Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jag HATAR Ljud

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 January 2012 - 21:21

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Möblerade om vilket betydde högtalarbyte och snickeri på divansoffan.

Ommöbleringen och högtalarbytet gjorde att det låt riktigt riktigt bra.

Igår möblerades det tillbaka och pga snickeriet på divansoffan blev det estetiskt en10 poängare.

Idag kopplade jag in högtalarna och det lät inte så imponerande, blir TOKIG!
Skillnad?
Rektagulärt rum med högtalarna på kortsidor (betongvägg bakom högtalare) med soffa mitt i rummet, och nu precis som innan med högtalarna på långsida ( Gipsvägg) och soffan mot vägg.

Basen är klart bäst nu, men högtalarna låter instängt och lite ansträngt.
Har tjock ryamatta, dubbla feta gardiner (ingen skillnad mot tidigare) absorbent bakom högtalare.

Är det så enkelt som att soffans och högtalarnas placering gör denna skillnad?
Va faan hände liksom

Postad 13 January 2012 - 21:36

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

• 3926 inlägg
  • 0
Om man flyttar på soffa och högtalare så är det klart som korvspad att det förändrar ljudet.

Postad 13 January 2012 - 22:04

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Det är väldigt typiskt att man får mer betonad basåtergivning när man placerar högtalarna längs med rummets långsida, i ett rum av skokartongs-format. Samtidigt så förlorar man ofta lite 3-dimensionalitet, framförallt vad det gäller perspektivet i djupled. Flyttar man ut högtalarna ordentligt från den långa bakväggen så brukar 3d-perspektivet i djupled att bli en aning bättre, perspektivet i sidled betydligt bättre, men då tappar man lite i basåtergivningen och så hamnar högtalarna oftast ganska långt ut i rummet vilket gör att dom är ivägen...

Placerar man istället högtalarna mot rummets kortsida, så förlorar man vid första intrycket en hel del basåtergivning och 3d-perspektivet i sidled känns som att det krymper lite, men med högtalarna mot rummets kortsida så brukar man ofta kunna flytta ut dom ganska ordentligt, vilket gör att 3d-perspektivet i djupled blir avsevärt bättre.

När jag flyttade till mitt trähus så hamnade mina högtalare längs med vardagsrummets kortvägg, i förra bostaden så stod dom längs med långväggen (alla väggar i betong i förra bostaden). Så skillnaden i basåtergivning var radikal!

Men jag upptäckte att det inte var så enkelt som att bas-ljuden hade blivit svagare, utan snarare att väldigt mycket av "bumligheten" som betongväggarna i förra bostaden försvann i den nya bostaden med träväggar och annan placering.

Basen BLEV svagare, men väldigt mycket renare också. Så när jag väl hade gjort en ny injustering av subban efter flytten, så att nivån blev bra, så vart ljudet otroligt mycket bättre än i min gamla betongbunker till bostad. MYCKET renare bas och saknar inte mycket i nivåerna längre, bättre djupleds-upplevelse i ljudbilden och inte nämnvärt mycket sämre sidleds-upplevelse i ljudbilden (tror att mina diffusorer i hörnorna bakom högtalarna spelar stor roll för sidledes perspektivet)...

Mitt tips är att vara noggrann med att justera in ljudet efter om ommöblering i bio-rummet INNAN man jämför hur det låter och först därefter bestämma sej för hur man vill möblera.

...Eller så låter man frugan bestämma möbleringen och gör vad man kan för att få så bra ljud med de förutsättningarna som råder efter frugans härjningar ...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.