I den här tråden https://www.minhembi...=121659&st=2000 har boxen redan diskuterats lite men jag tycker att en dedikerad tråd är på sin plats. Det verkar, i skrivande stund, inte vara så många som fått den här boxen men vi blir väl fler och fler så förhoppningsvis kommer kunskapsbanken öka med tiden.
Som framgått i den andra tråden så är Zenterio aktiva när det gäller utveckling av boxens mjukvara och enligt medlemmen "addee" (som tydligen jobbar på Zenterio) vill de gärna ha feedback från oss användare, så här kommer jag skriva lite. Jag vill poängtera att detta är bara vad jag upplever och jag påstår inte på något sätt att mina åsikter är de rätta. En del saker jag skriver här kan också vara funktioner som finns men eftersom manualen lämnar en hel del att önska så kan jag ha missat dem.
Jag ämnar fylla på detta första inlägg vartefter jag hittar fler grejer.
(Förövrigt tycker jag att det vore bra ifall Zenterio kunde informera oss användare om vad respektive uppdateringar innehåller för förändringar. Som det är nu är det lätt att missa funktioner som implementerats eftersom man inte vet vad man ska titta efter.)
Nedan är mina erfarenheter och idéer:
1. Förändra EPGn så att fler kanaler får plats. Personligen föredrar jag att kanalerna ligger horisontellt istället för vertikalt och att fler kanaler får plats på varje sida. Man bör också kunna bläddra sida för sida istället för att bara kunna stega kanal för kanal. Har man många kanaler blir det ett väldigt tryckande om man snabbt vill kolla vad som erbjuds. För mig är det ganska oviktigt att se TV-bilden i fullstorlek när jag är inne i EPGn. När jag kollar guiden tittar jag inte på TVn samtidigt...sån split vision har jag inte!
2. Lägg till funktionen "Spela in en hel serie". Denna funktion har Sagem i sina boxar och är otroligt smidig! Man behöver bara programmera sin favoritserie i ett moment och sen kan man vara säker på att aldrig missa ett avsnitt!
3. Jag är van vid att mittenknappen (ofta "OK" eller "Enter") används mycket mer. T ex när man vill lägga till en inspelning i EPGn. Man stegar (med navigationsknapparna) till den programslot man vill programmera och trycker sedan på "OK" så markeras programmet direkt för inspelning. Det är mycket enklare än att försöka hitta "rec"-knappen i mörkret.
4. Generellt tycker jag det är det lite för många olika knapptryckningar för olika funktioner samt att navigera mellan olika funktioner. Om jag t ex är inne i "Library" och spanar lite men bestämmer mig för att se på TV istället så måste jag först gå ut ur biblioteket och sedan trycka på "Guide". Det vore bättre ifall de olika kommandona kunde "over ride":a varandra.
5. "Option"-knappen borde i många fall kunna ersättas av de fyra färgade knapparna, t ex när man ska hantera inspelningar. Här är jag kanske skadad av Humaxboxens hantering men jag tycker att det fungerar bra, speciellt när man använder sig av en multifjärr typ Harmony. Lägg upp knapparnas kommando i OSDn så att man har "Options" en knapptryckning bort. Det kan vara för att programmera en inspelning i EPGn eller hantera befintlig i "Library". Även detta för att minska mängden knapptryckningar och förenkla fjärrkontrollens hanterande.
6. Sortera inspelningar i mappar. Detta är en underbar funktion som finns i vissa boxar! Man skapar mappar typ "Filmer", "Sport", "Serier" osv och kan sedan flytta respektive inspelning dit man vill. Varje medlem i hushållet kan också ha sin egen mapp med undermappar för sina egna inspelningar. Denna funktion finns i Sagen och Panasonic-boxar (säkert fler) och gör att inspelningsbiblioteket blir väldigt lätt av överskåda. Som det är nu, med en oändligt lång lista med inspelningar, så är det väldigt jobbigt att navigera.
7. Visa hårddiskutnyttjande. Jag kan ha missat detta men jag har inte hittat någonstans där man kan se hur mycket plats det finns kvar på hårddisken! EDIT: OK, detta hittade jag nu! Det hade införts med den senaste uppdateringen. Guldstjärna!
8. Boxen hackar ganska ofta vid uppspelning. Det är oftast ljudet men även både ljud och bil tillsammans. Kan möjligen vara lokalt hos oss men Humaxboxen gör det aldrig.
9. Möjliggör migrering av data till extern hårddisk. Det finns ju en USB-kontakt som inte används men jag gissar att den bara är mjukvaruspärrad. Jag gissar också att anledningen till detta är att leverantören (Tele2) inte vill att man ska kunna migrera men det är ju väldigt märkligt eftersom det ju handlar om lagringsutrymme, inte upphovsrättsliga saker. Varför är det OK att lagra 500 G internt men inte 1 TB externt? Sagemboxen har inte denna spärr men materialet går endast att spela upp om det migrerats tillbaka till boxen vilket gör att det är oanvändbart på annat sätt.
10. Utöka max "Marginal för att avsluta inspelning" till 10 minuter under "Inspelningsinställningar". 5 minuter som max är i mitt tycke lite för lite.
11. Möjliggör undertextval för varje enskild kanal istället för globalt som det är nu. Man bör kunna välja "on the fly" när man tittar på en kanal. Jag använder nästan aldrig undertexter på engelskspråkiga program men ibland är ljudinspelningen så dålig, eller så är det inslag med andra språk i programmet, och då vill jag kunna välja textning just där och då...inte behöva gå in i inställningar och ändra för alla kanaler.
12. Skipfunktionen kan förbättras. Humaxboxen har två typer av skip, en som alltid hoppar en hel minut och en som kan man välja olika längd på hoppen fram resp. bak. Detta gör att det är mycket enkelt att navigera sig förbi t ex reklam. Jag har ställt in att den hoppar 30 sek framåt och 15 sek bakåt med hjälp av navigationsknapparna höger/vänster. Detta gör att jag snabbt hoppar framåt med minuthoppen tills jag ser att jag är över det jag inte vill se och sedan hoppar jag fram och tillbaka med 30/15-skippen för att hamna precis rätt. På Humax hoppar man 1 minut med navigatorknapparna och 30/15-hoppen görs med grön respektive gul knapp.
Mer kommer framöver!
Mvh
Flintstone
Redigerat av Flintstone, 12 February 2012 - 23:42.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
113 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?