Utvecklingstråd Tele2 HD-box, STC-Zi321C.
224 svar till detta ämne
Postad 26 May 2012 - 11:33
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Eftersom displayen verkar vara för liten för bägge så måste man välja.
Och för min del är det ett solklart val att man i så fall visar kanalen. Som sagt är det inte en klocka utan en digitalbox.
Alla har så klart rätt att tycka va de vill. Men om klockan är det största problemet som får all uppmärksamhet i den hår tråden så tycker jag själv att tråden verkar meningslös för egen del och kommer sluta följa den.
Kan ingen skriva mer om något verkligt problem istället.... :-)
Redigerat av e3henri, 26 May 2012 - 16:50.
Postad 26 May 2012 - 13:25
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Det är just det som är fördelen med opensource boxar att vill man ha kanalnamn, kanalnummer, kanallogo, klocka eller va man nu vill ha så har man det valet själv.
Postad 26 May 2012 - 15:29
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Så är det Leatherface men i den här tråden diskuterar vi utvecklingen av STC-Zi321C.
Postad 27 May 2012 - 12:16
Unregistereda8bf56c7
-
Unregistereda8bf56c7
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Framgår det inte av programmet man tittar på vilken kanal det är 
Skämt å sido...ett alternativ vore tacksamt, absolut. Själv har jag ingen klocka i v-rummet utan måste antingen kolla info eller på mobilen.
Postad 04 June 2012 - 17:54
cyberhawk
-
cyberhawk
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hade en Triax HD-box och Sappa men nu har föreningen bytt till Tele2 så nu har jag fått den här boxen istället. Är allt annat än nöjd med den! Bilden är klasser sämre än Triaxboxen, det är inte roligt att kolla på tv längre för bilden är verkligen så mycket sämre, även i HD! rörliga bilder släpar betänkligt. Sedan är guiden helt värdelös då man bara kan se några kanaler i taget. tar ju en evighet att hitta något att titta på. Någon annan som har lika dålig bild eller är det något fel på min box?
Postad 04 June 2012 - 20:48
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Hade en Triax HD-box och Sappa men nu har föreningen bytt till Tele2 så nu har jag fått den här boxen istället. Är allt annat än nöjd med den! Bilden är klasser sämre än Triaxboxen, det är inte roligt att kolla på tv längre för bilden är verkligen så mycket sämre, även i HD! rörliga bilder släpar betänkligt. Sedan är guiden helt värdelös då man bara kan se några kanaler i taget. tar ju en evighet att hitta något att titta på. Någon annan som har lika dålig bild eller är det något fel på min box?
Bilden är likvärdig med en inbyggd tuner som går att hitta i en nyare Panasonic eller Samsung (har testat bägge). Har inget direkt att anmärka på. Men tele2 sänder med väldigt dålig bitrate på vissa kanaler, t.ex. SVTB. Dock så har jag förstått det som att Tele2 ändå sänder bättre än Boxer och Comhem, men sämre än Canal Digital. Men jag tror inte det behöver vara boxens fel (som ju är det som den här tråden handlar om)
Postad 07 June 2012 - 20:50
cyberhawk
-
cyberhawk
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Bilden är likvärdig med en inbyggd tuner som går att hitta i en nyare Panasonic eller Samsung (har testat bägge). Har inget direkt att anmärka på. Men tele2 sänder med väldigt dålig bitrate på vissa kanaler, t.ex. SVTB. Dock så har jag förstått det som att Tele2 ändå sänder bättre än Boxer och Comhem, men sämre än Canal Digital. Men jag tror inte det behöver vara boxens fel (som ju är det som den här tråden handlar om)
Ok, men nu är det ju genomgående usel bild på varenda kanal Jämfört med tidigare vilket är det som räknas för mig och då är det lätt att tro att det är boxens fel.
Postad 08 June 2012 - 06:16
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Du kan ju testa ändra inställning för upplösningar lite kan ju vara så att din TV vill ha den upplösning som kanalen sänder ut i dvs 576i för SD sändningar, 720p för SVT's HD kanaler, 1080i för dom övriga HD kanalerna.
Annars vet jag inte jag har då perfekt bild på dom flesta kanaler i min box iaf så det är inte Tele2's sändningar.
Det finns en del undantag däremot för en del av sportkanalerna bla som är lite väl komprimerade för den typen av sändningar.
Samma med t.ex TV4 men det är inte Tele2's fel utan det är marksända TV4 dom sänder vidare.
Redigerat av Leatherface, 08 June 2012 - 06:18.
Postad 14 June 2012 - 10:04
cyberhawk
-
cyberhawk
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har provat alla inställningar som finns men bilden är fortfarande mycket sämre än när jag hade Sappa. Dessutom så är ljudet i alla livesändningar i HD-kanalerna ( Eurosport, svt, tv4 sport xtra) jättelågt! man får ratta upp förstärkaren redigt, vilket är irriterande. Någon annan som har det problemet? Ni förstår ju varför jag är minst sagt missnöjd med Tele2!
Postad 14 June 2012 - 14:17
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Ljudet brukar ofta vara lägre på kanaler som sänder i AC3 då det skickas direkt till förstärkaren medans stereo spåret behandlas i boxen.
Lösningen på det är att ha lite lägre ljud på boxen och enbart använda ljudet på förstärkaren.
Inga fel på bilden här på HD kanalerna iaf utan är det dålig bild så är det sändningarna t.ex fotbolls vm är lite varierande kvalite på sändningarna. Inte Tele2's fel i det fallet.
Redigerat av Leatherface, 14 June 2012 - 14:19.
Postad 14 June 2012 - 15:11
cyberhawk
-
cyberhawk
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag har kopplat boxen till förstärkaren via RCA precis som alla andra boxar jag haft och aldrig någonsin haft det problemet med ljudet på live HD-sändningar förut så visst är det Tele2s fel. Att ha lägre ljud på boxen och använda förstärkaren är inget alternativ i det här fallet då jag redan har förstärkaren uppskruvad rejält och ljudet i boxen på max.
Postad 14 June 2012 - 17:17
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Här har jag kopplat med enbart optisk kabel och har inga problem med varken ljud och bild iaf men då kör jag en annan box.
Har funkat alldeles utmärkt på alla andra boxar jag haft med både Tele2 och Boxer.
Men jag använder som sagt förstärkarens volymkontroll då och numera kör jag med Logitech Harmony One kontroll som jag styr allt med.
Postad 14 June 2012 - 18:15
cyberhawk
-
cyberhawk
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Då måste felet helt enkelt ligga i boxen om det inte är sändningen. Jag har provat igen nu med sappaboxen och där är det inga problem med live- ljudet på hd-sändningarna och bättre bild framför allt på de vanliga kanalerna. De har inte släckt ner sappa än så det gick att kolla. Vad har du för box?
Postad 14 June 2012 - 18:25
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
SD kanalerna är lite varierande kvalitet på men på dom flesta kanalerna är det helt ok bild.
Har en Dreambox 8000 med 1TB hdd + DVD brännare inbyggt.
Postad 15 June 2012 - 15:06
cyberhawk
-
cyberhawk
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Ska jag behöva byta ut den här skitboxen mot en sån dyr för att kunna kolla på tv?
Postad 15 June 2012 - 15:49
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Finns mindre modeller för runt 3000:- och uppåt. DM800 se och en 2.5" disk i den kan du få för lite över 4000:- men den har bara 1 tuner då. DM7020HD får du för runt 6000:- med 2 tuners + disk så blir några 1000 lappar mindre. Men ska inte glömma bort att man får en mediacenter som kan spela hd material upp till 1080p med och att man kan styra boxen i ett webinterrace t.ex se kanalerna/inspelningar eller ställa in timers osv var du än befinner dig. Numera med nyaste mjukvaran så finns HBBTV med även om det är exprimentellt stadie fortfarande http://www.hbbtv.comBästa med boxen är ju all utveckling som sker av vem som helst som vill bidra egentligen så man är inte låst till vad Tele2 tycker är viktigt eller vänta på uppdateringar månader eller år. Men för att hålla tråden till ämnet så kan du kolla andra trådar dom boxarna.
Redigerat av Leatherface, 15 June 2012 - 15:53.
Postad 17 June 2012 - 15:53
cyberhawk
-
cyberhawk
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tack för tipsen! Men man förväntar ju sig att det ska gå att fungera bra med den boxen de skickar med. Får ta ett snack med dem först och se vad de har att säga.
Postad 01 July 2012 - 14:18
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Har precis fått boxen och är jättenöjd hittils, snabb och tyst.
Det som jag däremot verkligen saknar är att kunna välja "spela in en hel serie" så det hoppas jag verkligen kommer i en framtida uppdatering
Redigerat av Zero, 01 July 2012 - 14:20.
Postad 08 July 2012 - 12:36
Dunbar
-
Dunbar
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Tycker att boxen är ok, dock betydligt sämre än min gamla ComHem-box som jag inte kan använda längre. Usel fjärrkontroll och bedrövlig guide. Ska programmera min Logitech så kanske fjärrproblemet löser sig i alla fall.
Postad 12 July 2012 - 10:29
cyberhawk
-
cyberhawk
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Men är det bara jag som får mycket lägre ljud på alla live-sändningar?
Postad 12 July 2012 - 13:51
Unregistereda8bf56c7
-
Unregistereda8bf56c7
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Eurosport HD är alltid lågt. Svt HD är ngt lägre, men konstigt nog inte mellan programmen då högtalarna verkligen får bekänna färg. Annars är det ung lika på alla övriga kanaler, både live och bandat.
Postad 12 July 2012 - 14:26
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Men är det bara jag som får mycket lägre ljud på alla live-sändningar?
Har svårt att tänka mig att det här rör specifikt STC-boxen. Prova att posta i något generellt tele2 forum. Håller med Zero och dunbar att det inte finns något något anmärkningsvärt att klaga på hos den här boxen.
Postad 25 July 2012 - 22:11
Unregistereda8bf56c7
-
Unregistereda8bf56c7
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Märkligt att "lilla guiden" (ok-knappen) inte hänger med riktigt. Nu när klockan är 23:05 står ff program som slutat innan 23 kvar i listan.
Postad 05 August 2012 - 23:15
pj87
-
pj87
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Kommer det upp nån stans att ett program har börjats spela in? ser inte det nån stans på displayen utan måste knappa in på inspelnings listan för att kolla.
Underlättade mkt på Humaxen att man såg på displayen att den spelar in trots receivern inte var på om man kom hem tex efter programmet börjat men man mins inte om man spelat in det.
Vad används knapparna F1 å F2 (tror jag det stod på dom längst ner till höger) till på dosan?
Kopplade DVDn genom scart1 å fick då ljudet ut till DVD högtalarna men fick inte bilden från DVDn till tvn?
Postad 05 August 2012 - 23:36
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Det är redan avhandlat i tråden att det inte finns någon indikation för inspelning i displayen. Enklast att kolla ifall inspelning pågår är att trycka på "Stopp"-knappen, då får man upp frågan ifall inspelningen ska avslutas.
F1 och F2 används inte till något vad jag vet. De finns antagligen där för att fjärren är generisk, dvs den används av flera olika tillverkare till olika produkter. Även knappen "Portal" är utan funktion.
Vad det är för fel på din DVD får du fråga om i något DVD-forum.
Postad 06 August 2012 - 07:37
Robbis76
-
Robbis76
-
Användare
-
-
113 inlägg
Verkar som att många fått denna box från T2 men är säkert många än som väntar på att få den. Skyndar på långsamt att få en iaf tycker jag.
Postad 06 August 2012 - 21:42
pj87
-
pj87
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Flintstone: undrar mer vad det är för skillnad på scart 1 å 2 hittar inte infon eller om receivern kan föra vidare bild som kommer in i scart ut via HDMI
Postad 06 August 2012 - 22:21
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
pj87,
Din receiver och DVD rör inte den här tråden. Den här tråden handlar om kabelTV-boxen STC-Zi321C.
Tillbaka till ämnet:
Jag märker att den här boxen missar slutet på många inspelningar. Humaxen gjorde det ibland men den här gör det mycket oftare. Detta kan givetvis ibland bero på ändringar i tablån men jag tror det ofta handlar om det jag tog upp i punkt 10 i första inlägget av den här tråden. Humaxen var helt klart bättre när det gäller detta.
Postad 16 August 2012 - 15:24
Zorkhan
-
Zorkhan
-
Rookie
-
8 inlägg
Angående diskussion tidigare med 4:3 respektive 16:9 bild på nya boxen mot Humaxen. Detta har egentligen inget med boxen att göra utan är snarare en skillnad på SCART kontra HDMI. Både HUmaxen och nya skickar ut 4:3 bild när det är 4:3 sändning. På HDMI görs detta genom svarta sidokanter (det finns inget 4:3 format i HDMI standarden). Via SCART blir det lite annorlunda och där har TVn möjlighet att strecha bilden. Det är allså TVn som drar isär gamla 4:3 sändningar och inte boxen. Oftast stöds detta endast via SCART.
Vilket skitsnack, så j-a trött när folk svarar utan å veta ett skit eller testat....Humaxboxen kan visst stretcha via hdmi, om man ställer in skärmformat, iom min är sönder så kan ja inte kolla exact vad det står, men det står "pan&scan" eller liknande, ställer man in rätt där så stretchar den bilden oavsett tv.. Det går att ställa in där så det blir sorgkanter också. I Den nya boxen finns inte dessa alt. vilket är dåligt, så svårt kan det inte vara å få till. Om tele2 däremot hade skickat ut i 4:3 när det verkligen är 4:3 format så kan man ställa in i tvn, iaf min, hur den ska hantera 4:3 sändningar och då kan man ställa in zoom i tvn för 4:3. men som sagt det verkar som humaxen stretchar ifall den känner av svarta kanter, för reklamen blir inte stretchad fast den har fullskärm utan den återgår till normal, men om man som jag stretchar via tvn så blir ju även reklamen det och man ser inte alltid all info
Redigerat av Zorkhan, 16 August 2012 - 15:26.
Postad 16 August 2012 - 18:47
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Vilket skitsnack, så j-a trött när folk svarar utan å veta ett skit eller testat....Humaxboxen kan visst stretcha via hdmi, om man ställer in skärmformat, iom min är sönder så kan ja inte kolla exact vad det står, men det står "pan&scan" eller liknande, ställer man in rätt där så stretchar den bilden oavsett tv.. Det går att ställa in där så det blir sorgkanter också.
Personligen tycker jag det är betydligt mer tröttsamt med folk som skriver otrevliga inlägg, särskilt när det kommer från nyregistrerade konton. Diskussionen om Humaxen i den här tråden rör PVR versionen utan HDMI. HDMI och HD sändningar stödjer bara 16:9, 4:3 hanteras med svarta kanter. Därför är stödet för att hantera 4:3 normalt sämre på HD-utrustning, men visst är det möjligt att skala. Som jämförelse så klarar varken mitt PS3 eller DVD med HDMI att skala upp 4:3 bild via HDMI. SCART har däremot ett utbrett stöd för 4:3 bild där man väljer bildformat med en av pinnarna i SCART-kontakten. Efter att ha sett 4:3 med rätt proportioner ett par månader så längtar jag definitivt inte tillbaka till en stretchad bild, men ungarna vill fortfarande ha bild på hela TVn. mvh /Utvilad
Postad 16 August 2012 - 18:56
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Om tele2 däremot hade skickat ut i 4:3 när det verkligen är 4:3 format så kan man ställa in i tvn, iaf min, hur den ska hantera 4:3 sändningar och då kan man ställa in zoom i tvn för 4:3.
SD sändningar går att hantera som 4:3 sändningar, men när det gäller HD så är jag rätt säker på att det bara finns 16:9 vilket gör att de svarta kanterna skickas med.
Postad 16 August 2012 - 19:06
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Vad den gamla boxen antagligen gjorde var isf att den skickade 4:3 i 576i/576p och då måste boxen helt enkelt växla upplösning mao skala ner HD materialet.
Har egentligen inget med HDMI att göra utan att HD upplösningarna är i 16:9 format medans SD upplösningarna är i 4:3 där 16:9 material dras ut på bredden (anamorfiskt).
Ser ingen anledning fortfarande till varför man ska skicka ut 4:3 till 16:9.
Vill man ha större bild så skaffar man en större TV inte drar ut sändningarna i fel propotioner.
Samma sak med 2.35.1 (21:9) inte vill man dra ut det så att gubbarna blir ihoppressade.
Vill ni fortfarande se i fel propotioner så är enda sättet att helt enkelt ställa in boxen på 576i/576p tillfälligt eller se på SD varianten av kanalerna.
Redigerat av Leatherface, 16 August 2012 - 19:12.
Postad 17 August 2012 - 02:03
Zorkhan
-
Zorkhan
-
Rookie
-
8 inlägg
oavsett vad ni säger så har boxen cxhd-5000c/se iaf s.k autowide funktion om man vill använda det, oavsett nyregistrearade konton här....ja själv ringde tele 2 å frågade om de hade kvar den boxen så ja kunde skicka tillbaka min inspelningsbara box, för jag är trött å trycka på zoom manuellt hela tiden på min tv, vilket den gamla boxen fixade automatiskt.....men de lanserar den inte längre. googlade å såg att den kostar typ 1300 kr, men ja vet inte om de e värt å betala det för att få tillbaka auto-wide funktionen, kanske kommer det om några år till den inspelningsbara, men knappast troligt, för de har sagt sen i våras att de (tele2) skulle fixa det i framtidida uppgraderingar, men inget ännu efter iaf 2 stycken sen dess har alternativet å kunna välja det som i 5000c boxen.....ni som har haft den boxen vet att det går i den med hdmi kabel. folk postar säkert utan att ens ha testat med den boxen å gissar vad vet jag....tom tele2 vet att med den boxen gick det men går inte med den inspelningsbara...ring å fråga, lol
MVH
Nyregistrerad
Redigerat av Zorkhan, 17 August 2012 - 02:04.
Postad 17 August 2012 - 02:10
Zorkhan
-
Zorkhan
-
Rookie
-
8 inlägg
för att tillägga, med den gamla boxen, så behövde jag inte ställa någon 4:3 igenkänning på tvn och det funkar ändå inte på nya boxen att ställa in 4:3 utsändning if de nu skickar ut det....boxen skalade så fort den "kände" sorgkanter å stretchade ut den automatiskt, men inte under reklamen då ju bilden är fullskärm ändå...ja ni som har den boxen eller hade vet vad ja menar iaf.....inte vet ja om tele2 skickar ut 4:3 när det är det eller inte, men hursomhelst så känner isf inte den nya boxen av det......så jag vill ha tillbaka den där autowide funktionen från gamla boxen, oavsett om bilden då blir förvrängd...alla människor vill inte som sagt ha orginal ratio
Redigerat av Zorkhan, 17 August 2012 - 02:16.
Postad 17 August 2012 - 03:07
Zorkhan
-
Zorkhan
-
Rookie
-
8 inlägg
Postar igen, klabbade lite med inspelningsbara hd boxen, den fyller ut hela skärmen if jag väljer 4:3 på tex filmen som är nu alive på tv4 film annars sorgkanter på 16:9...på nåt sätt så fixade den gamla boxen detta automatiskt ifall man ställt in nåt med pan&scan alternativen i en av bildinstälnningarna som finns...inte den med 4:3 å 16:9, utan den andra, kom inte på vad den hette....de borde väl inte vara så svårt if tele2 vill å implementera så det kan ske automatiskt if man nu vill det. för det är lång sökväg via knapparna för å ställa in 4:3 nu, så jag bruka använda zoom på tvn, via snabbknapp...men som sagt, den funktionen kan de väl göra som i den gamla, att vi som vill få stretchad bild ska kunna få det!
å som sagt var det snillrikt på de sättet att när det blev reklam så stretchade den inte och man såg all info i reklamen, vilket man inte gör if man stretchar mha tvn
nog postat om detta, säkert ingen som haja vad ja menar, om ens programmerarna själva :/
Postad 17 August 2012 - 06:59
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Ja på SD sändningar som sänds i 4:3 så går det att skicka ut det i rätt format eftersom upplösningarna är i 4:3.
16:9 och 4:3 är exakt samma upplösning men olika WSS flaggningar bara så TV/Box ska veta om sändningen är i 4:3 eller 16:9 där 16:9 sändningar då bara dras ut på bredden men är fortfarande samma 4:3 upplösning 704x576 eller 720x576.
Skickar boxen ut i HD upplösning så går det inte oavsett vad du påstår utan upplösningen är i 16:9 hur du än bär dig åt.
Visst boxen kan stretcha materialet så det fyller hela bilden men du kommer bli tvungen att manuellt ändra på TV så det blir rätt format.
Om du ändå påstår att det fungerar med gamla boxen så har den isf skickat ut i 576i/576p dvs SD upplösning så å ja det fungerar trots HDMI kabel sålänge det är SD upplösningar.
Sen då det gäller HD kanalerna så även om det hade fungerat att ändra format så sänder HD kanalerna ut 4:3 material med svarta kanter och det är inget nån box kan göra nåt åt om den inte har nån smart zoom funktion för att skära bort svarta kanter förstås men då pratar vi om att skära bort en del av bilden i själva utsändningen från kanalen.
Varken programmerarna, boxtillverkarna eller Tele2 kan ändra på det.
Det enda är ett val där man kan skicka ut i den upplösning det sänds i men då kommer du störa dig på att TV byter upplösningar hela tiden istället när du zappar och det fungerar bara på SD kanalerna.
Vill du t.ex se nåt 4:3 material på sättet du vill på t.ex SVT1 HD så blir du tvungen slå över på SVT1 SD istället och få både sämre bild och fel format.
Mitt råd är fortfarande att skaffa en större TV apparat och se materialet i rätt format.
Redigerat av Leatherface, 17 August 2012 - 07:33.
Postad 19 August 2012 - 17:19
Robbis76
-
Robbis76
-
Användare
-
-
113 inlägg
Vet inte om alla börjar få sina boxar utskickade av T2??? Väntar nämligen på att få min än. Slog dem en signal å fråga om status när de skulle skicka boxen. Killen bad mig dröja lite sen så sa han att ja skickar en på stubben till dig. Verkar ju som den där prioriteringslistan som de ska ha inte funkar riktigt bra. Så nu kommer den väl V.34 får vi se. Ring å tjata på dem om ni med beställt men inte fått än.
Snabba ryck T2. Ringde i fredags och idag måndag är boxen installerad. Ser lovande ut. Bara börja spela in då.
Redigerat av Robbis76, 21 August 2012 - 06:26.
Postad 23 August 2012 - 02:53
Zorkhan
-
Zorkhan
-
Rookie
-
8 inlägg
Kanske att den gamla boxen helt enkelt skickar ut signal 4:3 till tvn när det är sådan sändning å swappar till 16:9 när det är reklam (fanns ju någon automatiskt format i inställningar), eftersom jag inte såg någon informations förlust i reklamen.....en sådan funktion kunde ju denna nya box också ha isf, att den växlar utsignal automatiskt mellan 4:3 å 16:9 if man vill det, det borde väl inte vara omöjligt på denna box
Postad 23 August 2012 - 06:47
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Verkar som många fortfarande inte har förstått.
Om man ställer boxen att skicka ut 720p eller 1080i så skickar du ut ALLT i 16:9 så den kan INTE skicka det i 4:3 då.
Vad som skulle gå att göra är att ha en inställning så den skickar ut SD sändningar i 576i som har en upplösning i 4:3 format och då kan man låta TVn välja format. Vill ni ha förvrängd bild så ställ in 576i i boxen och få sämre bild.
På HD kanaler kommer ni alltid ha dom svarta kanterna på sidorna vid 4:3 sändningar däremot då det är så i själva utsändningen från kanalen så där kan inga ändringar av upplösningar hjälpa.
På vissa boxar så kan man välja exakt vad den ska göra vid varje upplösning.
Redigerat av Leatherface, 23 August 2012 - 07:38.
Postad 28 August 2012 - 16:10
Unregistered32152
-
Unregistered32152
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Någon mer som upplever att bilden på tv4-kanalerna är väldigt ryckig och osynkad på den här boxen ? har testat med min gamla humaxbox och där är det inga bekymmer.
kvittar om man kör med hdmi eller scart, problemet uppstår oavsett.
Postad 29 August 2012 - 21:08
Robbis76
-
Robbis76
-
Användare
-
-
113 inlägg
Saknar att se vilken del(tex del 1/20) en serie visas i tv-guiden.
Postad 29 August 2012 - 22:01
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Saknar att se vilken del(tex del 1/20) en serie visas i tv-guiden.
Det ligger inte lokalt i boxen utan det är distributören av EPGn som inte lägger in den infon. Något jag saknar väldigt mycket i EPGn är att kunna söka efter program...eller finns funktionen och jag bara missat den? Ännu en sak som stör mig är att om jag vill spela in ett program varje vardag så måste jag först markera programmet i EPGn och sedan trycka en massa gånger för att ta mig in i "Hantera inspelningar" och där ändra i den specifika inspelningen. Otroligt omständligt vilket mycket enkelt skulle kunna lösas med färgknapparna eller att utöka "Options" för markerat program i EPGn. Tyvärr måste jag dock säga att jag börjar ge upp om att det kommer bli någon vidare utveckling av denna box. Det har inte varit någon uppdatering på väldigt länge och i den här tråden diskuteras alldeles för mycket annat för att det ska vara konstruktivt för utvecklarna. Tele2 gör som förväntat...ingenting... Makalöst nog är fortfarande Humaxboxen enda PVR som erbjuds på hemsidan och det står fortfarande "Slut i lager"!
Postad 30 August 2012 - 00:00
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Eller så har man en AutoTimer funktion som automatiskt spelar in en viss serie eller liknande
Postad 02 September 2012 - 14:16
Unregistered32152
-
Unregistered32152
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Någon som vet varför tele2 har plockat bort instruktionsboken från hemsidan för denna box ? Känns nästan som om de håller på att fasa ut den redan...
dessutom hittar man ingen information om den längre på sweden telecoms hemsida eller zenterios hemsida.
Redigerat av Unregistered32152, 02 September 2012 - 14:27.
Postad 02 September 2012 - 14:36
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Det kanske är så som jag skrev tidigare i den här tråden (eller var det i Tele2 digital-TV-tråden?) att denna box endast krystades ut för att tysta kritiken att de inte kunnat leverera en fungerande box och att de i bakgrunden jobbat på en "riktig" box...
Postad 02 September 2012 - 14:44
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Det kanske är så som jag skrev tidigare i den här tråden (eller var det i Tele2 digital-TV-tråden?) att denna box endast krystades ut för att tysta kritiken att de inte kunnat leverera en fungerande box och att de i bakgrunden jobbat på en "riktig" box...
Eller så har de kommit över ett lager av humax pvr 9200c :-) Inget ont om stc, men tele2 borde definitivt söka sig till en leverantör som åtminstone finns bland de 100 vanligaste. Hur svårt kan det vara att ta någon box från Samsung eller humax som com hem redan provat ut och klämma på ett klistermärke med tele2 logo? Eller sälja hela rasket till någon som bryr sig? Gick det inte rykten om att Canal digital skulle köpa tele2 kabel tv...
Postad 02 September 2012 - 14:52
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Nej däremot att Comhem skulle köpa upp Canal Digital kabeltv verksamhet.
Redigerat av Leatherface, 02 September 2012 - 14:55.
Postad 02 September 2012 - 15:06
Unregistered32152
-
Unregistered32152
-
Amatör
-
-
94 inlägg
hmm...det absolut sämsta med denna box är att man inte kan komma åt att plocka ner det man har spelat in till datorn...tanten blev inte så jätteglad när hon fick reda på att de ska byta ut vår box, sex veckor dallas inspelat från tv4 guld...så jag satte henne framför burken nu o sa åt henne att börja titta på det...gissa vem som får sova på soffan i natt
förresten, har det inte varit väldigt tyst från stc och zenterion på sista tiden ? inga uppdateringar, inget skrivet från deras sida i denna tråd samt att de inte svarar på mail ? jag hade lite kontakt med en av deras tekniker eftersom jag råkar bo i närheten av linköping, men nu är det tvärdött.
Redigerat av Unregistered32152, 02 September 2012 - 15:08.
Postad 02 September 2012 - 15:10
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Därför skaffar man en Linuxbox så kan man göra vad man vill med inspelat material och se det var man vill oavsett om man är hemma eller annan världsdel (förutsatt att man har tillräcklig bandbredd).
Postad 02 September 2012 - 15:43
Unregistered32152
-
Unregistered32152
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Därför skaffar man en Linuxbox så kan man göra vad man vill med inspelat material och se det var man vill oavsett om man är hemma eller annan världsdel (förutsatt att man har tillräcklig bandbredd).
du har helt rätt, sitter faktiskt o kikar på dreambox igen, nu är nog dessutom regeringen lite mera medgörlig efter att ha blivit av med alla dallasavsnitt...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|