Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nytt hemmabiorum, funderingar, söker åsikter

4 svar i tråden

Skickat 28 februari 2012 - 19:44

Det var ett tag sedan man hängde här. Nu ska jag flytta till hus och har därmed större möjligheter att bygga ett trivsamt vardagsrum!

Det nya vardagsrummet har dessa mått: 390cm bredd * 610cm längd * 248cm takhöjd.
Jag kommer mörklägga totalt med tyg på rutorna samt mörkläggningsgardiner.

Jag har tänkt ha soffan ca 1-1,5 meter ifrån bakväggen, hade tänkt rymma en bokhylla där med spotlights/filmer.

Nu till det roliga! Jag har köpt en duk, en Euroscreen Blackline 104" som ska sitta på väggen längst fram. Takfästet blir en Vogel's PPC 1000.

Jag har bokat en Mitsubishi HC4000 som jag fastnade för rent bildmässigt, DOCK så
sa försäljaren att det kan problem med att projektorn kastar bilden för långt ner, någon som kan bekräfta detta? Jag vill INTE behöva använda keystone i onödan.
Jag har 65cm från golvet och upp till toppen på centern.
Jag är inte omöjlig till att köpa en annan projektor ifall ni tror att det vore ett bättre val, dock vill jag ha en motivering till varför.

Duken har måtten: 230cm*129,5cm.

Till detta kommer min HK AVR 355 samt Infinity Primus 360 med tillhörande center/surround att användas.

Så, ös på med förslag om vad jag bör tänka på, eller ändra i mitt tankesätt.

Skickat 28 februari 2012 - 22:06

Osäker på hur mycket ditt takfäste bygger från taket. Men om du skull montera en Mitsubishi HC4000 med ett fäste som bygger 10cm från taket skulle din nedkant på bildytan hamna 56cm över golvet med en 104" duk.

Jag var rigtigt sugen på en HC4000 men valde bort den pga den kastar bilden för långt ned. Vet tyvärr inte vad jag vill ha istället. :(
Tyckte Mitsubishin verkade perfekt utöver den usla offseten. Har sneglat lite på uppföljaren till Optoma HD20, dvs HD23 men det finns knappt någon info angående denna projektor alls ännu.

Se denna länk för att beräkna placeringen, välj rätt projektor i rullgardinsmenyn bara.
http://www.mitsubish...ns/prjcalc.html

Det här inlägget har ändrats av peins 28 februari 2012 - 22:10

Skickat 29 februari 2012 - 20:42

Nu har jag varit till huset och hängt upp duken, jag hoppas få hem projektorn så att jag kan prova hurdant det blir.

Hur mycket påverkar det bilden ifall jag skulle vrida upp bilden säg, 5-10cm och justera med keystone? Eller bör jag helt enkelt gå på en annan projje?

Skickat 01 mars 2012 - 07:43

Du bör helst sätta projektorn så rakt så att du slipper keystona.

Skickat 01 mars 2012 - 20:29

Jag fick projjen idag!! :-)
Fick hjälp av sambon att montera heltäckningsmattan idag också, detta kommer bli riktigt fint då det är klart!

Efter hockeyn, LHC - SAIK kommer vi att montera projektorn i taket, jag hoppas det går bra! återkommer med resultat. PS. hoppas SAIK vinner ;-)

Jag kommer att mata projektorn med Macbook Pro - adapter till hdmi - Ice Age 2 1080P via en "billig 10m hdmi kabel" få se om det fungerar bra..

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Dom flesta av mina nuvarande talare :)
    Hifi_Perka
    2013-05-25 21:35:40
  • Stereon i tv-rummet!
    Hifi_Perka
    2013-05-25 20:28:58
  • System Audio.
    Hifi_Perka
    2013-05-25 20:19:09
  • System Audio SA2k.
    Hifi_Perka
    2013-05-25 20:15:41
  • Testlåda
    mongo
    2013-05-25 17:28:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.