Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lån till ockerräntor.

209 svar i tråden

Skickat 09 april 2012 - 13:49

Visa inläggPinnen 09 april 2012 - 13:43 skrev:

Du menar förlänga lånet max 30 dagar åt gången....... Stor skillnad!

Det är stor skillnad på att förlänga 30 dagar än 150 dagar vid tillfälle, vart vill du komma?

Skickat 09 april 2012 - 13:51

Med logiken som används här, har ett lån hos en riktig bank en ränta på runt 0,4%.

Skickat 09 april 2012 - 14:01

Visa inläggAgeve 09 april 2012 - 13:51 skrev:

Med logiken som används här, har ett lån hos en riktig bank en ränta på runt 0,4%.

Jag har oxå ett lån fast med 0% ränta men det är ju inte relevant i tråden.

Det är ingen som sagt att Vivus är ett bra lån men dom är ärliga i sina vilkor och räntan är bara 10% om du inte förlänger lånet men vilket lån är inte dyrare om man förlänger det, vivus har t o m en väldigt tydlig uträknare på sin sida som visar vad förlängning kommer kosta.

Skickat 09 april 2012 - 14:19

Jobbar du där eller?

Om du menar att du har 0% på ett så kallat räntefritt lån så brukar den effektiva räntan på sådana lån hamna mellan 10-20%, dock så kör ju drakarna erbjudande ibland utan aviavgift och uppläggningskostnader och då blir det 0%, kanske sånt du har...

Skickat 09 april 2012 - 14:34

Så här får man 0% ränta: https://www.vivus.se/ :wacko: Sen blir man tvungen att betala det i slutet av månaden, hm undrar hur många som sitter i ekorrhjulet o snurrar :unsure:

Skickat 09 april 2012 - 14:37

Visa inläggjunkan 09 april 2012 - 14:19 skrev:

Jobbar du där eller?

Om du menar att du har 0% på ett så kallat räntefritt lån så brukar den effektiva räntan på sådana lån hamna mellan 10-20%, dock så kör ju drakarna erbjudande ibland utan aviavgift och uppläggningskostnader och då blir det 0%, kanske sånt du har...

Du missa hela poängen med mitt inlägg.

DET ÄR ORELEVANT VAD JAG HAR FÖR LÅN OAVSETT OM JAG HAR 0% ELLER 100% RÄNTA.

Tråden handlar om:

"TV8, ett MTG-föterag accepterar annonser från Vivus som är ett ockerföretag. Första lånet är gratis upp till 4.000:-, men vill du låna 7.000:- skall du betala tillbaka det inom 30 dagar med en ränta på 700:-, vilket innebär en räntesats på 120%."

Ni tycker att vivus ska nämna vad ett års lån hos dom kostar i sin marknadsföring fast dom endast erbjuder 30 dagars lån. Årsränta är inte relevant för ett lån som inte varar i ett år, som i mitt exempel på en årskostnad av en godispåse om man inte tänkt köpa godispåse varje dag i ett år.
Att ta ett lån hos dom kostar 7000:- x 1.1 om du inte förlänger lånet alltså 10% ränta, det står klart och tydligt. Hade du tänkt 12 månaders avbetalning för ett köp har du vänt dig till fel lånegivare för det är sjukt dyrt.

Skickat 09 april 2012 - 14:48

Många som missar åt andra hållet också, tex alla sparkonton med 5% ränta om du låser pengarna i3 månader.
Det många tror är att om dom tar ut pengarna efter dom 3 månaderna så har dom 5 % mer vilket inte stämmer eftersom ränta alltid räknas på årsbasis

Skickat 09 april 2012 - 15:04

Förr hade vi gränser för när ocker infann sig. Nu finns inga sådana, men över 200% i effektiv räntesats krävdes inte på den tiden vi hade såna gränser. Det är helt sjukt.

Skickat 09 april 2012 - 15:08

Visa inläggSC-Zap 09 april 2012 - 15:04 skrev:

Förr hade vi gränser för när ocker infann sig. Nu finns inga sådana, men över 200% i effektiv räntesats krävdes inte på den tiden vi hade såna gränser. Det är helt sjukt.

Vem skulle ha ett kreditbolag som erbjöd 7000:- lån på 30 dagar med 10:- i ränta?

Nu erbjuder ju visserligen vivus 0% ränta första gången, det får väl anses som generöst.

Skickat 09 april 2012 - 15:19

Visa inläggLactoferrin 09 april 2012 - 15:08 skrev:

Vem skulle ha ett kreditbolag som erbjöd 7000:- lån på 30 dagar med 10:- i ränta?

Nu erbjuder ju visserligen vivus 0% ränta första gången, det får väl anses som generöst.
Snarare som ett sätt att locka in folk till deras ockerräntor.

Klart att ett kort lån blir dyrare när vi pratar effektiv ränta, men det finns ju mellanting mellan 700 kr och 10 kr...

Skickat 09 april 2012 - 15:25

Visa inläggLactoferrin 09 april 2012 - 13:49 skrev:

Det är stor skillnad på att förlänga 30 dagar än 150 dagar vid tillfälle, vart vill du komma?
Du skriver att man får förlänga lånet max 30 dagar. Jag förtydligar bara genom att skriva max 30 dagar per förlängning vilket innebär att du rätt lätt kan fastna i ekorrhjulet med den här typen av lån, dvs du bara rullar lånet framför dig o betalar en hiskeligt ränta under tiden

Skickat 09 april 2012 - 15:45

Hej alla glada korttidslånare:

De som tar sådana här lån är oftast (garanterat mer än 90% av fallen) de som inte har så stor kontroll över sin ekonomi. Därför är det extremt stor risk att dessa personer inte kommer att kunna betala tillbaks lånet inom 30 dagar. Alltså faller räntan på, månad för månad. Därför måste man räkna på effektiv ränta.

Jämförelse: Mitt huslån har 3% effektiv ränta.
Skulle mitt huslån (bundet i trettio dagar) uppgå till 7000 kronor med en effektiv ränta på 3% så skulle alltså min räntekostnad på en månad vara 17,50 kr..

Mitt gamla lån till bilen hade 6% effektiv ränta.
Hade det lånet varit 7000kronor så hade månadsräntan uppgått till 35kr..

Här är vi uppe i 700kr i räntekostnad per trettiodagarsperiod, alltså 219% effektiv ränta (se längst upp i inlägget).

Lite tragiskt att folk tycker det är ok att sko sig på detta sätt...

Skickat 09 april 2012 - 15:48

Visa inläggSC-Zap 09 april 2012 - 15:19 skrev:

Snarare som ett sätt att locka in folk till deras ockerräntor.

Klart att ett kort lån blir dyrare när vi pratar effektiv ränta, men det finns ju mellanting mellan 700 kr och 10 kr...

700:-/kund/månad låter väl inte helt orimligt, känner du till nåt liknande bolag som tar 500:-?

Visa inläggPinnen 09 april 2012 - 15:25 skrev:

Du skriver att man får förlänga lånet max 30 dagar. Jag förtydligar bara genom att skriva max 30 dagar per förlängning vilket innebär att du rätt lätt kan fastna i ekorrhjulet med den här typen av lån, dvs du bara rullar lånet framför dig o betalar en hiskeligt ränta under tiden

Du tycker inte att dom har försökt undvika att personer ska hamna i ekorrhjul, dom hade ju kunnat struntat helt i sina 30 dagar och överskrider du får du skylla dig själv, nu måste du ansöka för att få förlängt.

Är detta första gången ni hört talas om SMS-lån eftersom ni reagerar så kraftigt?

Skickat 09 april 2012 - 15:56

Varför är det ingen som gnäller på Svea Ekonomi, dom har bolån på uppåt 8%, det är ocker, då är vivus 700:- en piss i rymden.

Skickat 09 april 2012 - 16:10

Jisses, vilken jämförelse. Jämför effektiv ränta istället, som man bör göra.

Skickat 09 april 2012 - 16:14

Visa inläggSC-Zap 09 april 2012 - 16:10 skrev:

Jisses, vilken jämförelse. Jämför effektiv ränta istället, som man bör göra.

Ja på lika lån ska man jämföra årsränta men det går väl inte om lånet bara är en månad, eller?

Tror du att ett företag skulle gå runt om dom endast fick 58:- i ränta på 7000:- (10% årsränta)? Dom skulle säkert gå back med tanke på vad dom själva får betala i ränta.

Skickat 09 april 2012 - 16:16

219% effektiv årsränta hos, vad heter det hm vivus var det ja sorry :blush:
öhm 8% effektiv årsränta hos SveaEkonomi.

skillnad på 211% effektiv årsränta..

Det här inlägget har ändrats av film-fanatiker 09 april 2012 - 16:17

Skickat 09 april 2012 - 16:22

Visa inläggLactoferrin 09 april 2012 - 15:56 skrev:

Varför är det ingen som gnäller på Svea Ekonomi, dom har bolån på uppåt 8%, det är ocker, då är vivus 700:- en piss i rymden.
Du är nog den förste jag träffat på som faktiskt försvarar sms-lån..... O tycker man 10% månadsränta eller över 200% effektiv årsränta är rimligt vet jag inte riktigt vad jag ska säga..... Inte konstigt att kronofogden drunknar i ärenden med obetalda "ockerlån"....

Skickat 09 april 2012 - 16:37

Visa inläggfilm-fanatiker 09 april 2012 - 16:16 skrev:

219% effektiv årsränta hos, vad heter det hm vivus var det ja sorry :blush:
öhm 8% effektiv årsränta hos SveaEkonomi.

skillnad på 211% effektiv årsränta..

1 500 000:- i bolån hos Svea, blir 10 000:-/månad

1 500 000:- i bolån hos SBAB, blir 5000:-/månad

Är inte det mer ocker än 700:-???

Visa inläggPinnen 09 april 2012 - 16:22 skrev:

Du är nog den förste jag träffat på som faktiskt försvarar sms-lån..... O tycker man 10% månadsränta eller över 200% effektiv årsränta är rimligt vet jag inte riktigt vad jag ska säga..... Inte konstigt att kronofogden drunknar i ärenden med obetalda "ockerlån"....

Jag försvarar inte SMS-lån, har aldrig haft, kommer inte att ta ett, kommer inte rekommenderar någon att ta ett heller.

Men ni verkar inte känna till att det finns sms-lån med tanke på hur ni reagerar, jag försöker få er att förstå varför dom kostar som dom gör och att ni tänker fel när ni jämför räntan med andra lån, som att jämföra kreditkort med bolån.

Edit: Det är inte räntan som gör att kronofogden kommer utan korkade personer som inte tänker.

Det här inlägget har ändrats av Lactoferrin 09 april 2012 - 16:38

Skickat 09 april 2012 - 16:44

Visa inläggfilm-fanatiker 09 april 2012 - 10:42 skrev:

Visst kan man räkna i pengar, men det är inte rätt sätt att få en helhets bild av lånet.
Jo, man kan få en helhet bild av lånet då. Rätt skrämmande att flera inte verkar klarar av att se saker från mer än en synvinkel! :blink:
Så, i din värld så är ett lån på 10 000 kr i 10 år med en effektiv årsränta på 5% ofantligt mycket billigare än ett lån på 10 000 kr i en månad med effektiv årsränta på 100%?

Skickat 09 april 2012 - 16:54

Visa inläggMKarlsson74 09 april 2012 - 16:44 skrev:

Jo, man kan få en helhet bild av lånet då. Rätt skrämmande att flera inte verkar klarar av att se saker från mer än en synvinkel! :blink:
Så, i din värld så är ett lån på 10 000 kr i 10 år med en effektiv årsränta på 5% ofantligt mycket billigare än ett lån på 10 000 kr i en månad med effektiv årsränta på 100%?
Ja, det är det, för löser du lånet med en effektiv årsränta på 5% efter en månad är det ofantligt mycket billigare än det med en effektiv årsränta på 100%

Skickat 09 april 2012 - 16:56

Visa inläggPinnen 09 april 2012 - 16:54 skrev:

Ja, det är det, för löser du lånet med en effektiv årsränta på 5% efter en månad är det ofantligt mycket billigare än det med en effektiv årsränta på 100%
Det är svårt att läsa ser jag. Det står klart och tydligt att lånet är på 10 år, du betalar alltså i 10 år på detta.

Skickat 09 april 2012 - 17:00

Visa inläggLactoferrin 09 april 2012 - 16:37 skrev:

1 500 000:- i bolån hos Svea, blir 10 000:-/månad

1 500 000:- i bolån hos SBAB, blir 5000:-/månad

Är inte det mer ocker än 700:-???

Jag försvarar inte SMS-lån, har aldrig haft, kommer inte att ta ett, kommer inte rekommenderar någon att ta ett heller.

Men ni verkar inte känna till att det finns sms-lån med tanke på hur ni reagerar, jag försöker få er att förstå varför dom kostar som dom gör och att ni tänker fel när ni jämför räntan med andra lån, som att jämföra kreditkort med bolån.

Edit: Det är inte räntan som gör att kronofogden kommer utan korkade personer som inte tänker.
Skulle snarare säga korkade personer som inte förstår

Visa inläggMKarlsson74 09 april 2012 - 16:56 skrev:

Det är svårt att läsa ser jag. Det står klart och tydligt att lånet är på 10 år, du betalar alltså i 10 år på detta.
Hade varit enklare om du jämfört äpplen med äpplen...... Om jag nu är helt säker på att jag kan betala tillbaka lånet på en månad varför ska jag då välja ett lån med 100% effektiv årsränta framför ett med 5%?

Skickat 09 april 2012 - 17:05

Visa inläggPinnen 09 april 2012 - 17:00 skrev:

Skulle snarare säga korkade personer som inte förstår

Jag tycker iaf att vivus sajt är väldigt tydlig med betalningsregler och räntor, finns säkert betydligt värre bolag utan nån tisdgräns.

Hade varit enklare om du jämfört äpplen med äpplen...... Om jag nu är helt säker på att jag kan betala tillbaka lånet på en månad varför ska jag då välja ett lån med 100% effektiv årsränta framför ett med 5%?

Fast du jämför ju inte äpplen med äpplen. Vet du vad det är för skillnad på SMS-lån och bolån eller liknande?

Skickat 09 april 2012 - 17:07

Visa inläggLactoferrin 09 april 2012 - 17:05 skrev:

Jag tycker iaf att vivus sajt är väldigt tydlig med betalningsregler och räntor, finns säkert betydligt värre bolag utan nån tisdgräns.

Fast du jämför ju inte äpplen med äpplen. Vet du vad det är för skillnad på SMS-lån och bolån eller liknande?
Du får gärna upplysa mig om skillnaden

Btw, vet du vad det kostar att förlänga ett 7000 kr lån med 30 dagar hos Vivus, förutom räntan då?

Det här inlägget har ändrats av Pinnen 09 april 2012 - 17:09

Skickat 09 april 2012 - 17:12

Visa inläggPinnen 09 april 2012 - 17:07 skrev:

Du får gärna upplysa mig om skillnaden

Btw, vet du vad det kostar att förlänga ett 7000 kr lån med 30 dagar hos Vivus, förutom räntan då?

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5n

http://sv.wikipedia....iki/Smsl%C3%A5n

Kostnaden att förlänga lån står på deras sida, det är att bara kolla.

Det här inlägget har ändrats av Lactoferrin 09 april 2012 - 17:13

Skickat 09 april 2012 - 17:28

O vad är skillnaden då? Förutom att det går snabbare att få pengarna via ett sms-lån än ett vanligt privatlån/kredit via banken?

Skickat 09 april 2012 - 17:47

Visa inläggMKarlsson74 09 april 2012 - 16:56 skrev:

Nja du har ju full rätt att återbetala hela lånet på en gång när du vill under lånetiden :) År 2000 tog jag ett lån på 100.000kr till min första riktiga jänke bil, det låg på 5år med en ränta som var ca 6% effektiv årsränta. Efter 3år så hade min ekonomi ökat markant, och jag slutbetalade lånet, inga problem med det.

Skickat 09 april 2012 - 18:09

Bra sammanfattning där ;)

Skickat 09 april 2012 - 18:39

Visa inläggPinnen 09 april 2012 - 17:28 skrev:

O vad är skillnaden då? Förutom att det går snabbare att få pengarna via ett sms-lån än ett vanligt privatlån/kredit via banken?

Det är väl det samt lägre krav på lånetagaren.

Visa inläggcarlf 09 april 2012 - 17:57 skrev:

Troligen att de presumtiva kunderna hos Vivus m fl är precis lika obegåvade på matteplanet som flertalet envisa kommentatorer uppåt i tråden.
Att envist vägra begripa varför man anger effektiv ränta på årsbasis, samtidigt som man demonstrerar en fantastisk oförmåga att applicera lågstadiets procentuträkning, det är rätt så talande det.
Där har sms-långivarna en finfin kundbas.

Det är nog ingen i tråden som inte begriper vad effektiv ränta är bara att dom flesta här verkar tro att man ska betala 219% ränta när man tar ett lån på 7000:- under 30dagar när det står klart och tydligt att det är 10% av summan man betalar i ränta, så det är väl mer en oförmåga i läsning än matematik.

Skickat 09 april 2012 - 18:47

Har väl hänt nån gång att man har haft en jävla massa utgifter en månad och behövt lite extra just då som man kan betala tillbaka nästa månad, då har jag tagit ut det jag har behövt på kreditkortet och sedan betalt tillbaka det nästa månad till en kostnad av 25-50kr beroende på uttagskostnad. Betydligt billigare än det ockerlånet som tråden handlar om...

Tror max belopp man kan plocka ut per gång är typ 5000kr i en uttagsautomat, 50kr i avgift blir väl 12% på årsbasis, visst, mer än ett banklån men sett till den faktiska kostnaden på 50kr så kan jag leva med det...

Skickat 09 april 2012 - 19:04

Visa inläggLactoferrin 09 april 2012 - 18:39 skrev:

Det är nog ingen i tråden som inte begriper vad effektiv ränta är bara att dom flesta här verkar tro att man ska betala 219% ränta när man tar ett lån på 7000:- under 30dagar när det står klart och tydligt att det är 10% av summan man betalar i ränta, så det är väl mer en oförmåga i läsning än matematik.
Bara du är nöjd så. Du kan ju roa dig med att ta fram fler totalt missvisande exempel på räntesatser vid kort kredittid. Om man lånar i ett par timmar tex blir det "jättebillligt" ju, medan mitt bolån i mångmiljonsklassen är "dyrt" med samma bakvända logik.

Trodde inte det var möjligt att ta sig genom ens gymnasiet med så gles logisk förmåga. Fast det är klart, nån måste ju platsa i Lyxfällan.

Skickat 09 april 2012 - 19:19

Visa inläggcarlf 09 april 2012 - 19:04 skrev:

Bara du är nöjd så. Du kan ju roa dig med att ta fram fler totalt missvisande exempel på räntesatser vid kort kredittid. Om man lånar i ett par timmar tex blir det "jättebillligt" ju, medan mitt bolån i mångmiljonsklassen är "dyrt" med samma bakvända logik.

Trodde inte det var möjligt att ta sig genom ens gymnasiet med så gles logisk förmåga. Fast det är klart, nån måste ju platsa i Lyxfällan.

Det har flera gånger påpekats i tråden att du inte kan jämföra äpplen och päron, jag tror dom flesta har förstått det nu, tror det är du som har gles logisk förmåga.

Jag har inte sagt att 700:- i ränta är billigt men det är ju sjukt mycket billigare än 5000:- i mitt exempel ovan med Svea Ekonomi, det måste du väl hålla med om?

Skickat 09 april 2012 - 19:34

Ok, vi gör det lite enklare för dig eftersom du verkar ha svårt att hantera begreppet ränta o hellre verkar vilja prata kronor o ören. Vad hade det kostat i kronor per månad om du hade lånat 7000 kr via Svea ekonomi?

Skickat 09 april 2012 - 19:54

Att räkna procent är uppenbarligen väldigt svårt. Någon skrev tidigare i tråden att alla vet vad effektiv ränta är, efter att ha läst en del inlägg är jag inte lika övertygad :) .

Effektiv ränta är en metod för att ange kostnaden för en kredit. Du lånar x kronor och det kostar y kronor. Y inkluderar då alla kostnader för krediten. Effektiv ränta räknas sedan på årsbasis. Även om man lånar kortare tid så anges den på årsbasis för att olika krediter skall kunna jämföras rättvist. SMS-lån har väl ofta ingen ränta utan enbart avgifter och dessutom kort löptid. Den korta löptiden gör då att effektiva räntan blir hög.

Källa: http://sv.wikipedia....ktiv_r%C3%A4nta

Skickat 09 april 2012 - 20:22

Visa inläggPinnen 09 april 2012 - 19:34 skrev:

Ok, vi gör det lite enklare för dig eftersom du verkar ha svårt att hantera begreppet ränta o hellre verkar vilja prata kronor o ören. Vad hade det kostat i kronor per månad om du hade lånat 7000 kr via Svea ekonomi?

Vart vill du komma, jag har ju redan lämnat ett exempel på Svea Ekonomi, var det nåt som var fel i det exemplet?

Du kan väl ta fram nåt finansbolag som är billigare än vivus när det gäller sms-lån, så vi kan jämföra priserna dvs äpplen vs äpplen.

...eller jag hitta det själv, vivus ligger t o m i topp:

http://www.smslåntopplista.se/

Skickat 09 april 2012 - 20:44

Visa inläggLactoferrin 09 april 2012 - 20:22 skrev:

Vart vill du komma, jag har ju redan lämnat ett exempel på Svea Ekonomi, var det nåt som var fel i det exemplet?

Du kan väl ta fram nåt finansbolag som är billigare än vivus när det gäller sms-lån, så vi kan jämföra priserna dvs äpplen vs äpplen.

...eller jag hitta det själv, vivus ligger t o m i topp:

http://www.smslåntopplista.se/
Är ju du som hela tiden pratar om hur dyra Svea är samtidigt som du inte tycker Vivus tar orimligt betalt. Försökte bara ta ner diskussionen på din nivå med kronor o ören istället för ränta som du verkar ha stora problem att förstå. Du pratar äpplen vs äpplen samtidigt som du jmf ett bolån på 1,5 milj med ett konsumtionslån på 7000 kr...... Jag håller med dig såtillvida att 8% effektiv ränta på ett bolån är rätt saftigt men när vi pratar över 200% är vi i en helt annan liga.....

Jag skulle inte ens använda ordet billigt o sms-lån i samma mening. Har man satt sig i en situation där man inte kan få ett vanligt privatlån/kredit från banken har man väl egentligen större problem än vad den effektiva räntan på ett lån är. Enligt min personliga uppfattning borde sms-lån av den typen som vivus erbjuder förbjudas eller åtminstone regleras mycket mycket hårdare än vad de gör idag. Problemet är att det är alldeles för många människor med alldeles för lite kunskap som faller för den, i mitt tycke, väldigt tveksamma marknadsföring de här aktörerna sysslar med. O när du väl har fastnat i systemet med betalningsanmärkningarna etc för du leva med det under många år framöver. Är ju bara att titta på statistik från fogden på hur många människor som fastnat i den här fällan de senaste åren

Skickat 09 april 2012 - 21:41

Visa inläggPinnen 09 april 2012 - 20:44 skrev:

Är ju du som hela tiden pratar om hur dyra Svea är samtidigt som du inte tycker Vivus tar orimligt betalt.

Tycker inte du att Svea är dyra? Dom tar ju dubbelt så mycket betalt som sina konkurrenter.

Du pratar äpplen vs äpplen samtidigt som du jmf ett bolån på 1,5 milj med ett konsumtionslån på 7000 kr......

Nej jag jämförde ett bolån med ett bolån, SBAB är en bank ger ut bolån.

Jag håller med dig såtillvida att 8% effektiv ränta på ett bolån är rätt saftigt men när vi pratar över 200% är vi i en helt annan liga.....

Ja 200% är saftigt men om du betalar tillbaka pengarna inom bestämd period utan att ansöka om förlängning så är räntan bara 10%, alltså 700:- om du lånat 7000:-, det borde väl ändå du förstå.

Och ja, gör du samma sak med ett långtidslån med effektiv ränta på 10% så är det billigare än sms-lånet, gör du samma sak med bolån med 4% ränta så är det ännu billigare än långtidslån men eftersom vi inte kan jämföra äpple och päron så går det ju inte att jämföra så.

Vivus erbjuder tex 7000:- i 30 dagar, det kostar dig 10% av summan, hur dyrt det skulle bli på 100år är helt orelevant om du inte ska jämföra med nån annat sms-lån. Att ange effektiv ränta i vivus erbjudande istället för 10% kommer enbart förvirra som att säga vad en årskonsumtion av en godispåse kostar när du ska köpa 1 påse.
Om 10% av summa är dyrt eller inte får var och en bestämma.

Skickat 09 april 2012 - 23:37

• Bart
  • Lärjunge

• 384 inlägg
Jag förstår inte snacket om långtidslån kontra korttidslån. Ett lån hos en "vanlig" bank är precis så kort som du själv vill göra det. Därför går det utmärkt att jämföra lånen.

Så för att vända frågan. Vem vill betala 10% i avgift på ett lån när det kan räcka med 0.83%? Detta med 30 dagars låneperiod.

Skickat 09 april 2012 - 23:59

Snabblån är inte att du har ett korttidslån, det går ut på att du snabbt ska ha dina pengar. Ett vanligt banklån tar normalt ca 3-5dagar innan man har pengarna. Sen får man slutbetala hela lånet precis när man vill. Så ett banklån kan bli väldigt mycket billigare även på kort sikt. Men de som gillar sms/internett lån o allt va de nu kallar dem för, låna på de känar ju pengar på er. Jag håller mig till vanliga banklån, om det är nåt jag behöver. Dock inte under 20k, därunder anser jag att man kan spara ihop till sakerna. Blir ju mycket roligare att ha något att se fram mot.

Det är klart räcker inte pengarna hela månaden, så är nog prioriteringarna kring inkomster/utgifter lite fel. Tänk på att en buffert aldrig är fel att ha. Ifall något skulle hända. Och har ni en buffert så behöver ni inte de här sms lånen etc.

Skickat 10 april 2012 - 00:06

1. Ditt ignorerade att svara på frågan visar att jag har rätt och du har fel.
2. Helt plötsligt så var det viktigt att jämföra samma sak. Ja, för en bostadslån är ju exakt samma sak som ett litet kortlån (om du inte förstod så var detta ironiskt)
3. Bevisar att man inte ska glömma bort tiden och att man kan se på det ur hur mycket det kostar.

Skickat 10 april 2012 - 00:07

Nja ett vanligt blancolån får du med en gång, fylla i lite papper bara sen har du pengarna på kontot. Tar en kvart eller så.

Skickat 10 april 2012 - 01:03

Denna tråden tar nog alla priser.
Det e djävlar i mig skrämmande till max att folk inte förstår att vivus lånet är dyrt till förbannelse, och det kvittar vilket normalt låneinstitut ni jämför med.
Som sagt .... ta ett blancolån på en kvart med kanske 8% ränta och betala tillbaka det på 30 dagar så kan du jämföra kostnaden på det ( Det e sent och giter inte räkna men det blir fan inte mer än några kronor)
Mvh/irriterad

Skickat 10 april 2012 - 01:12

Visa inläggWASTERmannen 10 april 2012 - 01:03 skrev:

Det e djävlar i mig skrämmande till max att folk inte förstår att vivus lånet är dyrt till förbannelse, och det kvittar vilket normalt låneinstitut ni jämför med.
Som sagt .... ta ett blancolån på en kvart med kanske 8% ränta och betala tillbaka det på 30 dagar så kan du jämföra kostnaden på det ( Det e sent och giter inte räkna men det blir fan inte mer än några kronor)
Mvh/irriterad

Jag håller helt med dig, detta är frustrerande och väldigt irriterande, att vissa inte förstår hur dyra sms lån etc blir igentligen.

Skickat 10 april 2012 - 06:35

Visa inläggWASTERmannen 10 april 2012 - 01:03 skrev:

Mvh/irriterad

Det är ingen här som sagt att det är billigt, däremot har det påpekats att det finns värre lån med mer ocker, fast det är det ingen här som bryr sig om.

Nu för tiden går det snabbt att få ett normalt lån på sin bank men det krävs ändå mer av lånetagaren än vad vivus kräver.

Här hitta jag nåt dyrare, viaconto.se.

https://www.viaconto...fref=adtraction

Dom tar 750:- vid lån av 5000:-, det är 15%. Ni som vill veta vad det blir för procent på ett helt år får räkna själva.

Jag gjorde en sökning av ett vanligt privatlån på banker och det var inte speciellt billigt det heller, >30% effektiv ränta som billigast (Wasa Kredit), billigare än 219% men betydligt dyrare än mitt kreditkort och mitt bolån.

Skickat 10 april 2012 - 07:36

Visa inläggLactoferrin 10 april 2012 - 06:35 skrev:

Jag gjorde en sökning av ett vanligt privatlån på banker och det var inte speciellt billigt det heller, >30% effektiv ränta som billigast (Wasa Kredit), billigare än 219% men betydligt dyrare än mitt kreditkort och mitt bolån.
Vi har redan konstaterat att procentuträkning och enkel räntenomenklatur är lite lurigt för dig. Nu ser vi att du även har lite bekymmer att googla efter svar. För inte är 30% effektiv årsränta billigt ens för ett privatlån. Det finns mängder med kreditgivare som lånar ut till mer rimlig kostnad. Fast visst måste du uppfylla diverse krav på betalningsförmåga, det är väl där skon klämmer för förvånansvärt många.

Och nej, effekt ränta är inte relativt lånetiden. Och nej, dina jämförelser med bolån och försök att få det till att smslån är en helt annan sak än andra lån och därför inte behöver mätas med samma måttstock är ju bara tragiska.

Skickat 10 april 2012 - 08:12

Några inlägg dolda, p.g.a personangrepp. Trevligare ton, tack.

Kan förövrigt fortfarande säga att jag håller med Lactoferrin. Vi anser att det är en stor skillnad på SMS-lån kontra t.ex ett bolån. Varför ska man räkna på den effektiva årsräntan 219% när lånetiden är 30 dagar @ 10% ränta. Ingen har kunnat förklara logiken i det. Vem förlänger SMS-lån i ett helt år?

Någon nämnde att man kan ta ett banklån på 6-8% ränta på 10 år och sen lösa detta "utan problem" efter några år. Ja, det är inga problem att lösa det så sätt. Men läs gärna på om ränteskillnadsersättning.

Skickat 10 april 2012 - 08:38

Visa inläggFalcy 10 april 2012 - 08:12 skrev:

Vem förlänger SMS-lån i ett helt år?
Samma personer som tar SMS-lån?

Skickat 10 april 2012 - 08:43

Visa inläggjoakim99 10 april 2012 - 08:38 skrev:

Samma personer som tar SMS-lån?
:D Jo, givetvis. Men de som förlänger SMS-lån hade gjort de även om effektiv ränta var 400%.

Skickat 10 april 2012 - 09:06

• -Q-
  • Forumräv

• 644 inlägg

Visa inläggFalcy 10 april 2012 - 08:43 skrev:

:D Jo, givetvis. Men de som förlänger SMS-lån hade gjort de även om effektiv ränta var 400%.

Precis, och därför är de en styggelse och bör förbjudas som det ocker det är.

Jag förstår deras nisch, men det är ett behov som inte borde få fyllas.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.