Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur enklast byta systemdisk utan att installera om?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 June 2012 - 18:10

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
jag ska slänga ut det gamla tröskverket till systemdisk jag har i HTPCn och köpa mig en SSD har jag tänkt. Då maskinen rullar på fint och jag lyckats konfigurera alla program som jag vill ha dem skulle jag helst bara vilja göra en kopia av disken för att slippa installera om allt igen. Min fråga är då hur jag enklast gör det?

Jag är inte intresserad av kommersiella backup/ghost-programvaror som jag måste betala pengar för då jag knappast kommer att ha nytta av det i övrigt, men jag tänker mig att det borde finnas nåt hyfsat freeware-alternativ eller annat smart sätt att göra det på?

Jag kör Windows 7 på burken.

Är det förresten någon som har tips om SSD-diskar, nåt som kan rekommenderas eller undvikas? Jag kommer att klara mig med 30-60 GB, större är inte nödvändigt.

Postad 16 June 2012 - 18:19

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
ja hade klonat den, klonat hdd några gånger nu och det funka klockers..när det gäller ssd är ja ny men kör mitt system på en
http://www.dustin.se...d-sata-600-mlc/ och det funka jättebra

till att klona kör jag
http://www.dustin.se...-usb-2-0-esata/

Redigerat av Ljungby, 16 June 2012 - 18:20.

Postad 16 June 2012 - 18:19

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Kan tipsa om Samsung 830, ska vara stabila och utan frysningar.

Postad 16 June 2012 - 19:50

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0
Ska du klona till en SSD så måste du krympa systempartitionen så den får plats på din SSD.

Postad 16 June 2012 - 23:21

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Med t.ex. den här får ladda ner kloningsprogramvara: http://www.dustin.se...hProvider_dacsa

Vet inte hur det är med andra tillverkare, har bara erfarenhet av Intel (dock inte av kloningsprogramvaran).

Postad 16 June 2012 - 23:54

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Med t.ex. den här får ladda ner kloningsprogramvara: http://www.dustin.se...hProvider_dacsa

Vet inte hur det är med andra tillverkare, har bara erfarenhet av Intel (dock inte av kloningsprogramvaran).

Finns gratisprogam för att klona diskar, som gparted och clonezilla, så det är det minsta problemet ;)

Postad 17 June 2012 - 10:17

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Tack för tipsen! Att köpa en apparat för flera hundra för att att klona hårddisken är uteslutet. Jag har tillgång till flera diskar i datorn samt brännare, så det borde ju gå att lagra en avbild på nån av dom. Tack för tipsen på mjukvara frollic, det ska kollas upp.

Angående diskstorlek och kloning så ligger systemet på en 40 GB disk nu och upptar inte mer än runt 20 GB, så det ska nog inte vara några problem även om jag köper en liten disk.

Intel och Samsung rekommenderas alltså? Jag har ju så klart kollat prisjakt med men det är många SSD-diskar och tillverkare som inte har några omdömen alls.

Postad 21 June 2012 - 01:27

Unregisteredd7b68462
  • Unregisteredd7b68462
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Frågan är ju om det är värt allt krångel bara för att slippa installera och konfigurera allting?
Bara för att det _går_ att klona behöver det ju nödvändigtvis inte vara bättre än att göra en clean installation. Går du över till SSD kanske det t.om är nödvändigt att behöva göra det för att undvika eventuellt strul...

Men för att klona/ghosta så har jag för mig att Norton Ghost ska fungera ganska bra, har dock inga egna erfarenheter tyvärr.

Lycka till :)

Postad 21 June 2012 - 05:10

Fnk
  • Fnk
  • Beroende

• 1098 inlägg
  • 0
Jag har själv en Intel SSD, och använde mig av deras egna migration tool för att klona disken.
Mycket smidigt.

Postad 30 June 2012 - 12:19

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Det blev en disk från Adata till slut, och då fick man med licens till ett kloningsprogram :)
Har dock fått för mig att testa Plex på HTPCn så till att börja med blir det en ren ominstallation. Kan ju alltid klona från den gamla disken om jag inte blir nöjd och vill köra min gamla XBMC-konfiguration igen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.