Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur har man råd och vad tjänar ni per månad?

471 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 June 2012 - 21:45

Streetofdreams
  • Streetofdreams
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 1
Snittlönen i Sverige ligger på ca 28.000kr.
Av dessa blir ca 20.000kr kvar efter skatt.
Sedan skall det betalas hyra, tv avgift, lån, försäkringar, bensin, skatt, tandläkare, telefonabonemang, mat, kläder, hygien artiklar osv, osv.

Jag vet att det är prioriteringar, självklart och alla äger ju inte nödvändigtvis en bil.

När man kikar runt på forum och bilder här så är det väldigt många som har en hemma bio för runt 80-100.000kr eller mer, och inte nog med det så ska man alltid ha det senaste (inte alla men många).

En sån liten sak som att plasma-tvn skulle ge ifrån sig "buzzing" och att man måste byta tv för att den surrar så mycket. Herre gud. Först köper man högtalare och reciver för 100 papp och sedan klagar man på att tvn surrar lite (nästan obefintligt om man inte tittar på stum film) och sitter väldigt nära tvn. Lite skrattretande. När blir man egentligen helt nöjd?

Jag undrar hur många som egentligen tar lån på banken för att kunna finansiera sin hemmabio och kunna uppgradera sig varje år med ny tv och projektor för att sedan kunna lägga upp bilder på minhembio och vara "stolt".

Detta gäller givetvis inte alla, självklart inte. Jag har själv haft samma 5.1 ljud i 12 år och ska nu uppgradera mig pga att högtalarna blivit smått sprängda och recivern saknar hdmi.

När jag uppgraderat håller dom garanterat i 12 år till om inte längre.

TV har jag 46" led som har perfekt bild (4år gammal). Enda negativa med den är att den blir lite liten pga stort vardagsrum så där ska det nog uppgraderas till 60" eller en projektor i budget klass. Den andra åker in i sovrummet.

Men frågan är ju om 50% av medlemmarna på minhembio är miljonärer (grattis isåfall), eller så äter man gröt och knäckemackor utan smör på för att bli mätt, eller så har man enormt stora skulder hos nordea.

Jag tänker då mest på er "värstingar" som har reciver för 40.000kr, högtalare för 60.000kr, projektor för 35.000kr, ipad, iphone, 60" led, högtalarkablar för 5000kr osv osv.

Postad 22 June 2012 - 21:54

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

• 931 inlägg
  • 0
Skönt att veta att man är underbetald iaf. Iofs visste man ju det sedan tidigare men det viktigaste är att man inte är bitter :)

Postad 22 June 2012 - 22:05

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Tror det lita är som du säger att alla äger inte en bil och det handlar om prioriteringar..
hade både jag och tjejen vart hifi nördar hade vi också vid detta tillfälle haft en utrustning för 100k plus. istället för lexus'en som står på gården samt avenssis kombin samt min gammla stylade celica. istället för bil lån eller inbakat i huslånet/avbetalning mm prio främst eller sjuka löner

Postad 22 June 2012 - 22:19

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1
Svensson är rätt skuldbelagd också, något att ta med i beräkningarna.
Själv så ligger jag en bit över snittlönen och har ca 3500 kr i månaden på hyra, tele, el, tv, bredband etc.

Det är inte bara i inkomsterna utan vilka utgifter man har som spelar roll.

Postad 22 June 2012 - 22:33

Unregistered521360b2
  • Unregistered521360b2
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Streetofdreams, du nämner lösningen på frågan själv. Alla har en lön, alla har likvärdiga utgifter i form av hyra, mat och andra levnadsutgifter. Alltså handlar det om olika prioriteringar.

Redigerat av Unregistered521360b2, 22 June 2012 - 22:34.

Postad 22 June 2012 - 23:26

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0
Om man räknar med ALLT så har jag lagt ungefär 80k på TVn och hemmabion. Men då är det ju inköp utspridda över 5-10 år. Aldrig i livet jag hade lagt en sån summa på ett enda inköp och det är samma för övriga medlemmar här skulle jag tro. :)

Räknar man per månad så blir det en tusenlapp ungefär i snitt, grovt räknat. Den sparnivån lyckades jag hålla även som pastakäkande student. Så det handlar ju mer om prioriteringar än att man behöver vara rik för att vara hemmabioentusiast.

Postad 22 June 2012 - 23:31

Unregistered5bb908bc
  • Unregistered5bb908bc
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Det kan ju vara så att majoriteten på detta forum har hifi/hembio som intresse och väljer att prioritera det. De söker bäst bild och ljud och anser att en fyra år gammal lcd inte ger detta. Antagligen har inte de som sitter på extrema prylar en svensk medellön heller.

Baserat på det du skriver, menar du att det är omöjligt att spara ihop till 100k med 20000 i lön? vad lägger du dina pengar på istället?

Postad 23 June 2012 - 00:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag undrar hur många som egentligen tar lån på banken för att kunna finansiera sin hemmabio och kunna uppgradera sig varje år med ny tv och projektor för att sedan kunna lägga upp bilder på minhembio och vara "stolt".

Du verkar inte ha höga tankar om oss...

Jag tror inte att majoriteten är så korkade att de har köpt elektronik för att skryta på ett anonymt forum, utan snarare för att de är film/ljudintresserade. Men jag kan ju ha fel :rolleyes:

Jag skulle inte låna pengar för att köpa elektronik, men det betyder inte att det är fel att t ex låna pengar till en hembioanläggning istället för att köpa ny bil. Tänk på att det finns stockholmare som kanske cyklar till jobbet ;)

Postad 23 June 2012 - 02:44

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

En sån liten sak som att plasma-tvn skulle ge ifrån sig "buzzing" och att man måste byta tv för att den surrar så mycket. Herre gud. Först köper man högtalare och reciver för 100 papp och sedan klagar man på att tvn surrar lite (nästan obefintligt om man inte tittar på stum film) och sitter väldigt nära tvn. Lite skrattretande. När blir man egentligen helt nöjd?

Du menar att, oavsett vad TVn kostar i förhållande till lönen, ska vara nöjd om den inte presterar vad den borde göra. Enbart pga att man köper en massa andra saker också?

Väldigt märkligt, tycker jag.

Postad 23 June 2012 - 06:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
handlar nog om prioriteringar för många. själv har jag kanske lagt mellan 100 och 150.000 och är student. dock så hade jag ett arbetsår där jag tjänade runt 30 i månaden i snitt, och med sambo och hyra på under 5000, helt lånfri, så har jag kunnat köpa ljud för pengarna. ljud och bild. har även haft två nya bilar, varav ena är kvar. jag har dock fått prioritera bort resande och semester för att ha råd. har aldrig varit i något annat land än sverige förutom skolresa och svammelresa över finska gränsen.

jag kastar heller aldrig en krona på krog eller restaurang (lite hämtmat då och då dock) vilket gör att man sparar endel pengar.

så jag håller med övriga, det handlar om prioriteringar och måste-utgifter. så gott som alla har varit utomlands och alla hsr någon gång varit på krogen eller tagit fyllor. inte jag. har hellre bra högtalare :)

Postad 23 June 2012 - 07:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
snittlön på 28000 i sverige ? :huh:

Kan väll ändå inte stämma... tycker alla jag kommer i kontakt med tjäner betydligt mycket mindre än så !
Och jag tror inte jag känner många som har över 25 för en fastanställning!

Då ligger jag själv under snittet då, 28kkr, det vore något det !
Men då måste man ju antagligen ha ett sådant där tråkigt jobb men där man tjänar bra... Hmm svårt det här...
trivas på jobbet och ha "okey med pengar" eller ska man må dåligt på jobbet och ha ordentligt med pengar...

http://www.ssd.scb.s...lang=1&langdb=1

Här kan man räkna lite :)

Så får man en bättre bild av hur det ser ut,

så 28000kr stämmer dåligt, det borde ligga runt 25000kr för 50% av Svenska befolkningen.

Redigerat av DVD-ai, 23 June 2012 - 07:30.

Postad 23 June 2012 - 09:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
De flesta jag känner tjänar över 25/mån och ett alternativ är ju annars att trivas på jobbet och tjäna ordentligt med pengar... ;)

Postad 23 June 2012 - 09:37

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
Medianlönen ligger en bit över 25, det är mer intressant siffra än snittlönen precis som DVD-ai skriver! Jag är också förvånad över hur mkt pengar folk lägger på saker som sin stereo, bilar, kameror osv. Men folk får göra som de vill med sina pengar, frågan är hur många som spenderar sina intjänade pengar och hur många som spenderar sina framtida inkomster genom lån?!

Postad 23 June 2012 - 09:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Varför är snittlönen intressant? Finns inget som säger att de personer som har de dyra grejjer som nämns i förstainlägget har en snittinkomst som motsvarar Sveriges snittlön.

Sen kan man ju undra vad det spelar för roll hurvida folk köper kontant eller via lån...? Det enda man kan säga är väl att de som går via lån lägger ännu mer pengar på leksaker eftersom det blir dyrare så.

Postad 23 June 2012 - 09:55

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
Oftast har man något att lägga pengar på, här är de väl ganska vanligt med hemmabio/hifi. Min chef t.ex. är jaktintresserad och är alltid ute i skogen och ska döda, skulle jag räkna på vad han spenderar för att få vara ute i skogen med pengarna de kostar att ens få skjuta något där han befinner sig, kostnad för kläder och vapen så är de ju knappast gratis heller.
Eller säg att du skulle haft en häst vilket inte är helt ovanligt (iaf inte där jag bor), de kostar ju inte heller gratis med allt som är runt de.

Skulle jag bott i Stockholm och haft en lägenhet mer centralt skulle säkert en större del av min inkomst gå till boende.

Allt är som sagt en fråga om prioriteringar.

Postad 23 June 2012 - 10:54

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 2
Bra skrivet JLS. Mina polare tyckte jag var dum i huvudet när jag köpte kablar för x-antal tusen. Lika dum var jag när jag köpte en center för 6000:- och tyckte jag gjort ett klipp!

Men att bränna 1500:- på krogen varje helg är minsann ett smart drag. Bättre investering tycks vara svårt enligt dom.

Tjänar och tjänar.. Har man låga utgifter så är inte inkomsten lika viktig. Jag bodde ensam då i en tvåa på landsbyggden. Ingen bil.

Idag är väl läget lite annorlunda. Men till det bättre fast jag har slutat uppgradera stereon. Men snart så.. Suget är för stort för något nytt :)
/G

/G

Postad 23 June 2012 - 12:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
just det där med krogen är så guld skrivet av dig chris! som jag nämde högre upp har jag inte bränt en krona på krogen medans endel kan göra sig av med 2-3000 eller mer PER MÅNAD på sånt. räkna "bara" på 1000 per månad i tio år så har vi 120.000 kr. där har man en fin stereoanläggning enl dom flestas tycke skulle jag vela skriva.

folk som frågar hur jag kunnat lägga 20.000 på en subwoofer får bara motfrågan: hur många gånger har du varit på krogen det senaste året och vad har du lagt ut på det tillsammans? då tystnar det och sen kommer dom ofta fram till att det nog är en sån där subwoofer. eller två.

Postad 23 June 2012 - 12:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Sen kan man ju undra vad det spelar för roll hurvida folk köper kontant eller via lån...? Det enda man kan säga är väl att de som går via lån lägger ännu mer pengar på leksaker eftersom det blir dyrare så.

Det är intressant för jag tror få skulle köpa svindyra prylar kontant utan de flesta tar lån eller lägger in det i befintligt hus/lägenhetslån. Om man ska punga ut 15-30K var 6 månad kontant på rätt meningslösa "uppgraderingar" så kräver det en viss ekonomi.

Postad 23 June 2012 - 12:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
lånar folk verkligen för att köpa hifi?

Postad 23 June 2012 - 12:25

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Självklart. HIFI-KLUBBEN osv har ju inte resurs bank för att ingen använder avbetalning.

Postad 23 June 2012 - 12:32

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
dricker på krogen typ en gång per år... och jag är med om samma sak som chriss och zartok min vänner tycker jag är lite smått galen men efter att snack om prioriteringar och vanor så förstår dem mig precis B) det är inte billigt att gå ut. det är inte heller billigt att älska att resa eller att äga en fin bil, det är tur att vi är så olika :D

Postad 23 June 2012 - 13:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

Självklart. HIFI-KLUBBEN osv har ju inte resurs bank för att ingen använder avbetalning.

... det har jag aldrig tänkt på. folk avbetalar ju kläder ibland så... men... det är bara fel i min värld. kan man inte köpa hifin kontant så bör man inte ha den alls anser jag nog innerst inne. jag vill inte ha lån öht, men allra minst en sån form av lyxkonsumtion.

Postad 23 June 2012 - 14:21

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

... det har jag aldrig tänkt på. folk avbetalar ju kläder ibland så... men... det är bara fel i min värld. kan man inte köpa hifin kontant så bör man inte ha den alls anser jag nog innerst inne. jag vill inte ha lån öht, men allra minst en sån form av lyxkonsumtion.

förstår din tanke men har själv nyttjat avbetalning flera gånger. Tycker det är smidigt och jag kan lättare ta köpbeslut spontant. Har man problem med ekonomin ordentligt bör man såklart inte låna till konsumtion. Jag är dålig på att spara men duktig på att betala mina fakturor i tid, typ.

Postad 23 June 2012 - 14:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 1

Det är intressant för jag tror få skulle köpa svindyra prylar kontant utan de flesta tar lån eller lägger in det i befintligt hus/lägenhetslån. Om man ska punga ut 15-30K var 6 månad kontant på rätt meningslösa "uppgraderingar" så kräver det en viss ekonomi.

Att avbetala 2500-5000 i månaden, plus ränta, kräver ännu mer "viss ekonomi"...

Och jag hajjar fortfarande inte vad det är för intressant som trillar ut ur det hela. :) Handlar det om hur många som har disciplin resp hur många som inte har det eller? Ärlig fråga, inget trollande.

Postad 23 June 2012 - 14:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Att avbetala 2500-5000 i månaden, plus ränta, kräver ännu mer "viss ekonomi"...

Och jag hajjar fortfarande inte vad det är för intressant som trillar ut ur det hela. :) Handlar det om hur många som har disciplin resp hur många som inte har det eller? Ärlig fråga, inget trollande.

Visst, men jag tror desto fler kan lättare lägga 2-5K extra per månad för köpa en pryl än först spara i 1-2-3 år innan man köper den. Jag tror även att det är lättare att köpa "meningslösa" saker på kredit än att köpa de för ihopsparade pengar. Jag skulle tro man då gärna tänker en eller flera gånger innan man lägger pengarna.

Postad 23 June 2012 - 15:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 1

Visst, men jag tror desto fler kan lättare lägga 2-5K extra per månad för köpa en pryl än först spara i 1-2-3 år innan man köper den. Jag tror även att det är lättare att köpa "meningslösa" saker på kredit än att köpa de för ihopsparade pengar. Jag skulle tro man då gärna tänker en eller flera gånger innan man lägger pengarna.

Hmm, du fick fram en intressant synvinkel i det hela. Jag är på. :)

Absolut, förutom det ekonomiska (både att lån gör produkten dyrare samt att man inte riskerar att hamna i ekonomisk knipa), så är "man får tid att tänka" ett argument FÖR sparande. Ett annat argument FÖR skulle kunna vara teknisk utveckling, "om ett år får man mer för pengarna".

Ett argument MOT sparande är dock att man har "trist" under dessa 1-2-3 år. Kan man tänka sig att man kan tänka sig att betala mer för att slippa ha trist? Och hur sätter man en lämplig prislapp på "att inte ha trist"?

Ett annat argument MOT skulle kunna vara att, om motivationen inte är tillräckligt stark, så är det där med sparande inte så lätt. Man har ju så gott om kontanter så man köper massa småkraffs under tiden, kraffs man absolut inte behöver och som inte hade kunnat köpa om man hade haft ett lån. Sitter det mkt pengar på kontot, även om de ska vara ögonmärkta till annat, så är det nog lätt att köpa meningslösa grejjer ändå.

Ännu ett argument MOT skulle kunna vara att man hellre vill använda sina kontanter till en investering som ger avkastning i framtiden. Är då lånet billigt så kanske man totalt sätt inte förlorat några direkt pengar samtidigt som man haft kul från dag 1. En variant av äta kakan och behålla den.

Är sen flera år tillbaka en sparare, varit galet duktig iår inför kommande massköp, men jag kan förstå att inte alla är det alltid. Sparande är snusförnufitigt ja, men allt i livet kanske inte handlar om att vara snusförnuftig?

Redigerat av pacman, 23 June 2012 - 15:32.

Postad 23 June 2012 - 19:08

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Jag tror inte att majoriteten på detta forumköpt prylar på kredit/lån, rätta mig om jag har fel?
Jag har köpt allt mitt kontant.

Postad 23 June 2012 - 19:38

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
jag köper allt på kredit. använder kreditkortet för nästan alla köp. på så sätt behöver jag inte ha några pengar på lönekonto med noll ränta. större köp brukar jag köpa på räntefritt. händer dock sällan. största köpet jag gjort på 5 år var när jag köpte tv för 13000. den betalade jag på 3-4månader.

edit: vill bara tillägga att man får bonuspoäng på kreditkortet plus det är noll ränta i 60 dagar

Redigerat av Unregistereddc471864, 23 June 2012 - 19:43.

Postad 23 June 2012 - 19:39

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 1

Jag tror inte att majoriteten på detta forumköpt prylar på kredit/lån, rätta mig om jag har fel?

Jo, lite så tror jag också att det är på det här forumet. Bland dom som hänger här så tror jag ekonomin ligger lite över svensson.

Jag har aldrig lånat till hembio, men jag borde ha sparat mer än jag gjorde (läs ingenting).

Men jag tillhör den gruppen som tycker att hobbys är bra, och då kan det få kosta lite. Sen kan man tycka lite vad man vill om filmtittande och TV spel som hobby. För rent krasst så har dom flesta av oss en liudanläggning för dessa sysslor. Minoriteten sitter nog med ett whiskeyglas på en ensam stol och bara njuter.

Summa summarum; har man en dyr hobby så får annat "lida". På MHB är det logiskt sett tv/hifi som kostar. På andra forum diskuteras nog samma sak :P

Postad 23 June 2012 - 20:24

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Tv'n tog jag på avbetalning eftersom det blev ett akutköp.. Annars har jag "bara" hus och billån..
Lönen ligger strax under medel men jag uppgraderar inte så ofta sedan jag fick barn.. Liksom bortprioriteras!

Postad 23 June 2012 - 22:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag tror du har fel.

Postad 23 June 2012 - 22:16

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Jag tror du har fel.

Majoriteten på detta forum skulle jag säga kör med dynavoice/proson/audio pro anläggningar och jag tror inte de är belånade för de grejerna.

Postad 23 June 2012 - 22:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Majoriteten på detta forum skulle jag säga kör med dynavoice/proson/audio pro anläggningar och jag tror inte de är belånade för de grejerna.

jag HOPPAS verkligen att ingen belånat en prosonanläggning :D

Postad 23 June 2012 - 22:52

Fahla
  • Fahla
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Med en lön på 24 före skatt och ett boende på över 6000 varje månad så tvingas man ner i budget träsket.brukar ta saker på avbetalning fastän jag har råd att betala det direkt.ger mig en viss känsla av trygghet att inte behöva tömma sparkontot på en gång vid köp av dyrare grejer.

Postad 23 June 2012 - 23:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
du har väl ändå 10 kvar efter boendekostnader? så mycket budget behöver det ju inte bli då. lite beroende på prioriteringar som vi varit inne på :)

Postad 23 June 2012 - 23:44

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Alla har olika intressen, att få bra bild och ljud hemma behöver inte vara speciellt dyrt.

En jämförelse;

LED-TV, Livslängd 3 år, värdeminskning per månad 555kr (Beräknat restvärde 0kr, inköpspris 20000kr)
Audi A4, Nybilsgaranti 3år, värdeminskning per månad 5277:- (Restvärde 210000:-, Inköpspris 400000kr)

2-kanals-hifi håller hur länge som helst, det som lät bra för 25 år sen låter bra idag också, dessutom går det att köpa väldigt mycket begagnat, då kan man ofta sälja det till samma pris om man vill byta (Ingen kostnad så länge man har kapitalet).

Postad 23 June 2012 - 23:45

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 1
Det finns pengar att spara om man köper begagnad Hi-Fi. Speciellt Hi-end, eftersom marknaden inte är stor. (Undantaget är kanske CD-spelare, som fortfarande utvecklas. Där ska man nog rata det mesta som är äldre än 5-6 år). En Linn LP12 kan man köpa i delar på Ebay som en slags avbetalning och sätta ihop allt eftersom man har råd. Då har du till slut en skivspelare för 10-15 kkr som matchar det mesta. Högtalare utvecklas inte särskilt snabbt och där kan man hitta verkligt bra saker för 10 kkr begagnat. Slutsteg kan vara en mara om elektrolyter har torkat ihop osv men annars håller de oftast ovanligt bra. Här har heller inte ljudet utvecklats dramatiskt de senaste 20-30 åren. Kvalitetsljud behöver alltså inte kosta skjortan. Det kräver dock mycket tålamod och kunskap. Jag har lyckats skrapa ihop en anläggning som skulle kosta 200-300 kkr ny. Genom beg.köp, byten, köp på Ebay (framförallt Tyskland), stannar totalsumman på kanske 35 kkr. Min prioritering är ljud eftersom det går att återskapa en illusion av närvaro mha ljudprylar med hög kvalitet. (Bildsidan tycker jag tekniskt och kvalitetsmäsigt har alldeles för långt kvar för att vara intressant och prioriterar inte det alls.).
Lönen har aldrig styrt inköpen, bara hastigheten.

Postad 23 June 2012 - 23:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

LED-TV, Livslängd 3 år, värdeminskning per månad 555kr (Beräknat restvärde 0kr, inköpspris 20000kr)

3 år?!

Postad 24 June 2012 - 00:17

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0

lånar folk verkligen för att köpa hifi?

Självklart, precis som det finns damer som köper nya tuttar på avbetalning. Ingen som sett lyxfällan här? Det är inte fiction B)

Redigerat av ryst, 24 June 2012 - 00:17.

Postad 24 June 2012 - 22:05

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

3 år?!

Låter konstigt. Min LCD från 2006 rullar fortfarande utan minsta lilla problem. Börjar faktiskt bli irriterad på att den inte går sönder. Vill sätta vardagsrumstvn i sovrummet och en ny 65" med 3D i vardagsrummet :)

Postad 24 June 2012 - 22:20

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 4
Skulle aldrig låna en spänn för att köpa "pryl" - oavsett vad det gäller!
Finns bara två saker jag kan tänka mig (och i dagsläget gör) att låna till...bil och boende.

Edit: räknar inte bil som pryl :)

Redigerat av squiz, 24 June 2012 - 22:20.

Postad 24 June 2012 - 22:26

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 1

Låter konstigt. Min LCD från 2006 rullar fortfarande utan minsta lilla problem. Börjar faktiskt bli irriterad på att den inte går sönder. Vill sätta vardagsrumstvn i sovrummet och en ny 65" med 3D i vardagsrummet :)

Jag orkade inte vänta på att min plasma från 2005 skulle gå sönder.

Postad 25 June 2012 - 11:34

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Skulle aldrig låna en spänn för att köpa "pryl" - oavsett vad det gäller!
Finns bara två saker jag kan tänka mig (och i dagsläget gör) att låna till...bil och boende.

Edit: räknar inte bil som pryl :)

För mig är bil en helt onödig pryl som jag aldrig ngnsin skulle lägga pengar på.

Postad 25 June 2012 - 11:37

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag börjar känna mer och mer att bil bara är dumt att låna till. Det finns driftsäkra bilar med bra komfort i rimliga prisklasser. I regel får man inte en jättemycket bättre bil, snarare en ballare bil med samma fel som alla andra.

Nu i efterhand ångrar jag faktiskt mig. Dock ska vi betala av den snart. Vi har bara inte bestämt oss för hur och när.

EDIT: Den där sista meningen lät nog lite rolig. Men vad jag menar är att vi har pengarna plus lika mycket buffert till. Men frågan är om vi istället ska amortera hårt i några månader och behålla hela sparkapitalet eller nypa 50% av det och betala av bilen med en gång.

Redigerat av Unregistered1331, 25 June 2012 - 11:39.

Postad 25 June 2012 - 12:50

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Vad går den här tråden ut på?

Postad 25 June 2012 - 13:03

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 4

Vad går den här tråden ut på?

Och där har vi 10 000-kronorsfrågan!

Postad 29 June 2012 - 19:54

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 1
Att vi har ett sinnes sjukt högt skattetryck kanske? Pengar som vi kan lägga på HIFI i stället.

Postad 01 July 2012 - 11:29

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 1

Att vi har ett sinnes sjukt högt skattetryck kanske? Pengar som vi kan lägga på HIFI i stället.

Jag tycker faktiskt inte att skattetrycket är så farligt. Har man som jag bott och arbetat utomlands i t ex USA, UK, Tyskland och Schweiz inser man att vi får en del för pengarna här hemma. Värre är det med de höga arbetarlönerna och de, relativt sett, låga lönerna för utbildat folk. Jag tjänar iofs så jag klarar mig, men det retar mig att skillnaden inte är större, när kompetensen och ansvaret skiljer.

Postad 01 July 2012 - 12:15

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Jag tycker faktiskt inte att skattetrycket är så farligt. Har man som jag bott och arbetat utomlands i t ex USA, UK, Tyskland och Schweiz inser man att vi får en del för pengarna här hemma. Värre är det med de höga arbetarlönerna och de, relativt sett, låga lönerna för utbildat folk. Jag tjänar iofs så jag klarar mig, men det retar mig att skillnaden inte är större, när kompetensen och ansvaret skiljer.

Vad vinner vi på ett ännu större glapp?

Postad 01 July 2012 - 12:45

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 1
Skönt att veta att man ligger över snittlönen då :)
Däremot går jag inte och kastar pengar runt mig och tar lån.
Vill man ha något sparar man till det.
Lån är till för husköp ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.