Ös på
Postad 20 January 2012 - 15:47
Ös på
Postad 21 January 2012 - 10:46
Helkoko och gömma den funktionen då jag av misstag brukar försöka med "bild", som är den elfte symbolen på undre raden.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 21 January 2012 - 10:48.
Postad 21 January 2012 - 11:57
Fast det är bifoga fil jag använder..Tryck på "fler alternativ" nere till höger när du skriver inlägg. Du ska kunna hitta "bifoga fil" eller något liknande.
Helkoko och gömma den funktionen då jag av misstag brukar försöka med "bild", som är den elfte symbolen på undre raden.
Postad 21 January 2012 - 12:07
Postad 21 January 2012 - 12:57
Jaså? Det var skumt. Gör om filen till en jpg eller ping eller nåt. Fast det kanske du redan gjort?
Nä det går inte att välja annat än bitmap eller vad det hette..
En fråga till dig trebban (och andra med iofs)
Jag har en rejäl dip vid ca 500 Hz och kommer inte till rätta med det. har flyttat runt lite på grejerna inom vad som denna möblering tillåter. ca halvmetern åt vardera hållet. dikt mot vägg och metern ut från vägg men den blir inte bättre direkt.
Kan man göra något annat än att möblera om helt ?
Postad 21 January 2012 - 13:01
Nä det går inte att välja annat än bitmap eller vad det hette..
En fråga till dig trebban (och andra med iofs)
Jag har en rejäl dip vid ca 500 Hz och kommer inte till rätta med det. har flyttat runt lite på grejerna inom vad som denna möblering tillåter. ca halvmetern åt vardera hållet. dikt mot vägg och metern ut från vägg men den blir inte bättre direkt.
Kan man göra något annat än att möblera om helt ?
Lite bilder på rummet vore bra,svårt att ge råd i blindo.
Postad 21 January 2012 - 13:17
Kan lägga upp fullrangemätningar sen när det är "ledigt" i vardagsrummet...
Vid lyssning åker frontarna ut en bit från väggen..
Bifogad fil(er)
Postad 21 January 2012 - 13:42
Gör de så blir det bättre symetri,dock är det ju fönster på ena kortsidan.
Postad 21 January 2012 - 13:48
Bästa vore att flytta TVn och frontarna till kortväggen och ställ i alla fall ena soffan en bit framför,soffor mot väggar är som att be om dåligt ljud.
Gör de så blir det bättre symetri,dock är det ju fönster på ena kortsidan.
Jo men får inte för "det är fult" att se ryggen på soffan och rummet ser instängt ut..
har dock provat att mäta längre ut från bakväggen men dippen (dipparna) är kvar.
Postad 21 January 2012 - 13:54
(fritt att komentera mätning dock )=)
Är dippen vis ca 170 Hz något att bry sig om.
Svårt att veta hur mycket som är okej och inte
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered49e83b02, 21 January 2012 - 13:57.
Postad 21 January 2012 - 20:49
Postad 26 January 2012 - 06:35
Ser rätt bra ut. Både 170Hz samt 500 Hz som du nämnde, är antagligen orsakat av reflexer. Prova att släpp högtalarna från frontväggen en bit och ta bort soffbordet när du gör nästa mätning och spela högra när du mäter.
Hur menar du reflexer? Blir det dippar som stör lyssningen eller bara mätningen?
gjorde ett par nya mätningar igår och fick till en kurva som var väldigt rak. Justerade delningsfilter och placering.
Tyvär har jag inte de mätningarna sparade så jag kan lägga upp dem idag. Men hur som helst efter att fått till den kurvan som var så rak så blev jag ivrig och slängde i en skiva som jag har haft som jag har "tappat" bort elbasen i =) I min förra rigg så lät denna skivan bra och alla instrument lät lika tydligt. Sen när jag böt grejer så bleb elbasen bla svår att höra.
IAf: Slängde i skivan och lyssnade och mycket riktigt slingan var väldigt tydlig men det lät skit. RIktigt skit. =(
Men då var klockan 8 och jag skulle natta flickan.. så tar upp jakten i kväll igen.
Några frågor:
1 Iblan när jag mäter blir efterklangen så olika. ibland ser det bra ut och ibland är det "normalt" fast jag inte flyttat något.?
2 alla skriver att jag ska kräma på mer i mätningarna. Men då går stapeln i programet upp till rött och klipper..? vad kan man göra åt det?
3 Trots att programmet visar lite olika efterklang så har jag alltid på fullrangmätningen en Gigantisk stapel vid 8K. Hur tar man ner den? de absorbenter jag har tänkt bygga står det att de är effektiva till mellan 4 och 5ooo Hz (fast ner ifrån 250 Hz eller vad det var)
4. Min sista mätning (alltså inte den som jag lägger upp nu) var ju som sagt ganska "rak" men den lät skit. Just i detta fallet labbade jag bort mig med filter osv så något e ju "fel" Men bortse från det. Ska man alltid satsa på att få en mätning som är så rak som möjligt ? Med kanske lite "förhöjningar i de områden man gillar? Tex om nån vill ha mer bas osv. Men ska "strecket" vara så rakt som möjligt jämt?
5 När jag mäter utan subbas så står det i programet "failed to find any roomnodes" eller nåt sånt iaf..
Spelar jag för lågt eller menar det att kurvan inte har några "problem"
6 mit rum är ett ganska vanlig vardagsrum men som ni kan se på mätningen här nedan så skiljer det 40dB mellan toppar och dalar. Ska man kasta ut grejerna och köpa en radio?
Lägger upp en mätning jag hade sparad. så ni kan se efterklangsproblemet vid 8k.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered49e83b02, 26 January 2012 - 06:44.
Postad 26 January 2012 - 08:19
Jo men får inte för "det är fult" att se ryggen på soffan och rummet ser instängt ut..
har dock provat att mäta längre ut från bakväggen men dippen (dipparna) är kvar.
Oj oj. Jag kan sätta en tusenlapp på att nästan alla soffor i hela världen är klädda på baksidan. Möbler ska se snygga ut från alla håll. Köp en klänning till din livskamrat och försök ta dig ur "designfällan". Ljud är också design. Fast säg inte att jag sa det..he he.
Postad 26 January 2012 - 15:39
Har inte mailat xtz och frågat vad det beror på, någon annan som gjort det?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning

177 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?