Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC X30 + Euroscreen Linea TabT EL ReAct

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 May 2012 - 02:02

sandiie
  • sandiie
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej.
Ganska ny inom projektorbranschen men jag har bestämt mig att ge det ett försök.

Som rubriken tyder så har jag införskaffat mig.
JVC X30
Euroscreen Linea TabT EL ReAct 117" Gain 1.2 (Motordriven grå duk)

Jag tänkte först köpa en Epson tw9000 + React men sen fick jag ett "mycket. mycket" bättre pris på en JVC X30 istället för Epson projektorn.. Så jag kunde inte tacka nej..

Jag undrar lite om denna kombination är något att ha?
Jag har inte satt upp något än eller öppnat några förpackningar så kan fortfarande byta grejjerna.

Förutsättningarna är som följer...

Mått:
Soffa till vägg ca 5m
Väggen där duken ska sitta är ca 5m bred så storleken är inga problem.
2.50 högt.

Alla väggar är vita inklusive väggen bakom tv. Men funderar stark på att måla väggarna gråa?!
Stort fönster på väggen til vänster om duken och fullt med fönster bakom soffan.
Det ovanstående va anledningen till en React duk.

Vet inte om någon annan har testat denna kombination eller om någon vet om det är något som är värt att ha?

Fördelar?/Nackdelar? etc etc. All kritik / hjälp tackar jag och tar emot för.

Mera frågor är om monteringen...

som sagt 117" duk. 5 m mellan väggarna ungefär..
Stämmer detta? http://www.projector...culator-pro.htm

Har jag ställt in rätt?
Vart vill man ha zoomen på projektorn? Spelar det någon roll?
Om inte kan jag alltså välja avstånde mellan 3.64 - 7.28 om jag använder projektorns zoom?

Sen dukmontering.
Vad är bäst / föredrar ni? Fördelar / Nackelar?
Montera duken på väggen eller montera den i taket? Jag kan göra både och med denna duk.
Höjd för ögonen? Alltså vart ska man ha mitten ungefär?

Funderar också på att bygga in kassetten i en liten låda så den inte synd.... synpunkter?

Bifogar (Väldigt dåliga) Bilder också.. bättre än ingenting tänkte jag
Bifogad fil  IMG_0328.JPG   1.77MB   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_0327.JPG   1.51MB   1 Antal nerladdningar
/Tack för all kritik positiva som negativa MVH Robin

Postad 26 May 2012 - 07:28

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Det blir nog grymt det där. Har en euroscreen tab linea react 117" plus epson tw9000. Var inte det lättaste att sätta upp duken i taket kan jag säga. Väggen är det väl inga problem med dock. Tycker att min duk kommer perfekt ner i höjd när den sitter i taket(250cm takhöjd), man skulle kunna ha den liiite längre ned. Har även vita väggar och fönster (med tupplur) som dig och det blir sjukt härlig svärta (omdet inte är mitt på dan dvs).

Iaf, du har väl kollat på kombon i affär va? Lite bieffekter får man ju räkna med med en react, svärtan är ju dock sinnessjuk, specielllt med x30 :).

Kan säga att sätt proj/duk så långt det går från varandra och även dig själv så minimerar du bieffekterna. Jag sitter på ca 3.8m öga/duken och det är tyvärr lite för nära ibland, blir mycket shine. men ditt avstånd är mycket bättre dock.

Redigerat av tsartiis, 26 May 2012 - 07:37.

Postad 26 May 2012 - 08:57

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0
Regeln för dukhöjd är att ögonen ska vara en i tredjedels (1/3) höjd från dukens nedre kant.
Du vill iaf undvika att behöva titta upp för att se filmen, du vill sitta på soffan, avslappnad och njuta.

/Antar att din duk är 16:9/

Vad tittar du på mest, spel-film i 16:9 format eller i 2.35:1?
I filmer med 2.35:1 format (De flesta alltså) så kommer svarta kanter över/under bilden, då blir ovan nämnda formel fel. förutsatt att du monterade duken enl formeln ovan.

Men...ett tips skulle kunna vara att ta ett vitlakan, vik den till 16:9 eller 2.35:1 format och fäst den på väggen...testa vilken höjd som passar dig.

Hur lång kan din duk max rullas ner? kolla det innan och jämför med lakanet, du kanske vill ha duken ännu längre ner och då är det tråkigt om du redan har skruvat fast den...

Fördelen med din PRJ, eller om du har en HTPC, är att du kan då flytta bilden ännu längre ner och få filmens nedre kant mot dukens nedre kant.(2.35:1 format i 16:9 duk)
HTPC: De svarta kanterna över/under bilden hamnar då bara på översidan istället.
PRJ: Du lensshiftar bilden neråt, förutsatt du inte redan ligger på max shift neråt

Hoppas det inte blev alltför krångligt, vill bara dela av mina erf, och hjälpa dig få max upplevelse.
Lycka till.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 26 May 2012 - 09:15.

Postad 26 May 2012 - 10:57

sandiie
  • sandiie
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Det blir nog grymt det där. Har en euroscreen tab linea react 117" plus epson tw9000. Var inte det lättaste att sätta upp duken i taket kan jag säga. Väggen är det väl inga problem med dock. Tycker att min duk kommer perfekt ner i höjd när den sitter i taket(250cm takhöjd), man skulle kunna ha den liiite längre ned. Har även vita väggar och fönster (med tupplur) som dig och det blir sjukt härlig svärta (omdet inte är mitt på dan dvs).

Iaf, du har väl kollat på kombon i affär va? Lite bieffekter får man ju räkna med med en react, svärtan är ju dock sinnessjuk, specielllt med x30 :).

Kan säga att sätt proj/duk så långt det går från varandra och även dig själv så minimerar du bieffekterna. Jag sitter på ca 3.8m öga/duken och det är tyvärr lite för nära ibland, blir mycket shine. men ditt avstånd är mycket bättre dock.

Hur mycket blackdrop får? är det värt att sätta den på väggen för att skippa det?
Jag har kollat på kombon i affär... men kollade mest på epson tw9000 och react men sen fick jag x30 till ett som sagt för bra pris så då körde jag direkt på den :D
Ahh okej.. jag tänkte om det va någon optimal placering på projektorn med tanke på zoom funktionen? om det blir bättre desto länge fram man sätter den eller vise versa..

Postad 26 May 2012 - 11:02

sandiie
  • sandiie
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Regeln för dukhöjd är att ögonen ska vara en i tredjedels (1/3) höjd från dukens nedre kant.
Du vill iaf undvika att behöva titta upp för att se filmen, du vill sitta på soffan, avslappnad och njuta.

/Antar att din duk är 16:9/

Vad tittar du på mest, spel-film i 16:9 format eller i 2.35:1?
I filmer med 2.35:1 format (De flesta alltså) så kommer svarta kanter över/under bilden, då blir ovan nämnda formel fel. förutsatt att du monterade duken enl formeln ovan.

Men...ett tips skulle kunna vara att ta ett vitlakan, vik den till 16:9 eller 2.35:1 format och fäst den på väggen...testa vilken höjd som passar dig.

Hur lång kan din duk max rullas ner? kolla det innan och jämför med lakanet, du kanske vill ha duken ännu längre ner och då är det tråkigt om du redan har skruvat fast den...

Fördelen med din PRJ, eller om du har en HTPC, är att du kan då flytta bilden ännu längre ner och få filmens nedre kant mot dukens nedre kant.(2.35:1 format i 16:9 duk)
HTPC: De svarta kanterna över/under bilden hamnar då bara på översidan istället.
PRJ: Du lensshiftar bilden neråt, förutsatt du inte redan ligger på max shift neråt

Hoppas det inte blev alltför krångligt, vill bara dela av mina erf, och hjälpa dig få max upplevelse.
Lycka till.

Tja!

Ja duken är 16:9.
Jag kommer förmodligen göra lite allt möjligt.. Kolla BR filmer Spela xbox. dra på en film från datorn.. kolla på fotbolls em men över program / serier från digitalboxen så därför jag valde en 16:9 duk... eller har jag tänkt fel?

Vet inte än hur långt dukan kan rullas ner med på ett tak som är 2.50 så borde duken kunna rullas ända ner eller har jag fel?

sen undrade jag även som jag skrev på förra svaren är det värt att sätta den på väggen och slippa blackdrop eller är det bättre att ha den i taket och få lite blackdrop?

Det du skrev att flytta bildens undre kant till dukens undre kant låter bra.. Då får man alltså bara en (svart) kant på övre sidan eller förstår jag fel?

Postad 26 May 2012 - 11:10

Unregistered47481920
  • Unregistered47481920
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Sett projektoren så lang i från som möjligt. Da benytter du "minst av optikken".
Sen er det jo månge åsikter om React duken. Jag har sett den med X30 og TW9000. I ljusa scener ser man tydligt strukturen i duken, hvilket jag stör mig på. Fördelen er at den inte reflekterar så mycket til tak och väggar.

Postad 26 May 2012 - 11:20

sandiie
  • sandiie
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Sett projektoren så lang i från som möjligt. Da benytter du "minst av optikken".
Sen er det jo månge åsikter om React duken. Jag har sett den med X30 og TW9000. I ljusa scener ser man tydligt strukturen i duken, hvilket jag stör mig på. Fördelen er at den inte reflekterar så mycket til tak och väggar.

Okej.. Då sätter jag den så långt bak som möjligt . Då blir det över soffan.. Får hoppas på att den inte ramlar ner bara ;)
Nu har jag tyvärr ett ljust rum så jag hade nog inte så mycket val än att köpa en react duk.. eller hur hade du gjort?

Postad 26 May 2012 - 12:28

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0
Lite backdrop vill du ha. Det ökar känslan ganska mycket med svarta kanter runt bilden. Vet ej hur långt din duk åker ner. Men det hittar du info om på nätet snabbt.

Jag kör också 16.9 duk. Och med datorn flyttar jag bilden till botten vid 2.35.1 film. Behagligare då bilden hamnar närmare ögonen. Sen maskerar jag överdelen med svart tyg. Känslan är grym. Din react är bättre på svarta så du kanske inte behöver dock.

16.9 el 2,35.1...kör du bara film så ger det bättre känsla med 2.35.1 med följande kompromiss:
Vill man köra 16.9 så nyttjar man projjens linsminne och skalar om. Då blir bilden mindre med svartakanter på sidorna istället. Det låter som att du kör blandat så 16.9 är ett bra val. Glöm inte att kolla på calculatorn att din pj klarar av att fylla duken. Så att du inte sätter den för långt bak.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 26 May 2012 - 12:31.

Postad 26 May 2012 - 16:39

sandiie
  • sandiie
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
117 tum

Duk: 270 x 180

Lite backdrop vill du ha. Det ökar känslan ganska mycket med svarta kanter runt bilden. Vet ej hur långt din duk åker ner. Men det hittar du info om på nätet snabbt.

Jag kör också 16.9 duk. Och med datorn flyttar jag bilden till botten vid 2.35.1 film. Behagligare då bilden hamnar närmare ögonen. Sen maskerar jag överdelen med svart tyg. Känslan är grym. Din react är bättre på svarta så du kanske inte behöver dock.

16.9 el 2,35.1...kör du bara film så ger det bättre känsla med 2.35.1 med följande kompromiss:
Vill man köra 16.9 så nyttjar man projjens linsminne och skalar om. Då blir bilden mindre med svartakanter på sidorna istället. Det låter som att du kör blandat så 16.9 är ett bra val. Glöm inte att kolla på calculatorn att din pj klarar av att fylla duken. Så att du inte sätter den för långt bak.

Ahh okey jag förstår ..

såhär står det om duken http://www.euroscree...tab.aspx?pid=52
30 cm blackdrop standarn om man inte beställ något annat.
och såhär är måtten på duken:

Bildyta 117 " : 260 x 146 cm
Hela duken 117" 270 x 180
och jag hade 2.50 i tak höjd.
Som tidigare nämndes så skulle ögonen vara en med 1/3 av dukens höjdmått?
ögon höjd ca 1m från marken.

så jag ska alltså sätta 40cm från dukens underkant ca 1m från golvet eller har jag förstått något fel?
alltså dukens underkant 60 cm från marken om man ska skriva det lättare? :D

Redigerat av sandiie, 26 May 2012 - 16:41.

Postad 26 May 2012 - 22:52

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0

117 tum

Duk: 270 x 180

Ahh okey jag förstår ..

såhär står det om duken http://www.euroscree...tab.aspx?pid=52
30 cm blackdrop standarn om man inte beställ något annat.
och såhär är måtten på duken:

Bildyta 117 " : 260 x 146 cm
Hela duken 117" 270 x 180
och jag hade 2.50 i tak höjd.
Som tidigare nämndes så skulle ögonen vara en med 1/3 av dukens höjdmått?
ögon höjd ca 1m från marken.

så jag ska alltså sätta 40cm från dukens underkant ca 1m från golvet eller har jag förstått något fel?
alltså dukens underkant 60 cm från marken om man ska skriva det lättare? :D

Precis. Det är enl, mina beräkningar, ungerfär där bilden kommer att hamna, max nerrullad, om du skruvar fast den på taket.

Postad 09 June 2012 - 07:12

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Jag är själv inne på just denna kombination och mina rumsmått är ganska lika dina. Har du hunnit sätta upp grejerna? Vad tycker du?

Postad 10 June 2012 - 16:46

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
Måla om tak och väggar i mörkare kulörer ,se till att ha ordentlig mörkläggningstyg typ sammet för föntrena helst i takskena ...

Postad 10 June 2012 - 18:49

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
Jag valde att montera X30 nästan så nära duken som möjligt, för att maximera ljuset framförallt vid 3d och när lampan åldras. Men testa med projen på ett lågt bord först, det blir ett val mellan ljusstyrka, hotspotting och shine.

Välj gärna ett takfäste som gör att linsen kommer inom bildytan.

Om du trivs med ljusa väggar i rummet, vänta med att måla mörkt tills du testat. X30 är bra på att släcka sitt eget ljus och ReActen hjälper till en hel del.

Lycka till.

Postad 11 June 2012 - 08:22

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Macman: Är du nöjd med duken? Hur när har du öga-duk och hur upplever du shine?

Vi snackar 117" linea react antar jag.

Postad 11 June 2012 - 09:00

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
104 " react, 4,8 m från. Lite glitter blir det, dock störs inte jag av det. De andra fördelarna överväger.

Postad 11 June 2012 - 13:50

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

104 " react, 4,8 m från. Lite glitter blir det, dock störs inte jag av det. De andra fördelarna överväger.

Mmm kan inte vara så mycket glitter på det avståndet. Själv hade jag en 104a react på 4m och det funkade riktigt bra, men visst, shine existerade helt klart.

Postad 12 June 2012 - 17:31

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Nu kapar jag tråden lite grann, ber om ursäkt. Pinsamt efter att ha använt HTPC i snart 10 år, men tanken att flytta ner bilden hade aldrig föresvävat mig...

Hur gör du? Undrar om man kan göra en fjärrkontrollgenväg...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.