Enligt deras tekniker behövs minst 16gb.Hur stort är minsta, kan vara bra att veta om man ska köpa denna lilla vita box?
Ny satellitbox från Canal Digital - ADB 2850S
Postad 28 December 2012 - 23:56
Postad 06 January 2013 - 11:21
Sedan hade boxen ingen signal från parabolen vid uppstart i morse och hittade inga kanaler alls, sedan att starta om boxen för att få kanalerna gick inte. Men då man är en härdad kund fick man ta till det vanliga sättet för att det skall fungera, dvs använda strömbrytaren som sitter på trafosladden och boxen hittade då kanalerna.
Nej CD, jag är orolig för er tekniska kompetens om jag skall vara ärlig. Hoppas att jag slipper tre boxar utbytta, två trafon, ny elsladd samt en ny fjärrkontroll som jag fått med min förra box (HD boxen med 250gb).
Postad 07 January 2013 - 08:32
Redigerat av sjostrand, 07 January 2013 - 10:46.
Postad 08 January 2013 - 13:43
I mina ögon är Follow Me-funktionen totalt värdelös iom buggen (förhoppningsvis är det en bugg och inte en feature även i CDs ögon) att inspelning på usb-disk + timeshift försvinner om man aktiverar Follow Me. Med tanke på hur omständigt det dessutom är att aktivera är det inget man gör spontant heller när man upptäcker att man vill se klart något på en annan tv. Varje gång krävs att man knappar in en kod på den svarta boxden och sen måste den vita startas om. Det tar ett par minuter. Borde det inte räcka att godkänna med kod första gången och sen bara skifta utan godkännande och omstart därefter?
Hej sjostrand
Kör man Follow me så har man ju redan en hårddisk inkopplad (svarta boxen) vilket gör att man inte kan ha ett externt minne kopplat till boxen då boxen inte skulle veta vilken hårddisk den ska ansluta till när man trycker på mytv.
Vi sänder ju alltid vidare era synpunkter och önskemål men som det ser ut just nu så får man välja att antingen nyttja boxen med minne eller med Follow me.
Med vänliga hälsningar
Pauline
Postad 08 January 2013 - 14:21
Tolkar det som att ni inte ser det som en bugg med andra ord?Hej sjostrand
Kör man Follow me så har man ju redan en hårddisk inkopplad (svarta boxen) vilket gör att man inte kan ha ett externt minne kopplat till boxen då boxen inte skulle veta vilken hårddisk den ska ansluta till när man trycker på mytv.
Vi sänder ju alltid vidare era synpunkter och önskemål men som det ser ut just nu så får man välja att antingen nyttja boxen med minne eller med Follow me.
Med vänliga hälsningar
Pauline
Som exempel har jag i min dator en intern hårddisk med 2 partitioner, en extern hårddisk och ett antal uppmappade utdelningar på min NAS. Går jag in i "MyComputer" så kan jag välja vilken disk jag för närvarande vill bläddra på eller spara saker till och jag kan spara en sak till en disk samtidigt som jag läser från en annan... Så helt märkligt kan ju inte önskemålet vara?
Ett mellansteg i MyTV där man väljer om man vill visa info från usb eller nätverk kanske? Och timeshift ska man väl inte ens behöva välja där är det väl bara att bestämma att det alltid sparas på den usb-anslutna lagringen alternativt på den svarta boxen om det skulle vara enklare av någon anledning? Det är just timeshiften som jag ser som det absolut största problemet eftersom jag använder den funktionen väldigt flitigt.
Postad 08 January 2013 - 19:08
Postad 08 January 2013 - 21:52
Jag håller med dig sjostrand. Timeshift är för mig väldigt viktigt. Om det inte går att lösa med att det sparas på en usb-disk kopplad till vita boxen så borde det fungera att det sparas på svarta boxens hårddisk. Vilket som, bara timeshift fungerar tillsammans med follow meTolkar det som att ni inte ser det som en bugg med andra ord?
Som exempel har jag i min dator en intern hårddisk med 2 partitioner, en extern hårddisk och ett antal uppmappade utdelningar på min NAS. Går jag in i "MyComputer" så kan jag välja vilken disk jag för närvarande vill bläddra på eller spara saker till och jag kan spara en sak till en disk samtidigt som jag läser från en annan... Så helt märkligt kan ju inte önskemålet vara?
Ett mellansteg i MyTV där man väljer om man vill visa info från usb eller nätverk kanske? Och timeshift ska man väl inte ens behöva välja där är det väl bara att bestämma att det alltid sparas på den usb-anslutna lagringen alternativt på den svarta boxen om det skulle vara enklare av någon anledning? Det är just timeshiften som jag ser som det absolut största problemet eftersom jag använder den funktionen väldigt flitigt.
Postad 08 January 2013 - 22:10
Nä jag kopplade bort follow me efter nån dag då jag hellre prioriterade timeshift.
Lokalt USB för timeshift kopplad till svarta boxen för inspelat material. Helt ok!
Postad 09 January 2013 - 06:58
Koblet til Scart?Har fastnat i installationen, har kopplat in allt rätt och har satt in kortet rätt men efter "Canal digital - please wait" rutan laddat klart är allt bara svart. Den går inte vidare till språkrutan i huvudtaget. Har testat det flera gånger och fortfarande samma sak, några idéer?
Trykk 2 ganger på resolution knappen og vent i 10 sekunder, repeter til du får bilde.
Postad 09 January 2013 - 16:09
Ja det är scart, har provat resolution-knappen men det är ändå bara svart. Eftersom jag får upp rutan "Canal digital - please wait" är det verkligen resolution som är problemet? Jag har den gamla boxen ikopplad just nu och den funkar utan problem.Koblet til Scart?
Trykk 2 ganger på resolution knappen og vent i 10 sekunder, repeter til du får bilde.
Postad 10 January 2013 - 06:42
Postad 10 January 2013 - 07:33
Dette er nesten sikkert at det er reolution som er problemet.Ja det är scart, har provat resolution-knappen men det är ändå bara svart. Eftersom jag får upp rutan "Canal digital - please wait" är det verkligen resolution som är problemet? Jag har den gamla boxen ikopplad just nu och den funkar utan problem.
Og du må trykke 2 ganger på knappen og vente i ca 10 sekunder for å endre resolution, du må treffe 576i for å få bilde.
Hvis du hadde hatt bilde så ville du sett at ved et trykk på knappen tar frem Resolution menyen, ved flere trykk så endres den.
Men det ser du ikke da den antagelig står i 1080i og ikke 576i som du må ha for å få menyer ut av Scart.
Postad 15 January 2013 - 12:24
Det enda som hjälper är att bryta strömmen och låta den starta om.
Någon som haft något liknande, eller är det bara att kontakta Canal Digital?
Postad 15 January 2013 - 12:51
Postad 15 January 2013 - 20:34
Hoppsan. Visade sig vara den nya kabeln jag dragit genom golv och vägg ner till routern som bråkar. Funkade en vecka sedan detta skit. Ska testa att byta kontakter annars åker den ut...Nu bråkar min vita box med mig. Får för dålig hastighet på nätverksanslutningen för att titta på inspelat material från svarta boxen samt on-demand. Ca 0-1 mbit/s. Svarta boxen har ca 90mbit/s och on-demand funkar. Jag kan starta uppspelning på vita boxen, men det hackar otroligt mycket. Har provat fabriksåkerställning, resetat routern och växlat portar. Inget hjälper. Ska låna hem en annan router idag för att utesluta problem med den.
Redigerat av Tobyponken, 15 January 2013 - 20:34.
Postad 16 January 2013 - 21:02
Redigerat av weezer, 16 January 2013 - 21:03.
Postad 19 January 2013 - 14:27
Så jag måste dra ut kontakten på den, så blir allt som vanligt igen, tills jag stänger av tv:n. Så nu måste jag stänga av mottagaren innan jag stänger av tv, och tvärtom när ska titta igen. Och ska jag spela in natten blir det samma sak inspelningen blir inspelat, men måste starta om.
Redigerat av hellfog, 19 January 2013 - 14:28.
Postad 20 January 2013 - 09:50
låter som problem med handskakningen över HDMI eller liknande.
Har det alltid varit såhär eller har problemet uppkommit efter en uppdatering av något? Ny TV?
Långsökt, men testa att byt HDMI-ingång på TVn och kanske även kabel.
Felrapportera sedan till CD om det inte hjälper, boxen och din TV (vilken) kanske inte kommer överens.
Postad 20 January 2013 - 11:01
Postad 20 January 2013 - 12:33
kan även vara din box som har hyss för sig iofs.
Postad 20 January 2013 - 16:39
Har provat olika kablar och ingångar.
Postad 26 January 2013 - 18:18
Helt okey som extra box om man får med den till ett abonnemang
I annat fall får man för samma pengar en betydligt bättre box från VU+
Men jag kan inte finna något som är dåligt vad gäller vanligt tv tittande och den ger en bra bild
Menyerna är helt okey men lite omständliga
Det finns ett STORT FEL och som inte är helt ovanliga på boxar som kommer från okunniga leverantörer
typ Canal Digital och Viasat
Det går inte att ställa boxen på Native upplösning. Det går bara att välja antingen 720p eller 1080i
Naturligtvis vill man att HD kanaler som är i 1080i skall komma ut ur boxen som 1080i och därför ställer
man boxen i 1080i
Problemet är kanaler som SVT HD som sänds i 720p som då först blir omvandlade till 1080i för att sedan
bli omvandlade en gång till som 1080p antingen i teven eller av förstärkare med inbyggd omvandling.
Fixa detta Canal Digital. Det är en enkel sak att ändra i programvaran.
Postad 01 February 2013 - 07:14
Det leder till följande fråga:
Programguiden visar kanalerna enligt min lista (bra så långt), men använder jag sök-funktionen (för att t.ex. filtrera på genre) så visas matchande program från ALLA kanaler. Även t.ex. danska kanaler som jag inte har tillgång till.
Någon som vet ett sätt att ändra på det ?
Postad 01 February 2013 - 09:12
Nej.Någon som vet ett sätt att ändra på det ?
Samma problem i svarta boxen (med hårddisk). Hoppas och tror att CD är medvetna om problemet och gör om sökfunktionen. Primärt borde den söka i aktiv kanallista, sekundärt i kanaler som är tillgängliga.
Postad 17 February 2013 - 20:30
Postad 26 February 2013 - 09:36
Postad 27 February 2013 - 14:38
någon som vet hur man hittar radio kanalerna
Hej Baggehög, om du inte hittat det redan så.... tryck OK på fjärren sedan bläddra åt sidan med styrkorset tills du hittar "Alla radiokanaler"
Hälsningar
Micke
Postad 28 February 2013 - 11:27
Postad 28 February 2013 - 20:07
Första felsökning: Titta om det lyser rött ur ändan på optiska kabeln.helt ny supra optisk kabel men inte ett ljud hörs.satt boxen på dolby+ och reciver på samma pioneer vsx 921 men nada ljud nån som vet vad problemet är
Har du ljud genom HDMI till TV (eller analogt ljud i SCART)?
(Jag får ut 2-kanaligt ljud genom HDMI samtidigt som Dolby Digital (2.0 eller 5.1) via S/PDIF.)
Kan du kontrollera din (ingång och inställningar av ) ljudförstärkaren genom att ansluta någon annan ljudkälla (DVD-spelare eller dylikt)?
Postad 01 March 2013 - 07:16
Postad 01 March 2013 - 16:50
Om jag förstår rätt så får du ljud via optiska kabeln men bara om du väljer "stereo" i ADB-boxen?inget fel på kabel funkar med cd spelaren.har ljud via hdmi från tv till reciver .men inte med optiskt bara stereo från boxen
När du kopplar om till Dolby Digital, blir det tyst på alla kanaler (eller alla, utom de som bara skickar ut PCM)?
Indikerar ljudförstärkaren i detta läget att den tar emot en digital signal (av något slag)?
Lyser det fortfarande ur optiska kabeln i detta läget, om du lossar den från förstärkaren?
Kanske prova att slå till och från "Mute" i boxen, och fabriksåterställning.
Tror inte det finns något mera att ändra på. Dags för reklamation ?
Postad 07 March 2013 - 08:38
Frågan du ska ställa dig, vill du ha allt den ger eller nöjer du dig med denna lite enklare boxen?
5720 har dubbla mottagare, hårddisk, kan spela in på två kanaler parallellt (och du kan titta på en tredje inom vissa premisser). Det kan inte denna box.
Postad 07 March 2013 - 10:01
Får väl ringa och se vad merkostnaden blir...
Annars så får man väl ta och utnyttja ångerrätten....
Postad 07 March 2013 - 18:54
En fördel med 2850 är att du själv skaffar en hårddisk - en fläktlös, tyst variant. Går den sönder kan man dessutom själv koppla in en ny. Boxen är också tyst. Jag tror inte den har någon fläkt. (Men man får förståss nöja sig med att spela in ett program i taget. (Det går åtminstone att samtidigt se på kanaler i samma "mux", eller från HDD eller "Play"-portalen.)Om man skall skaffa CD, vilken box ät "bäst" - denna eller 5720 boxen?
(I mitt fall är det OK för jag har fler boxar med inspelning ...)
Min har dessutom mera lagringsutrymme än "storebror" (1Tbyte). (Fast jag vet inte om det kommer märkas på prestanda när den blir fylld.)
Postad 07 March 2013 - 19:16
En fördel med 2850 är att du själv skaffar en hårddisk - en fläktlös, tyst variant. Går den sönder kan man dessutom själv koppla in en ny. Boxen är också tyst. Jag tror inte den har någon fläkt. (Men man får förståss nöja sig med att spela in ett program i taget. (Det går åtminstone att samtidigt se på kanaler i samma "mux", eller från HDD eller "Play"-portalen.)
(I mitt fall är det OK för jag har fler boxar med inspelning ...)
Min har dessutom mera lagringsutrymme än "storebror" (1Tbyte). (Fast jag vet inte om det kommer märkas på prestanda när den blir fylld.)
Den "stora" boxen är i stort sett knäpptyst. En svagt svagt ljud från hårddisken. Men det är allt. Enda sättet att få den tystare vore att sätta i en SSD
Postad 11 March 2013 - 10:20
Kan man då ansluta hårddisken, utan box, till en annan TV och se det inspelade materialet?
(Hittar ingen info på CD sida, så jag misstänker att det inte funkar.....)
Postad 11 March 2013 - 10:37
Nej.Om man spelar in material på en extern hårddisk m.h.a. denna box.
Kan man då ansluta hårddisken, utan box, till en annan TV och se det inspelade materialet?
(Hittar ingen info på CD sida, så jag misstänker att det inte funkar.....)
Det är sparat på obskyr partition samt krypterat.
Postad 11 March 2013 - 10:47
Tack, det hade ju varit FÖR smidigt om det hade funkat...Nej.
Det är sparat på obskyr partition samt krypterat.
Postad 25 March 2013 - 12:43
Hur är det med ljudbortfall och röd ruta för er alla i denna tråd?
En gång per kväll, lite mer sällan än så, händer det för mig på SVT 1 och 2 HD. Någon annan som ser detta på samma kanaler och/eller andra kanaler?
Ljudbortfall i kanske två, tre sekunder och en röd ruta som kort visas varefter ljudet kommer tillbaka.
Dolby-spåret som faller bort en kort stund, vet ej hur det är med stereospåret.
Postad 25 March 2013 - 19:47
Jag har haft några sekunders ljudbortfall i inspelningar från SVt1HD senaste veckan eller så. Tänkte inte på att kontrollera Stereo-ljudet. Skall kolla det nästa gång. (Ingen röd ruta men det blir det kanske inte vid uppspelning.) Jag har inte tittat så mycket live, men inte råkat ut för röda skylten.Postade det här i svarta boxens tråd, har ni liknande mindre störning här:
En gång per kväll, lite mer sällan än så, händer det för mig på SVT 1 och 2 HD. Någon annan som ser detta på samma kanaler och/eller andra kanaler?
Ljudbortfall i kanske två, tre sekunder och en röd ruta som kort visas varefter ljudet kommer tillbaka.
Dolby-spåret som faller bort en kort stund, vet ej hur det är med stereospåret.
Postad 26 March 2013 - 19:01
Postad 26 March 2013 - 23:04
Ok, tack är det den som heter bara Canal Digital? Det är så länge sen jag gjorde det så jag minns inte faktiskt.Samma koder som gamla sagem-boxen eller stora svarta boxen.
Postad 27 March 2013 - 08:26
Postad 06 April 2013 - 19:51
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
34 bilder
93 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?