Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byta till ssd-disk o mer minne i min macbook,blir det stor skillnad?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 June 2012 - 07:58

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0
halloj!

Funderar på att uppgradera min vita macbook (mid.2010) med mer minne och en ssd-disk,frågan är bara om det gör nån märkbar skillnad? har i dagsläget en 250gb (orginal) och 3gb minne (1x2gb + 1x1gb),läste nånstans att man kan ha upp till 6gb i macen,nån som vet om detta stämmer? om jag nu ska köpa en ny ssd hur vet jag vilken som passar,kan ni rekomendera någon som funkar bra,kan tänka mig lägga ca 2000:-,vill helst ha en på 256gb

tacksam för svar

Postad 21 June 2012 - 09:13

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0
Chansade och beställde följande:ocz agility 3 120gb ssd, samt ett minne på 4gb,får väl se om detta sätter fart på äpplet!

Postad 21 June 2012 - 17:00

Fnk
  • Fnk
  • Beroende

• 1098 inlägg
  • 0
Du kommer att märka stor skillnad med ssd. Bytade till min Sony Vaio i3 och det är verkligen som dag och natt jämfört med den gamla 5400rpm disken.

Postad 22 June 2012 - 11:56

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Kan bara instämma - ssd är den bästa prestandahöjare med enkla medel man kan göra nuförtiden.

Postad 27 June 2012 - 22:01

James
  • James
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Jag gjorde exakt samma uppgradering på min macbook. Att gå från skivdisk till SSD är nog den största prestandaökningen jag någonsin sett. Påminner mig om när jag gick från min 200Mhz MMX till en P3 667Mhz runt millenieskiftet. =)

Postad 28 June 2012 - 04:55

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0
ja,detta gjorde verkligen susen!

Postad 02 August 2012 - 13:54

dolphine
  • dolphine
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Du kan ha 8gb i den!!! 2x4gb

Postad 02 August 2012 - 22:16

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0
Ni förväxlar prestanda med korta laddtider. Ni har inte ökat prestandan, ni har kortat uppstart och laddtider på program/spel. Inga spel flyter bättre etc.etc.

Postad 02 August 2012 - 23:00

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Ni förväxlar prestanda med korta laddtider. Ni har inte ökat prestandan, ni har kortat uppstart och laddtider på program/spel. Inga spel flyter bättre etc.etc.

Huh? Hur tänker du nu? Det är väl ingen i tråden som har ens nämnt spel? Vi pratar ju dessutom om en Mac. Och jo, det är definitivt en prestandaökning om program laddar fortare och man snabbare öppnar bilder/filmer/dokument. Bara inte just spelprestanda i from av FPS.

Postad 02 August 2012 - 23:37

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Huh? Hur tänker du nu? Det är väl ingen i tråden som har ens nämnt spel? Vi pratar ju dessutom om en Mac. Och jo, det är definitivt en prestandaökning om program laddar fortare och man snabbare öppnar bilder/filmer/dokument. Bara inte just spelprestanda i from av FPS.

Det är i min värld inte prestanda att starta sin dator några sekunder snabbare, öppna Entouragae några gånger snabbare. Spel var bara ett exempel som du tydligen ville hänga upp dig på. Du startar inte en film väsentligt mycket snabbare från en SSD.

Att man sedan upplever att datorn känns snabbare är en effekt av att väntetider blir kortare, men du har inte höjt prestandan på datorn, du kör inte dina 58 filter i PS snabbare etc.etc.

Någon som går från en långsam mekanisk disk kommer att uppleva det som en stor skillnad. För min del som kör högprestanda mekaniska diskar så är inte en SSD någon revolution, utan mera en liten lagom kick som gör maskinen mera alert.

Redigerat av dunde, 02 August 2012 - 23:41.

Postad 03 August 2012 - 08:48

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 2

Att man sedan upplever att datorn känns snabbare är en effekt av att väntetider blir kortare, men du har inte höjt prestandan på datorn, du kör inte dina 58 filter i PS snabbare etc.etc.

Du har uppenbarligen en annan definition av ordet "prestanda" än vi andra. Jag förstår inte riktigt varför du bara räknar in sådan som är CPU- eller GPU-intensivt, men inte just I/O? Prestandan innefattar alla aspekter av maskinen när det kommer till exekveringshastighet, även I/O.

För mig som utvecklare är I/O rätt viktigt för prestandan. Mitt yrke går, i rätt stor utsträckning, ut på att hantera, kopiera, öppna, redigera och spara filer. Stora kodbibliotek, komprimering och uppackning av dem, installationer etc. tjänar betydligt mer på bra I/O än mycket CPU, än mer än snabb GPU.

Vi har olika definitioner av ordet helt enkelt. Jag föreslår att du utökar din eftersom jag inte riktigt ser någon anledning till att begränsa den som du gör. :)

Postad 03 August 2012 - 20:13

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Du har uppenbarligen en annan definition av ordet "prestanda" än vi andra. Jag förstår inte riktigt varför du bara räknar in sådan som är CPU- eller GPU-intensivt, men inte just I/O? Prestandan innefattar alla aspekter av maskinen när det kommer till exekveringshastighet, även I/O.

För mig som utvecklare är I/O rätt viktigt för prestandan. Mitt yrke går, i rätt stor utsträckning, ut på att hantera, kopiera, öppna, redigera och spara filer. Stora kodbibliotek, komprimering och uppackning av dem, installationer etc. tjänar betydligt mer på bra I/O än mycket CPU, än mer än snabb GPU.

Vi har olika definitioner av ordet helt enkelt. Jag föreslår att du utökar din eftersom jag inte riktigt ser någon anledning till att begränsa den som du gör. :)

Då borde du testa en RAM-disk, det gör jag till mina intensiva applikationer och när jag utvecklar. Det har jag gjort i många år, så det är ingen större skillnad för mig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.