Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kickstarter, det nya sättet att utveckla spel på

67 svar i tråden

#1

Skickat 04 april 2012 - 16:58

Allt började med Double Fines spel som lyckades samla in nästan 10 gånger så mycket än vad de begärde och framgångarna med insamlingen spred sig. Det var så jag själv ens fick reda på att det fanns en sådan här sida. Efter detta har det ena efter det andra spelprojektet startat. Nu senast är det Larry som står på tapeten, en remake av första delen med uppdaterad grafik (som jag förstått det även tal) och den begärda summan är 500 000 dollar.

Är man i min ålder och var spelade spel som liten så känner man nog till den här spelserien. Spelet som vägrade starta tills man lyckades bevisa att man var över 18 år då det använde sig av ett system med frågor om saker som handlade om USA.

Det har kommit två uppföljare under åren som gått men de spelen verkar då rakt inte leva upp till de gamla spelen.

Kickstarter går ut på att någon begär en viss summa för att kunna göra ett visst projekt, om denna summa uppnås kommer betalning ske annars inte. Man kan själv välja om man vill ta del av de s.k belöningar som finns, varierar beroende på hur mycket man donerar, eller om man inte vill ha något alls. När en viss summa mått sitt mål brukar de ofta uppdatera sidan och skriva om vad som kommer ske om nästa mål nås men den första summan är fortfarande kravet för att projektet ska bli av. Då Kickstarter använder sig av Amazon Payments kan man fram tills tiden går ut ändra hur mycket man vill ge. När tiden gått ut kommer pengarna att överföras från de s.k backers konton till Kickstarter projektet.

Fler intressanta projekt som pågår just nu är:

Wasteland 2
Banner Saga
Jane Jensen's Pinkerton Road 2012-2013 CSG
Shadowrun Returns

Spelet No Time to Explain började som ett Kickstarter projekt och för mer om det spelet så rekommenderar jag att man ser Total Biscuits

Det här inlägget har ändrats av Jack of all trades 04 april 2012 - 17:19


#2

Skickat 04 april 2012 - 17:28

Wasteland 2 fick ju t o m ihop 2.1 miljoner USD... så att de kunde hyra in Obsidian och någon som skapade Planescape Torment. De har visst ett dreamteam nu.

#3

Skickat 04 april 2012 - 17:34

  • MdaG
  • Guru

  • 4 087 inlägg
Larry 2 & 3 var mina favoriter. Första spelet var ganska meh. Larry 5 & 6 var något bättre.

#4

Skickat 04 april 2012 - 17:52

Vet inte riktigt vad jag tycker om detta koncept. De enda som riskerar ngt är de som donerar. En form av riskkapital men du kan aldrig tjäna ngt på det. Jag föredrar nog att inte köpa grisen i säcken ;)

Det här inlägget har ändrats av radiozo 04 april 2012 - 17:52


#5

Skickat 04 april 2012 - 17:59

Visa inläggradiozo 04 april 2012 - 17:52 skrev:

En form av riskkapital men du kan aldrig tjäna ngt på det.
Alltså, du kan ju donera hur mycket du vill och du är inte tvingad att donera. Den stora fördelen är ju att utvecklarna får göra precis det de vill och de som är intresserade av det kan punga ut med pengar. Man får alltså de spel man vill - det ser jag som ganska bra för både spelarna och utvecklarna.

Dessutom kan man ju tjäna på det, vissa grejer man köper blir ju unika samlarobjekt som kommer bli värda mycket i framtiden ;)

#6

Skickat 04 april 2012 - 18:01

Risken finns väl fortfarande att det inte blir ngt spel överhuvudtaget? "Oj pengarna tog visst slut sorry"

#7

Skickat 04 april 2012 - 18:52

Visa inläggradiozo 04 april 2012 - 18:01 skrev:

Risken finns väl fortfarande att det inte blir ngt spel överhuvudtaget? "Oj pengarna tog visst slut sorry"
Den risken får väl anses vara väldigt liten med tanke på att man aldrig kommer kunna ge sig på något liknande igen i så fall, samt att det inte handlar om jättestora projekt (de blir klara relativt snabbt). De som gör arbetet riskerar ju sitt rykte - levererar du inte så är du ganska körd sen. Det är inga nybörjare som ger sig på projekt som Wasteland.

Samtidigt handlar det inte om mycket pengar du satsar direkt, grejen är ju att det är många som satsar. Oj, jag förlorade visst 30 dollar. My life is over.

#8

Skickat 04 april 2012 - 18:54

Call me old fashioned men jag föredrar att betala när produkten är klar och fått bra betyg ;)

#9

Skickat 04 april 2012 - 18:58

Visa inläggradiozo 04 april 2012 - 18:01 skrev:

Risken finns väl fortfarande att det inte blir ngt spel överhuvudtaget? "Oj pengarna tog visst slut sorry"
Takedown är väl i så fall det projekt som kan riskera detta då den begärda summan inte är den faktiska kostnaden för utvecklingen av spelet. För att få in resterande pengar så krävs det investerare och det är här jag kan se projektet fallera. Jag har dock fullt förtroende för Christian och ger honom mycket hellre mina pengar än att ge dessa till Ubisoft som tagit både Ghost Recon och Rainbow Six serien i en riktning jag inte gillar alls.

Kickstarter gör det möjligt för utvecklare att helt skippa utgivare och det är oftast dessa som är anlednigen till att spel inte är färdiga vid release och inte utvecklaren. Varför kan Blizzard släppa i stort sett felfria spel medan allt fler släpper ofärdiga produkter, jo tack vare att Blizzard bestämmer själva när de är redo att släppa den.

Det här inlägget har ändrats av Jack of all trades 04 april 2012 - 19:03


#10

Skickat 04 april 2012 - 19:17

Visa inläggradiozo 04 april 2012 - 18:54 skrev:

Call me old fashioned men jag föredrar att betala när produkten är klar och fått bra betyg ;)
Samma här men jag tycker ändå konceptet är bra.

#11

Skickat 04 april 2012 - 20:26

Totalt ointressant iom. att det bara är på PC då PCn är död för mig som spelplattform sedan flera år tillbaka.

#12

Skickat 04 april 2012 - 20:28

Visa inläggZoiler 04 april 2012 - 19:17 skrev:

Samma här men jag tycker ändå konceptet är bra.

Visa inläggradiozo 04 april 2012 - 18:54 skrev:

Call me old fashioned men jag föredrar att betala när produkten är klar och fått bra betyg ;)

Håller med om det Radiozo säger men tycker att detta är ett bra komplement i de fall då utgivarna inte vill backa projekten som kanske riktar sig till en mindre, "lite nördigare" skara.

#13

Skickat 04 april 2012 - 21:00

Tycker det är kul att det finns, men jag tror inte att det finns alltför många utvecklare som kan få utvecklingsbudgeten att gå runt bara på donationer. Det kräver ju en ganska stor fanbase som litar på utvecklaren och är beredda att slanta upp bara baserat på kärlek till tidigare spel. Tror inte direkt att nya utvecklare kommer ha mycket att hämta på ett sådant här finansieringsförsök.

#14

Skickat 04 april 2012 - 21:46

Nej man måste ju ha något klassiskt som folk saknar. Folk har ju försökt tidigare men det har blivit stort nu på senare tid för att mer kända namn gett sig in i leken.

Men stora spel med jättestor budget fungerar ju inte.

#15

Skickat 04 april 2012 - 22:15

Visa inläggJuhan 04 april 2012 - 20:26 skrev:

Totalt ointressant iom. att det bara är på PC då PCn är död för mig som spelplattform sedan flera år tillbaka.
Inte bara på pc, däremot brukar de flesta projekt börja på pc om vi pratar spel men ju mer som donerar ju fler format kan de stöjda.

Visa inläggRangwald 04 april 2012 - 21:00 skrev:

Tycker det är kul att det finns, men jag tror inte att det finns alltför många utvecklare som kan få utvecklingsbudgeten att gå runt bara på donationer. Det kräver ju en ganska stor fanbase som litar på utvecklaren och är beredda att slanta upp bara baserat på kärlek till tidigare spel. Tror inte direkt att nya utvecklare kommer ha mycket att hämta på ett sådant här finansieringsförsök.
Belöningarna man får är oftast i form av det som de skapar, en spelutvecklare ger dig det färdiga spelet, en som skriver en bok ger dig boken. Se det mer som en form av förbokning där man får ett spel till ett rabaterat pris.

Jag kan se att det här kommer bli mer och mer populärt tack vare att allt fler börjar tröttna på hur utgivarna behandlar sina köpare. Personligen ger jag mycket hellre minia pengar till en utvecklare direkt än att ge dom till en mellanhand som ger ut deras spel.

Edit:
Ytterligare en utvecklare som hoppat på Kickstarter:
Starlight Inception http://www.kickstart...tiontm/comments

Det här inlägget har ändrats av Jack of all trades 04 april 2012 - 22:21


#16

Skickat 05 april 2012 - 03:06

  • zxcv
  • Forumräv

  • 750 inlägg

Visa inläggZoiler 04 april 2012 - 17:28 skrev:

Wasteland 2 fick ju t o m ihop 2.1 miljoner USD... så att de kunde hyra in Obsidian och någon som skapade Planescape Torment. De har visst ett dreamteam nu.
De har inte samlat ihop så mycket än, 1 960 000 $ för tillfället. Men helt rätt att Obsidian kommer hoppa på skeppet om/när de kommer upp i 2.1 mille. Skänkte själv än slant till DF Adventure. Takedowns ks kändes inte lika självklar, betala oss för att kunna arbeta ihop något att visa utgivare/finansiärer men ändå roligt att de fick ihop vad de behövde.

#17

Skickat 05 april 2012 - 07:08

Konceptet är mycket intressant och som Jack säger, ger hellre mina pengar till utvecklarna än till några pengahungriga mellanhänder.(utgivare).

#18

Skickat 05 april 2012 - 16:36

Själv gick jag in med 50$ till The Banner Saga, började med 10$ första dagen det annonserades men ju mer jag läste och funderade över spelet så blev jag bara mer och mer sugen, vill ha nu! :)

#19

Skickat 05 april 2012 - 19:11

Vet inte om detta nämts i någon annan tråd men på GoG kan man nu ladda ner första Fallout helt gratis i ca 48 timmar. Gillar man RPG á la Mad Max stuk så rekommenerar jag verkligen detta, ett av de bästa spelen jag spelat. Fallout är den andliga uppföljaren på Wasteland.

Det här inlägget har ändrats av Jack of all trades 05 april 2012 - 19:11


#20

Skickat 07 april 2012 - 19:20

Visa inläggJack of all trades 04 april 2012 - 22:15 skrev:

Inte bara på pc, däremot brukar de flesta projekt börja på pc om vi pratar spel men ju mer som donerar ju fler format kan de stöjda.

Jo visst Mac, Linuz, iPhone, Android men inte till de stationära konsolerna.

Av alla kickstarter projekt hit och dit som jag har läst om så har inte ett enda intresserat mig för fem öre då det bara verkar vara gamla PC spel som det är uppföljare på.

#21

Skickat 07 april 2012 - 19:47

  • zxcv
  • Forumräv

  • 750 inlägg

Visa inläggJuhan 07 april 2012 - 19:20 skrev:

Jo visst Mac, Linuz, iPhone, Android men inte till de stationära konsolerna.

Av alla kickstarter projekt hit och dit som jag har läst om så har inte ett enda intresserat mig för fem öre då det bara verkar vara gamla PC spel som det är uppföljare på.
Kan ha att göra med att det kostar 40 000 $ för att släppa en uppdatering på xbla tillsammans med massa andra restriktioner och kostnader. Begränsade möjligheter att rea ut sina spel etc.

#22

Skickat 07 april 2012 - 20:38

Visa inläggzxcv 07 april 2012 - 19:47 skrev:

Kan ha att göra med att det kostar 40 000 $ för att släppa en uppdatering på xbla tillsammans med massa andra restriktioner och kostnader. Begränsade möjligheter att rea ut sina spel etc.

Ok men fortfarande totalt ointressant iom. att det inte släpps till konsolerna. Spelen verkar heller inte särskilt intressanta eftersom det är bara uppföljare av gamla PC spel.

Så dessa kickstarter projekt är totalt ointressanta för mig.

#23

Skickat 07 april 2012 - 21:07

  • MdaG
  • Guru

  • 4 087 inlägg
Mest nostalgiska äldre gamers (som mig) som uppskattar Kickstarter tror jag.

#24

Skickat 13 april 2012 - 20:51

Länkar till flera (mer eller mindre) intressanta spel projekt:
Nekro
Police Warfare
Ravaged
Jane Jensens Pinkerton Road 2012-2013 csg
Dark Meridian
Shadowrun Returns
Starlight Inception
Bionite: Origins
Valdis story: Abyssal city
Leisure suit Larry 1 remake
The banner saga
Wasteland 2

Länk med de populäraste video spelen: http://www.kickstart...opular?ref=more

Det här inlägget har ändrats av Kraantz 13 april 2012 - 20:56


#25

Skickat 08 maj 2012 - 21:22

Ännu en för nostalgiker :)

Carmageddon: Reincarnation
http://www.kickstart...n-reincarnation

#26

Skickat 08 maj 2012 - 21:32

Fast det spelet har varit utannonserat länge. Märkligt att de helt plötsligt vill ha $400k. Giriga?

I och för sig verkar $15 lovande, låter som en renodlad remake.

#27

Skickat 08 maj 2012 - 23:06

Visa inläggFreezard 08 maj 2012 - 21:32 skrev:

Fast det spelet har varit utannonserat länge. Märkligt att de helt plötsligt vill ha $400k. Giriga?

I och för sig verkar $15 lovande, låter som en renodlad remake.
Lol, ja vad menas med det egentligen? De har ju redan utvecklat det sedan lång tid tillbaka.

Det här inlägget har ändrats av Zoiler 08 maj 2012 - 23:06


#28

Skickat 28 juni 2013 - 13:34

Kickstarter för Satellite Reign har startat. Det är ett realtid, klass-baserat strategispel och utvecklas av skaparen av Syndicate Wars.

Läs mer:
http://satellitereign.com/the-game/

Kickstarter:
http://www.kickstart...satellite-reign

Citat

Satellite Reign is a real-time, class-based strategy game. You control a squad of four agents, each with distinct and unique abilities as they vie and battle for control of a fullysimulated, living, cyberpunk city.
The game world is designed to facilitate emergent gameplay, giving you the tools and freedom to play how you want to play, so you can create strategies and scenarios that not even we had anticipated!
Customise your team with the strength to destroy your enemies head-on, or hack into their facilities to manipulate their infrastructure without them ever knowing you were even there.
Will you take down your enemies with brute-force? Covert espionage and infiltration? Or will you use propaganda to influence the citizens of the city and overthrow the controlling powers?
Satellite Reign will be released on Windows, Mac OS and Linux.


Postad bild

#29

Skickat 28 juni 2013 - 14:08

Backed :)

#30

Skickat 03 juli 2013 - 21:17

Ett rymdsim "Star Citizen" av Chris Roberts skaparen av bl.a. Wing Commander och Freelancer. Kommer ha minst 100 solsystem vid spelets release.

Fortfarande möjligt att köpa skepp med försäkring och stödja utvecklingen.
https://robertsspaceindustries.com/


#31

Skickat 03 juli 2013 - 21:44

Minns ni Outcast?

Citat

Yann Robert, Franck Sauer and Yves Grolet announced today that they have signed and closed an asset purchase agreement with Atari Europe SAS recently regarding Outcast intellectual property.

Yann, Franck and Yves, the three founders of Appeal S.A., the studio that developed Outcast, have started the revival of the franchise and will soon announce further developments.

http://www.neogaf.co...ad.php?t=611051

Vet iofs inte om det blir en kickstarter eller vad det blir så det är lite OT.

#32

Skickat 03 juli 2013 - 22:26

  • MdaG
  • Guru

  • 4 087 inlägg
Outcast var helt fantastiskt på sin tid. Av skärmskotten att döma har det inte åldrats såå illa.

#33

Skickat 04 juli 2013 - 16:21

Förra året startade Double Fine en kickstarter där de ville ha $400k för ett äventyrsspel, de drog in ~$3,3 miljoner...

Efter det svällde projektet enligt Tim Schafer och pengarna räcker bara till att färdigställa halva spelet...

Nu ska de sälja första halvan på steam i januari för att få in mer pengar till att göra klart spelet..

#34

Skickat 04 juli 2013 - 17:21

Wohoo, kickstarters!

#35

Skickat 04 juli 2013 - 17:57

Visa inläggZoiler 04 juli 2013 - 17:21 skrev:

Wohoo, kickstarters!
elaborate?

#36

Skickat 04 juli 2013 - 18:15

Att merparten av dessa projekt antagligen inte blir några lyckade historier.

#37

Skickat 04 juli 2013 - 18:27

  • zxcv
  • Forumräv

  • 750 inlägg

Visa inläggZoiler 04 juli 2013 - 18:15 skrev:

Att merparten av dessa projekt antagligen inte blir några lyckade historier.
FTL, Shadowrun Returns är de jag kommer på nu som släppts men blir spännande att se hur utvecklarna lyckas förvalta sin ks-dollars.

Kickstarter räcker inte för American Mcgees Ozombie
www.fz.se/artiklar/nyheter/20130704/kickstarter-racker-inte-for-american-mcgees-nya-spel

Edit: Leisure Suit Larry släpptes alldeles nyss också.

Det här inlägget har ändrats av zxcv 04 juli 2013 - 18:45


#38

Skickat 04 juli 2013 - 19:10

Visa inläggZoiler 04 juli 2013 - 18:15 skrev:

Att merparten av dessa projekt antagligen inte blir några lyckade historier.
Du har så rätt så:
After Raising Money, Many Kickstarter Projects Fail to Deliver

Most Kickstarter Projects Fail to Deliver on Time

Failed Kickstarter game is a cautionary tale in crowdfunding project development

#39

Skickat 04 juli 2013 - 19:29

Många använder dessutom kickstarten för att göra en prototyp de kan visa upp för en 'riktig' financial backer. Tack vare kickstarter pengarna har de en möjlighet att förklara att det finns ett intresse för ett specifikt spel även om genren inte just nu är 'populär'.

Men det gäller ju att fundera på vad man skickar sina pengar till. Älskar space combat och hoppas innerligt att Space Citizen blir av, men samtidigt så har jag mina funderingar på om han verkligen klarar av att släppa spelet; så därför har han inte fått något av mig. Han får vänta på mina pengar tills spelet är släppt. ;)

#40

Skickat 04 juli 2013 - 20:29

De flesta mer avancerade kickstarter projekt blir oftast (ganska mycket) försenade ja. Men det har åtminstone jag förståelse för. Bara de lyckas slutföra det. Och så är det som humming säger, man måste fundera innan man skickar pengar. Bedöma trovärdheten.

#41

Skickat 04 juli 2013 - 21:34

  • zxcv
  • Forumräv

  • 750 inlägg

Visa inläggTinboy 04 juli 2013 - 19:10 skrev:

Spelar väl ingen roll om de blir försenade, spelutveckling tar tid, spel blir ofta försenade. Den översta artikeln handlar knappt om spel.

#42

Skickat 04 juli 2013 - 22:12

Visa inläggzxcv 04 juli 2013 - 21:34 skrev:

Spelar väl ingen roll om de blir försenade, spelutveckling tar tid, spel blir ofta försenade.

Postad bild

Kidding =P

#43

Skickat 04 juli 2013 - 23:43

  • zxcv
  • Forumräv

  • 750 inlägg

Visa inläggZoiler 04 juli 2013 - 22:12 skrev:


Kidding =P
The Duke abides. ;)

#44

Skickat 16 juli 2013 - 16:58

Precinct den andliga uppföljaren till Police Quest.

http://www.kickstart...ctgame/precinct

#45

Skickat 16 juli 2013 - 23:44

Visa inläggZoiler 04 april 2012 - 18:52 skrev:

Den risken får väl anses vara väldigt liten med tanke på att man aldrig kommer kunna ge sig på något liknande igen i så fall, samt att det inte handlar om jättestora projekt (de blir klara relativt snabbt). De som gör arbetet riskerar ju sitt rykte - levererar du inte så är du ganska körd sen. Det är inga nybörjare som ger sig på projekt som Wasteland.

Samtidigt handlar det inte om mycket pengar du satsar direkt, grejen är ju att det är många som satsar. Oj, jag förlorade visst 30 dollar. My life is over.
Mja, risken baseras väl egentligen inte på huruvida utvecklarna vill leverera en produkt av god kvalitet i tid utan snarare på om de kan göra det? Jag menar, kolla på Double Fine som nu behöver mer pengar igen, trots att de nu även startat en ny kampanj för nästa spel. Kommer de pengarna verkligen öronmärkas för det spelet eller kommer det gå in i det svarta hålet? Jag börjar tvivla på att de är lika skickliga på att driva företag som att utveckla spel. Om det slutar i ett spel som underpresterar när det är såpass försenat och bara första halvan är klar så kommer det sannolikt vara en väckarklocka för många backare till framtida spel att ett såpass framstående företag som Double Fine inte kan leverera.

Har själv funderat på att backa några spel och har väl varit närmast att backa Project Eternity. Men efter övervägande kändes det som att jag har sett för lite resultat av större spelprojekt på Kickstarter. Visst, FTL är ett lysande spel, men den produktionen är ju ljusår (höhö) ifrån projekt som Project Eternity eller Broken Age (Double Fine Adventure). Vet inte vad FTL kostade att göra, men de krävde ju bara 10k dollar till att börja med. Även om de drog in över 400k dollar(!) så kan jag inte tänka mig att allt det behövdes för produktionen med tanke på utgångsbudet.

Och visst, det är väl inte hela världen om man förlorar ett par hundra kronor, men viljan att satsa på framtida projekt står ju mer eller mindre på spel. Dessutom ska ju spelet leva upp till förväntningarna också iom att man backar upp det. Normalt kan man ju invänta recensioner för att ta reda på om spel är något att ha. Även där kan ju företags rykte naggas i kanten. Tror att många ändå ser Kickstarter som ett köp, trots att det egentligen är en chansning, en förhoppning om en framtida bra produkt.

Så kommer detta bli ett sätt att producera spel under en lång tid framöver eller kommer för många misslyckanden leda till att folk inte vill gå in med pengar?

Personligen har jag har svårt att se att jag kommer backa några större spelprojekt framöver om jag inte ser några bra resultat, men man ska ju förstås aldrig säga aldrig. :)

edit: med det sagt så ser Project Eternity rätt lovande ut (men det är ju långt kvar), och Wasteland 2 ser helt sjukt lovande ut av det gameplay jag sett. Kan mycket väl bli dag 1-köp för min del där. Så jag är ju glad att folk satsar sina pengar. :)

Det här inlägget har ändrats av jayreso 17 juli 2013 - 00:35


#46

Skickat 17 juli 2013 - 09:13

Att utveckla spel är både dyrt och svårt.

Jag skulle vilja se hur de tänkt sig sin budget. För att i 90% av alla spel på kickstarter lovar jag att den inte håller. Oavsett hur mycket de ville ha till att börja med / hur mycket över de gick.

Den bästa kickstartern jag har sett har hittintills varit DLC:t för Skullgirls där faktiskt brydde sig om att berätta för 'investerarna' vad pengarna skulle användas till. Sånt vill jag se i fler projekt.
Postad bild

#47

Skickat 17 juli 2013 - 09:16

Visa inläggTinboy 16 juli 2013 - 16:58 skrev:

Precinct den andliga uppföljaren till Police Quest.

http://www.kickstart...ctgame/precinct


Får hålla ett öga på det. PQ1 och 2 var ju superba när det begav sig.

#48

Skickat 17 juli 2013 - 12:20

Visa inlägghumming 17 juli 2013 - 09:13 skrev:

Den bästa kickstartern jag har sett har hittintills varit DLC:t för Skullgirls där faktiskt brydde sig om att berätta för 'investerarna' vad pengarna skulle användas till. Sånt vill jag se i fler projekt.
Instämmer. Men det DLC:et specades väl för att folk annars skulle undra hur det kunde vara så dyrt att implementera en enda karaktär in i spelet? Dvs de behövde motivera det höga kravet. I de flesta övriga fallen är det väl snarare så att man undrar om utvecklarna har tagit i tillräckligt. Kommer de kunna leverera den produkten de utlovar med enbart den summan de kräver? Så frågan är ju om en specifikation på exempelvis Broken Age egentligen skulle hjälpa backarna?

#49

Skickat 17 juli 2013 - 12:38

Visa inläggjayreso 17 juli 2013 - 12:20 skrev:

I de flesta övriga fallen är det väl snarare så att man undrar om utvecklarna har tagit i tillräckligt. Kommer de kunna leverera den produkten de utlovar med enbart den summan de kräver? Så frågan är ju om en specifikation på exempelvis Broken Age egentligen skulle hjälpa backarna?

Specar utvecklarna hur det tänkt sig budgeten så kan man själv göra en bedömning om man tror på deras budget.

De flesta använder ju Kickstarter till att inte utveckla spelet, men till att få tillräckligt mycket pengar så de kan göra en prototyp och sen fråga någon publisher om resterande miljoner. Men eftersom det inte låter lika sexigt som att 'ge oss en halv miljon så gör vi spelet ni vill ha' så låtsas de om att de bara behöver en halv miljon för att göra ett spel.

Det är absolut inget fel med approachen att skaffa lite prototyp-pengar innan man går till en 'riktig' backer då detta indikerar ett intresse från konsumenterna att de vill ha space-sims, äventyrsspel eller nostalgi-reboots istället för FPS och bilspel.

Men jag önskar att se en tidsplan och en budget innan jag satsar några pengar. Precinct`, som exempel, vill ha en halv miljon dollar för att utveckla ett nytt Police Quest på mindre än ett år. Undrar lite hur det ska gå till utan att spelet bara kommer att ha två scener. För 100,000 extra pengar ska de kunna 'be able to produce hours of additional content and achieve a higher level of detail and beauty throughout the game.' Så, för bara 5 gånger mer pengar än några timmars extra content ska de göra ett helt spel, med allt var det innebär?

Nu har dessa personer ofantligt mycket mer erfarenhet av spelutveckling än vad jag någonsin kommer att få, men någonting gör att mina förväntningar är något nerskruvade på alla dessa kickstarter projekt. Köper de gärna när de släpps och man ser vad det blev. :)

#50

Skickat 18 juli 2013 - 11:29

Visa inläggzxcv 04 juli 2013 - 18:27 skrev:

FTL, Shadowrun Returns är de jag kommer på nu som släppts men blir spännande att se hur utvecklarna lyckas förvalta sin ks-dollars.
Shadowrun Returns släpps 25 juli om jag förstår rätt?




1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Monster Lås!
    dac83
    2014-10-24 20:58:16
  • Knappt ngn upgrade :-P
    Degpojken
    2014-10-24 18:18:34
  • Svårflyttade väger bly
    Degpojken
    2014-10-24 18:17:17
  • Shiny
    Degpojken
    2014-10-24 18:14:40
  • Wiee
    Degpojken
    2014-10-24 18:11:15
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2014 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.