Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canon Powershot G1 X - Canons spegellösa.

15 svar i tråden
Canon PowerShot G1 X (Digitala kompaktkameror) 0 6,71 (7) 4 473:-

Skickat 12 januari 2012 - 23:15

Postad bild
Bild från: http://www.blessthis...f/canon-g1x.jpg
  • Large 14.3 MP CMOS, DIGIC 5, HS System
  • Compact 4x zoom; Intelligent IS
  • 7.5 cm (3.0″) vari-angle LCD; OVF
  • Full Manual, RAW, DPP
  • Full HD, HDMI
  • High-speed Burst HQ
  • Smart Auto
  • Extensive accessories
  • HDR mode and ND filter
  • Optional 40m waterproof case
ISO test: http://www.focus-num...ronique-12.html

DpReview preview: http://www.dpreview....views/canong1x/

Deras första försök på att ge sig in i marknaden för spegellösa "kompakta" kameror? Vad tycks, jag tycker konceptet är rätt intressant, sensor som är större än 4/3 men mindre än aps-c, ok storlek på kameran, en ej utbytbar zoom-lins och ett pris på runt 7000:- (vilket iofs kan ses som saftigt, men prestandan på den lär ju vara jämförbar med mer eller mindre alla instegare)

För min egen del så känns canons försök bra mycket mer intressant än t.ex Nikons, istället för att försöka dra till med ett helt nytt system, behöva lägga ner pengar på utveckling av nya objektiv osv så drar man till med en kamera i g-serie still, som äntligen har en sensor som motsvarar hur genomtänkt den kamera-serien faktiskt är, och det utan att egentligen inkräkta på sin egen systemkameramarknad.

Jag ser iaf fram att läsa alla recensioner och se bildexempel.

Första exempalren börjar förmodligen komma ut från fabrikerna under februari.

Det här inlägget har ändrats av Floyd The Barber 12 januari 2012 - 23:17

Skickat 13 januari 2012 - 14:55

Visa inläggFloyd The Barber 12 januari 2012 - 23:15 skrev:

Deras första försök på att ge sig in i marknaden för spegellösa "kompakta" kameror? Vad tycks, jag tycker konceptet är rätt intressant, sensor som är större än 4/3 men mindre än aps-c, ok storlek på kameran, en ej utbytbar zoom-lins och ett pris på runt 7000:- (vilket iofs kan ses som saftigt, men prestandan på den lär ju vara jämförbar med mer eller mindre alla instegare)

För min egen del så känns canons försök bra mycket mer intressant än t.ex Nikons, istället för att försöka dra till med ett helt nytt system, behöva lägga ner pengar på utveckling av nya objektiv osv så drar man till med en kamera i g-serie still, som äntligen har en sensor som motsvarar hur genomtänkt den kamera-serien faktiskt är, och det utan att egentligen inkräkta på sin egen systemkameramarknad.

Jag ser iaf fram att läsa alla recensioner och se bildexempel.

Första exempalren börjar förmodligen komma ut från fabrikerna under februari.
För mig är det här den perfekta backupkameran. Jag har visserligen tittat på Olympus, Sonys och nu senast Nikons spegellösa system och tyckt dessa varit intressanta. Samtidigt har jag tyckt de haft sina begränsningar i och med att de inte längre är så portabla i samma ögonblick som man sätter på ett normalstort objektiv. Visst, det är inte allt, men det här känns som en - för mig - bättre lösning.

Jag håller också med TS i allt h*n skriver.

Jag kommer nästan garanterat att köpa denna så snart priset börjat gå ner en smula.

Det här inlägget har ändrats av Fjöset 13 januari 2012 - 14:56

Skickat 16 januari 2012 - 18:57

Tokigt sugen på denna!

Om den håller måttet kanske den tillochmed får ersätta min 5D mk2 som jag tycker är alldeles för stor och otymplig.

Skickat 17 januari 2012 - 14:05

Köper hellre en 40D, sjukt dyr.

Det här inlägget har ändrats av Auxvoice 17 januari 2012 - 14:05

Skickat 18 januari 2012 - 00:48

Visa inläggAuxvoice 17 januari 2012 - 14:05 skrev:

Köper hellre en 40D, sjukt dyr.
Om du hellre köper en 40D än denna har du liksom totalmissat poängen med denna. Den är menad som en backupkamera du alltid har med dig eller ett alternativ till en instegare, inte en fullgod ersättare till ett semiproffs-hus...

Skickat 18 januari 2012 - 14:23

Visa inläggFloyd The Barber 18 januari 2012 - 00:48 skrev:

Om du hellre köper en 40D än denna har du liksom totalmissat poängen med denna. Den är menad som en backupkamera du alltid har med dig eller ett alternativ till en instegare, inte en fullgod ersättare till ett semiproffs-hus...

Förstår inte vitsen att lägga 7000 på denna som backupkamera när man kan köpa en 40d för 3 och ha som backupkamera.

Skickat 18 januari 2012 - 14:33

Tycker G1 X verkar vara riktigt trevlig kamera. Inte som backup i avseendet att ersätta en 5D eller liknande. Utan istället ta fram och använda på platser där det kan vara otympligt med en traditionell SLR (men fortfarande få godtagbara bilder).

Dvs lite på det sättet som jag använder min Canon S95 tillsammans med Nikon D90 idag.

Skickat 18 januari 2012 - 14:35

Visa inläggAuxvoice 18 januari 2012 - 14:23 skrev:

Förstår inte vitsen att lägga 7000 på denna som backupkamera när man kan köpa en 40d för 3 och ha som backupkamera.

Detta är en mindre kamera som är smidigare att ha med sig.

Skickat 18 januari 2012 - 22:23

Den här kameran känns väldigt intressant må jag säga, är ute efter en ny kamera inom kort och har haft lite svårt att hitta "rätt". Är helt amatörmässig när det kommer till kameror men vill ändå ha något man kan utvecklas med. Varit inne på NEX-5N men den känns ändå relativt osmidig så fort man kör med standardobjektivet, Panasonics GX1 med GX Vario 14-42 objektivet kanske skulle varit något men det är något med den kameran jag inte gillar.

Skickat 19 januari 2012 - 15:13

Den stora fördelen, vid sidan av storleken, är ju att man inte måste börja om med att köpa nya objektiv. Nikons system såg intressant ut och vad jag förstår kan man köra sina ordinarie Nikkorobjektiv (som jag iofs inte har) med en adapter, men då är det plötsligt en del att släpa med sig igen. Annars blir det att börja köpa nya objektiv och så blir det snabbt stora hål i plånboken. Visst är priset inledningsvis ganska svettigt, men för det första lär det sjunka relativt snart och för det andra får man inte glömma att till priset för G1 X ingår allt man någonsin kommer behöva.

Visst kan man köpa en billig, begagnad systemkamera och ha som backup. Samtidigt är det ju smidigt att ha en liten kamera som går att ha i fickan, men som ändå ger bildkvalitet som lär komma ganska nära en systemkamera.

Dpreview har testbilder uppe nu och jag tycker det ser väldigt bra ut: http://www.dpreview....X_Sample_Images

Skickat 11 februari 2012 - 17:14

Liten rolig review av G1 X:

Skickat 01 mars 2012 - 12:41

En riktigt trevlig modell. Den har en väldigt gedigen känsla när man håller i den. Ligger långt bättre i handen än exemeplvis NEX modellerna och Nikons 1-modeller. Samt att den tar riktigt bra bilder.

Rekommenderar de som är ute efter en spegellös att ta en titt på denna också innan ni bestämmer er (denna är inte en spegellös system utan en kompakt med 6x större sensor)

Skickat 01 mars 2012 - 16:55

s*tan vad fet den är :/

Skickat 01 mars 2012 - 23:18

Visa inläggMagnuZ99 01 mars 2012 - 12:41 skrev:

En riktigt trevlig modell. Den har en väldigt gedigen känsla när man håller i den. Ligger långt bättre i handen än exemeplvis NEX modellerna och Nikons 1-modeller. Samt att den tar riktigt bra bilder.

Rekommenderar de som är ute efter en spegellös att ta en titt på denna också innan ni bestämmer er (denna är inte en spegellös system utan en kompakt med 6x större sensor)
Tänkte titta närmare på den till helgen. Blir jäkligt sugen av din rapport!

Visa inläggJohanpixels 01 mars 2012 - 16:55 skrev:

s*tan vad fet den är :/
Ja. Samtidigt riktar den sig nog inte i första hand till personer som ska köpa sin första kompakt utan till personer som vill ha ett komplement till sin vansinnigt mkt fetare systemkamera eller till personer som tittar på minst lika feta spegellösa kameror.

Det här inlägget har ändrats av Fjöset 02 mars 2012 - 16:48

Skickat 02 mars 2012 - 22:31

Gå in och ta en titt på Dpreview's test.
www.dpreview.com.

Där kan ni jämföra bilder tagna i olika iso, mellan samtliga testade modeller på marknaden. Tycker nog att den står sig väl i jämförelse med exempelvis Nex modellerna som annars är att anse som de bästa spegellösa.

Den enda reservationen man kan ha när det gäller NEX är att de kommer med en 18-55:a. Vilket gör den väldigt framtung och lite klumpig. På gränsen till att det motverkar målet med det lilla formatet (kanske inte om man annars inte fotat med vanliga systemkameror). Sonys sensorer är ju här bäst på marknaden, inget att invända där, men just deras smala kamerahus känns bättre i kombination med en liten pannkaks-optik.

Nikons 1:or har ju en mindre sensor (x2,7) och därav en liten smidig standardzoom, 10-30 mm, så de får ju ett väldigt tilltalande format. Men anses kanske lite "kantiga" och inte så tilltalande av många konsumenter. För fågelskådaren som sitter på rejäla fasta zommar så är den ju i kombination med optik konvertern oslagbar. Sätter man på sin fasta 500/600 på en Nikon 1:a så blir resultatet minst sagt imponerande. Nikon inriktar sig ju med denna modellen främst på chica storstadsmänniskor som önskar en smidig system, men har visat sig sälja mest till helt andra kundkategorier. Väldigt otippat.

Olympus är ju som bekant i sammanhanget helt under isen gällande försäljningsstatistik.

Kommer bli väldigt intressant att följa Canon det närmaste året eller två och se om detta är deras svar på de spegellösa, eller om det kommer en riktig spegellös Canon. För som det ser ut nu, behöver de inte komma med någon. Samt att det blir spännande att se hur Nikons satsning går.

Skickat 21 augusti 2012 - 19:38

Har haft min sen i våras, grym kamera som tar extremt bra bilder, de enda man kan sakna är mera zoom, finns inget annat som är dåligt, kan varmt rekommendera den tråtts de höga priset.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Här har jag monterat de två duklagrena i fästskenan.
    Mistermister
    2013-05-24 22:15:30
  • Jag satte först fast ramen med ståltråd
    Mistermister
    2013-05-24 22:14:09
  • Nu är dukramen på plats
    Mistermister
    2013-05-24 22:12:29
  • I hålet i framväggen skruvar jag fast vinkelbeslag så att inte duken kan falla bakåt i väggen
    Mistermister
    2013-05-24 22:10:50
  • Jag har nu målat reglarna och limmat fast fästskenorna.
    Mistermister
    2013-05-24 21:56:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.