Jump to content

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare som klarar BI-Wire eller inte???

72 replies to this topic

Posted 20 mars 2012 - 08:49

Hejsan som svar på frågan Bi-Amp eller inte , personligen så tycker jag att om man kan göra det så gör det!
Dvs Har du Slutsteg över på din förstärkare och du har möjligheten på dina högtalare så varför inte , det blir garanterat inte sämre!!!!!!

PS jag har Bi-Ampat mina och jag tycker det låter bättre!!!

Posted 20 mars 2012 - 08:56

View PostBitterMelon, on 19 mars 2012 - 20:27, said:

Hur vanlig är AB i hemmabioförstärkare?
Väldigt vanligt skulle jag tro.

Posted 20 mars 2012 - 09:02

View PostAndrex, on 20 mars 2012 - 08:49, said:

Hejsan som svar på frågan Bi-Amp eller inte , personligen så tycker jag att om man kan göra det så gör det!
Dvs Har du Slutsteg över på din förstärkare och du har möjligheten på dina högtalare så varför inte , det blir garanterat inte sämre!!!!!!

PS jag har Bi-Ampat mina och jag tycker det låter bättre!!!
På vilket sätt låter det bättre,vad har du vunnit genom att bi-ampa högtalarna?

Posted 20 mars 2012 - 09:20

View Postmetalmackan, on 20 mars 2012 - 09:02, said:

På vilket sätt låter det bättre,vad har du vunnit genom att bi-ampa högtalarna?

Hur ska jag vet det ??? jag tycker det låter bättre sen skiter jag rent ut sagt i det tekniska!
Sen ser det bättre ut också hemma hos mig vilket är mist lika viktigt om inte viktigare.
Det finns säkerligen en massa fysiska formler som talar emot detta.
Men det emotionella och estetiska talar för............

Därför som jag skrev, om du kan så varför inte?
kan du lägga 200:- extra på högtalar kabel och har högtalare / förstärkare som klarar BiAmp varför inte prova?
Det blir som sagt garanterat inte sämre eller menar du att det blir sämre?

Posted 20 mars 2012 - 09:38

View PostBitterMelon, on 20 mars 2012 - 08:36, said:

Det är inte så enkelt som att 1 + 1 = 2 när man bi-ampar hemmaprylar. Läs: http://www.whatsbest...ssive-Bi-amping

Speciellt punkt 3:

Ännu ett "ett plus ett blir inte två, för det är så" i denna tråd. jag skulle köpa citatet rakt av om det handlade om passiv bi-amp, annars får jag det inte alls att gå ihop.

Edit: Nu såg jag att hela den länkade tråden berörde just passiv bi-amp.

Edited by n_sandstrom, 20 mars 2012 - 09:39.

Posted 20 mars 2012 - 09:50

View PostMattias S, on 20 mars 2012 - 08:32, said:

Mina synpunkter för att svara TS. Det finns ingen anledning att basera ditt köp på om ett par högtalare kan bi-wiras eller ej. Eventuella fördelar är tveksamma. Köp det du tycker låter bra. Dom flesta högtalarna på marknaden har ändå den möjligheten så du kan ju prova om lusten faller på efter köp. Angående bi-amping ser jag ingen vinst om delningen inte sker aktivt. Dvs via ett elektroniskt delningsfiltet.

Så summa summarum. Din frågeställning är inget du behöver fundera på när du ska köpa nytt / begagnat.

Tackar för detta svar!

Posted 20 mars 2012 - 10:22

View Postn_sandstrom, on 20 mars 2012 - 09:38, said:

Ännu ett "ett plus ett blir inte två, för det är så" i denna tråd. jag skulle köpa citatet rakt av om det handlade om passiv bi-amp, annars får jag det inte alls att gå ihop.

Edit: Nu såg jag att hela den länkade tråden berörde just passiv bi-amp.

Japp det är bi-amp med bara passiv delning som gör det hela helt meningslöst eftersom du inte kan utnyttja slutstegens effekt lika effektivt som när aktiv delning är inblandad.

Posted 20 mars 2012 - 18:15

View Postjoakim99, on 20 mars 2012 - 08:56, said:

Väldigt vanligt skulle jag tro.
Jag trodde det var D-steg alltihop, men jag har å.a.s. inte grottat ner mig i det.

View Postn_sandstrom, on 20 mars 2012 - 09:38, said:

Ännu ett "ett plus ett blir inte två, för det är så" i denna tråd.
Nej, det händer ju faktiskt att det är så. :) Du kan bli sur över det om du vill, men det ändrar ju inte verkligheten. Och ja, det handlar om passiv bi-amp.

Posted 20 mars 2012 - 20:10

View PostBitterMelon, on 20 mars 2012 - 18:15, said:

Jag trodde det var D-steg alltihop, men jag har å.a.s. inte grottat ner mig i det.

Nej, det händer ju faktiskt att det är så. :) Du kan bli sur över det om du vill, men det ändrar ju inte verkligheten. Och ja, det handlar om passiv bi-amp.

Jag blir inte ett dugg sur, då jag såg att det var passivt det handlade om kan jag inte annat än hålla med. då är det snarare 1-0,5 + 1-0,5 = 1 :P

(eller tja, 1+1=1,05, verkar det bli, av det jag under dagen läst mig till runt om på internet.)

Posted 20 mars 2012 - 21:13

View Postn_sandstrom, on 20 mars 2012 - 20:10, said:

Jag blir inte ett dugg sur, då jag såg att det var passivt det handlade om kan jag inte annat än hålla med. då är det snarare 1-0,5 + 1-0,5 = 1 :P

(eller tja, 1+1=1,05, verkar det bli, av det jag under dagen läst mig till runt om på internet.)
Jag tror vi kan strunta i att mecka till det med addition, det är ju fler dimensioner inblandade (frekvens ex.). ;)

Posted 20 mars 2012 - 22:15

View PostBitterMelon, on 20 mars 2012 - 21:13, said:

Jag tror vi kan strunta i att mecka till det med addition, det är ju fler dimensioner inblandade (frekvens ex.). ;)

jaja, det är metaforisk addition, inte matematisk :P

Men men. efter att ha tagit mig igenom ett gäng olika forum idag verkar det finnas två läger, antingen är passiv bi-amp helt värdelöst, eller så kan man vinna 5-10%.
Jag tycker att det senare alternativet verkar rimligt, och gissar att det isåfall beror på att en bi-ampad signal trots allt bara möter antingen ett högpass eller ett lågpassfilter i högtalaren, till skillnad från en singel-ampad signal, som behöver tampas med både högpass och lågpass. Men detta är dock enbart en teori, gjort helt med befintliga rostiga förkunskaper, utan tekniska undersökningar.

Posted 20 mars 2012 - 23:08

Skillnaden mellan single-ampad och passiv-biamp är nog bara att man får ha dubbla kablar,precis som bi-wire,dessutom kör båda slutstegen fullregistersignal och passiv delning så du har ju inte vunnit nåt på det ändå.

Posted 21 mars 2012 - 17:01

View Postn_sandstrom, on 20 mars 2012 - 22:15, said:

Men men. efter att ha tagit mig igenom ett gäng olika forum idag verkar det finnas två läger, antingen är passiv bi-amp helt värdelöst, eller så kan man vinna 5-10%.
Jag tycker att det senare alternativet verkar rimligt, och gissar att det isåfall beror på att en bi-ampad signal trots allt bara möter antingen ett högpass eller ett lågpassfilter i högtalaren, till skillnad från en singel-ampad signal, som behöver tampas med både högpass och lågpass. Men detta är dock enbart en teori, gjort helt med befintliga rostiga förkunskaper, utan tekniska undersökningar.
Vore ju kul att se någon teknisk förklaring och fördjupning bakom det påståendet. Var det ingen av de trådar du läste som gav en sådan? I brist på det känns det svårt att lägga någon vikt vid det alls, vem som helst kan höfta 5-10% för att det ska uppfattas som ett rimligt argument.

Observera att jag inte säger att 5-10% skulle var fel eller omöjligt, bara att det vore intressant med en mer detaljerad förklaring. :)

Posted 21 mars 2012 - 17:51

View PostBitterMelon, on 21 mars 2012 - 17:01, said:

Vore ju kul att se någon teknisk förklaring och fördjupning bakom det påståendet. Var det ingen av de trådar du läste som gav en sådan? I brist på det känns det svårt att lägga någon vikt vid det alls, vem som helst kan höfta 5-10% för att det ska uppfattas som ett rimligt argument.

Observera att jag inte säger att 5-10% skulle var fel eller omöjligt, bara att det vore intressant med en mer detaljerad förklaring. :)

Tyvärr, har bara sett siffror, och inga tekniska förklaringar.
Annars hade jag ju inte behövt gissa själv :P

Posted 22 mars 2012 - 10:28

Har läst runt lite på andra forum och så också. Vissa påstår att man vinner endel på Bi-amp men liksom här så påstår dom mesta att man klarar sej fin fint utan. Kommer nog satsa på singlewire högtalare men vore ju sjukt kul att se nåt test mellan singel och bi-amp! kommer även åka in å lyssna så man får höra själv om man hör den blankaste skillnad.

Posted 22 mars 2012 - 13:41

View PostPois0n, on 22 mars 2012 - 10:28, said:

vore ju sjukt kul att se nåt test mellan singel och bi-amp! kommer även åka in å lyssna så man får höra själv om man hör den blankaste skillnad.

Jag har ett par bi-kopplingsbara högtalare som ligger på posten och väntar på mig. Tänkte faktiskt göra en direkt jämförelse, mest för sakens skull. Men först ska dom spelas in, och vardagsrummet ska renoveras.

Posted 22 mars 2012 - 13:49

View Postn_sandstrom, on 22 mars 2012 - 13:41, said:

Jag har ett par bi-kopplingsbara högtalare som ligger på posten och väntar på mig. Tänkte faktiskt göra en direkt jämförelse, mest för sakens skull. Men först ska dom spelas in, och vardagsrummet ska renoveras.
Köra blindtest kanske???

Posted 22 mars 2012 - 13:56

Tyckte faktiskt jag vann lite på bi-amp. Om det sedan är ren placebo eller inte, det spelar väl ingen som helst roll, då jag fortfarande uppelver ljudet som bättre.

Posted Image

Posted 22 mars 2012 - 14:00

Mycket bråk för lite ull. Det kostar inte många kronor att prova koppla in ett par meter Clas Ohlsson kabel eller liknande om man nu har en 7 kanalsreceiver med ett par kanaler lediga.

Däremot skulle jag personligen inte lägga en spänn på att biampa med extra externt slutsteg.
Och inte heller ha med biwiring möjligheter som ett kriterium för val av högtalare.

Edited by Bongo_Mongo, 22 mars 2012 - 15:34.

Posted 22 mars 2012 - 16:32

View Postmetalmackan, on 22 mars 2012 - 13:49, said:

Köra blindtest kanske???

Och hur hade tu tänkt att jag skulle genomföra ett blindtest för mig själv?

Jag vill bara själv experimentera med skillnader, jag är inte på något sätt ute efter att bevisa nånting för nån.

Edited by n_sandstrom, 22 mars 2012 - 16:32.

Posted 23 mars 2012 - 10:05

View Postn_sandstrom, on 22 mars 2012 - 13:41, said:

Låter bra! Skall bli kul å höra vad du kommer fram till. vad blev det för högtalare?

Posted 23 mars 2012 - 10:11

View PostPois0n, on 23 mars 2012 - 10:05, said:

Låter bra! Skall bli kul å höra vad du kommer fram till. vad blev det för högtalare?

XTZ 95.24
Kanske är aningen för små för att det ska vara lönt att dubbelkoppla dock :P

Golvmodellen kommer senare i sommar, om jag trivs med ljudet på stativarna.

Posted 24 mars 2012 - 08:26

View Postn_sandstrom, on 23 mars 2012 - 10:11, said:

XTZ 95.24
Kanske är aningen för små för att det ska vara lönt att dubbelkoppla dock :P

Golvmodellen kommer senare i sommar, om jag trivs med ljudet på stativarna.

Sedär.. Alltid varit nyfiken på va XTZ går för :)

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users

Detta forum sponsras av
  • På sin plats!
    MrLelle
    2013-06-18 23:27:56
  • Moddnig klar..
    MrLelle
    2013-06-18 23:24:51
  • Dil socklar klara!
    MrLelle
    2013-06-18 23:18:55
  • Demontering Op-amp NE5534!
    MrLelle
    2013-06-18 23:13:16
  • Bytt på ingångsidan!
    MrLelle
    2013-06-18 23:07:10
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.