Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

3d laggar på HTPC'n, för svag?

24 svar i tråden

Skickat 27 januari 2012 - 15:01

• Larm
  • Wannabe

• 33 inlägg
Köpte för ett tag sedan en HTPC som jag hade tänkt skulle klara 3D visning, har suttit och konfat den ett tag nu och letat ev fel.
Men får den inte att klara av att visa bluray-3D. Det laggar något enormt då.

3D filmer med låg kvalitée går att visa men när det rör sig om högkvalitée så kommer lagget.

Datorn består av:
ASUS E45M1-M PRO ( http://www.jmedata.s...spx?q=p:4215776 )
8 GB RAM Corsair XMS3 ( http://www.jmedata.s...spx?q=p:3232357 )
LG Blu-ray ( http://www.jmedata.s...spx?q=p:2902530 )

Spelare: PowerDVD 11 (följde med spelaren, och har 3D stöd)

Grafikdrivrutiner: 8.92 som körts genom AMD's catalys

Var när jag köpte den väldigt osäker om den skulle klara av 3D och full HD, klarar av att visa vanlig bluray utan större hack (kommer något enstaka som jag ser, men sambon ser inte).

Tror ni det ska gå att få detta att fungera, eller bör jag köpa ny proccessor+grafik?
Och har ni isf något att rekommendera?

Skickat 27 januari 2012 - 15:20

AMD har väl varit sisådär med sitt stöd för stereoskopisk 3D i sina drivare vad jag förstått.
Men det kanske ändrar sig nu om man tittar på vad som är nytt i 12.1.
Nyheter i Catalyst 12.1
  • Stöd för AMD HD3D med Crossfire-konfigurationer
  • Stöd för stereoskopisk 3D via HDMI 1.4a och 1080p/30Hz
  • Möjlighet att skapa individuella applikationsprofiler och konfigurera inställningarna för AMD HD3D och Crossfire (Direct3D)
  • Buggfixar Windows 7: Alien vs. Predator, Quake Wars, Dirt 2, Crysis 2, Dragon Age 2, Lost Planet 2, World of Warcraft, HAWX 2 och Rage
  • Buggfixar Vista: WinDVD, PowerDVD, World of Warcraft, Metro 2033, Starcraft II och Medal of Honor
Källa: http://www.sweclocke...och-122-preview

Skickat 27 januari 2012 - 18:27

• Larm
  • Wannabe

• 33 inlägg
Fast 3D funktionen fungerar ju utmärkt så länge det inte rör sig om högkvalitée.
Tex en film på 700 mb fungerar 3D'n perfekt i utan minsta lilla hack, men en bluray-3D-skiva eller en större fil på 8GB+ hackar som en grammofonskiva.

Så osäker om det ska spela roll?

Skickat 27 januari 2012 - 22:59

Jo fast det var just det jag triggade på, 3D via HDMI 1.4a och 1080p/30Hz.

Det borde ju vara det 1080p som är svårt - fast jag vet inte vad de haft för stöd innan - det kanske bara är 30Hz som är nytt...

Skickat 28 januari 2012 - 11:46

Skulle tro att processorn inte riktigt räcker till. Kör själv inte 3D men för vanlig "2D" så brukar hårdvaruaccelering (dxva) via grafikkort (eller i ditt fall grafikkrets) ställa saker och till tillrätta. Kör du hårdvaruaccelerat vid uppspelning av exempelvis mkv-filer?

För att sedan 3D skall funka med dxva i Power DVD så får du säkert göra några inställningar i programmet. Jag googlade på power dvd 3d och dxva och hittade följande sida http://betanews.com/...rom-any-source/ och enligt den så skall Power DVD ha stöd för dxva.

Det här inlägget har ändrats av spelevinken 28 januari 2012 - 11:47

Skickat 28 januari 2012 - 13:08

• Larm
  • Wannabe

• 33 inlägg
Hmm, reagerade inte på Hz'en på din posta Matsen, sry :(
Kan ju vara så att Hz'en blir annorlunda vid högre kvalitée, måste testa när jag kommer hem.

Skickat 30 januari 2012 - 11:52

3D och avkodning av olika filmformat har väldigt lite att göra med processorprestanda, iaf om vi pratar CPU, det sköter grafikprocessorn. Radeon HD 6320 klarar UVD3, moderkortet skall enligt uppgift ha en HDMI 1.4a utgång och jag har läst på engelska forum att det ska fungera.

Det låter som om mjukvaran inte lirar ordentligt med hårdvaran, jag har en htpc på samma moderkort (fast Deluxe-varianten) och det ska inte hacka på "vanlig bluray". (Jag har dock ingen 3D-setup) jag tror Spelevinken ställer rätt frågor; Har du konfigurerat spelaren att använda hårdvaruavkodning (DXVA)? Ligger filerna lokalt eller på nätverk? Hastighet på eventuellt nätverk?

Citat

Managed to get one [Asus E45M1-I Deluxe] & am using it now. Does 3d bluray playback no problems. Paid £146 delivered. Think I will sell my intel setup on as this is enough for my needs these days. I have it in an Antec ISK 300-150 with 8GB of Crucial RAM the 60GB Crucial M4 SSD & a 1TB Samsung 2.5 HDD. Have the case fan at medium & it works very well.

Citat

I use MPC Home Cinema, Potplayer, DVB Viewer to record DVB-T SD & HD Channels. Bluray playback - found powerdvd best, arcsoft was a bit jitttery. Had a play with core avc & lav filters but not sure if i configured correctly or if that was maybe pushing it a bit too far, using Win 7 x64.

Skickat 30 januari 2012 - 23:09

• Larm
  • Wannabe

• 33 inlägg
Jag har testat att både köra filer från hårddisken på datorn, samt köra direkt från blu-ray läsaren i datorn.

Ska se över detta med DXVA under morgondagen

Skickat 03 mars 2012 - 14:07

Ursäkta om detta är något av en bump. Jag sitter just nu och tittar på precis samma APU för en htpc med 3d-möjligheter. Har du fått någon ordning på detta?

Även jag har läst på samma forum som "TomasL" citerar ifrån att det ska fungera klockrent, men nu blir jag lite smått orolig.

Skickat 05 mars 2012 - 23:13

• Larm
  • Wannabe

• 33 inlägg
Nej har inte fått det att fungera ännu, börjat överväga att köpa nya saker

Skickat 08 mars 2012 - 16:12

• Hays
  • Forumräv

• 649 inlägg
Jag har en liknande setup och har samma problem. Det känns som att det är programvaran som inte vill funka så bra med vår hårdvara.

EX.
I xbmc kan jag utan problem spela upp en blu-ray (2d) från skiva eller iso. Xbmc har inte stöd för 3D så måste då köra med tex power-dvd eller totalmedia theatre ingen utav dessa program orkar ens spela upp en vanlig blu-ray (2d) utan problem på min amd brazos setup. Programmen verkar helt enkelt för tunga för att orka med. Jag hittade att man skulle kunna spela upp 3d.iso med mediaplayer classic HD har fått den att spela upp filmerna men får endast till 2D. Det är också på gränsen till att gå för tungt.

Jag funderar på att testa blåsa ren min htpc helt och installera en slimad win7 och sedan testa igen men tiden räcker inte riktigt till.

Skickat 28 mars 2012 - 16:35

• Larm
  • Wannabe

• 33 inlägg
Har efter mycket om och men fått vissa saker att fungera.
Kan nu köra nerladdad film utan någon hack, och då används DXVA.

Men när jag ska köra en Blu-ray så får jag inte DXVA att användas i PowerDVD.

Någon som har en aning om vad problemet kan ligga där? Olika format/codec?

Skickat 28 mars 2012 - 21:08

Visa inläggLarm 28 mars 2012 - 16:35 skrev:

Har efter mycket om och men fått vissa saker att fungera.
Kan nu köra nerladdad film utan någon hack, och då används DXVA.

Men när jag ska köra en Blu-ray så får jag inte DXVA att användas i PowerDVD.

Någon som har en aning om vad problemet kan ligga där? Olika format/codec?

Kör iofs inte powerdvd men programmet har väl egen codec för att hantera dxva, har du ställt in det korrekt? Du kan använda WinDSFilterTweaker för att se vilka codecs som finns och som används.

Skickat 28 mars 2012 - 21:52

• Larm
  • Wannabe

• 33 inlägg
Kör de nerladdade filmerna i poweredvd med och det fungerar.
Detta med codec är något jag inte förstår till 100% hur det fungerar men ska kolla ditt program

Skickat 29 mars 2012 - 06:33

• Hays
  • Forumräv

• 649 inlägg
Jag har försökt i timmar att få det att funka med både powerdvd och total media theater men dvxa får jag helt enkelt inte till alls där, med xbmc kan jag spela upp en blu-ray utan någon som helst problem medan det med dessa två program hackar redan efter en halv sekund.

Skickat 29 mars 2012 - 16:10

Visa inläggLarm 28 mars 2012 - 21:52 skrev:

Kör de nerladdade filmerna i poweredvd med och det fungerar.
Detta med codec är något jag inte förstår till 100% hur det fungerar men ska kolla ditt program

Undrar om det finns någon som förstår codec fullt ut :D som jag läste någonstans - codec är 30% kunskap och 70% voodoo. En sak kan man dock konstatera, har man inte rätt codec så funkar det inte. Numera funkar mycket "out of the box" i Windows men skall man köra dxva så är det en annan sak och där hänger inte MS med. Power DVD kommer med (om jag minns rätt ) med codec som har stöd för dxva (förutsatt att din gpu klarar det). För att ytterliggare komplicera det så brukar det faktum att du har flera olika codecs ställa till det. "Less is more" är min devis vad gäller codecs och jag tycker att ffdshow, CoreAVC eller MPC-HC har bäst codecs. Vill man inte labba med det själv är MPC-HC att föredra, funkar alltid.

Skickat 06 april 2012 - 10:20

Här en till med samma sorts setup och samma problem... det suger minst sagt. Testar med PowerDVD 12 men det finns i princip inga inställningar alls som har med DXVA eller vad än att göra? Enda som liknar något och där det finns något om hårdvaru-acceleration är TrueTheater, men den blir avaktiverad/grå när jag kör en 3d Bluray skiva....

Vilka alternativ har man, och vad skulle vara bäst?

1) Stoppa in separat grafikkort? Vilken klass måste man upp i? Och spelar det roll, om det nu är så att powerdvd inte lyckas använda GPU'n utan kör skiten på CPU istället?

2) Köpa i3 system med integrerad GPU? Hur starkt måste man då ha för att det ska gå att köra 3d bluray i powerdvd?

3) Testa Xtreamer Prodigy 3D och se om den lyckas streama från HTPC'n i 3D och allt annat?

En del av det hela att jag valde E-450 var att ha en strömsnål burk, då den står igång mest hela tiden. Visst kan jag klämma in ett i3 eller i5 system men då kommer den dra mera ström gissar jag.... men kanske ändå att föredra över att koppla in en mediaspelare som möjligtvis får problem att streama bluray pga bandbredden?

*suck* fattar inte varför inte Cyberlink lyckas få programmet att fungera bättre ihop med hårdvaran... just det att det är sådan fruktansvärd skillnad om man sedan testar vanlig bluray i XMBC, det är ju rakt av trist att de tar bra betalt för ett produkt som i princip knappast funkar :/

Skickat 14 maj 2012 - 08:35

Kan säga att Prodigy klarar streama från min Qnap Nas 3D filmer dock inte Avatar i 3D där ljudet hoppar av, men kopplar jag en extern disk till min Prodigy alt interna så lirar den hur bra som helst.
Har min Prodigy endast för 3D filmerna och resterande filmer ligger på min Dune Max

Skickat 14 maj 2012 - 08:43

• Hays
  • Forumräv

• 649 inlägg

Visa inläggeureka_swe 14 maj 2012 - 08:35 skrev:

Kan säga att Prodigy klarar streama från min Qnap Nas 3D filmer dock inte Avatar i 3D där ljudet hoppar av, men kopplar jag en extern disk till min Prodigy alt interna så lirar den hur bra som helst.
Har min Prodigy endast för 3D filmerna och resterande filmer ligger på min Dune Max

Är det iso-filer du snackar om nu eller nån annan form av 3D?

Skickat 18 maj 2012 - 14:27

Vill bara påpeka att även jag nu testat detta och upplever samma problem:

Vanlig blu-ray från skiva fungerar utmärkt i PowerDVD 12 med dxva (hårdvaru-stöd) och HD-ljud skickas utan problem till receivern så att DTS-HD MA eller TrueHD lyser upp i displayen på receivern.

Men med en 3D blu-ray hackar det enormt.

Tittar man på informationen i PowerDVD 12 när man försöker spela upp 3D så hittar man mycket riktigt:

Citat

Video compression mode:unknown=0 (Dxva off)

vilket är orsaken till problemen.

Frågan är bara var felet ligger - hos PowerDVD ? eller hos AMD ?

Det borde räcka med en mjukvaru-uppdatering från någon av dem för att rätta till problemet - risken är att de skyller på varandra... (frågar man AMD lär de säga att man ska kontakta PowerDVD och tvärtom)

Kan väl även påpeka att jag testat de allra senaste versionerna av uppspelningsprogramvara från PowerDVD och Arcsoft TMT med samma resultat.

Har självklart även senaste drivrutinerna från AMD och har letat i inställningarna för att hitta något om dxva och 3D utan resultat.

Testerna är gjorda både på Win7 64bit samt 32bit mot en receiver och TV som hanterar 3D (hdmi 1.4)

Märkligt nog kan jag inte hitta någon information om detta problem på något annat internationellt forum - endast här och på sweclockers ?

Är det bara svenskar som är drabbade ? ;)

Skickat 21 maj 2012 - 07:38

• Hays
  • Forumräv

• 649 inlägg
Jag har läst folk som tar upp det på Powerdvds eget forum. däremot verkar de inte riktigt kommit fram till någonting tyvärr:(

Skickat 21 maj 2012 - 11:37

Ok, har inte hittat dessa trådar själv, men har numera support-tickets både hos PowerDVD och hos Arcsoft TMT angående detta.

Har efter förfrågan från respektive support-avdelning skickat in diagnoser från min HTPC till båda.

Får se om det leder någonstans.

Skickat 21 maj 2012 - 12:20

• Hays
  • Forumräv

• 649 inlägg
Hoppas det. Har ingen lust att skaffa en ny htpc eller annan spelare enbart för 3d.iso

Skickat 25 juni 2012 - 16:05

Det verkar mörkt det här.

Jag testade en ny version av Arcsoft TMT och när det visade sig att den hade samma problem påpekade jag det i deras forum: länk

En medarbetare på Arcsoft skriver att det antagligen behövs en bios-uppdatering från Asus.

Jag skickar då en support-begäran till Asus och får detta usla svar:

Citat

Hi, This issue might be adressed in a upcoming bios update but we cannot verify if and when it will be released.

Skickat 26 juni 2012 - 17:39

• Hays
  • Forumräv

• 649 inlägg
Jag tror inte problemet ligger hos asus, avsätt vad man kör TMT eller PowerDVD på så kräver det en jäkla massa kraft och kan inte utnyttja hårvaruaccelerationen till 3d.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.