Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intryck NAD C 272 + Canton Ergo 695 DC

12 svar i tråden

Skickat 20 april 2012 - 19:00

• DPC
  • Wannabe

• 44 inlägg
Sedan jag skaffade ett par Canton Ergo 695 DC för en dryg månad sedan så har jag sneglat åt ett slutsteg. Idag driver jag högtalarna med en Pioneer VSX-D2011 som gör jobbet förvånansvärt bra. Hur som helst så fick jag idag möjlighet att låna hem ett NAD C272! Vill dela med mig av mina intryck och tar gärna emot kommentarer!

Till det bättre: ljudbild, upplösning och kraft. Detaljer som jag tidigare inte hört kom fram med steget inkopplat. Övre registret lever ut på ett fint sätt. Basen blev stramare, mer torr och direkt. Sen så går det att spela betydligt högre utan att tappa taget.

Till det sämre: inte så stor förbättring som jag hoppats på. Karaktären hos NAD-steget är jämfört med Pioneer:n betydlig mer utåtriktad vilket ger en ljudkaraktär tillsammans med mina Canton som är på gränsen till för ljus för min smak. Blir en tendens till skrikighet om man drar på. Sen så upplever jag att det försvunnit en del ljudbas men jag antar att det är mer korrekt än den lite blötare bas jag är van vid och gillar..

Summering: förbättring, framförallt i övre registret, mer kraft men lite väl ljust och kanske lite avsaknad av den allra djupaste basen. NAD är ett bra steg men jag lutar mer åt ett vincent sp-331. Synd att det är så svårt att få tag i ett att låna innan köp.

Skickat 21 april 2012 - 08:38

• juan
  • Forumräv

• 784 inlägg
har har ägt både Nad och vincent sp-331 till canton ergo rc-l . Nad var ett 218 thx 200*2 watt, precis som du tycker så vart allt platt och tråkigt i mellan och övre registret med nad.

Vincent är betydligt mycket mer luftigt och detaljerad med värme. Men ändå med bra och stram bas. Nu har vincent steget blivit mycket dyrare sedan jag importera de för 4500kr från tyskland. Men jag tycker ändå de är ett mycket bättre slutsteg än nad.

Skickat 21 april 2012 - 09:16

• DPC
  • Wannabe

• 44 inlägg
Tack för input Juan! Spelade Vincent bra ljudbas med dina RCL?

Det är framförallt tendensen till skrikighet i övre registret som jag har svårt med (röster tenderar att bli lite nasala). Sen så saknar jag den allra djupaste basen som trots allt min nuvarande receiver klarar att producera. Men detaljeringsgraden och kontrollen blev bättre med NAD. Känns dock som kombinationen NAD och de Cantonhögtalare jag har inte riktigt trivs ihop. Kan man kanske inte lasta steget för.

Jag håller ögonen öppna efter ett beggat sp-331. Nu känner jag mig mer övertygad om att det krävs ett steg med varmare karaktär till mina Canton. Har även funderat på Rotel, men vad jag förstår så är även de åt det ljusare/neutrala hållet med kraft. Om det inte dyker upp något på beg-marknaden så får man väl slanta upp en tia för ett nytt sp-331 och se glad ut..

Skickat 21 april 2012 - 09:25

• juan
  • Forumräv

• 784 inlägg
vincent låter inte vasst utan de har en del värme. Basen låter bra tajt och detaljerad.

Skickat 21 april 2012 - 09:46

Jag hade under lite mer än ett år ett Shengya SP-T300 till mina Canton reference. Det steget motsvarar vincent 331 mk, alltså den nyare varianten med 10w class A/150w klass A/B. Sjukt bra matchning till Canton anser jag, Sålde det samt min dåvarande receiver för att köpa Onkyos toppreceiver men jag ångrar rejält att jag sålde slutsteget. Funderar nu på om jag ska importera ett par Shengya monoblock från Kina.

http://www.cattylink.com/page269.html

Edit: ca 12-12500 kr har jag räknat att det blir inkl. Frakt/tull/moms.

Det här inlägget har ändrats av walle_1 21 april 2012 - 09:47

Skickat 21 april 2012 - 12:29

• DPC
  • Wannabe

• 44 inlägg
Åter tack för input! Jag har sökt en del i gamla trådar och just sett er matchning ni har/haft till Canton. Förstår att Onkyo, vincent, Shengya och även Yamaha lirar bra med Canton.

Jag är inne på att köpa en Onkyo-receiver (lutar åt 809 eller 818 när den trillat ned lite i pris) och biffa till ljudet till frontarna med ett sp-331. Min gamla Pioneer saknar bildhantering, livsviktiga läppsync (jag blir galen när ljud/bild inte synkar) och så skulle jag vilja få möjlighet att få in en spotifyklient trådlöst. Jag liksom många andra ställer dock den eviga frågan: toppreceiver eller lite enklare receiver plus separat steg? Jag är mest inne på det sistnämnda mycket pga att kunna ta med sig steget i framtiden om man vill uppgradera ljud/bildhantering av någon anledning.

Budget ligger på 15-20' och då får jag antingen en Onkyo 809+sp-331 eller tex Onkyo 3009, Pioneer LX-75, Yamaha 3010 osv.. Fördel med att gå på alt ett är också att man kan dela upp köpen lite i tid.

Skickat 21 april 2012 - 13:17

Jag skulle föreslå att du siktar på 3000- eller 5000- serien för att få audyssey XT32 som har mycket högre upplösning i kalibreringen än vanliga XT.

Om du kan skippa spotify så får du 3008 för riktigt bra pris här: http://viewitem.eim....1007516464/item

Jag köpte mina surroundhögtalare hos stassen och det var helt problemfritt. Även min Onkyo är köpt i nederländerna hos ruad hifi, funka klockrent det med.

Hittar du ett begagnat SP-331 så har du några tusingar över :)

Med vänlig hälsning, Martin

Det här inlägget har ändrats av walle_1 21 april 2012 - 13:18

Skickat 21 april 2012 - 20:49

• DPC
  • Wannabe

• 44 inlägg
Stort tack för tipsen Martin! Kände att det borde vara mer än kraft som man får genom att gå upp i Onkyos serier. Dock så verkar det som att nya 818 har XT32 vilket är en av skillnaderna mot 809 (men 818 är betydligt dyrare än stärkaren du länkar till som bör vara vassare rent ljudmässigt). Precis sådana tips är det jag är ute efter då jag har en backlog då det gäller innebörden av den senaste tekniken såsom olika typer av autokalibrering/EQ osv. Får fundera och hoppas det dyker upp ett beggat SP-331 inom kort. Handla utomlands är jag inte rädd för efter ett lyckat köp av mina högtalare.

Skickat 21 april 2012 - 23:22

• Rexa
  • Mästare

• 2 565 inlägg
Vincent sp 331 är bra köp även om priset är uppe i närmare 10000 kr nu. Det går alltid att pruta. Kör mina till Klipsch som anses som ljusa av vissa. Funkar kanon och är riktigt kralliga har för mig att dom dubblar watten upp till 2 ohm.

Skickat 22 april 2012 - 09:40

• DPC
  • Wannabe

• 44 inlägg
Tänkte prova offertknappen på fyndbörsen inom kort. Får se om de är villiga att gå ner i pris. Annars så är det ganska tunt med återförsäljare av Vincent nu för tiden.

Skickat 22 april 2012 - 12:23

• DPC
  • Wannabe

• 44 inlägg
Rexa: inte illa med ett Vincent per högtalare :) Har du bryggkopplat dem eller hur kopplas de bara till en kanal?

Skickat 22 april 2012 - 22:58

• Rexa
  • Mästare

• 2 565 inlägg

Visa inläggDPC 22 april 2012 - 12:23 skrev:

Rexa: inte illa med ett Vincent per högtalare :) Har du bryggkopplat dem eller hur kopplas de bara till en kanal?
Ena paret är på lagning, men kommer agera som förstärkeri för surrarna som är lika stora som frontarna mina. Blir ett monosteg till centern med när jag får jobb. Kanske är lite overkill men kul är det hehe.

Skickat 23 april 2012 - 18:24

• DPC
  • Wannabe

• 44 inlägg
Ok. Vad är det som strular? Hur gammalt är steget?

Inte illa med separata steg både för front och surround. Klart du ska ha ett monoblock till centern, hehe.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Hifi_Perka
    2013-06-18 05:37:49
  • Hifi_Perka
    2013-06-18 05:34:25
  • Hifi_Perka spelar fiol.
    Hifi_Perka
    2013-06-18 05:15:50
  • Ny bänk
    Dasp
    2013-06-17 20:24:00
  • Ska säljas!
    Audiovector
    2013-06-17 19:53:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.