Exakt vilken LG-TV har du?
Håller med om att grundidén är superintressant och att med HDMI CEC få tvåvägskommunikation som dessutom går via en fysisk kabel gör ju att det borde vara mer robust än bara IR/RF som är trådlös och envägs.
Mitt problem med HDMI CEC, och jag tror många kan ha det, är att om man skall använda TVns eller recieverns fjärr så sitter man helt i händerna på hur pass bra respektive leverantör har implementerat CEC och att det kan vara en utmaning att få TVn eller recievern att skicka vidare knapparna som skall användas för tex HTPC.
Jag har precis lyckats få min TV skicka vidare ytterligare några knappar som jag sedan kan snappa upp i EventGhost. Det var efter att ha läst ett par trådar på Pulse-Eights utmärkta forum (se
denna tråd samt
denna). Lösningen var att från EG manuellt skicka ett "Menu Status Activated" CEC-kommando till TVn varje gång man byter källa.
De knappar jag nu får fungera från TV-fjärren är: Select/OK, Up, Down, Left, Right, Exit, Clear/Return, Numbers 0-9, F1 (Blue), F2 (Red), F3 (Green), F4 (Yellow). Det är de fetmarkerade i denna lista:
CEC HDMI Specification. Dessutom fungerar sedan tidigare att höja/sänka volym och mute mot recievern.
Just nu försöker jag även få reda på hur jag skall få min Onkyo-fjärr att börja skicka vidare fler knapptryckningar än att bara välja källa (typ DVD, CBL/SAT etc) som är det enda som fungerar just nu. Enligt manualen skall den kunna skicka vidare även mediaspelarknappar som Play, Pause, Skip Forward etc men jag får inte till det.
Om jag lyckas få även vissa knappar fungera med Onkyo-fjärren så tänkte jag försöka fortsätta att använda en Harmony och att programera den med så många CEC-kommandon via TVn och recievern som möjligt och att helt slippa köra IR-ingång till HTPCn (det nuvarande USB IR-ögat är kass). Det är förmodligen tvärtom av vad du eftersträvar och beror på att jag just nu inte har lust att köpa en väl fungerande fjärr till PCn samt att inget kanske fungerar om PC strular (jag har ju flera andra källor som inte kräver PCn).
Din nuvarande lösning med en RF-fjärr till PCn tror jag faktiskt är det allra smartaste för att få till alla grundfunktioner på ett enkelt och hyffsat robust sätt om PCn ändå är kärnan i lösningen.
HDMI CEC kan då förmodligen ersätta nuvarande IR för de vanligaste "knapparna" till TVn och en ny reciever. Då skickar du via PCn CEC-kommando vilken källa som skall spelas upp på vilken destination samt kan med hjälp av tvåvägskommunikationen ha koll på vilka prylar som är på eller av etc. Att styra källa, ström av/på samt volym verkar vara det enklaste att få fungera utan något krångel vilket väl är exakt vad du behöver, eller hur?
Samtidigt lär du även i framtiden behöva IR-lösningen om du får för dig att införskaffa en AppleTV eller annan enhet som saknar stöd för CEC och inte går att styra via TCP/IP...
Det här inlägget har ändrats av Videonisse 15 april 2012 - 16:51