Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dålig 3D på SF Bio

37 svar i tråden

Skickat 04 juni 2012 - 10:18

Var på Prometheus igår och hade som vanligt problem med 3D:n. Ghosting av text och förgrund/bakgrund. Båda personerna på sidorna upplevde samma problem.

Jag testade att vrida på huvudet och fick ingen förändring, så jag antar att glasögonen (SF:s egna) är cirkulärpolariserade. När jag testade att omväxlande blunda med vänster respektive höger öga så försköts ghostingen därefter. Problemet verkade alltså vara att vänster öga även såg en del av bilden avsedd för höger öga och vice versa.

Den aktuella salongen var, så vitt jag vet, en av de första som SF byggde om för att kunna visa 3D. Kan det vara så att den är byggd för linjärpolariserad 3D, medan de nya glasögonen är avsedda för cirkulärpolarisering?

Jag är egentligen en total lekman, men det kanske finns någon annan här på forumet som har koll på vad som kan orsaka detta, och vilken teknik som SF använder?

(Och snälla ni, undvik att bara posta kommentarer som "det är därför jag ser på bio hemma istället". Jag förstår er, men sådana kommentarer tillför egentligen inget till diskussionen om teknik och problem i SF:s biosalonger)

Skickat 04 juni 2012 - 11:23

Vilken biograf är detta. Lite dubbeltext/dubbelbild osv får jag alltid på bio men jag misstänker det beror på min syn också som är allt annat än perfekt ;) Får dock inget sånt hemma med min HMZ-T1 3D-hjälm. Den kör dock aktiv 3d för varje öga så det blir ju ngt helt annat.

Skickat 04 juni 2012 - 11:49

Jag är ännu mer lekman än _Bergman_. Men det jag upplevde när jag var på Rigoletto och såg Avatar var att alla 3D-effekter blev suddiga. Jag satt dock uppe på läktaren, inte ute på kanten men jag hade en trapp till höger om mig. En liten lampa från trappan reflekterade i glaset. Kan denna reflektion förstöra 3D-effekten?

Skickat 04 juni 2012 - 11:53

Upplevde samma sak på Filmstaden i Jkpg under Prometheus igår kväll - speciellt text blev det mycket ghostning och mycket svårt att fokusera.
Och jag har perfekt syn.

Skickat 04 juni 2012 - 12:20

Visa inläggStefan - Ölsvammel 04 juni 2012 - 11:49 skrev:

Jag är ännu mer lekman än _Bergman_. Men det jag upplevde när jag var på Rigoletto och såg Avatar var att alla 3D-effekter blev suddiga. Jag satt dock uppe på läktaren, inte ute på kanten men jag hade en trapp till höger om mig. En liten lampa från trappan reflekterade i glaset. Kan denna reflektion förstöra 3D-effekten?

Ja det kan påverka en hel del.

Skickat 04 juni 2012 - 12:29

Visa inläggMrSpokk 04 juni 2012 - 11:53 skrev:

Upplevde samma sak på Filmstaden i Jkpg under Prometheus igår kväll - speciellt text blev det mycket ghostning och mycket svårt att fokusera.
Och jag har perfekt syn.

Instämmer, även jag har perfekt syn, så det var inte där det knep.

Skickat 04 juni 2012 - 12:32

• Cel
  • Beroende

• 1 115 inlägg
jag såg Prometheus i fredags och det var den bästa 3Dfilm jag sett. hade inga bildfel eller 3deffeksproblem för mig. 5/5 ur 3Dperspektiv.

Skickat 04 juni 2012 - 12:34

Jag har upplevt samma sak vid 3D-visningar i biografer med både RealD och MasterImage. Senast igår på en visning av just Prometheus hos Filmstaden Vällingby med MasterImage och via Polaroid 3D-glasögon. Den här gången var det inte speciellt störande.

MasterImage verkar ha störst problem eftersom den använder ett roterande glashjul med polsariserade zoner som måste servostyras i hastighet för att matcha projektorn. Det verkar jaga rätt hastighet så att ghostingen kommer och går.

Men jag tror det är svårt att eliminera ghosting med dagens 3D-teknik.

Skickat 04 juni 2012 - 12:37

Spännande att vi har så olika upplevelser!

Jag var på SF Spegeln i Uppsala. Jag tror det är en RealD salong, ev av de första som SF byggde i Sverige. Någon som vet vilken teknik de installerade på de första salongerna?

[Edit, ändrade TrueD till det rätta RealD]

Det här inlägget har ändrats av _Bergman_ 09 juni 2012 - 13:50

Skickat 05 juni 2012 - 06:39

"TrueD"? Är det filmer som bara är filmade stereoskopiskt?

Skickat 09 juni 2012 - 13:21

• jajoj
  • Användare

• 247 inlägg

Visa inlägg_Bergman_ 04 juni 2012 - 12:37 skrev:

Spännande att vi har så olika upplevelser!

Jag var på SF Spegeln i Uppsala. Jag tror det är en TrueD salong, ev av de första som SF byggde i Sverige. Någon som vet vilken teknik de installerade på de första salongerna?

Spegeln fick 3D relativt sent. Filmstaden 11 var först med 3D i Uppsala.

Jag har för övrigt sett Prometheus på Spegeln och då var det inga större problem med ghosting (mindre än hemma på min X30). Däremot är modernare 3D-salonger som t.ex. Rigoletto i Stockholm klart bättre. Färgerna, ljusstyrkan, mjukheten i bilden är fenomenal där.

Var i salongen satt du?

/ Jacob

Skickat 09 juni 2012 - 13:48

Visa inläggtrebban 05 juni 2012 - 06:39 skrev:

"TrueD"? Är det filmer som bara är filmade stereoskopiskt?

My bad, RealD ska det vara! Alltså en av de störe tillverkarna av 3D-system. Däremot så är väl all inspelad 3D-film stereoskopisk?

Visa inläggjajoj 09 juni 2012 - 13:21 skrev:

Spegeln fick 3D relativt sent. Filmstaden 11 var först med 3D i Uppsala.

Jag har för övrigt sett Prometheus på Spegeln och då var det inga större problem med ghosting (mindre än hemma på min X30). Däremot är modernare 3D-salonger som t.ex. Rigoletto i Stockholm klart bättre. Färgerna, ljusstyrkan, mjukheten i bilden är fenomenal där.

Var i salongen satt du?

/ Jacob

Fjärde raden i mitten. Testade även att titta från kantgången, ca 12-raden. Ändå sämre 3D.

När var det du såg den? Jag klagade efter filmen så det är möjligt att de kontrollerat inställningarna..

Skickat 10 juni 2012 - 23:59

• jajoj
  • Användare

• 247 inlägg

Visa inlägg_Bergman_ 09 juni 2012 - 13:48 skrev:

Fjärde raden i mitten. Testade även att titta från kantgången, ca 12-raden. Ändå sämre 3D.

När var det du såg den? Jag klagade efter filmen så det är möjligt att de kontrollerat inställningarna..

Jag såg den dagen efter premiären, en lördag tror jag.

Det ska inte spela nån roll var man sitter i salongen, men jag tycker att raderna 9-12 är bäst. Gärna precis i mitten. Där är ljudet bäst också.

/F.d maskinist på spegeln

Det här inlägget har ändrats av jajoj 10 juni 2012 - 23:59

Skickat 11 juni 2012 - 09:47

• ekon
  • Guru

• 4 381 inlägg
Kan meddelada att nya filmstaden i Västerås vilket ska vara SF bios modernaste anläggning också lider av ghosting på de flesta 3D filmer. Prometheus kommer jag inte ihåg hur mycket ghosting jag upplevde på men kan vara för att filmen var så bra att jag inte tänkte så mycket på bilden.

Skickat 11 juni 2012 - 14:17

• jajoj
  • Användare

• 247 inlägg
Stora salongen på nya filmstaden har samma projektor som Spegeln kommer ha i drift när den öppnar igen i början av Juli (med nya Spider Man som premiärfilm).

Även Rigoletto har denna projektor.

Korrekt installerad ger den fantastisk 3D-bild. Jag vet inte varför så många klagar på ghosting på Rigoletto och i Västerås. Eventuellt är det individuellt hur mycket ghosting varje person ser och kalibreringen är inte optimal för alla.

/ Jacob

Skickat 27 juni 2012 - 13:54

Lustigt att mitt 3D projektor system som kostar lite under 10.000 är helt ghostingfritt och SF som måste ta ut en extra avgift för att klara kostnaden funkar så dåligt ;)

Var på SF Sergel SAL5 och såg Prometheus 3D och det var en del ghosting men inte så farligt. Lite suddig text ibland. Övrigt var filmen väldigt väl anpassad till 3D för man slutade tänka på det efter en stund in i filmen men blev såklart påmind då texten blev dubbel ibland.

Intressant var också att man ganska tydligt såg vilka scener dom efterbehandlat från 2D till 3D och vilka scener som var inspelade med 3D utrustning. Ansikten blev platta osv i 3D konvertering.

Det här inlägget har ändrats av dealerovski 27 juni 2012 - 13:56

Skickat 27 juni 2012 - 15:27

Samma här i umeå tar ut ett jävulskt överpris och bilden suger....
Vill ha vanlig högupplöst film istället men alla envisas med 3d nuförtiden,fattar inte vitsen med det hela är ju bara irriterande..

Skickat 27 juni 2012 - 15:34

Visa inläggCel 04 juni 2012 - 12:32 skrev:

jag såg Prometheus i fredags och det var den bästa 3Dfilm jag sett. hade inga bildfel eller 3deffeksproblem för mig. 5/5 ur 3Dperspektiv.

Såg den i GBG på Bergakungen och 3D tillförde absolut inget till filmen.
Snarare blir det ett "filter" som tar bort lite av färgerna så filmen blir gråare än den skulle varit.

Skickat 27 juni 2012 - 15:52

Visa inläggmrgorgo 27 juni 2012 - 15:34 skrev:

Såg den i GBG på Bergakungen och 3D tillförde absolut inget till filmen.
Snarare blir det ett "filter" som tar bort lite av färgerna så filmen blir gråare än den skulle varit.

Tror inte att färg argumentet mot 3D håller riktigt. Det finns andra negativa aspekter med 3D men just färg i film finns i så många olika typer av färgfilter och ingen följer en speciell standard. En del filmer har en mörkare ton andra ljusare och även olika toner av blått och rött som dominerar dom andra fägerna igenom hela filmen.

Jag skulle vilja påstå att det störta problemet med 3D idag är okunskap hos regissör som inte kompenserar för ljusbortfall i 3D och dylikt. Dom kanske tänker mer på hur 2D versionen kommer se ut och inte slutresultatet genom ett par polariserade 3D glasögon.

Det här inlägget har ändrats av dealerovski 27 juni 2012 - 15:55

Skickat 27 juni 2012 - 20:05

Har tänkt att åka ner till rigoletto på VIP avdelning för premiären av Bilbo: An Unexpected Journey, värt det? (ca 20 mil) 3D'n är så fruktansvärt dålig i mitt område (Borlänge/Falun)

Skickat 27 juni 2012 - 21:49

Jag åker till london för att se nya Batman filmen 143 mil. :)

Skickat 27 juni 2012 - 21:56

Förr i tiden åkte man utomlands för att besöka platser man sett på film. Nu åker man utomlands för att besöka platser där man kan se på film. :lol:

Skickat 29 juni 2012 - 15:24

Inget svar på frågan men klaga så får man tillbaka en biljett, gör jag alltid när jag är missnöjd med bildkvaliteten

Skickat 30 juni 2012 - 08:40

En troligt svar på dubbeltexten på Promethus kan vara glasögonen. Jag tror inte det är filmens fel att det blir så. För övrig var Prometheus rätt välgord 3D-film och kändes rätt naturlig i 3D. När man provar glasögonen fram en spegel och stänger ett av ögonlockan svartnar det andra glasögat. Jag antar utan att egentligen veta att glasögonen är polariserade för att passa ögonens mellanrum.

Skickat 30 juni 2012 - 12:48

Filmstaden camera har SÄMST 3d jag upplevt. Ghosting i varende scen typ. Helt fruktansvärt och kommer aldrig se på 3d där igen.

Det sjuka är att det var på premiären av Avengers och inte många andra reagerade på det. Förstörde typ hela filmen för mig. Har även sett Rio där och det var ghosting hela tiden där med.

Undvik

Det här inlägget har ändrats av tsartiis 30 juni 2012 - 12:49

Skickat 30 juni 2012 - 14:54

Visa inläggdealerovski 27 juni 2012 - 13:54 skrev:

Lustigt att mitt 3D projektor system som kostar lite under 10.000 är helt ghostingfritt och SF som måste ta ut en extra avgift för att klara kostnaden funkar så dåligt ;)

Samma här. Projektorn kostade strax under 10000kr. Brillorna är iofs aktiva och rätt dyra. Det är säkert en av orsakerna till skillnaderna. Jag orkar knappt se 3D på bio pga den dåliga bilden, med flimmer, skuggor osv.

Skickat 30 juni 2012 - 22:40

Kul att det blev sån fart i tråden!

En allmän fråga, är det någon som har testat att använda annat än gratisglasögon på bio? De brukar ju sälja några lite lyxigare i kassan, är sugen på att köpa ett par och testa att alternera mellan gratis- och köpesglasögon på nästa film.. Ska bli spännande att se om man märker någon skillnad!

Apropå SF och Prometheus. Jag skrev till dem och klagade på den dåliga 3D-kvaliteten. De bad så mycket om ursäkt och jag fick skicka in mina biljetter. Fick fribiljetter tillbaka med vändande post. Så all respekt till SF för deras hantering av denna fråga =)

Skickat 02 juli 2012 - 01:37

• jajoj
  • Användare

• 247 inlägg

Visa inlägg_Bergman_ 30 juni 2012 - 22:40 skrev:

En allmän fråga, är det någon som har testat att använda annat än gratisglasögon på bio? De brukar ju sälja några lite lyxigare i kassan, är sugen på att köpa ett par och testa att alternera mellan gratis- och köpesglasögon på nästa film.. Ska bli spännande att se om man märker någon skillnad!

Det kommer bli lite bättre. Framförallt tycker jag att det är bra när glasögonen är lite större och täcker hela synfältet.

Dock är det ju ännu viktigare att man håller glasögonen rena eftersom de inte diskas mellan varje besök om du inte gör det själv ;-)

Bra att du fick fribiljetter. Man ska alltid klaga om 3Dn är så dålig som ni säger. Det ska ju absolut vara minst lika bra som på en hemmabio i SFs 4K-salonger, annars är det något fel.

/ Jacob

Det här inlägget har ändrats av jajoj 02 juli 2012 - 01:38

Skickat 02 juli 2012 - 07:24

Var har SF 4K biografer?

Skickat 02 juli 2012 - 08:27

Jag upplever bilden här i umeå som väldigt varierande beroende på vilken salong du går till

Som regel så ser jag bara 3d filmer om de visas i salong 3 då bilden nästan alltid är perfekt, bättre ljud också. Salong 4 har som regel problem med ghosting och ljudet är halv kasst.

Skickat 02 juli 2012 - 08:44

Jag som redan har glasögon har personligen väldigt svårt att uthärda en två timmar lång film med det par 3D-brillor som man får låna av SF utanpå mina egna. Är det någon av er som har liknande problem och som har hittat en bra lösning?

Skickat 02 juli 2012 - 08:49

Visa inläggErikhu 02 juli 2012 - 08:44 skrev:

Jag som redan har glasögon har personligen väldigt svårt att uthärda en två timmar lång film med det par 3D-brillor som man får låna av SF utanpå mina egna. Är det någon av er som har liknande problem och som har hittat en bra lösning?

Skaffa linser :)

• pear
  • Lärjunge

• 388 inlägg

Visa inläggErikhu 02 juli 2012 - 08:44 skrev:

Om biografen har passiv 3D vilket de flesta har kan man väl använda cloip-on glasögon t ex dessa
http://www.netonnet....20/170920.5204/

Visa inläggmelanderhenrik 02 juli 2012 - 08:27 skrev:

Jag upplever bilden här i umeå som väldigt varierande beroende på vilken salong du går till

Som regel så ser jag bara 3d filmer om de visas i salong 3 då bilden nästan alltid är perfekt, bättre ljud också. Salong 4 har som regel problem med ghosting och ljudet är halv kasst.

Jag ser endast 3d på royal i malmö numera. Har sett 3d en gång på en annan salong i malmö och det var riktigt uselt.

Skickat 02 juli 2012 - 09:02

Visa inläggradiozo 02 juli 2012 - 08:49 skrev:

Skaffa linser :)
Om man hade turen att kunna ha linser...

Visa inläggpear 02 juli 2012 - 08:49 skrev:

Om biografen har passiv 3D vilket de flesta har kan man väl använda cloip-on glasögon t ex dessa
http://www.netonnet....20/170920.5204/
Tack! Verkar vara precis något sådant som jag är ute efter. Ska provas omgående.

Det här inlägget har ändrats av Erikhu 02 juli 2012 - 09:03

Skickat 02 juli 2012 - 11:15

Visa inläggradiozo 02 juli 2012 - 07:24 skrev:

Var har SF 4K biografer?

Rigoletto har tydligen haft det i två månader nu. :o Sen vill jag ju gärna ha 4K native om jag åker dit för att kolla hur 4K ser ut och inte uppskalat 2K eller sabbat/nedskalat av 3D. När jag gjorde en förfrågan om Prometheus och 4K i England fick jag höra att många fortfarande betalar för växlingen till digitalt och att uppgraderingen till 4K i England och resten av Europa nog inte får samma spridning. Eftersom utvecklingen går så snabbt trodde de att de flesta gärna väntar med en större uppgradering till 8K. Roligt då att SF börjat införa 4K. :) Från Norsk Kinodrift sades det att det kommer relativt få 4K filmer under 2012 så det blir till att vara på hugget för att få något äkta. Hade uppskattat mer om vilka filmer det nu var som kom i 4K men den infon tycks man helst behålla för sig själva. Låta fåren tro att allt är 4K är väl enklast.

Skickat 02 juli 2012 - 16:30

• jajoj
  • Användare

• 247 inlägg
Alla SFs större salonger (300-platser eller större) kommer få Barcos näst största 4K-modell.

Sen måste filmservern från Dolby uppdateras för att klara att spela 4K-innehåll. Själva uppskalningen till 4K från 2K sker i projektorn och inte i servern.

Vilka som sen kommer köra film på 4K återstår att se...

/ j

Skickat 02 juli 2012 - 21:10

jo jag antar att de helst inte vill distribuera så många 4k kopior. antar det blir rätt mycket dyrare

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • polerad 5mm aluminium front ?
    kempa
    2013-05-23 21:50:17
  • Maskinrummet färdigt.
    jajoj
    2013-05-23 21:05:23
  • Uppdaterad
    Benkke
    2013-05-23 18:52:13
  • crills
    2013-05-23 17:26:52
  • crills
    2013-05-23 17:25:41
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.