen fångas av filmen. 2. För spel vill man inte ha riktigt lika stor bild för att hinna med med blicken så då blir den nedskalade bredden 16:9 bra. 3. För TV sänds filmer allt mer i C-scope och vanliga TV-sändningar håller oftast så pass låg kvalitet att man inte vill skjuta upp dem på för stor bild för att slippa se grain och dålig skärpa och andra artefakter så tydligt. HD-TV är bra, men det är inte bluerayklass  Skall man sedan lägga till att ögat har "svårast" att följa med vertikalt (lättare att bli torr i ögonen om man flackar upp/ner än i sidled) så är constant height ett utmärkt val för att maximera sin upplevelse utan att för den delen tulla på komfort  Boogie
Redigerat av bigbadboogie, 18 January 2012 - 13:06.
Postad 18 January 2012 - 13:07
Loud
-
Loud
-
Beroende
-
-
1462 inlägg
Vilka spelare kan flytta text? Vad heter funktionen, om det går att söka efter just den alltså?
Postad 18 January 2012 - 13:21
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Vilka spelare kan flytta text? Vad heter funktionen, om det går att söka efter just den alltså?
Philips har ett par modeller i den billigare klassen, Oppo har några om man har lite högre krav, vissa Mediaspelare tex HDI Dune och givetvis videospelare till HTPC. Sist men inte minst så har även Kaleidescape möjligheten, men deras system är relativt kostsamma  Sen håller jag med dig i mångt och mycket Boogie, men det är inte alltid alla tycker likadant när jag gör visningar i butiken. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 18 January 2012 - 13:22
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1269 inlägg
Oppo och philips har det, vet dock inte vad funktionen heter.
Postad 18 January 2012 - 13:26
Loud
-
Loud
-
Beroende
-
-
1462 inlägg
Philips har ett par modeller i den billigare klassen, Oppo har några om man har lite högre krav, vissa Mediaspelare tex HDI Dune och givetvis videospelare till HTPC. Sist men inte minst så har även Kaleidescape möjligheten, men deras system är relativt kostsamma 
Sen håller jag med dig i mångt och mycket Boogie, men det är inte alltid alla tycker likadant när jag gör visningar i butiken.
Ok, så det finns inte någon benämning på funktionen som tex är sökbar inom prisjakts produkter?
Postad 18 January 2012 - 13:32
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Ok, så det finns inte någon benämning på funktionen som tex är sökbar inom prisjakts produkter?
Ingen aning, tyvärr. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 18 January 2012 - 15:21
Loud
-
Loud
-
Beroende
-
-
1462 inlägg
Användarprofil för min del: - Ljust vardagsrum vita vägar, vitt tak.
- Storlek på duken kommer vara ca 200cm bred, med tanke på storlek på rum. (om det passar med vald projektor)
- Duken skall rullas ner framför tv, så avstånd mellan lins och duk kommer hamna på ca 3m
Användandet i ordning: - Vanlig DVD
- Bluray 2D
- TV-spel Xbox samt PS3
3D är alltså ej intressant, finns det så används det ju, men inte någon jag prioriterar då jag inte riktigt gillar känslan. Så om det som med JVC köps till i ett senare tillfälle så går det bra. Teknat/Animerat är det jag främst skulle sikta in mig på vad gäller 3D. Ev även konsert på bluray. Om man säger att TW9000W och X30 skulle ha samma pris, vilket dom ju har i stort sätt. För min del (innan personlig bedömning live i butik) är det då X30 som vinner?
Postad 18 January 2012 - 15:25
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Får väl säga igen hur nöjd jag är, det är galet vilken skillnad den gjort i mitt vardagsrum, jämfört mot panna ae4000. Det som märks allra mest är avsaknaden av den gråa hinnan och det högre ljusflödet. Så mycket bättre på att släcka sitt eget ljus, samtidigt som man kan trycka på ljusstyrka så det räcker och blir över. Kom på mig själv att jag inte tänkte på bilden igår, utan bara njöt av filmen, senast det hände var när jag just köpt min ae4000. Tror inte det är nyhetens behag denna gången, då jag sitter och letar "fel" alldeles för ofta, men hittar inga... typiskt  Samtidigt är den även skarpare och konvergensen ligger i stor sett spot on (1dm från duken ser man en liten liten avvikelse på blått.). Att läsa hemsidor är mycket enklare eftersom texten är så mycket skarpare. Går ni och funderar på ett projektorköp runt 30k, så missa för guds skull inte denna. Nu tror jag epsons 9000 är en riktigt fin maskin och man sparar några tusenlappar, men det är nog lika bra att inte jämföra dom innan köp i så fall. är du nöjd med bilden från epson, så spelar det ju ingen roll vad vi andra säger, bara NJUT av filmen. 
Låter fint, jag är just i sån Sits där jag funderar på ny projje i 30.000:- klassen. Kommer oxo köra i v-rum (vitt), vad har du för duk? Hur tycker du 3d funkar på den?
Postad 18 January 2012 - 17:29
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1269 inlägg
Låter fint, jag är just i sån Sits där jag funderar på ny projje i 30.000:- klassen. Kommer oxo köra i v-rum (vitt), vad har du för duk? Hur tycker du 3d funkar på den?
Jag har en stewart firehawk 116", 2:35.1 och den är jag väldans nöjd med. Inte speciellt mycket shine eller hotspotting och bilden får en härlig kontrast med bra svärta. Jag har dock projektorn på 1,85ggr dukbredden så att jag slipper just de problem som kan uppstå om man har den för nära. Visst syns shine i snöbilder, men duken ger så otroligt mycket att jag skulle aldrig fundera på något annat. Funderade på en react först, men då den har negativ gain och jag köpte en panna ae4000 som jag visste på förhand skulle få det tufft med en så pass stor duk, så blev firehawken ett måste. Idag är jag glad att jag la några kronor till på duken  och det skiljer inte några enorma summor om man kör ramspänt. Jag kontaktade butiken som jag ville köpa av och bad om ett paketpris för duk och projje, så sparar man en liten slant iaf. 3D har jag inte provat, är inte jätteintresserad efter några besvikelser på bio, men funderar ändå på att köpa kittet framöver för att testa. Det borde bli bättre än det sunkiga passiva system dom kör på bio här i umeå. Som andra sagt så kan det nog vara kul till framförallt spel och nån skön undervattensdokumentär eller liknande. /karra
Postad 18 January 2012 - 23:29
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Användandet i ordning: - Vanlig DVD
- Bluray 2D
- TV-spel Xbox samt PS3
Oavsett vilken projektor det blir så MÅSTE du ju bara byta ordning på åtminstone 1 och 2 på din lista! Helst borde ettan till och med halka ner till plats nummer 3. Ska du köpa någon av dessa fina projektorer, så är det ju skam och skandal (!!) att slösa bort dess prestanda på DVD före blu-ray sen! Seriöstt!!!
Redigerat av B8, 18 January 2012 - 23:32.
Postad 19 January 2012 - 06:23
Unregistered68eeb4be
-
Unregistered68eeb4be
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
Ja DVD duger inte på lite större bild.......
Postad 19 January 2012 - 08:18
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Vad ni låter spoilerade  själv kan jag köra icke-hd material på projektor. fint som bara den  upplever även uppskalade dvd riktigt fint, spec lotr-trilogin
Postad 19 January 2012 - 08:25
rinten
-
rinten
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Fint som bara den ja, men inte om man jämför med blu-ray. Dvd på projektor är för sådana som inte gillar film.
Postad 19 January 2012 - 08:29
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Hahaha, aj som tusan! XD
nej, jag ser det mer som retroresa. man kan ju spela diablo 2 fortfarande och det är fult som stryk, så varför inte en uppskalad dvd? Uppskalningarna blir enl mig väldigt bra. sen så kör jag ju mycket laddat material också, där filmer är hd och serier (tecknade) inte ens är det.
Postad 19 January 2012 - 09:06
Loud
-
Loud
-
Beroende
-
-
1462 inlägg
Oavsett vilken projektor det blir så MÅSTE du ju bara byta ordning på åtminstone 1 och 2 på din lista! Helst borde ettan till och med halka ner till plats nummer 3. Ska du köpa någon av dessa fina projektorer, så är det ju skam och skandal (!!) att slösa bort dess prestanda på DVD före blu-ray sen! Seriöstt!!! 
Haha ja självklart är det ju så att när det går så kommer det at vara Bluray på projen, MEN faktum kvarstår ju att visa tv-serier finns ju ej som Bluray då är det ju lite svårt.. Så svaret på min fråga är? Har nu tittat på DLA X30 och TW9000W bredvid varandra, och tyckte att 9000 fick en lätt gul ton i huden på personer, medans x30 såg bättre ut i fråga om just färger samt att det vita var vitare.. Den gula tonen var nog med hela vägen i 9000 när jag tänker efter. Är detta en fråga om inställning? Det vara en likadan duk dessa projicerades på. Edit: stavfel..
Redigerat av Loud, 19 January 2012 - 11:05.
Postad 19 January 2012 - 10:32
Drexler
-
Drexler
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Har ni tittat på DLA X30 och TW9000W bredvid varandra, och tyckte att 9000 fick en lätt gul ton i huden på personer, medans x30 såg bättre ut i fråga om just färger samt att det vita var vitare.. Den gula tonen var nog med hela vägen i 9000 när jag tänker efter. Är detta en fråga om inställning? Det vara en likadan duk dessa projicerades på.
Det går garanterat att kalibrera bort.
Postad 19 January 2012 - 11:05
Loud
-
Loud
-
Beroende
-
-
1462 inlägg
Det går garanterat att kalibrera bort.
Ok det låter bra. Att det är möjligt alltså.
Postad 19 January 2012 - 11:23
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Fint som bara den ja, men inte om man jämför med blu-ray. Dvd på projektor är för sådana som inte gillar film. 
Säger nog tvärtom, folk som kan njuta av en dvd på en tjocktv lika bra som en bluray på projektor är dom som verkligen gillar FILM  .
Postad 19 January 2012 - 11:26
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1269 inlägg
Ok det låter bra. Att det är möjligt alltså.
Upplevde du någon skillnad i kontrast och skärpa? Var de kalibrerade alls? Inte så många som kalibrerar med mer än med DVE, så det vore ju kul att veta ifall dom gjort det iaf.
Postad 19 January 2012 - 12:08
Loud
-
Loud
-
Beroende
-
-
1462 inlägg
Upplevde du någon skillnad i kontrast och skärpa? Var de kalibrerade alls? Inte så många som kalibrerar med mer än med DVE, så det vore ju kul att veta ifall dom gjort det iaf.
Enligt försäljaren så var dom ej kalibrerade alls. Skärpan var något pillad på, men icke det andra. Så out of box med andra ord. Jag upplevde att kontrasten var bättre på X30. I mina ögon så kändes X30 bilden mer naturlig, det såg ut mer som vi verkligheten helt enkelt. Sen om det går att kalibrera upp Epson till samma nivå har jag ingen kunskap inom.
Postad 19 January 2012 - 13:07
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1269 inlägg
Enligt försäljaren så var dom ej kalibrerade alls. Skärpan var något pillad på, men icke det andra. Så out of box med andra ord. Jag upplevde att kontrasten var bättre på X30. I mina ögon så kändes X30 bilden mer naturlig, det såg ut mer som vi verkligheten helt enkelt. Sen om det går att kalibrera upp Epson till samma nivå har jag ingen kunskap inom.
okej, ja när det gäller skillnaden kalibrerade får man nog lyssna på Marcus eller besöka hans butik. Dom verkar kalibrera allt dom hänger upp. Förhoppningsvis finns det fler butiker som gör detta.? Nu när du sett dom så kanske Marcus beskrivning av dom är enklare att förstå iaf. Hoppas du blir nöjd vilken du än väljer
Postad 19 January 2012 - 13:25
Loud
-
Loud
-
Beroende
-
-
1462 inlägg
Jag orkar inte riktigt ta mig till Göteborg för att titta på projektorer direkt..
Ska titta på en butik i sthlm som ev har projektorerna för jämförelse och då kalibrerade.
Just nu så är det ju X30 som i mina ögon leder.
Postad 19 January 2012 - 17:58
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Även X30 blir bättre med kalibrering
Postad 19 January 2012 - 17:59
yrrol2
-
yrrol2
-
Lärjunge
-
-
437 inlägg
Jag orkar inte riktigt ta mig till Göteborg för att titta på projektorer direkt.. Ska titta på en butik i sthlm som ev har projektorerna för jämförelse och då kalibrerade.
Just nu så är det ju X30 som i mina ögon leder.
Testa du 3d och "data" då? Samt hur upplevde du ljudnivåerna på maskinerna.
Redigerat av yrrol2, 19 January 2012 - 18:01.
Postad 19 January 2012 - 20:04
Loud
-
Loud
-
Beroende
-
-
1462 inlägg
Testade ej 3d el data.
Men ljudnivån var lägre på X30.
Postad 21 January 2012 - 14:04
Creeds
-
Creeds
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hejsan alla projektor nördar  Jag undrar om det är någon som gjort jämförelsen mellan X30 och Pannan 5000 ?
Postad 21 January 2012 - 14:22
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Ja, och det var inte till pannans fördel.
Postad 21 January 2012 - 15:06
Creeds
-
Creeds
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Ok, Klart bra veta. Hittar ingen recension om jämförelse men vet du vad som var bättre/sämre ?
Postad 21 January 2012 - 15:58
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Du måste själv ut och kika på två kalibrerade exemplar för att med egna ögon se hur de presterar.
X30 har bättre svärta, ljusstarkare, bättre kontrast, tystare och mycket bätte skärpa. Helt enkelt en mycket bättre projektor. Färger går att få fullt godkända på båda. Fördelar med AT5000 är att den är mindre och bättre på 3D, finns säkert nån tomte därute som värdesätter sånt mög
Postad 21 January 2012 - 16:17
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Ja det där med 3d, det finns ju saker som är bättre på jvc i 3d, tex är ovan nämndasaker som svärta,skärpa,kontrast, dynamik, bättre även i 3d.
Men, felaktiga inställningar kan ju sabba den bästa projektor...
Redigerat av macman, 21 January 2012 - 16:18.
Postad 21 January 2012 - 16:17
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Du måste själv ut och kika på två kalibrerade exemplar för att med egna ögon se hur de presterar.
X30 har bättre svärta, ljusstarkare, bättre kontrast, tystare och mycket bätte skärpa. Helt enkelt en mycket bättre projektor. Färger går att få fullt godkända på båda. Fördelar med AT5000 är att den är mindre och bättre på 3D, finns säkert nån tomte därute som värdesätter sånt mög 
Jag skulle utryckt mig lite annorlunda, men du har ju rätt i sak så det får ändå bli +1 på den  Rätt skoj var det i alla fall... MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 22 January 2012 - 13:07
Creeds
-
Creeds
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Haha ja, alla är ju olika. Tomtar är man ju inte för man e olika, trodde inte tomtar fanns 
Mest ute efter 2.35:1 läget och det finns ju inte så många projektorer att välja mellan som har den funktionen.
Postad 23 January 2012 - 00:30
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Enligt Marcus m.fl. har X30 samma ljusstyrka som TW9000 när dom är kalibrerade, men vad innebär det i praktiken? Hur mkt ljusstyrka tappar de vid kalibrering? Är det så att TW9000 kan vara ljusstarkare än X30, om den inte är kalibrerad?
Postad 23 January 2012 - 00:38
Creeds
-
Creeds
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Ja det kan man ju fråga sig. Jag är knappast något proffs men vilken är bäst out of the box ?. Kalibrerad menas det då isf ?
x30 panna5k eller Tw9k ?
Postad 23 January 2012 - 11:36
Loud
-
Loud
-
Beroende
-
-
1462 inlägg
Ja det kan man ju fråga sig. Jag är knappast något proffs men vilken är bäst out of the box ?. Kalibrerad menas det då isf ? x30 panna5k eller Tw9k ?
I mina ögon så X30. Det jämfört med TW9000. Har ej sett panna...
Postad 23 January 2012 - 12:27
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Enligt Marcus m.fl. har X30 samma ljusstyrka som TW9000 när dom är kalibrerade, men vad innebär det i praktiken? Hur mkt ljusstyrka tappar de vid kalibrering? Är det så att TW9000 kan vara ljusstarkare än X30, om den inte är kalibrerad?
De flesta projektorer(och TV) tappar lite ljus när de ska visa tex rätt färger och vitbalans. Detta är helt naturligt eftersom de flesta tillverkare ställer in maskinerna från leverans med lite för mycket blått i bilden och kontrasten brukar ligga på gränsen till vad vad de klarar av. När färger, vitbalans och kontrast är rätt justerade så tappar man lite ljusflöde. Kan man leva med fel i bilden(läs ej korrekt enligt standard) så lämnar de flesta projektorer mer ljus. Hur mycket mer ljus beror på hur stora fel du kan leva med. Utöver detta så har de flesta projektorer ett, eller flera lägen, som är medvetet felaktiga, som ofta kallas för tex dynamiskt läge etc. Där har tillverkaren medvetet överstyrt projektorn och lagt vitbalansen ännu mer fel, för att du som kund ska få ut ännu mer ljus. Bilden blir då allt annat än korrekt, men ljusstark. Beroende på vad du kräver som kund så passar de olika lägena olika bra. När jag ska jämföra två eller flera projektorer så är det av oerhört stor vikt att de är korrekt kalibrerade. Hur ska jag annars kunna veta om det är prestanda som skiljer eller att de bara är olika inställda? Blir som att lyssna på två olika ostämda gitarrer. Vilken musiker kan höra vilken som låter bäst då? Att mäta till dig vilken som lämnar mest ljus när de är okalibrerade är därför i princip omöjligt. Hur mycket fel ska jag ställa dem när jag mäter? Att mäta dem direkt ur kartong är förstås möjligt. Men även då har de ju ett antal fasta lägen att välja på och vilket ska jag mäta och jämföra mot den andres läge? Nä, mätningar SKA ske på kalibrerade maskiner, och så också proffesionella visningar. Annars blir det för mycket godtycklighet och man jämför äpplen mot päron. Om man sen som kund väljer att kalibrera eller inte ska förstås vara avhängigt av hur höga krav man har på bilden. Men jämförelse mellan maskiner ska alltid göras kalibrerat, oavsett nivå, enligt mig. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 23 January 2012 - 12:32.
Postad 23 January 2012 - 12:43
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Håller helt klart med Marcus!
Jag kan som exempel ta min gamla Panna AE-4000 vilken jag tyckte såg kanonbra ut out of the box, efter kalibrering så tappade den en hel del ljusstyrka men den blev färgmässigt mkt mer korrekt = stor skillnad jämfört med out of the box. Klart värt var enda krona att göra en kalibrering enligt min mening.
Postad 23 January 2012 - 12:45
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Ja det kan man ju fråga sig. Jag är knappast något proffs men vilken är bäst out of the box ?. Kalibrerad menas det då isf ? x30 panna5k eller Tw9k ?
Det går inte riktigt att svara på. Det beror ju på vilka fel i bilden som du upplever som minst. Är en korrekt gråskala viktigare än att svärtanivå ligger lite fel? Är lite rödstick i hudtoner ett större fel än bildinterpolation(som ofta är påslagen ootb)? Sen får man inte glömma att duken också spelar roll här. Många dukar drar åt blått i bilden redan som grund. Är det redan från början så att projektorn drar mycket åt blått kommer därför felen att upplevas mer påtagliga. Vissa saker påverkas inte så så mycket av kalibrering. Tex om samtliga projektorer ligger någorlunda rätt i svart och vitnivå så kommer X30 att ha högst kontrast av de alla och därför upplevas bättre i många rum och situationer. Men här kan också gamma inställningen spelar stor roll och den måste också justeras lika på samtliga maskiner för att ge dem samma förutsättningar. Som ni säkert förstår är det mycket som kan gå snett vid en projektor jämförelse. Det är också därför man kan få lite spridda resultat mellan olika "förståsigpåare" som väldigt ofta tittar och jämför okalibrerat eller har kalibrerat på ett felaktigt sätt. (ISF är ett institut som jobbar för att upprätthålla den bildstandard som finns.) MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 23 January 2012 - 12:50.
Postad 23 January 2012 - 20:10
yrrol2
-
yrrol2
-
Lärjunge
-
-
437 inlägg
Nu har jag sett några.
Flera har nämnt att Epson ger rödare hy. Håller med men jag och kamraten tyckte det var till Epsons fördel.
I övrigt såg vi inte direkt någon mer skillnad trots att filmen spelades samtidigt intill varandra.
(tw9000 och x30) 3D kunde de inte visa då filmen var borta...
Såg även x70 på 4meter bred duk, vilket var kornigt, tvekar på att x30 klarar en 3metare så överväger gå ner i mått isf.
x30 ljudnivå, helt okej, i batcavemode.
Något jag brukar fråga er är ifall kroppsrörelser flyter fint, det gjorde det på både x30 och tw9000.
Fina bilder och färger även om x30 gav bleka gubbar. Imponerad på bildkvaliten. Tvivlar dock på att
någon hänger sin projje så nära och med så liten duk så får bege mig till fler ställen och se om jag
hittar demorum men andra förutsättningar för se om kvalitén förblir.
slutsats: fortfarande tveksam.
Redigerat av yrrol2, 23 January 2012 - 20:17.
Postad 23 January 2012 - 20:59
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Nu har jag sett några.
Flera har nämnt att Epson ger rödare hy. Håller med men jag och kamraten tyckte det var till Epsons fördel.
Ännu en shootout utan kalibrering. Ni jämför inte prestanda, enbart inställningar...(Läs mina inlägg ovan) I övrigt såg vi inte direkt någon mer skillnad trots att filmen spelades samtidigt intill varandra.
Det är svårt att titta på andra skillnader när inte färger och vitbalans är densamma. Man ser så att säga inte träden för skogen är ivägen. Såg även x70 på 4meter bred duk, vilket var kornigt, tvekar på att x30 klarar en 3metare så överväger gå ner i mått isf.
Materialkvalitet? Vilken film och vad för spelare? Det krävs ju en del att köra stor bild och vikten av bra insignal är mycket stor. Fina bilder och färger även om x30 gav bleka gubbar.
Kalibrering...ännu en gång. Finns inga sådana skillnader, det är enbart olika inställning ni har jämfört. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 23 January 2012 - 21:00.
Postad 23 January 2012 - 23:27
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Projectorreview.com verkar inte riktigt hålla med om ljusstyrkan: " This JVC projector is just about average brightness over all, when you need every last lumen (brightest mode). So when you need to crank it up for that football game with windows open and sunlight pouring in, or for watching 3D (which gobbles up about three quarters of your brightness), the JVC is barely average. In the case of 3D, we consider it a bit underpowered unless you're sticking to smaller, or high gain screens. As a home theater projector, however, for those whose primary interest is 2D movies, you are going to be extremely hard pressed to find a better projector anywhere near the price."(har ingen egen åsikt här, förmedlar bara vad dom skriver)
Postad 23 January 2012 - 23:58
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2384 inlägg
undra om de har fått ett presample ?
Postad 24 January 2012 - 08:12
Drexler
-
Drexler
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Citatet är dock taget lite ur sin kontext. Så här började det; "It's a projector which is brighter than most when in its best calibrated 2D mode, for those of you strictly interested in movie viewing."Vidare; "Well above average brightness in "best" mode"Så ja, den har inget fullt blås läge med kalle anka färger som vissa andra projjar, men köper man en JVC är det väl för att få en bra bild? De har aldrig varit kända för att ha dynamiska lägen med massa ljus för att användas i upplysta rum. Då sabbar man ju svärtan vilket är deras största styrka.
Postad 24 January 2012 - 08:35
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Såg även x70 på 4meter bred duk, vilket var kornigt, tvekar på att x30 klarar en 3metare så överväger gå ner i mått isf.
På vilket sätt skulle X30 inte klara en 3-metersduk? I ett bra mörklagt rum klarar den att fylla en 4,5 m bred duk utan problem (2D). Det har jag sett med egna ögon. Om du menar att bilden blir suddig så beror det ju till stor del på källmaterialet och på hur nära man sitter.
Postad 24 January 2012 - 09:34
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1269 inlägg
På vilket sätt skulle X30 inte klara en 3-metersduk? I ett bra mörklagt rum klarar den att fylla en 4,5 m bred duk utan problem (2D). Det har jag sett med egna ögon. Om du menar att bilden blir suddig så beror det ju till stor del på källmaterialet och på hur nära man sitter.
Ja kan bara hålla med, jag kör själv 2,7m bred och det finns och blir över. Jag har stängt iris 50% ungefär och kör normalläget på lampan. Vet inte om du tänkte på det hasse, men när vi fick samma bild som sonyn så hade vi lågt lampläge på jvc och iris igendragen ca 20%, och resultatet blev då en klart märkbar bättre kontrast och svärta med samma ljustryck. Denna pjäs gott folk är sjukligt fin  Att bilden skulle vara suddig var inget jag såg iaf.
Postad 24 January 2012 - 10:20
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Skulle lätt skaffa jvc pga svärtan om den var likvärdig hw30 el tw9000 på 3d.
Synd att den tydligen är så sunkig på visa 3d.
Postad 24 January 2012 - 10:23
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Postad 24 January 2012 - 11:13
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Har du sett 3d på den?
Nej, har du?
Postad 24 January 2012 - 12:56
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Ja, eftersom jag har den.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|