Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför låter ljudet inte som det borde?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 maj 2012 - 19:35

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Har precis installerat ljud i bilen och är inte nöjd med ljudet, därför vänder jag mig hit i jakt på visdom och förklaringar till varför ljudet inte blir som man önskar.

Har skaffat en huvudenhet framsystem och slutsteg för ett värde av 5500 så det är hyfsade grejjer. Separata mellanreg och diskanter. Mellanregistrerna sitter monterade i dörrarna. Dörrarna är klädda med 3mm asfaltsmatta på både innerplåt och ytterplått, högtalarplatsen är förstärkt med träbaffel. Bakhögtalare är urkopplade.

Ljudet är som sagt inte vad jag förväntar mig, och definitivt en bra bit ifrån vad grejerna presterar i sig. Delvis beror detta säkert på avsaknaden av subb, vilket ska lösas, men det är inte där just detta problemet ligger.

Det är alltid svårt att förklara hur ljud låter men jag ska göra ett försök.
Jag får inte alls det detaljrikedomen i ljudet som jag förväntar mig, detaljrikedomen finns där någonstans men når inte ut utan täcks av odetaljeratljud/missljud, ljudet har en karaktär som man ofta upplever i den typ av billiga inomhus-skräpstereos med lite större membran. Vilket karaktäriseras av att man upplever att man vill höja ljudet hela tiden eftersom man inte tycker man hör musiken ordentligt, men så fort man höjer så blir man trött i öronen och sänker igen för att det ska bli uthärdligt.

När en sångare sjunger kraftigt, ett piano tar kraftiga toner så "slår" eller "skär" det i öronen, dock inte dessa kraftigare toner antar ingen bekväm karaktär utan man upplever att de kommer tillsammans med massa oljud som tar överhanden, ljud som då skär i öronen och förstör klarheten i musiken och gör att man inte tycker sig höra musiken ordentligt. Som sagt det är väldigt svårt att förklara. Men just detta att man upplever att toner "skär" i öronen är något som säkert alla här inne har upplevt många gånger vid olika tillfällen, och ni hade fattat precis vad jag menar om de själva får lyssna i min bil.


Det finns som jag ser det 3 möjliga aspekter som står för det obekväma ljudet
1 Resonans i dörrarna, dörrarna vibrerar naturligtvis ganska mycket trots asfaltsmattorna?
2 Att högtalarna använder dörren som låda och inte får den låda som är lämplig för elementet?
3 Kupen?

Förstår ni vad jag menar och vad anser ni att orsaken till problemen ligger?

Edit, inte "skär" som i distorsion utan snarare att man får för mycket ljud i öronen som gör att det skär.

Redigerat av Tobin, 07 maj 2012 - 20:20.


#2

Postad 08 maj 2012 - 06:09

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Komprimering av musiken. Läs "Loudness wars" så kommer du förstå vad som händer.

#3

Postad 08 maj 2012 - 07:59

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Vad har du för högtalare?
Slutsteg?
Delningsfrekvens?
Ljudkälla? Mp3, Flac, CD?

#4

Postad 08 maj 2012 - 17:00

Unregistered8947db47
  • Unregistered8947db47
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
`låt högtalarna spelas in ett par timmar så kanske dom blir lite bättre i ljudet? sen kan det ju självklart vara annat som spökar som du själv tänker på

#5

Postad 08 maj 2012 - 17:27

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Har skaffat en huvudenhet framsystem och slutsteg för ett värde av 5500 så det är hyfsade grejjer. Separata mellanreg och diskanter. Mellanregistrerna sitter monterade i dörrarna. Dörrarna är klädda med 3mm asfaltsmatta på både innerplåt och ytterplått, högtalarplatsen är förstärkt med träbaffel. Bakhögtalare är urkopplade.

Ljudet är som sagt inte vad jag förväntar mig, och definitivt en bra bit ifrån vad grejerna presterar i sig. Delvis beror detta säkert på avsaknaden av subb, vilket ska lösas, men det är inte där just detta problemet ligger.

Som Vincent efterfrågar. Vad är det för enhet, framsystem och steg?
Och vilken bil sitter grejerna i? Är något från originalbilen kvar?

Och vad menar du med " Ljudet är som sagt inte vad jag förväntar mig, och definitivt en bra bit ifrån vad grejerna presterar i sig. " ?
En sub får man ha klart för sig tillför en jäkla massa. Att det "skär" och låter allmänt illa kan bero på någon EQ inställning i enheten.
Jag har en Pioneer AVH-P4000DVD med en jäkla massa förinställda EQ-värden och vissa av dessa låter helt bedrövligt. Jag kör helt custom.
Inspelningstid tror jag inte på i det här fallet även om det eventuellt kan låta något bättre "med tiden".
Frågan är också, är det vid hög till mycket hög volym det börjar "skära"? Eller börjar det även vid måttlig volymnivå?

Komprimering av musiken. Läs "Loudness wars" så kommer du förstå vad som händer.

Menar du här kvalitén på materialet, så kan det helt klart vara en orsak. Absolut.

#6

Postad 08 maj 2012 - 18:42

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Loudness war och allt vad det innebär känner jag till, men det är inte det de handlar om här. Distorsion vet jag hur det låter men här handlar det snarare om annat, ljud som är överallt och fyller upp kring instrumenten, Som om toner är omgärdade av ljud som inte borde vara där, ljud som fyller öronen och gör att man snabbt blir lyssningstrött, ja hur man nu ska förklara det :blink:
Inte heller är det oinspelade högtalare som står för problemet.
Inget original används i systemet och det består av
alpine 9882 som huvudenhet
audison steg för 1700
alpine högtalare spg 17cs
bilen är en sedan


Som Vincent efterfrågar. Vad är det för enhet, framsystem och steg?
Och vilken bil sitter grejerna i? Är något från originalbilen kvar?

Och vad menar du med " Ljudet är som sagt inte vad jag förväntar mig, och definitivt en bra bit ifrån vad grejerna presterar i sig. " ?
En sub får man ha klart för sig tillför en jäkla massa. Att det "skär" och låter allmänt illa kan bero på någon EQ inställning i enheten.
Jag har en Pioneer AVH-P4000DVD med en jäkla massa förinställda EQ-värden och vissa av dessa låter helt bedrövligt. Jag kör helt custom.
Inspelningstid tror jag inte på i det här fallet även om det eventuellt kan låta något bättre "med tiden".


Det jag menar är att skulle man bygga in högtalarna i bra lådor och ställa dem i ett bra rum med rätt avpassad musikkälla skulle problemet vara borta. Den typen av missljud som jag hör har jag hört tusen gånger förut i olika typer av stereos, det har ni alla gjort så svårt bara när jag inte kan förklara tydligt vad jag menar, jag vet inte vad det beror på men tillräckligt med kunskap har jag för att kunna utesluta en del.

Missljuden ökar linjärt emot ljudvolym.

Jag tror det är relaterat till resonans eller hur högtalarna uppträder då de sitter monterade i dörren.
Det framträder tydligare ju lägre frekvenser som spelas, också en anledning till att jag tror att det handlar om detta.

Ska, när jag får tid, testa att skruva in högtalarna i snabbt ihopsnickrade slutna lådor som får ligga där på golvet och spela. Blir det bra då vet jag ju att det är dörrarna som ställer till det.


Vad har du för högtalare?
Slutsteg?
Delningsfrekvens?
Ljudkälla? Mp3, Flac, CD?

Delningsfiltrerna mellan midbas o diskant ingick i paketet sedan delar slutsteget av vid 80hz, Audison sr2
Ljudkällan är usb mp3, dock är inte ljudfenomenet jag pratar om relaterat till filernas kvalite.

Redigerat av Tobin, 08 maj 2012 - 18:47.


#7

Postad 09 maj 2012 - 14:27

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Som du säger så är det lite svårt att förstå vad du menar är fel med ljudet.
Du har inte fasvänt någon högtalare? Det gjorde jag när jag monterade min bilstereo och det lät inte kul alls. Blev alldeles yr i huvudet av ljudet till slut. Annars skulle jag gissa på att ljudet är EQ-at helt åt skogen i huvudenheten som någon tidigare föreslog. Det tog mig många veckor att få till det hyfsat i vår bil trots kvalitetsgrejor rakt igenom. Finns många mer eller mindre roliga funktioner i mer avancerade huvudenheter har jag upptäckt. Något som definitivt gjorde susen för min del var att stänga av allt vad loudness heter i huvudenheten och bara köra med den 7-bandiga equalizern för att få rätt balans i ljudet.
Kan tillägga att jag inte har lagt speciellt mycket tid på att fixa dörrar och sånt, lite dämpmatta och se till så grejerna sitter fast är allt jag gjort. Men sen är väl det skillnad från bil till bil.

Andra potentiella felkällor som jag råkat ut för är att någon kabel eller annan detalj ligger mot ett baselement och skallrar. Hade en liten liten plastbit som smugit sig in mellan högtalargallret och elementet i ena dörren och jag blev galen på missljudet innan jag hittade felet. Trodde först jag hade spelat sönder högtalaren men så var inte fallet.

#8

Postad 09 maj 2012 - 17:38

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Blir ju rätt tunt ljud om du inte har något alls under 80 hz.
Men det du beskriver beror helt enkelt på antingen dåliga högtalare, felaktiga inställningar eller dålig akustik. I värsta fall två eller alla tre orsaker.

Jag har fått pilla rätt mycket för att få mitt billjud att låta bra, både med eq i stereon och slutstegens filter/gain

#9

Postad 10 maj 2012 - 04:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Försök att spela ljud från bara en högtalare. Luta dig med kroppen och tryck ordentligt mot "väggen" som högtalaren är monterad i. Ändras ljudet så vibrerar troligen väggen och fungerar som en stor baffel. Då kan det mycket väl vara akustiken som Vincent säger.

#10

Postad 10 maj 2012 - 12:42

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Loudness war och allt vad det innebär känner jag till, men det är inte det de handlar om här. Distorsion vet jag hur det låter men här handlar det snarare om annat, ljud som är överallt och fyller upp kring instrumenten, Som om toner är omgärdade av ljud som inte borde vara där, ljud som fyller öronen och gör att man snabbt blir lyssningstrött, ja hur man nu ska förklara det :blink:

Det du beskriver låter ju lite som loudness war, dvs inspelningar där dynamiken är sönderkomprimerad. Ljudet låter fylligt till en början men redan efter en halv låt på lite volym så är man trött i huvudet. Men jag antar att du har en vanlig stereo inomhus att jämföra med? Bara att se om du får samma känsla av att lyssna där.

Annars är jag också mer inne på någon form av resonans i högtalarlådorna.

#11

Postad 11 maj 2012 - 17:23

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Det du beskriver låter ju lite som loudness war, dvs inspelningar där dynamiken är sönderkomprimerad. Ljudet låter fylligt till en början men redan efter en halv låt på lite volym så är man trött i huvudet. Men jag antar att du har en vanlig stereo inomhus att jämföra med? Bara att se om du får samma känsla av att lyssna där.

Annars är jag också mer inne på någon form av resonans i högtalarlådorna.

Precis så som du beskriver det upplever jag det, dock är jag såpass bekant med hur loudnesswar påverkar musiken att jag lätt skiljer mellan det, och det fenomenet jag hör i min bil, tar dock ut sin rätt på öronen på samma sätt.

Håller på att dra kablar för en baslåda, det kommer garanterat lyfta ljudet mycket. Återstår att se hur mycket det maskerar missljudet, sedan ska vi ta tag i detta problemet.
Om man ska bygga en sluten låda till mina alpine spg-17cs högtalare, vilken volym ska man då ha på lådan och hur kritiskt är detta när det gäller den här typen av högtalare?

#12

Postad 11 maj 2012 - 17:56

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Precis så som du beskriver det upplever jag det, dock är jag såpass bekant med hur loudnesswar påverkar musiken att jag lätt skiljer mellan det, och det fenomenet jag hör i min bil, tar dock ut sin rätt på öronen på samma sätt.

Håller på att dra kablar för en baslåda, det kommer garanterat lyfta ljudet mycket. Återstår att se hur mycket det maskerar missljudet, sedan ska vi ta tag i detta problemet.
Om man ska bygga en sluten låda till mina alpine spg-17cs högtalare, vilken volym ska man då ha på lådan och hur kritiskt är detta när det gäller den här typen av högtalare?


Ska dom inte spela så djupt är det bara köra en sluten på typ 1-3 liter, det blir bättre än utan låda.
Sen kan man givetvis räkna på en exakt låda om man är kräsen.

#13

Postad 19 maj 2012 - 09:26

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Ska dom inte spela så djupt är det bara köra en sluten på typ 1-3 liter, det blir bättre än utan låda.
Sen kan man givetvis räkna på en exakt låda om man är kräsen.


Okej, håller nu på att bygga lådor i glasfiberspackel. ska bli spännande att se hur det blir. Ja är numera övertygad om att "missljuden" har med dörrarna att göra så det här ska nog bli bra :)

#14

Postad 21 maj 2012 - 22:15

Unregistered0504530c
  • Unregistered0504530c
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Testa att täta mellan element och dörrsida samt dämpa dörrsidans innersida.

#15

Postad 27 maj 2012 - 10:37

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0
Låter som att du har en frekvensgång som en berg och dalbana...., krävs en rejäl eq för att styra upp det.
Alpines högtalare är ju inte det mest välljudande heller....

#16

Postad 30 maj 2012 - 20:22

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Jag har byggt färdigt högtalarlådan i högerdörren och det gjorde finfint! Lådan blev på ca 2,5 liter i glasfiber. När vi får ordning på andra dörren och vräker in en bas i bilen kommer detta bli bra. Kommer inte rekommendera någon som inte tänker bygga lådor att spendera speciellt mycket på större dörrhögtalare.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.