Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audio Sync problem med AC3filter konvertering

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 January 2012 - 09:08

roosm
  • roosm
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Hej,

Vet att det finns ett antal trådar i forumet om dessa problem, men jag hittar inget som riktigt hjälper mig och ställer därför en egen fråga.

Jag hade tidigare problem med "hackig" bild och ljud som kom före bilden. Efter att ha ställt in V-sync ordentligt så funkar bilden bra och efter installation av AC3filter så fungerar filmer med AC3/DD ljud bra. Dock klarar inte recievern HD-DTS-ljud. Därför får jag ställa in AC3filter så att det konverterar DTS-ljudet till AC3 ut och då får jag sync-problem igen. Ljudet kommer återigen före bilden? Ifall det hade kommit efter så hade jag trott att det berodde på att omkodningen av ljudet i ac3filer tog tid, nu har jag ingen aning.

Det som händer är att ljudet blir mer och mer osyncat med filmen allt eftersom filmen spelas upp, men sen syncar den tillbaka igen vid jämna mellanrum i filmen.
Det blir aldrig särskilt mycket ur sync, men tillräckligt för att vara störande.

Ifall det spelar någon roll har jag ett ATI x1250 grafikkort och ATI Radeon ACL883 ljudkort. Processor är AMD core 2 duo på 2.66 Ghz.

Kör förresten coreAVC och MPC HC.

Mvh,
Mikael

Postad 10 January 2012 - 09:29

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Hur har du kopplat? HDMI?

Jag hade struntat it AC3filter helt, det finns ingen poäng att köra det. Skicka ut ljudet som multikanals-PCM istället om din receiver inte kan avkoda formatet.

Dessutom DTS-HD blir ju rätt sabbat av AC3-filter, ingen mening med HD-ljud om du sen komprimerar det med ett lossy-format. ;)

Postad 10 January 2012 - 13:16

roosm
  • roosm
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Jag skickar ljudet med optisk kabel, samma sak med coaxial, receivern stödjer inte ljud via hdmi och datorn har DVI-ut som jag kopplar om till hdmi till projektorn.

Receivern är en Onkyo TX-SR307, vet inte om den klarar av PCM?

Jag har inga närliggande planer på att uppgradera mitt ljudsystem. Drar jag på lite grann när jag ser på film så hör grannarna det direkt. Som tur är så är de schyssta iaf, men måste ju respektera dem iaf. Ifall jag ändå inte får nytta av ljudet fullt ut så känner jag inte att det finns någon större anledning att köpa nya grejer.

Jag hade gärna valt att köra filmer i 1080p med lägre bitrate på DTS:en eller med DD, men utbudet blir aningen försämrat då.

Mikael

Postad 10 January 2012 - 17:04

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Right, då sitter du ju i en lite jobbig sits. Däremot har du fått infon lite fel. Receivern klarar visst ljud via HDMI, men eftersom du kör med DVI går det inte p.g.a. det. Receivern i sig klarar också HD-ljud, men det går ju inte att skicka över SPDIF. Likadant med multikanals-PCM. PCM klarar alla, det är okomprimerat. Kruxet är inte förstärkaren, det är datorn och ditt kabelval. Men jag börjar förstå varför du gav dig på AC3filter. :unsure:

Enklaste sättet att lösa det är egentligen att inhandla ett grafikkort med HDMI-utgång, så du kan få ut både ljud och bild den vägen. Tyvärr vet jag inte hur, eller om, man löser problemet med sync i AC3filter som alternativ till det.

Postad 10 January 2012 - 17:27

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Du ska inte konvertera något. DTS-HDMA innehåller DTS Core och går bra att skicka över Spdif med DTS Decoder.

Postad 10 January 2012 - 23:01

roosm
  • roosm
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Enligt andra trådar och recensioner om den här förstärkaren så står det att den endast klarar HMDI passthrough och inte kan ta upp ljud via hdmi. Det den kan göra är att skicka ljudet vidare till en TV via hdmi och låta TV:n koda av det till exempel. Därav ingen idé att ha andra kablar även om det hade gått.
Om den infon är fel är det jag som blir glad. Då kan jag motivera köp av ny hårdvara till datorn istället.

Ghostlink, jag förstår inte riktigt var du menar? Hur gör jag då för att skicka vidare DTS Core? Kan jag skicka det med MPC HC på något vis då? Eller var ställer jag in det?

Tack för hjälpen så länge.

Postad 10 January 2012 - 23:37

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Enligt andra trådar och recensioner om den här förstärkaren så står det att den endast klarar HMDI passthrough och inte kan ta upp ljud via hdmi. Det den kan göra är att skicka ljudet vidare till en TV via hdmi och låta TV:n koda av det till exempel. Därav ingen idé att ha andra kablar även om det hade gått.
Om den infon är fel är det jag som blir glad. Då kan jag motivera köp av ny hårdvara till datorn istället.

My bad, jag var helt säker på att den klarade det. Men nu när jag dubbelkollar så verkar det som att den bara har passthrough. Irriterande.

Postad 11 January 2012 - 10:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Ghostlink, jag förstår inte riktigt var du menar? Hur gör jag då för att skicka vidare DTS Core? Kan jag skicka det med MPC HC på något vis då? Eller var ställer jag in det?

Tack för hjälpen så länge.

Starta filmen i mpc hc, högerklicka så du får fram menyn och välj audiostream så får du upp alla ljudspår som finns till filmen. DTS Core ligger inbakat i hd-stream men är ett separat ljudspår just för förstärkare som inte klarar hd-ljuden, det har högre bitrate än dts på dvd vanligtvis har.

Postad 11 January 2012 - 13:56

roosm
  • roosm
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Tack!

Ska testa det ikväll och se om det löser mina problem!
Med tanke på att jag inte har något högkvalitativt ljudsystem tvivlar jag på att jag tappar så mycket på att ha DTS lossy och vad jag inte vet har jag inte ont av så att säga! =)

Upgradering där blir en fråga för framtiden.

Postad 16 January 2012 - 10:54

roosm
  • roosm
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Hej igen,

Nu är mina problem lösta (verkar det som) och det var bara jag som hade misslyckats med att få igång coreavc codecen.
Den användes helt enkelt inte utan istället användes något utav MPC HC's inbyggda filter.
Lyckades dock inte ställa in DTS-Core, kanske filmen i fråga som inte hade DTS-Core inbakat eller så gjorde jag återigen något fel.

Däremot har jag i AC3-filter ställt in att DTS ska konverteras till DTS14 tror jag det blev till slut och då verkar allt funka som det ska.

Problemet verkar ha varit att en CPU-kärna inte räckte till för att koda av filmen och de andra avkodarna inte använder två kärnor på samma sätt som coreavc. Resultatet blev väl en bild som flöt på i 22-23 hz, vilket upplevdes som att filmen flöt perfekt, men ljudet gick ju då snabbare än bilden och hamnade före. Sen efter ett par minuter så droppade den massa frames och så var det syncat igen, och då började det om igen.

Har haft så mycket problem nu så hoppas bara att detta löste det till slut. Först hade jag laggig/hackig bild, bytte till MPC HC från VLC och då löstes det. Sen hade jag ljud som inte syncade alls och då laddade jag hem ac3filter som verkade lösa det. Nästa film brusade riktigt illa i ljudet och då fick jag ändra inställningar i ac3filter då detta säkert orsakades av DTS-HD och slutligen fick jag installera coreavc för att lösa ljudsyncet i de värsta filmerna. Flera filmer har funkat felfritt från början, men vissa kräver mer. Nu har dock 3 filmer som tidigare hade problem med antingen ljudsync samt framedrops eller brus fungerat felfritt så då hoppas jag att allt är lugnt.

Tack för hjälpen!

Postad 17 January 2012 - 17:56

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Förstår inte alls varför du ska koda om med ac3 filter, en fullständigt onödig omväg som bara slösar resurser. Ställ in ac3/dd och dts som passthrue och låt din förstärkare avkoda helt istället, dessutom blir det alltid ljudförluster vid konvertering av förstörande format som DD och Dts

Postad 18 January 2012 - 08:02

roosm
  • roosm
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Eftersom förstärkaren då lägger på ett mycket märkbart brus på hela ljudet. Hur man möjligtvis väljer DTS-core förstår jag inte, men hittar inte inställningen i MPC-HC. Jag är mycket intresserad av att lyckas få detta att fungera utan att behöva coda om ljudet, men klickar jag i passthough så brusar det och hackar i ljudet.

Har för övrigt testat med 2 olika optiska och en coaxial kabel med samma resultat, så gissar att det inte är felet. Ska göra ett nytt försök. Så får vi se om jag får det att fungera.

Mvh,
Mikael

Postad 18 January 2012 - 20:14

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Eftersom förstärkaren då lägger på ett mycket märkbart brus på hela ljudet. Hur man möjligtvis väljer DTS-core förstår jag inte, men hittar inte inställningen i MPC-HC. Jag är mycket intresserad av att lyckas få detta att fungera utan att behöva coda om ljudet, men klickar jag i passthough så brusar det och hackar i ljudet.

Har för övrigt testat med 2 olika optiska och en coaxial kabel med samma resultat, så gissar att det inte är felet. Ska göra ett nytt försök. Så får vi se om jag får det att fungera.

Mvh,
Mikael

Eftersom att jag inte använt ac3-filter på ca 4 år så har jag inte riktigt koll på vilka inställningar du har, alla de inställningarna finns direkt i både mpc-hc och (i det fall man använder det) FFdshow så kan det lätt bli en krock mellan olika codec och inställningar, kolla dina inställningar för mpc-hc i inställningen för audio output så du inte använder nån avkodare där och sen ac3filter för att skicka bitstream. Dts-core står inte utskrivet, det brukar i filmer med dts-hd stå som första eller andra alternativet på engelska. Det som skiljer core-spåret från vanlig dts är enbart den högre bitraten och att det ligger inbakat i hd-ljudet, anledningen till corespåret är att om man har en förstärkare som inte klarar hdljuden så spelas automatiskt core upp i en vanlig bd-spelare.

Hur man väljer ljudspår har jag beskrivit högre upp. Det gäller ju givetvis att filen är rippad med flera ljudspår annars är det kört.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 18 January 2012 - 20:16.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.