Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Flytta över hårddisk från digitalbox till datorn?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 februari 2012 - 14:26

Tomasvmo
  • Tomasvmo
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en gammal digitalbox "DBRH 198" från LG med DVD-brännare och en hdd på 160 Gb. En mycket bra
maskin till vilken man kunde lägga in sina DV-filmer från kameran på barnen osv...
Problemet är nu att brännaren i maskinen har pajat och jag har ett antal filmer på barnen som går
förlorade om jag inte kan lägga över dessa på något sätt. Jag har en gammal dator hemma med IDE-diskar
och hdd:n som satt i min digitalbox var också en IDE-disk. Enligt supporten på LG trodde de att man kunde ta ut disken, sätta den i datorn och lägga över filerna på det sättet. Eller koppla in den via ett hårddiskchassi externt.

Jag har satt in hdd:n internt och datorn hittar disken vid BIOS-uppstarten, men inte i Windowsläget.

Troligen är det väl ett annat filformat på disken från digitalboxen som gör att datorn inte hittar den. Och vad gör man i så fall? Är det helt kört?

Läst på några forum att de kan vara Linux-baserade...hur ser jag det i så fall? Eller finns det program som kan hitta andra filformat på en hdd än vad Windows kan? Jag är inte bekant med något annat än Windows dock...

Blir väldigt tacksam för hjälp...i någon form!

/ Tomas

#2

Postad 20 februari 2012 - 15:53

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Det fanns en gång ett program som kunde få ut information ur HDD'ar som var formaterade i Digiality Set-top boxar. Tyvärr hittar jag inte det nu och den kanske inte klarade fler än just de boxarna.

Mitt förslag är att du går in på https://www.prisjakt...kt.php?e=114346 och skickar meddelande till alla dem som har skrivit kommentarer på den. Har du tur har någon sin kvar så du kan få ut filmerna.

Allternativt, öppna o se om det sitter en vanlig brännare i den, du kanske kan byta ut den mot en annan LG-brännare.

Edit:

Nu hittade jag det: Fusion Filesystem Reader.
http://www.hope.co.nz/projects/fusion/

Redigerat av Melmac, 20 februari 2012 - 15:56.


#3

Postad 20 februari 2012 - 16:24

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
Det finns oräkneliga filsystem som använts av boxtillverkare, ytterst få av dem finns ordentligt stöd för i de operativsystem vi vanligen använder på våra datorer. Med andra ord skall det till en jäkla tur för att du skall hitta ett program som låter dig plocka ut filerna den vägen. Skulle nog i första hand se om brännaren går att byta ut eller om du kan hitta någon annan box att flytta över hårddisken till.

#4

Postad 20 februari 2012 - 17:37

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Ofta brukar filerna också vara i eget format eller krypterade också och då kan man ändå inte läsa av filerna i datorn fast man fört över dom.

#5

Postad 20 februari 2012 - 21:16

Tomasvmo
  • Tomasvmo
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har en gammal digitalbox "DBRH 198" från LG med DVD-brännare och en hdd på 160 Gb. En mycket bra
maskin till vilken man kunde lägga in sina DV-filmer från kameran på barnen osv...
Problemet är nu att brännaren i maskinen har pajat och jag har ett antal filmer på barnen som går
förlorade om jag inte kan lägga över dessa på något sätt. Jag har en gammal dator hemma med IDE-diskar
och hdd:n som satt i min digitalbox var också en IDE-disk. Enligt supporten på LG trodde de att man kunde ta ut disken, sätta den i datorn och lägga över filerna på det sättet. Eller koppla in den via ett hårddiskchassi externt.

Jag har satt in hdd:n internt och datorn hittar disken vid BIOS-uppstarten, men inte i Windowsläget.

Troligen är det väl ett annat filformat på disken från digitalboxen som gör att datorn inte hittar den. Och vad gör man i så fall? Är det helt kört?

Läst på några forum att de kan vara Linux-baserade...hur ser jag det i så fall? Eller finns det program som kan hitta andra filformat på en hdd än vad Windows kan? Jag är inte bekant med något annat än Windows dock...

Blir väldigt tacksam för hjälp...i någon form!

/ Tomas


Hej, tack för er hjälp. Programmet Fusion Filesystem Reader hjälpte inte. Den hittade inte min disk. Däremot kunde jag hitta disken i "hantera"-funktionen i WIndows under "diskhantering". Där står det att den är 160 Gb, att den är "felfri" och att det är en "primär partition". Det som är problem är att den är av partitionstypen MBR (Master Boot Record). Men vad jag förstår så är vanliga diskar MBR. Det som dock är skillnaden från min vanliga disk och denna är att min andra disk är NTFS och det står ju inte på min LG-disk. Någon som har en klurig idé angående detta? Mvh, Tomas

#6

Postad 20 februari 2012 - 21:34

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Detta kanske kan funka:

http://from-hdd-lg-to-pc.narod.ru

Info på ryska eller knagglig engelska :). Programmet (längst upp på sidan): http://from-hdd-lg-t...pc.2.06beta.rar

OBS! jag har inte provat själv så...

#7

Postad 21 februari 2012 - 07:58

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0
Det finns program som gör att man kan läsa olika sorters Linux-partitioner på Windows.
Finns ju XFS, EXT2, EXT3, m.fl. olika filsystem som används av Linux-baserade boxar.

https://www.google.s...ad+linux+on+win

Har själv använt ett sånt program, Linux-Reader, men det hjälpte ju inte iaf eftersom filerna ändå var krypterade...

Du kan även hämta hem t ex Linux-versionen Knoppix, som kommer i en ISO-fil, som du sen bara bränner ut till en CD/DVD, och bootar din dator från, så kan du läsa Linux-hårddisken, och kopiera ut filerna därifrån, och se om de alls är läsbara.
Men oftast är de krypterade.

Men bäst är nog iaf att byta ut din Brännare, kanske den du har i datorn funkar, räcker ju oftast att den har samma anslutning, dvs PATA eller SATA, och sen kopplar du bara in den löst så länge, och bränner ut det du vill till DVDs, för då är det ju garanterat läsbara filer!

Redigerat av lassehin, 21 februari 2012 - 07:58.


#8

Postad 21 februari 2012 - 10:54

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Tomasvmo:

Inga problem. Har själv en DBRH-198. Det finns en ryss som gjort att du kan läsa ut alla filer som Mpeg2 direkt från hårddisken. Filerna heter inte Mpeg som "extension", men det är bara att döpa om dom!

Kolla här:

http://ifndef.alterv.../index_eng.html

Du måste ta ut disken o köra den direkt mot datorn via tex en IDE-USB docka eller motsvarande.

Ladda ner programmet: From_hdd_lg_to_pc v2.06,

Men mig veterligen är LG den ända maskinen där du kan göra så här! Kollar du in sidan ovan så finns det folk som byggt om sina maskiner så du kan ha USB diskar osv direkt till dom!

Lycka till!! :)

Redigerat av Kanelbulle, 21 februari 2012 - 10:57.


#9

Postad 23 februari 2012 - 11:41

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Hur har det gått? Fick du rätt på det?

#10

Postad 23 februari 2012 - 13:53

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
MelMac:

Det funkar till 100%, jag kör det själv! Du tar ut disken, kör den via en IDE/USB adapter mot din dator. När du kör mjukvaran (From HDD LG to PC) så hittas disken direkt. Sen är det bara att köra över alla filer du vill! Så du kan flytta över allt, både sånt du kört in analogt eller spelat in med digitalboxen med eller utan Boxer abbonemang.

Men detta program fungerar enbart mot LG vad jag vet. Alla Hårddisk inspelare kör ju egna filsystem. Detta gör att LG:n är perfekt för konverteringsarbeten!

#11

Postad 23 februari 2012 - 21:08

Tomasvmo
  • Tomasvmo
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Detta kanske kan funka:

http://from-hdd-lg-to-pc.narod.ru

Info på ryska eller knagglig engelska :). Programmet (längst upp på sidan): http://from-hdd-lg-t...pc.2.06beta.rar

OBS! jag har inte provat själv så...



Hej och tack för hjälpen! Det fungerade superbra...alla filmer är räddade! :) :) :)

Hur har det gått? Fick du rätt på det?


Det fungerade klockrent....!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.