Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

hdmi kabel pure audio

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 May 2012 - 20:36

Unregisteredff677e81
  • Unregisteredff677e81
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
jag vet att de inte ska vara någon skillnad på korta avstånd men med den kabeln är det de enligt mig någon annan som kör med denna

skulle vara Purist Audio Design HDMI Praesto Revision

Postad 06 May 2012 - 21:58

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 1

jag vet att de inte ska vara någon skillnad på korta avstånd men med den kabeln är det de enligt mig någon annan som kör med denna

Vilka andra kablar har du jämfört med?
Jag "gillar" ditt omdöme på Prisjakt om denna kabel:
" perfekt gör mycket för ljud och bild enligt mig "

En anledning till varför man ska ta omdömen på Prisjakt med en skyffel salt.

Mer specifikt, vad i ljudet respektive bilden gör denna "perfekt" mot en annan, betydligt billigare HDMI-kabel?

Jag antar att du skapade tråden för att hävda lite "E-penis" och skapa lite storm.

Det är knappast några problem med längre avstånd nu för tiden heller. Bandbredden som dagens HDMI-kablar klarar av vida överstiger det som finns i ren hårdvaruväg.

Avslutningsvis tycker jag helt klart att om man vill lägga massa pengar på en HDMI-kabel för att den är snygg osv så gör det, men kom inte med floskler och lögner som att det ger bättre ljud och bild. Placebo och inget annat.

Redigerat av Falcy, 06 May 2012 - 22:01.

Postad 13 May 2012 - 00:52

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Någon som kan översätta till svenska?

Postad 13 May 2012 - 01:28

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Någon som kan översätta till svenska?

Absolut. " Men med denna kabeln är det det, enligt mig. Någon annan som också använder den? "

Typ så :)

Postad 13 May 2012 - 07:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

jag vet att de inte ska vara någon skillnad på korta avstånd

Det är klart att det kan vara skillnad på korta avstånd!

Ifråga om absoluta skillnader så är det dock skillnaderna ofta större vid långa avstånd men när det gäller relativa skillnader så behöver det inte vara det.

Redigerat av pacman, 13 May 2012 - 16:53.

Postad 13 May 2012 - 13:44

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Det är klart att det kan vara skillnad på korta avstånd!

Har det ens gått att uppmäta förutom på Monster Cables hemliga laboratorium där man bryter mot fysikens lagar var dag?

Postad 13 May 2012 - 14:41

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Har det ens gått att uppmäta förutom på Monster Cables hemliga laboratorium där man bryter mot fysikens lagar var dag?

hehe, så sant, så sant. Ta gärna en titt på mitt "lilla test" >> https://www.minhembi...howtopic=298090

Postad 13 May 2012 - 15:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 1
Det går garanterat att mäta upp. Faktum är att det är "the way to do it".

Postad 13 May 2012 - 15:56

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Det går garanterat att mäta upp. Faktum är att det är "the way to do it".

Yep, jag håller delvis med dig. Även om väldigt mycket som inte är "uppmätt" fungerar alldeles utmärkt!

Postad 13 May 2012 - 16:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Iofs, vid jämförelser går det alldeles utmärkt att bara använda ögonen för att avgöra om det är skillnad på korta avstånd. Eventuellt kan det faktiskt vara svårare att använda ögonen vid långa avstånd.

Redigerat av pacman, 13 May 2012 - 16:01.

Postad 13 May 2012 - 16:12

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Iofs, vid jämförelser går det alldeles utmärkt att bara använda ögonen för att avgöra om det är skillnad på korta avstånd. Eventuellt kan det faktiskt vara svårare att använda ögonen vid långa avstånd.

Jag fattar inte det där snacket? Trodde inte du var en "kabelkramare" heller, har missbedömt dig.
Det har gjorts mätningar. Som ser om någon signalförlust existerar. Det gör det inte. IDG/Testfakta m.fl har ju avslöjat bluffen för flera år sedan.
Blir så jävla trött på skitsnacket om dessa HDMI-kablar. Det är helt ok med mig om man vill lägga 2200:- på en 2.4 m HDMI-kabel från Monster. Men sitt inte här och säg att ni "ser" skillnad. Herregud vad kablar jag har jämfört, både långa och korta. Och ett mätningsprotokoll när jag sitter och kollar på film är tämligen ointressant. Placebo känner du till. Men rama in protokollet och titta på det istället för filmen.

Funderar helt klart på att helt och hållet lägga ner och kommentera i de här trådarna i fortsättning då jag blir i det närmaste helt vansinnig på alla *********************

Redigerat av Falcy, 13 May 2012 - 16:13.

Postad 13 May 2012 - 16:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
:lol:
läs ordagrant...

Även du ser skillnaden. det garanterar jag. Borde rimligtvis vara omöjligt att höra skillnaden dock. ;)

Redigerat av pacman, 13 May 2012 - 17:21.

Postad 14 May 2012 - 00:31

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

:lol:
läs ordagrant...

Även du ser skillnaden. det garanterar jag. Borde rimligtvis vara omöjligt att höra skillnaden dock. ;)

Menar du att jag skulle se skillnad på en 1080p signal från en HDMI-kabel jämfört mot en annan? Isåfall är svaret nej.

Postad 14 May 2012 - 02:31

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1592 inlägg
  • 0
Hehehe,han bara driver med dig.
Du ser inte ett sk*t på lång avstånd,mao behöver du en *kikare.

*Kikare: en kikare är ett optiskt hjälpmedel för att se föremål på långt avstånd (Wikipedia).

Postad 14 May 2012 - 07:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Menar du att jag skulle se skillnad på en 1080p signal från en HDMI-kabel jämfört mot en annan?

Nej, nej. Det har varken jag eller trådskapren i denna tråd påstått.

Vi menar att det kan vara skillnad på korta (och för den delen även långa) avstånd.

Noah06>> Va inte riktigt så jag mena. Att jag, om inte driver, men är iaf 100% oseriös är dock helt riktigt. :)

Redigerat av pacman, 14 May 2012 - 07:48.

Postad 26 May 2012 - 18:28

Unregisteredff677e81
  • Unregisteredff677e81
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Vad roligt att de blivit en tråd om svenska och stavning. Men enligt mig och de som jag känner är de skillnad på min kabel och en claes ohlsson kabel större spridning på ljudet mer ljud från bakkanalerna, mm.

Postad 26 May 2012 - 19:38

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 1

Men enligt mig och de som jag känner är de skillnad på min kabel och en claes ohlsson kabel större spridning på ljudet mer ljud från bakkanalerna, mm.

Inser du inte själv att det är en fysisk omöjlighet? Har du någon teori om hur den digitala informationen rör sig annorlunda i de olika kablarna och varför mottagaren av denna signal tolkar den olika? Om du håller i kabeln och böjer den lite, blir det skillnad då? På vilket sätt påverkar de interna kablarna i utrustningen ljudet?

Postad 26 May 2012 - 19:55

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0
Visst finns det skillnad på standard och dyra HDMI-kablar.
Ett EMC-lab som jag bevistar då och då mätte på skoj upp olika HDMI-kablar med avseende på skärmingsförmåga.
De dyra var tillverkade för hand i små serier.
De vanliga var pressade med massproduktionsverktyg.

Resultatet?

De billigare var mycket bättre.
Verktygen förmådde pressa en helt omslutande och 360 graders förbunden skärm.
De dyra hade så dålig jordanslutning vid kontaktdonen att deras fina kablar inte spelade någon roll.

Postad 27 May 2012 - 13:19

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Men enligt mig och de som jag känner är de skillnad på min kabel och en claes ohlsson kabel större spridning på ljudet mer ljud från bakkanalerna, mm.

Antar att du bara trollar lite med oss...? :) Det är som att säga att ena delen av min bil är snabbare än den andra... :rolleyes:

Postad 27 May 2012 - 15:49

Unregisteredff677e81
  • Unregisteredff677e81
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
intressant att min subjektiva bedömning, samt rc-ljud i umeås bedömning är så fel i synnerhet eftersom jag sa enligt min mening. men de bra att ni vet hur ja ska höra eller stig på rc ljud t ex

Postad 27 May 2012 - 17:57

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

men de bra att ni vet hur ja ska höra eller stig på rc ljud t ex

Nej, det kan vi inte. Men, placeboeffekter är vad det är. :)

Redigerat av Falcy, 27 May 2012 - 17:57.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.