Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur har man råd och vad tjänar ni per månad?

471 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 July 2012 - 13:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Idealet skulle alltså vara att alla tjänar lika mycket. "Lika lön för lika arbete" har jag hört talas om men "Lika lön för allt arbete" var något nytt. Åtminstone för mig.

Jag tycker att lön/pengar är fel motivation och för egen del så skulle mindre lönespridning vara mer intressant och där folk väljer främst att jobba med det de vill. Själv studerar jag och kommer efter 4-6-8 år (beroende på efterstudier) att tjäna mindre än det jobbet jag har nu (som jag började direkt efter gymnasiet.). Men pengar är verkligen inte allt.

Postad 08 July 2012 - 14:01

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0
Pengar är verkligen inte allt, men hade vi inte varit så hårt beskattade (staten tar ca 70% av våra inkomster) så skulle vi kunna göra annat än att jobba hela dagarna. T.ex. spendera mer tid med våra barn istället för att dumpa de i barnförvaring (även kallat förskola) under dagarna.

Redigerat av Unregisterede32cf070, 08 July 2012 - 14:01.

Postad 08 July 2012 - 14:07

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 1

... för egen del så skulle mindre lönespridning vara mer intressant...

Så det är din ärliga, grundligt genomtänkta åsikt att lönespridningen idag borde minskas? Tycker du på fullaste allvar att gapet mellan t ex gymnasislärare och lagerarbetare är för stort? (idag knappast ett gap alls.) Eller är du så uppe i det blå att du verkligen tror att människor accepterar ansvarsfulla jobb med krav på kompetens utan att vilja ha en viss kompensation för det ökade ansvaret? Herregud...

Postad 08 July 2012 - 14:28

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Pengar är verkligen inte allt, men hade vi inte varit så hårt beskattade (staten tar ca 70% av våra inkomster) så skulle vi kunna göra annat än att jobba hela dagarna. T.ex. spendera mer tid med våra barn istället för att dumpa de i barnförvaring (även kallat förskola) under dagarna.

Ja skatt är väl ingen som gillar... Men då har jag en fråga! Var kommer pengarna till sjukvård, skola, omsorg etc från?

Postad 08 July 2012 - 14:33

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 1

Jag tycker att lön/pengar är fel motivation och för egen del så skulle mindre lönespridning vara mer intressant och där folk väljer främst att jobba med det de vill. Själv studerar jag och kommer efter 4-6-8 år (beroende på efterstudier) att tjäna mindre än det jobbet jag har nu (som jag började direkt efter gymnasiet.). Men pengar är verkligen inte allt.

Det fungerar inte. Pengar är det som fungerar för att få folk att ta mer ansvar.

Postad 08 July 2012 - 18:19

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Politik diskuterar vi inte på detta forumet. Ta det på något annat forum eller återgå till trådens topic tack!

Postad 08 July 2012 - 19:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Det fungerar inte. Pengar är det som fungerar för att få folk att ta mer ansvar.

Knappast.

Postad 08 July 2012 - 20:09

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

Mja, pengar är visserligen en morot för att prestera bättre, men efter en viss gräns tappar den effekt och andra faktorer spelar in i mycket högre grad. Spännande, intressanta och roliga arbetsuppgifter kombinerat med frihet kring hur man utför de har dokumenterat högre effekt på resultaten än pengar. Iaf mer kreativa yrken. Ska du sätta plant är pengar överlägset.

Källa: Egna erfarenheter & Daniel Pink

Gällande hur man har råd. Jag har ett "leksakskonto" som jag varje månad stoppar in en slant på. När jag vill ha en ny leksak och det finns täckning för det på kontot är det bara att köpa.

Redigerat av Unregisterede32cf070, 08 July 2012 - 20:11.

Postad 09 July 2012 - 02:49

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Knappast.

Som MdaG skrev så finns undantag, men som du beskrivit ett scenario med nästan inga löneskillnader, varför skulle någon då vilja ta det extra ansvaret, med allt vad det innebär (bl.a mer tid)?

Postad 09 July 2012 - 06:21

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Som MdaG skrev så finns undantag, men som du beskrivit ett scenario med nästan inga löneskillnader, varför skulle någon då vilja ta det extra ansvaret, med allt vad det innebär (bl.a mer tid)?

Vart beskriver jag nästan inga löneskillnader alls?
Många tar på sig ansvar utan ha pengar som motivation överhuvudtaget.

Postad 09 July 2012 - 07:14

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 1

Jag tycker att lön/pengar är fel motivation och för egen del så skulle mindre lönespridning vara mer intressant och där folk väljer främst att jobba med det de vill.

'

Hmmm...men det vet ju du också att det aldrig skulle funka i praktiken. Självklart är ett roligt jobb värt mer än pengar, så tycker nog många men långt ifrån alla. Många har ju som mål att tjäna så mycket pengar som möjligt på diverse roliga och mindre roliga sätt. Sen har vi dom som är karriärmänniskor och dom tjänar ju bra "på köpet" så att säga. Men då är det inte pengarna som är huvudsyftet.

Att alla ska kunna få jobba med vad dom vill är ju en utopi.
T ex är det ju många som inte har självuppfattning nog att förstå att dom kanske inte ska jobba som chef.
Sen kan man ju i o f s har förståelse för att dom jobbar kvar, dom tjänar ju bra och vem (med handen på hjärtat) skulle säga "Nej, jag kan inte vara chef. Jag är inte bra på det"?

Att tänka "alla ska få jobba med vad dom vill" är väl individualistiskt tänkande om något, hur bra skulle det vara för samhället?

Redigerat av BrittBastard, 09 July 2012 - 07:29.

Postad 09 July 2012 - 08:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Hmmm...men det vet ju du också att det aldrig skulle funka i praktiken.

Varför skulle inte det fungera?

Postad 09 July 2012 - 08:49

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 1

Varför skulle inte det fungera?

Vem ska då göra jobben som ingen/få vill ha? Och om det råkar vara så att jättemånga vill jobba som byggnadsarbetare men det inte finns jobb...lösning på det?
Det vara bara några exempel. Säg istället varför det skulle funka.

EDIT: By the way, vi lägger ner den diskussion då vi redan är OT. Men om du vill svara är du välkommen att starta en ny tråd eller PM:a mig.

Redigerat av BrittBastard, 09 July 2012 - 08:52.

Postad 09 July 2012 - 08:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1
Det kommer alltid finnas folk som väljer obekväma jobb av olika anledningar. Min påpekan var att fler kanske borde tänka mindre med plånboken och mer med hjärtat än tvärtom.
Jag tror fler skulle må bra av att välja det de vill göra.

Postad 09 July 2012 - 09:04

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ja skatt är väl ingen som gillar... Men då har jag en fråga! Var kommer pengarna till sjukvård, skola, omsorg etc från?

Detta kunde man tycka borde vara solklart för alla, men tydligen icke. Man tar sig för pannan varje gång i övrigt intelligenta människor inte fattar sambandet. Sedan kan man ju självklart ha olika synpunkter hur skattepengar bäst skall fördelas. :)

Postad 09 July 2012 - 10:16

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0

Detta kunde man tycka borde vara solklart för alla, men tydligen icke. Man tar sig för pannan varje gång i övrigt intelligenta människor inte fattar sambandet. Sedan kan man ju självklart ha olika synpunkter hur skattepengar bäst skall fördelas. :)

Visst är det självklart att man måste betala skatt. Det är dock lite motbjudande när man måste hala upp med 57% av lönen :angry:

Postad 09 July 2012 - 10:17

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Man vinner INGET utan snarare förlorar en massa eftersom det finns rejält med forskning som visar att ju större glapp i samhället, desto sämre är det för invånarna på massa olika parametrar.

Jag tycker att lön/pengar är fel motivation och för egen del så skulle mindre lönespridning vara mer intressant och där folk väljer främst att jobba med det de vill.

Synd, där gick vi snabbt från "rejält med forskning" till" jag tycker". Anledningen till att jag frågade var att jag var nyfiken på om det finns något större samhälle utan några löneskillnader där man har det exceptionellt bra.

Tillbaka On Topic.

Jag tror att man har råd med det man prioriterar, inom rimliga gränser. Är man musikintresserad har man råd med en ljudanläggning. Den kan komma från en tekniklada och kosta några tusen och sedan kan den komma från andra butiker och vara betydligt dyrare. Men de flesta har en "anläggning". För en del är det in mobil och ett par lurar som faktiskt räcker ganska långt.

Sedan kommer det nog alltid att finns en grupp som lägger mycket pengar på sin hobby och sedan tycker andra är korkade som väljer något annat. Stereo kan man köpa billigt, men en dyr segelbåt, det är en bra idé :) .

Redigerat av Mr_Tom, 09 July 2012 - 10:21.

Postad 09 July 2012 - 13:04

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Synd, där gick vi snabbt från "rejält med forskning" till" jag tycker". Anledningen till att jag frågade var att jag var nyfiken på om det finns något större samhälle utan några löneskillnader där man har det exceptionellt bra.

Har redan postat en länk om forskning som visar detta.

Postad 09 July 2012 - 14:55

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Nord Korea har för mig veteligen en väldigt liten löneskilland för gemene man?

Postad 09 July 2012 - 14:57

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Har redan postat en länk om forskning som visar detta.

Den slutsatsen kan du väl inte seriöst dra från den länken du postade?

Den jämför ju länder där skillnaden mellan de 20% rikaste och de 20% fattigaste varierar mellan kvoten ca 4 och knappt 10. Man jämför då ett antal parametrar på "välstånd" och slutsatsen blir att 4 är bättre än 10. Att därifrån dra slutsatsen att 1 är idealiskt är nog lite väl fantasifullt.

Det är trist när någon väljer yrke efter lön och inte efter intresse. Jag känner ingen som gjort så men det finns säkert dom som gör det. Samtidigt, för många är det intressanta det man gör utanför jobbet. Jobbet är ett sätt att finansiera fritiden. Det får väl var och en avgöra själv hur man vill fördela den saken. En del har ju jobbet som hobby. Det är väl inget fel i det om man trivs.

Redigerat av Mr_Tom, 09 July 2012 - 15:08.

Postad 09 July 2012 - 15:05

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Det kommer alltid finnas folk som väljer obekväma jobb av olika anledningar. Min påpekan var att fler kanske borde tänka mindre med plånboken och mer med hjärtat än tvärtom.
Jag tror fler skulle må bra av att välja det de vill göra.

Håller med helt o fullt :)

Postad 09 July 2012 - 15:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Håller med helt o fullt :)

Det är naturligtvis optimalt om man lyckas hitta precis rätt i sitt yrkesval. Men jag kan också tycka att självförverkligandet ibland tagit överhanden, inte minst bland ungdomar. Jobbet är ju, förutom givetvis en försörjning, också en sammhällsfunktion. Att bara ha ett jobb idag tror jag för många vore en stor lycka. Och arbetsglädje skapas ju inte minst genom god kamratanda på arbetsplatsen. :)

Postad 09 July 2012 - 17:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Den slutsatsen kan du väl inte seriöst dra från den länken du postade?

Nu hänger jag inte med. Vad menar du?

Postad 09 July 2012 - 17:53

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Nu hänger jag inte med. Vad menar du?

Från en länken du hänvisade till kan man väl inte dra slutsatsen att ett samhälle helt utan löneskillnader är det bästa. Eller missförstår jag dig :) ?

Postad 09 July 2012 - 18:31

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Från en länken du hänvisade till kan man väl inte dra slutsatsen att ett samhälle helt utan löneskillnader är det bästa. Eller missförstår jag dig :) ?

Jag tror inte att du missförstått honom, det är nog snarare så att han har en ganska vidlyftig definition på "forskning" och saknar det som man i många sammanhang brukar kalla "källkritik". Om du kikar på de otal trådar herr Karlsson debatterar i får du nog en fingervisning om hur lätt det är att få honom att ta till sig sunda argument...

Postad 09 July 2012 - 20:33

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Jag tror inte att du missförstått honom, det är nog snarare så att han har en ganska vidlyftig definition på "forskning" och saknar det som man i många sammanhang brukar kalla "källkritik". Om du kikar på de otal trådar herr Karlsson debatterar i får du nog en fingervisning om hur lätt det är att få honom att ta till sig sunda argument...

Det är han tyvärr inte ensam om... :wacko: :P :D :lol:

Postad 09 July 2012 - 20:47

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
vilken perfekt värld det skulle vara om alla fick jobba med de det ville och bo vart de ville och gratis, då skulle jag som dalmas flyttad till stockholm också kunna jobba för 10000 kr/mån för att ha råd att leva, men jag har i alla fall lyxen att jobba med det jag vill och i mitt yrke så tjänar jag pengar, jag ger i alla fall tillbaka till situation stockholm etc etc för att hjälpa andra

//mike

Postad 09 July 2012 - 22:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Den forskning som de visade där och liknande forskning har jag sett från andra håll visar med en stark koppling att ju mindre skillnader i levnadsvillkor/ekonomiska, desto bättre mår samhället och även personerna i samhället.

Postad 09 July 2012 - 22:07

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 1
Nej, så är det inte. Forskningen visar inte att det där gäller hur långt ner som helst i löneskillnader, det borde du förstå.

Postad 09 July 2012 - 22:07

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

*suck* Jag har redan visat att jag förstår sambanden och dessutom presenterat argument mot dagens skattetryck som du förmodligen aldrig tänkt på. Alla dessa poster är dock raderade av admin med anledning att vi inte får diskutera politik här. Så driv inte på det igen. Finns gott om sådana trådar på Flashback.

Postad 10 July 2012 - 05:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nej, så är det inte. Forskningen visar inte att det där gäller hur långt ner som helst i löneskillnader, det borde du förstå.

öhhh, jo det är precis det som den gör.
"Richard Wilkinson charts the hard data on economic inequality, and shows what gets worse when rich and poor are too far apart: real effects on health, lifespan, even such basic values as trust."

Postad 10 July 2012 - 07:23

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

"Richard Wilkinson charts the hard data on economic inequality, and shows what gets worse when rich and poor are too far apart: real effects on health, lifespan, even such basic values as trust."

Och från detta drar du slutsatsen att det omvända, med utjämnade inkomstklyftor, bör dras till sin spets? Är allt svart eller vitt för dig?

Postad 10 July 2012 - 07:27

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 2
Tänk vad bra det blir när folk får jobba med sånt som dom verkligen VILL göra..
Städa, tömma folks soptunnor, sitta på en stol och trycka på en knapp på den lokala industrin, köra bajsbil, bränna ogräs i refuger, montera spadhandtag på Fiskars... Listan kan göras lång...
Dom jobben behövs ju också utföras för att samhället ska fungera ? VILL någon göra det ?
Knappast...

Postad 10 July 2012 - 07:53

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Städa, tömma folks soptunnor, sitta på en stol och trycka på en knapp på den lokala industrin, köra bajsbil, bränna ogräs i refuger, montera spadhandtag på Fiskars... Listan kan göras lång...
Dom jobben behövs ju också utföras för att samhället ska fungera ? VILL någon göra det ?
Knappast...

Amen to that!
Eller som i Kina där dom fn har jobb för allting...t ex nån som blandar fix- och fogmassa hela dagarna. Jag vet inte om det är dit vi ska sträva, fler får jobb visst. Men vill folk ha vilket jobb som helst? Nej.

Redigerat av BrittBastard, 10 July 2012 - 08:07.

Postad 10 July 2012 - 08:30

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jävla översittare... klart som fan det finns som folk som trivs alldeles ypperligt med dessa jobb.

/Christian

Postad 10 July 2012 - 08:36

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 1

Jävla översittare... klart som fan det finns som folk som trivs alldeles ypperligt med dessa jobb.

/Christian

Jaha...eller så kan det vara så att dom inte har något val för att dom måste få in pengar?
Trivas ypperligt med att bland fix-och fogmassa hela dagarna och slita ut sin kropp vid 30 års ålder, nej det tror jag verkligen ingen trivs alldeles ypperligt med.

Postad 10 July 2012 - 08:42

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 3

Jaha...eller så kan det vara så att dom inte har något val för att dom måste få in pengar?
Trivas ypperligt med att bland fix-och fogmassa hela dagarna och slita ut sin kropp vid 30 års ålder, nej det tror jag verkligen ingen trivs alldeles ypperligt med.

Ja, så kan man dra det till det extrema. fix- och fogmassablandare. Kom igen? Hitta ett sånt jobb i Sverige så att vi ser hur seriöst det där svaret var.

Men att racka ner på sopgubbar, städare, industripersonal m.m är väldigt lågt. Om dom jobben är tillfredsställande är högst individuellt. Så när ni rackar ner på fotfollket är ni enligt mig ett gäng jävla översittare. Förstår ni inte att dom ingår i något större där alla behövs. Tillsammans...

/Christian

Postad 10 July 2012 - 08:42

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

*suck* Jag har redan visat att jag förstår sambanden och dessutom presenterat argument mot dagens skattetryck som du förmodligen aldrig tänkt på. Alla dessa poster är dock raderade av admin med anledning att vi inte får diskutera politik här. Så driv inte på det igen. Finns gott om sådana trådar på Flashback.

Kommer inte ihåg att jag kommunicerat med dig tidigare och har därför tyvärr inte heller läst dina inlägg om skattetryck. Vill dock påpeka att det knappast är så att jag på något sett är enkelspårig, och tror att ett högt skattetryck är allena saliggörande. Påpekar ju klart och tydligt också att man kan ha olika synpunkter på hur skatteinkomsterna bäst skall fördelas. Fullkomligt klart är ju å andra sidan att många samhällsfunktioner idag inte fungerar tillfredsställande. Dålig effektivitet, eller för lite skatteintäkter, vem vet?

Sedan är det bevisligen så att även moderatorerna deltar i den politiska debatten, så nu kan jag inte se hur dessa inlägg skulle kunna beivras längre?

Postad 10 July 2012 - 08:50

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Ja, så kan man dra det till det extrema. fix- och fogmassablandare. Kom igen? Hitta ett sånt jobb i Sverige så att vi ser hur seriöst det där svaret var.

Men att racka ner på sopgubbar, städare, industripersonal m.m är väldigt lågt. Om dom jobben är tillfredsställande är högst individuellt. Så när ni rackar ner på fotfollket är ni enligt mig ett gäng jävla översittare. Förstår ni inte att dom ingår i något större där alla behövs. Tillsammans...

/Christian

Läs, Kina skrev jag. Men för att svara på det andra. Racka ner? Jobbet dom gör blir ju inte mindre viktiga, det har vi heller inte skrivit och det är väl jättebra om det är folk som vill jobba med sånt som måste göras för att samhället ska fungera. Jag tror dock att det finns många som tar slitsamma och enligt mig tråkiga jobba ( t ex stekare på McDonalds) enbart för att få ihop pengar. Dåligt exempel kanske, McDonalds behövs ju knappast för att samhället ska fungera. Om vi säger så här då, finns många som tar jobb enbart för att få en inkomst, dom tycker säkert att jobbet är pest (oavsett vad det än må vara för jobb). Det vore naivt att tro något annat.

Att jobben i sig är sämre rent statusmässigt tycker jag då verkligen inte, har själv jobbat som både vaktmästare och industrioperatör. Det passade dock inte just mig. Så någon översittare är jag då verkligen inte gosse.

Postad 10 July 2012 - 08:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Knappast...

Hur kan någon vilja jobba med äldre och torka deras bajs, eller hur kan någon vilja sitta på kontor hela dagarna och pyssla med diverse matematiska uträkningar.

Men jag förstår att bara för att jag inte förstår det så finns det folk som älskar dessa jobb och massa andra jobb.

Postad 10 July 2012 - 09:07

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Nu har jag själv, till stor del, bidragit till att vi glidit iväg en hel del från ämnet. Ledsen för det. Dock en intressant diskussion måste jag säga.

Men vi ska kanske försöka hålla oss mer till ämnet som är/var:

Jag undrar hur många som egentligen tar lån på banken för att kunna finansiera sin hemmabio och kunna uppgradera sig varje år med ny tv och projektor för att sedan kunna lägga upp bilder på minhembio och vara "stolt".

Men frågan är ju om 50% av medlemmarna på minhembio är miljonärer (grattis isåfall), eller så äter man gröt och knäckemackor utan smör på för att bli mätt, eller så har man enormt stora skulder hos nordea.

Jag tänker då mest på er "värstingar" som har reciver för 40.000kr, högtalare för 60.000kr, projektor för 35.000kr, ipad, iphone, 60" led, högtalarkablar för 5000kr osv osv.

Nej, jag tror inte det är speciellt många som är miljonärer, än färre som tar lån (hoppas jag!) för att köpa HiFi-prylar.
Det handlar ju om vad man prioriterar att lägga pengarna på. Vissa tjänar säkert väldigt bra och kan byta upp sig oftare medans vissa är tvungna att spara kortare eller längre tid (beroende på inkomst och andra utgifter) för att kunna köpa nya prylar.

Postad 10 July 2012 - 09:16

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
jag kan lätt tänka mig att köra sopbil.. inte värre än att köra lastbil. trycka på en knapp på en industri varför inte lätt slappt jobb får jag mycket tid till att dröma och lyssna på musik. så länge arbetskamraterna e bra samma med montera handtag. bränna ogräss är vell härligt att jobba ute i naturen tror knappast det är det enda dom gör dock. köra slamsugare varför skulle det va dåligt? du kör lastbil till olika ställen och tar ut en slang kopplar på den väntar sen kör du vidare. äldre boende är kanske inte så glamoröst alltid men med goda arbetskamrater varför inte städa lite, laga lite mat, läga gammlingar, gå ut på en promenad mm inte så illa =)

Postad 10 July 2012 - 09:18

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Att arbetskamrater och stämningen på jobbet är otroligt viktig är vi helt överens om!
Men även där kan det ju vara olika, alla har inte ett samma sociala behov vilket också är bra eftersom det även finns en del "ensamjobb".

Postad 10 July 2012 - 09:20

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0

/Christian

Kan inte annat än hålla med.

Skulle inte ha något emot att sitta på en industri och trycka på en knapp lite då och då. De tjänar helt ok, 25 - 30k (iaf de jag känner) de börjar 07.00 och de slutar 16.00 och så är det jämt. De har sina semesterdagar och de får/kan ta ut 4 veckor irad mitt i sommaren.

Postad 10 July 2012 - 09:21

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
För min del handlar det vell om prioteringar har inga värsting grejer heller för den delen men man får renovera huset någon gång när man får pengar över och köpa leksaker en annan gång åka på utflykter en annan. tar lite tid men ibland hittar man fina grejer på blocket osv då sparar man in en hel del

Postad 10 July 2012 - 09:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Angående trådämnet, så kan ju en förklaring vara att köpa saker begagnade. Stor del av min anläggning är köpt begagnad. Sen har jag medvetet valt att inte köpa "svindyra" prylar som är värdelösa om 2-3 år (typ top of the line projektorer) utan mer medvetet försöka få ut så mycket av pengarna som möjligt.

Sen så har jag valt att ha en billig bil, vilket är en stor besparing om man ser vad många andra lägger på bil/ar

Postad 10 July 2012 - 09:32

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Läs, Kina skrev jag. Men för att svara på det andra. Racka ner? Jobbet dom gör blir ju inte mindre viktiga, det har vi heller inte skrivit och det är väl jättebra om det är folk som vill jobba med sånt som måste göras för att samhället ska fungera. Jag tror dock att det finns många som tar slitsamma och enligt mig tråkiga jobba ( t ex stekare på McDonalds) enbart för att få ihop pengar. Dåligt exempel kanske, McDonalds behövs ju knappast för att samhället ska fungera. Om vi säger så här då, finns många som tar jobb enbart för att få en inkomst, dom tycker säkert att jobbet är pest (oavsett vad det än må vara för jobb). Det vore naivt att tro något annat.

Att jobben i sig är sämre rent statusmässigt tycker jag då verkligen inte, har själv jobbat som både vaktmästare och industrioperatör. Det passade dock inte just mig. Så någon översittare är jag då verkligen inte gosse.

Nej, men nu spårade du igen. Jag svarade ju på ditt Kina-jobb med att du skulle hitta ett likadant i Sverige för att visa hur irrelevant ditt svar var. Nu gled du in på slitsamma jobb som man tar bara för att tjäna pengar?

"Städa, tömma folks soptunnor, sitta på en stol och trycka på en knapp på den lokala industrin, köra bajsbil, bränna ogräs i refuger, montera spadhandtag på Fiskars... Listan kan göras lång...

VILL någon göra det ?
Knappast...
"

Det där stör mig något ofantligt. Så där skriver man bara inte.

/G

Postad 10 July 2012 - 09:46

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 2

Nej, men nu spårade du igen. Jag svarade ju på ditt Kina-jobb med att du skulle hitta ett likadant i Sverige för att visa hur irrelevant ditt svar var. Nu gled du in på slitsamma jobb som man tar bara för att tjäna pengar?

"Städa, tömma folks soptunnor, sitta på en stol och trycka på en knapp på den lokala industrin, köra bajsbil, bränna ogräs i refuger, montera spadhandtag på Fiskars... Listan kan göras lång...

VILL någon göra det ?
Knappast...
"

Det där stör mig något ofantligt. Så där skriver man bara inte.

/G

Fine, vill man ha en diskussion så kan man få det genom att hitta fel. Att NÅGON inte vill göra det var såklart fel av mig. Det är väl som sagt var jättebra att det finns folk som vill jobba med saker som behöver göras för att samhället ska fungera.
Men jag tror långt ifrån alla VILL jobba med det.
Min poäng var bara att samhället knappast skulle funka om alla fick jobba med vad dom ville. Got it?

---
Jag beundrar t ex sjukhus- och vårdpersonal något enormt, dom (flesta) brinner verkligen för det dom gör, trots pissiga löner och det är ju en otroligt viktig samhällsfunktion.
Så att vräka ur sig att jag är en översittare utan att du känner mig för fem öre får du äta upp.

Redigerat av BrittBastard, 10 July 2012 - 09:48.

Postad 10 July 2012 - 10:33

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0

*Gäsp* Varför inte direkt hänvisa till Karl Marx :/

Postad 10 July 2012 - 10:41

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Helt rätt, man kan inte extrapolera data på det sättet. Den forskningen som Wilkinson visar upp jämför i princip länder mellan kvot 4 och kvot ca 9. I en del avseenden ställs de nordiska länderna (hög skatt) mot t ex USA (låg skatt). Att då extrapolera ut och hävda att kvot 1 är bäst kan bli hur fel som helst. Det var därför jag frågade efter ett exempel.
Men jag lägger ner den diskussionen nu. Det blir snabbt politik om man kör vidare.

On-topic.

Jag skulle nog hävda att många lånar till HIFI, man kallar det visserligen för avbetalning men det är ju ändå en form av lån. Men jag tror att den typen av lån är vanligare för "standard" HIFI än mera High-End. Det kan vara en fördom från min sida men jag förknippar det mera med Siba än de mera specialicerade butikerna.

Tråkiga jobb finns, d v s jobb som jag tycker är tråkiga. Men jag tror mitt job kan vara tråkigt för en del också, kontor och siffror avskräcker nog en del :) . Många år i skolan och studielån avskräcker andra :) men lönen är rätt ok.

Det jag funderar på är om det finns några onödiga jobb? Men det är Off-Topic.

Redigerat av Mr_Tom, 10 July 2012 - 10:43.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.