Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Erfarenheter hdmi-cec?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 March 2012 - 12:14

mcznarf
  • mcznarf
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Någon som kört med hdmi-cec protokollet och kan berätta om sina erfarenheter av det?

Detta protokoll kan även kallas för simplink (LG) bravia (Sony), Anynet+ (Samsung) beroende på tillverkare.

Min LG-TV har det, men jag har ingen annan pryl som stödjer det, så kan inte prova själv. Har funderat på en ny förstärkare med denna funktion och vill veta om jag kan förvänta mig smidigheten att styra systemen som jag förväntar mig.

Jag tycker det verkar helt fantastiskt, speciellt med tanke på att det finns en modul man kan köpa till datorn och programmera eventghost (som jag använder flitigt) för att styra verkligen allt med en fjärrkontroll.

Postad 10 April 2012 - 22:35

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Har nyligen skaffat en HDMI CEC adapter från RCAware och det fungerar inte super med mina prylar. Främst beror det på att TVn och förstärkaren har några år på nacken (Panasonic Viera TH-50PX8E från 2007 och Onkyo TX-SR606 från 2008).

Några tips:
  • Om du skall använda befintlig TV; kolla i manualen exakt vad den stödjer.
  • Vill du bara använda en fjärrkontroll? Standard är isåfall att det skall vara TVns fjärr. Har den alla knappar som behövs för att tex styra receivern och evtl. mediaspelare och/eller HTPC?
  • Själv vill jag kunna sätta på musik mm utan att TVn skall vara på, då är det förmodligen recieverns fjärr som skall användas. Klarar den det och vad tycker TVn om att den är på (TVn kanske då alltid också sätts på automatiskt)
  • Vilka andra evtl. enheter vill du ansluta? Jag har tex Apple TV 2 och upptäckte att varken den eller ens nya ATV3 stödjer CEC... :angry:
  • Här finns förhållandes vis bra info om CEC-funktioner: http://www.cec-o-matic.com/

Lycka till och återkoppla gärna hur det går! :rolleyes:

Postad 13 April 2012 - 16:05

mcznarf
  • mcznarf
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Det är HDMI-CEC-adaptern från RCaware jag omnämner som "modulen" :) Tycker den verkar skitbra. Tänkte använda den för att programmera eventghost att styra TV, förstärkare, digitalbox och HTPC:n på ett smidigt sätt, vad använder du den till med Apple TV egentligen? Eller var modulen bortkastade pengar? Det finns en annan modul från pulse eight som fungerar genom xbmc om du kör det på din Apple TV http://goo.gl/S5f8M.

Min "dröm" hade varit att använda en kontroll som denna http://goo.gl/KtlSk och med hjälp av eventghost programmera macron att göra vad jag vill. Då har jag verkligen allt i ett, mus, tangentbord, och vanlig multifjärr.

För närvarande kör jag en programmerbar fjärr med rf-kommunikation som jag programmerat i eventghost i htpc:n. Till htpc:n har jag en usb-uirt-modul som skickar IR-signaler till förstärkare och TV:n.Jag kan trycka på en knapp så startas Spotify och börjar spela mina stjärnmärkta låtar. Jag kan lägga in att förstärkaren ska starta samtidigt, men IR-kommunikationen brukar glappa och kräva flera tryck för att registreras. Det är också därför jag vill ha HDMI-CEC, det kan (förmodligen) inte glappa eftersom det går genom kabel.

Postad 15 April 2012 - 16:40

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Exakt vilken LG-TV har du?

Håller med om att grundidén är superintressant och att med HDMI CEC få tvåvägskommunikation som dessutom går via en fysisk kabel gör ju att det borde vara mer robust än bara IR/RF som är trådlös och envägs. :)

Mitt problem med HDMI CEC, och jag tror många kan ha det, är att om man skall använda TVns eller recieverns fjärr så sitter man helt i händerna på hur pass bra respektive leverantör har implementerat CEC och att det kan vara en utmaning att få TVn eller recievern att skicka vidare knapparna som skall användas för tex HTPC.

Jag har precis lyckats få min TV skicka vidare ytterligare några knappar som jag sedan kan snappa upp i EventGhost. Det var efter att ha läst ett par trådar på Pulse-Eights utmärkta forum (se denna tråd samt denna). Lösningen var att från EG manuellt skicka ett "Menu Status Activated" CEC-kommando till TVn varje gång man byter källa.

De knappar jag nu får fungera från TV-fjärren är: Select/OK, Up, Down, Left, Right, Exit, Clear/Return, Numbers 0-9, F1 (Blue), F2 (Red), F3 (Green), F4 (Yellow). Det är de fetmarkerade i denna lista: CEC HDMI Specification. Dessutom fungerar sedan tidigare att höja/sänka volym och mute mot recievern.

Just nu försöker jag även få reda på hur jag skall få min Onkyo-fjärr att börja skicka vidare fler knapptryckningar än att bara välja källa (typ DVD, CBL/SAT etc) som är det enda som fungerar just nu. Enligt manualen skall den kunna skicka vidare även mediaspelarknappar som Play, Pause, Skip Forward etc men jag får inte till det. :angry:

Om jag lyckas få även vissa knappar fungera med Onkyo-fjärren så tänkte jag försöka fortsätta att använda en Harmony och att programera den med så många CEC-kommandon via TVn och recievern som möjligt och att helt slippa köra IR-ingång till HTPCn (det nuvarande USB IR-ögat är kass). Det är förmodligen tvärtom av vad du eftersträvar och beror på att jag just nu inte har lust att köpa en väl fungerande fjärr till PCn samt att inget kanske fungerar om PC strular (jag har ju flera andra källor som inte kräver PCn).

Din nuvarande lösning med en RF-fjärr till PCn tror jag faktiskt är det allra smartaste för att få till alla grundfunktioner på ett enkelt och hyffsat robust sätt om PCn ändå är kärnan i lösningen.

HDMI CEC kan då förmodligen ersätta nuvarande IR för de vanligaste "knapparna" till TVn och en ny reciever. Då skickar du via PCn CEC-kommando vilken källa som skall spelas upp på vilken destination samt kan med hjälp av tvåvägskommunikationen ha koll på vilka prylar som är på eller av etc. Att styra källa, ström av/på samt volym verkar vara det enklaste att få fungera utan något krångel vilket väl är exakt vad du behöver, eller hur?

Samtidigt lär du även i framtiden behöva IR-lösningen om du får för dig att införskaffa en AppleTV eller annan enhet som saknar stöd för CEC och inte går att styra via TCP/IP...

Redigerat av Videonisse, 15 April 2012 - 16:51.

Postad 20 April 2012 - 11:14

mcznarf
  • mcznarf
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Exakt vilken LG-TV har du?

Jag har en LG47SL9000.

Håller med om att grundidén är superintressant och att med HDMI CEC få tvåvägskommunikation som dessutom går via en fysisk kabel gör ju att det borde vara mer robust än bara IR/RF som är trådlös och envägs. :)

Mitt problem med HDMI CEC, och jag tror många kan ha det, är att om man skall använda TVns eller recieverns fjärr så sitter man helt i händerna på hur pass bra respektive leverantör har implementerat CEC och att det kan vara en utmaning att få TVn eller recievern att skicka vidare knapparna som skall användas för tex HTPC.

Jag har precis lyckats få min TV skicka vidare ytterligare några knappar som jag sedan kan snappa upp i EventGhost. Det var efter att ha läst ett par trådar på Pulse-Eights utmärkta forum (se denna tråd samt denna). Lösningen var att från EG manuellt skicka ett "Menu Status Activated" CEC-kommando till TVn varje gång man byter källa.

De knappar jag nu får fungera från TV-fjärren är: Select/OK, Up, Down, Left, Right, Exit, Clear/Return, Numbers 0-9, F1 (Blue), F2 (Red), F3 (Green), F4 (Yellow). Det är de fetmarkerade i denna lista: CEC HDMI Specification. Dessutom fungerar sedan tidigare att höja/sänka volym och mute mot recievern.

Just nu försöker jag även få reda på hur jag skall få min Onkyo-fjärr att börja skicka vidare fler knapptryckningar än att bara välja källa (typ DVD, CBL/SAT etc) som är det enda som fungerar just nu. Enligt manualen skall den kunna skicka vidare även mediaspelarknappar som Play, Pause, Skip Forward etc men jag får inte till det. :angry:

Om jag lyckas få även vissa knappar fungera med Onkyo-fjärren så tänkte jag försöka fortsätta att använda en Harmony och att programera den med så många CEC-kommandon via TVn och recievern som möjligt och att helt slippa köra IR-ingång till HTPCn (det nuvarande USB IR-ögat är kass). Det är förmodligen tvärtom av vad du eftersträvar och beror på att jag just nu inte har lust att köpa en väl fungerande fjärr till PCn samt att inget kanske fungerar om PC strular (jag har ju flera andra källor som inte kräver PCn).

Jag förstår dina problem och lider med dig. Det är otroligt störigt att tillverkarna inte kan följa standarder utan måste klydda till det för deras kunder. De gör ju det såklart för att man ska köpa endast deras märke, men jag vill kunna välja efter kvalitet, pris och funktioner och inte låsas till en tillverkare. Man ska ju såklart inte behöva ha en pc för att ens fjärrkontroll ska fungera.

Din nuvarande lösning med en RF-fjärr till PCn tror jag faktiskt är det allra smartaste för att få till alla grundfunktioner på ett enkelt och hyffsat robust sätt om PCn ändå är kärnan i lösningen.

Ja, jag kör en renodlad htpc med windows 7 och gillar att pilla, så det fungerar bra för mig. Jag kör xbmc, spotify, winamp, sportstreams play-kanaler och lite mindre krävande spel.

HDMI CEC kan då förmodligen ersätta nuvarande IR för de vanligaste "knapparna" till TVn och en ny reciever. Då skickar du via PCn CEC-kommando vilken källa som skall spelas upp på vilken destination samt kan med hjälp av tvåvägskommunikationen ha koll på vilka prylar som är på eller av etc. Att styra källa, ström av/på samt volym verkar vara det enklaste att få fungera utan något krångel vilket väl är exakt vad du behöver, eller hur?

Vad jag antagit är att alla kommandon som finns via en vanlig fjärrkontroll även kan skickas via hdmi-cec. Om man då kopplar in pc:n med RCaware-modulen så kan den känna av hdmi-cec-kompatibla produkter i "nätverket" och alla kommandon som kan skickas till dessa. För vardagsbehov duger det helt klart med att kunna styra källa, ström och volym (även tv-kanaler möjligtvis) som du skriver, men jag tycker att det borde gå att skicka mer avancerade kommandon som att ändra tevens bildinställningar, eller om förstärkaren ska spela 2.0 eller 5.1 med mera.

Samtidigt lär du även i framtiden behöva IR-lösningen om du får för dig att införskaffa en AppleTV eller annan enhet som saknar stöd för CEC och inte går att styra via TCP/IP...

I dagsläget har jag inte fler behov än TV, förstärkare samt pc, men Vad som är fint med att ha en pc som centralt nav i systemet är att de allra flesta kringprodukter kan kopplas till denna via usb. Jag har till exempel en tellstick som styr belysning och en xbox control pc receiver för att kunna spela Fifa 12 med xbox-kontroll.

Men har man spelkonsoler, bluerayspelare, cd-spelare, mediaspelare osv så blir det som du skriver nödvändigt med fler sätt att kommunicera.

Postad 14 July 2012 - 13:12

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

• 133 inlägg
  • 1
Var ett tag sedan och kan återkoppla att det var för krångligt att få till det jag ville med HDMI CEC med min uppsättning av hårdvara så jag väntar just på att istället få ny IR-adapter till en ny HTPC och hoppa över HDMI CEC för tillfället.

Den adapter jag beställt är Flirc och skillnaden med den mot övriga IR-adaptrar är att den simulerar ett riktigt tangentbord istället för Microsoft Media Remote. Ger stora möjligheter att programmera kortkommandon som inte sparas i PCn utan ligger i konfigen i USB-adaptern. Får väl se om det blir succé denna gång eller ännu en pryl ner i elektroniklådan...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.