Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hörlurar för hemmastudiobruk

9 svar i tråden

Skickat 27 mars 2012 - 23:09

Hej!

Mina hörlurar slutade fungera här om dagen och nu måste jag köpa ett par nya.

Tänker använda dessa främst när jag är hemma och producerar/lyssnar på elektronisk, akustisk ja alla sorters musik i princip. Söker ett par lurar i prisklassen ca 800-1500.

Har inga speciella preferenser när det gäller ljud (är ingen "bas-freak"), vill ha en så tydlig och precis ljudbild som möjligt, något som är viktigt när man producerar musik. Är det för mycket bas i lurarna kommer ju t.ex all musik jag gör låta basfattig i andras ljudsystem.

En annan viktig aspekt är komfort; kommer sitta med dessa i många timmar i streck. Mina AKG k518 jag hade innan var sköna i 30min sen fick jag ont i öronen pga trycket.

Har ett M-audio fast track 2 till datorn, som jag kan driva lurarna genom:
http://www.prisjakt....kt.php?p=517672

Ett plus är dock att lurarna funkar att ha på tågresor etc, direkt ur telefonen/mp3-spelare. Vet dock att ljudet aldrig blir lika bra då!

Tips på modeller?

Skickat 28 mars 2012 - 16:56

några snabba, passande exempel: Sony MDR-ZX700, Sennheiser HD25-II, audio Technica ATH-M50

Skickat 28 mars 2012 - 17:04

Förutom ovannämda vill jag gärna lägga till Sennheiser HD280 Pro. Riktigt härlig lur att jobba i!

Skickat 28 mars 2012 - 20:27

Visa inläggmsninja 28 mars 2012 - 16:56 skrev:

några snabba, passande exempel: Sony MDR-ZX700, Sennheiser HD25-II, audio Technica ATH-M50

dessa verkar nice, påminner om k518 i utseéndet, ganska små och behändiga så dessa kan man ju helt klart sitta med på t-banan (inte lika nice med t.ex AKG K240 kanske!)

fler tips mottages gärna!

Skickat 29 mars 2012 - 20:40

en kompis säljer sina Sennheiser HD 380 pro för 700kr... är det ett bra pris och kommer de passa mina behov?

EDIT:
AKG K 242 verkar väldigt bra och inte allt för dyra, sjukt snygga dessutom och verkar vara bekväma att ha på huvudet. vad tror ni?
http://www.prisjakt....kt.php?p=277547

Det här inlägget har ändrats av multifaros 29 mars 2012 - 20:47

Skickat 29 mars 2012 - 23:24

väldigt trevliga, och för den prislappen mycket bra! De är semi-öppna så de läcker lite ljud, men inte så farligt.

Skickat 30 mars 2012 - 06:41

Det här med att du vill använda dom portabelt ställer till det lite eftersom dom flesta studiolurar är relativt stora och klumpiga med långa kablar.
Det bästa tipset för både studion och musiklyssnande är Fischer Audio FA-003/HM5/Lindy Premium (samma yoga electronics hörlur). Den har utbyttbar sladd vilket gör portabelt bruk möjligt. HM5 kommer dock med en sladd på 1.2 meter. Väldigt neutrala, detaljerade och öppna för en sluten hörlur med bra separation av instrument. Ganska lik en HD-600. Till skillnad från många andra studiolurar har den inte den allra värsta kyliga och analytiska tonen. Relativt lättdriven och bra komfort trots bra isolering. Jag tror inte du hittar en bättre neutral sluten hörlur under 2000 kr.
Om du bara ska ha dom till studiobruk är KRK KNS 6400/8400 mer tillgängliga och bra lämpade för ändamålet, men kan upplevas som mer torr och analytisk.

Skickat 31 mars 2012 - 11:38

Visa inläggHeadPhoneAddict 30 mars 2012 - 06:41 skrev:

Det här med att du vill använda dom portabelt ställer till det lite eftersom dom flesta studiolurar är relativt stora och klumpiga med långa kablar.
Det bästa tipset för både studion och musiklyssnande är Fischer Audio FA-003/HM5/Lindy Premium (samma yoga electronics hörlur).

hittade ingen av dessa på prisjakt!

och ja, förstår hur du menar. Sennheiser HD25 verkar vara ett nice alternativ men de är lite väl dyra... över 1500kr verkar det som. Hur är de som studiolurar tro?

hittade i

Skickat 31 mars 2012 - 17:40

hittade Sennheiser HD25 idag på stan till nedsatt pris på 1500kr, kanske slår till på dem imorgon!

Skickat 31 mars 2012 - 17:45

mycket prisvärt för HD25-II !

FA-003 finns annars att beställa från tex http://www.gd-audiobase.com/

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.