Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Begagnad med hdmi 1.3, onkyo, Yamaha eller Denon?

9 svar i tråden

Skickat 23 mars 2012 - 07:49

Jag skriver här för att få tips från er som köpte nytt för några år sedan och har skaffat er erfarenheter av era enheter. Jag tänker köpa begagnat nu.
  • Jag är ute efter en receiver som har pre-out, analogt in, och har HD-ljudavkodare för min TV signal.
  • Bluray kör jag analogt ut från BD-spelaren.
  • Jag prioriterar ljud, 2-kanal och 5-kanal.
  • Jag använder externa slutsteg

Vill gärna höra era erfarenheter, positivt/negativt, fördelar/nackdelar.

Onkyo tx-sr 876, tx-nr909
Denon AVR-2308, 2309, 2310
Yamaha rx-v1800, 1900, 3900

Jag struntar i THX cert och liknande, men prioriterar bra dac.
Det finns beg exemplar på marknaden mellan 2500-6000:-.

//P

Skickat 23 mars 2012 - 08:29

• ekon
  • Guru

• 4 381 inlägg
Har du externa slutsteg till alla kanaler? Jag köpte Onkyo 876 för några år sedan, ansåg då att det var mest för pengarna i avseende både funktioner och kraft. Ska du dock inte använda slutstegsdelen så kan du med fördel välja en nyare men klenare Onkyo maskin, då får du nätverk och annat godis. Köp en receiver med minst Audyssey MultEQ XT, riktigt bra rumskorrigering. Denon kör väll också Audyssey, så kolla efter det.

Yamaha har ju sin egna autokalibrering, litar dock inte alls på den. Men det är bara min egna uppfattning.

Skickat 23 mars 2012 - 08:54

Håll ett öga på denon och yamaha.
Tycker deras försteg presterar riktigt bra redan i prisklasser runt 5-6000:- nytt.
Sen som sagt får man även mycket annat godis på köpet som kan vara nyttigt.

Skickat 23 mars 2012 - 09:01

Tackar för era inlägg.

Ja, jag har tungdrivna högtalare och använder idag externa slutsteg och kommer att fortsätta med det.

Visa inläggekon 23 mars 2012 - 08:29 skrev:

Ska du dock inte använda slutstegsdelen så kan du med fördel välja en nyare men klenare Onkyo maskin, då får du nätverk och annat godis. Köp en receiver med minst Audyssey MultEQ XT, riktigt bra rumskorrigering.

Har du förslag på modeller?
Vad är det för skillnad på Onkyo TX-NRxxx och TX-SRxxx?

Skickat 23 mars 2012 - 10:00

Visa inläggpelleeldonson 23 mars 2012 - 09:01 skrev:

Tackar för era inlägg.

Ja, jag har tungdrivna högtalare och använder idag externa slutsteg och kommer att fortsätta med det.

Har du förslag på modeller?
Vad är det för skillnad på Onkyo TX-NRxxx och TX-SRxxx?

SR= Surround Reciever NR= Network Reciever självklart har även NR surround.

En fråga varför analogt från blueray?

Skickat 23 mars 2012 - 10:17

Visa inläggOMD28 23 mars 2012 - 10:00 skrev:

En fråga varför analogt från blueray?

Jag spelar en del DVD-A, och jag upplever även bättre separation på detta på film sätt än Coax. Jag har väldigt bra dacar i Oppon.

Tack för förklaringen av sr/nr

Skickat 23 mars 2012 - 10:51

Visa inläggpelleeldonson 23 mars 2012 - 10:17 skrev:

Jag spelar en del DVD-A, och jag upplever även bättre separation på detta på film sätt än Coax. Jag har väldigt bra dacar i Oppon.

Tack för förklaringen av sr/nr

OK jag förstår och håller med, samtidigt som jag inte håller med jag kör en Onkyo TX-NR 5009 och kör digital signalen via HDMI och det tycker jag blir bättre än med analogt, Men naturligtvis beror det på hur bra Blueray man har.

Skickat 23 mars 2012 - 18:39

ligger budgeten på 6000kr max så skulle ialf jag titta efter äldre flaggskepps modeller om ljudet är det primära och inte funktioner.
dvs för dessa pengar kan du få tex: primare spa20/21, marantz sr-12s1, yamaha dsp-az1,denon avc-a10se/a1se, sony 333es/777es
som rent försteg kanske en enklare reciver ger samma rent ljudmässigt men känslan av en 30kg makapär med byggkvalite tjosan är oslagbart :wub:

om du kollar i mitt album efter tidigare riggar så ser du att jag haft de flesta gamla värstingar med bd spelare analogt kopplat....tänk om fler insåg hur mkt ljud och byggkvalite man kan få för strunt pengar idag.

Skickat 23 mars 2012 - 18:52

Visa inläggrobert293 23 mars 2012 - 18:39 skrev:

ligger budgeten på 6000kr max så skulle ialf jag titta efter äldre flaggskepps modeller om ljudet är det primära och inte funktioner.

Hej robert293,
jo, så sant. Men jag har ju skaffat HDTV via fiber och vill ju koda av den ljudsignalen... Jag har haft Primare försteg, heeeeelt fantastisk!
Nu kommer BD spelaren att koda av ljudet vid Blurayfilm, och då bör man kunna ha ett försteg/receiver med multi-in/pre-out och nån form av "pure-audio läge" för att få HD ljud från spelaren, även då jag spelar 16bitars CD. TV signalen kodas då av i preamp/receivern. Så, jag gissar att jag inte vinner så mycket med en äldre preamp. Eller har jag missat nått? Jag sålde precis min Rotel RSP-1098. Har jag missat något?

Skickat 01 februari 2013 - 20:05

Gammal tråd, men har nu en Marantz SR6005 efter test av ett antal förstärkare med pre-out. Jag testade bl.a Emotiva UMC-1, som var kanon när den inte "spökade", en riktigt bra grej med den var volymputtar på fjärren för center, sub, rear och front. Det saknar jag på Marantz, men man når dom med två knapptryckningar, därefter jysterar man. Ibland önskar man att alla filmer hade samma ljudtekniker.... ;-)

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Dom flesta av mina nuvarande talare :)
    Hifi_Perka
    2013-05-25 21:35:40
  • Stereon i tv-rummet!
    Hifi_Perka
    2013-05-25 20:28:58
  • System Audio.
    Hifi_Perka
    2013-05-25 20:19:09
  • System Audio SA2k.
    Hifi_Perka
    2013-05-25 20:15:41
  • Testlåda
    mongo
    2013-05-25 17:28:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.